Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

do okt 08, 2009 23:51

Ex-RM collectie - deel 5

Deel 1 (A) vind je hier
Deel 2 (B-C) vind je hier
Deel 3 (D-F) vind je hier
Deel 4 (FDS) vind je hier
Deel 5 (G-L)
Deel 6 (M-O) vind je hier
Deel 7 (P-Q) vind je hier
Deel 8 (R-S) vind je hier
Deel 9 (T-V) vind je hier
Deel 10 (W-Z) vind je hier


Afbeelding
Gamma: 2000 Berlina Polizia
Tegenwoordig stroomt eBay vol van alle Alfa Romeo modellen in Polizia-uitvoering, enkele jaren terug zag je die veel minder. Ook de 1750 en 2000 Berlina waren nauwelijks te vinden. Een combinatie van beide moest dus bijna wel bijzonder zijn. Los daarvan vind ik dat dit soort modellen van o.a. Gamma goed laat zien wat (nog steeds) de meerwaarde van handbouw is. Al ben ik de eerste om toe te geven dat met name Minichamps dichterbij is dan ooit.
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het hier waarschijnlijk om een fantasiemodel gaat.


Afbeelding
Grand Prix Models: P2 1930
De P2 van 1930 leek nauwelijks nog op de originele P2 uit 1924, met zijn volledig andere neus en achtersteven. Vooral door het reservewiel, dat in de lengterichting half in de achterkant is opgenomen, is het wel een erg herkenbaar model. Best merkwaardig daarom dat dit model tegenwooridg bijna vergeten lijkt in miniaturenland, vooral omdat het ook eens de winnaar was van de 1930 Targa Florio. Er zijn wel diverse fabrikanten die dit model hebben gemaakt, maar in de meeste gevallen is het lang geleden en vaak in kleine series. De enige die met een beetje geluk nog te bemachtigen is, is de versie van Grand Prix Models. Het gaat dan om een kit uit 1979 en dus nog vrij grof.

Afbeelding
De meeste van de modellen die zijn uitgebracht als de versie waarmee Varzi de Targa Florio won, zien er zo uit als deze GPM. Zo staat deze P2 er dan ook al jaren bij. Ik heb ooit een foto gezien uit de jaren 60 waar hij er al zo uitzag. Maar in werkelijkheid zag hij er toen Varzi er in 1930 de Targa Florio mee reed nogal anders uit: De uitlaat was ongeverfd, de wielen waarschijnlijk rood ipv zwart, de grillbehuizing was volledig chroomkleurig, er zaten geen quadrifoglio's op de motorkap en er waren winglets aangebracht achter de voorwielen.


Afbeelding
Hi-Fi: 182 nr. 22 De Cesaris
Na dit korte intermezzo over de P2 dan weer een F1-wagen. In het vorige deel heb ik al gezegd dat deze weinig in 1/43 zijn gemaakt, dat geldt in het bijzonder voor deze 182: dit model van Hi-Fi is de enige die er is.


Afbeelding
Hi-Fi: Osella Alfa FA1-F
Alfa Romeo heeft ook motoren voor andere F1-teams geleverd. March hebben we al voorbij zien komen in een vorig deel, menigeen zal weten dat ook Brabham enige tijd op Alfa Romeo power reed en ook Osella heeft diverse Alfa Romeo aangedreven wagens gehad, waarvan er hier een neergezet is door Hi-Fi.


Afbeelding
Idea3: 8C 2900B Berlinetta open roof
Sommige oude handbouw straalt meer uit dat het echt oude modellen zijn dan andere. Idea3-modellen stralen dit het heel sterk uit. Charmante en redelijk zeldzame modellen uit de begintijd van de handbouw, eind jaren 70.


Afbeelding
Idea3: 6C 2500 S Berlina Touring


Afbeelding
Idea3: 6C 2500 SS Coupe Touring


Afbeelding
Joal: Canguro
Voor de diecastliefhebbers een gele (?) race-(?)Canguro. Een fantasiemodel gebaseerd op de concept car van Bertone.


Afbeelding
John Day: P2 GP France
De oorspronkelijke P2 van 1924. Voordat deze redelijk kort geleden nog snel achter elkaar door Minichamps en door Fabbri werden uitgegeven (beide zijn verdienstelijke modellen!), was je in 1/43 voornamelijk aangewezen op oude handbouw zoals deze John Day.


Afbeelding
John Day: RLTF 1923
Van Alfa's uit de beginperiode zijn helaas meestal erg weinig miniaturen gemaakt. Zo ook van de RLTF's uit 1923 en 1924. Deze versie uit 1923 is ook door Fabbri op de markt gezet en door A & G Modelli als (mooi gedetailleerdere) handbouwkit.


Afbeelding
John Day: 8C/35
In het vorige deel zijn de 12C/36 en de erg daarop lijkende 8C/35 al besproken. Hier de John Day versie.


Van K en L geen modellen, dus volgende keer verder met de M.
Laatst gewijzigd door Alfavaganza op ma okt 19, 2009 02:05, 7 keer totaal gewijzigd.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

vr okt 09, 2009 00:10

Prachtige modellen weer Michiel! :D het is elke keer weer genieten geblazen.
Leuk trouwens, ik heb net een Gamma 1750 Berlina op de kop getikt:

Afbeelding

Helaas zijn de voor en achterruit niet helemaal jofel (is hier nog iets aan te doen?)maar daar was de prijs ook naar (25,- inclusief doosje).
Overigens is die Polizia wel een (erg leuk) fanatasie model.
De Joal is een kopie van de Politoys M Canguro, en die heb ik dan weer in mijn verzameling 8)
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

vr okt 09, 2009 00:33

Prachtige modellen weer Michiel! :D het is elke keer weer genieten geblazen.
Leuk trouwens, ik heb net een Gamma 1750 Berlina op de kop getikt:

Afbeelding

Helaas zijn de voor en achterruit niet helemaal jofel (is hier nog iets aan te doen?)maar daar was de prijs ook naar (25,- inclusief doosje).
Overigens is die Polizia wel een (erg leuk) fanatasie model.
De Joal is een kopie van de Politoys M Canguro, en die heb ik dan weer in mijn verzameling 8)
Thanks Mark, het is altijd fijn om te horen dat je inspanningen worden gewaardeerd. :thumbs:

Ik wist niet dat er nooit een Polizia-uitvoering is geweest van de 2000 Berlina. Ik verwerk het nog even.

Wat dat Gamma model betreft (mooie vangst voor 25 euro!): ik kan op de foto niet goed zien of die onregelmatigheden boven of onder de lak zitten. Als het lijmresten (nou ja, resten...) zijn die er bovenop zitten, zou je voorzichtig kunnen proberen op het onopvallendste plekje dat je kan vinden, of het los te pulleken is zonder dat de lak meekomt. Lukt dat, dan voorzichtig de ruit verwijderen door een open plekje op te zoeken (is meestal wel te vinden), hobbymesje ertussen en voorzichtig loswrikken. Daarna goed alles schoonmaken en als laatste de ruit weer terugplaatsen met Bisonkit, eventueel met een nieuw stukje acetaat voor het ruitje zelf. Let op: het lospulleken en schoonmaken is niet zonder risico bij deze hoeveelheden lijm, met beleid te werk gaan! Kom voor het opnieuw plaatsen van de ruiten tegen die tijd nog even bij me terug voor instructies.
Als het geen lijm is, maar onder de lak zit wordt het een hele grote klus, die neerkomt op volledig strippen, verf afbijten en alles opnieuw doen. Ik zou je in dat geval aanraden eerst een paar ongebouwde kitjes te bouwen om bouwervaring op te doen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

vr okt 09, 2009 00:45

Ik heb me al vaak verdiept in de alfa's van de Polizia maar ben nog nooit een Berlina in deze kleuren tegengekomen.
Alleen de "autoblu" versie. Toch misstaat het hem niet, en wie weet reed er toch ergens een rond 8)

Wat mijn eigen berlina betreft. Die zit verder erg mooi in de lak en de kleur vind ik ook geweldig dus opnieuw opbouwen ga ik niet doen.
het gebobbelde bij de voorruit is lijm. Volgens de vorige eigenaar liet de pasvorm te wensen over maar ik kan hier niets zinnigs over zeggen verder.
Ik heb nog een hoop te doen op kit gebied binnenkort want ik heb ook nog een Tron Alfetta staan met gebobbelde verf (blanke lak over verf wat hier niet tegen kon, gekocht voor 10,-) en binnenkort dus de PM Giulia Promiscua :D
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

vr okt 09, 2009 01:22

De kleur is inderdaad schitterend! Dat de vorige eigenaar pasproblemen had valt aan de A-stijl wel te zien, alleen verklaart dat voor mij nog niet de overvloed aan lijmklodders. Hoe moeilijk het ook past, lijm helpt alleen maar als het ergens tussen zit. :wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

vr okt 09, 2009 10:50

Kijk maar uit met het proberen dit te herstellen. voor je het weet kom je van de regen in de drup. Volgens mij zijn er maar 2 opties: Of zo laten (is niet heel erg fraai), of rigoreus te werk gaan, kaal maken en helemaal opnieuw opbouwen. Kan best tot hele goede resultaten leiden maar is een puist werk want al het photo-etch moet zonder beschadigingen en knikken eraf komen en ook dat zal niet meevallen.

Er was ooit ook een 2000 berlina van een nederlandse producent (ik dacht dat het een goed model was, ben de naam even kwijt, dezelfde eigenaar als van het merk Daimlerhouse. Hij is inmiddels gestopt en de matrijzen voor de 2000 zijn te koop weet ik wat ik heb hem ooit een opgespoord en gesproken omdat een bevriende italiaanse Alfa verzamelaar op zoek was naar dit model). Iemand bekend met dit model?

Koen

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

vr okt 09, 2009 12:57

In het Rampini boek staat nog een model van de 1750 van een merk genaamd King. Kan dat hem zijn? of was het zekerste weten een 2000?

Wat mijn berlina betreft, die laat ik eerst zo gezien ik nog wat andere projectjes heb liggen die toch voorrang hebben.
Misschien pak ik hem ooit nog eens aan maar voorlopig ben ik wel tevreden (prijs/kwaliteits verhouding is nog steeds hoog 8) )
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

vr okt 09, 2009 13:17

Mark, Dat was hem niet die ik bedoel. Het is zeker weten en 2000 berlina, een goed lijkend model van nederlands fabrikaat (maar kan zomaar in engeland geprodiceerd zijn want dat gebeurde wel meer bij Smiths models als ik me niet vergis) en wordt al enige jaren niet meer geproduceerd.

Dit zou 'm best kunnen zijn, de maker die ik bedoel is Conquest models: Afbeelding

Koen

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

vr okt 09, 2009 13:22

Ziet er goed uit :shock:
De neus heeft wel wat weg van de Togi berlina's qua vorm 8)
Dit was een kit? of alleen handbouw?

Edit: hij staat vermeld in de lijst van Fer Akkermans als zijnde Conquest/SMTS No 50.

En hier nog wat foto's van mijn 1750 berlina (die andere was van de verkoper)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de Tron Alfetta:

Afbeelding

Gespoten met modelverf en later blanke lak op aangebracht door de vorige eigenaar. Dat ging dus helaas niet samen..
Dat word dus alles opnieuw doen, ik denk dat hij wit gaat worden 8) ohja, hij mist ook een deurkrukje achter.
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

vr okt 09, 2009 14:27

Net binnen, met dank aan Koen voor de tip:

Gunze High Tech Model 1750 GTV (1:24)

Afbeelding

Ik heb zin om deze ook echt te gaan bouwen....

Afbeelding

Fraai zwaar model met veel metalen delen en zacht rubber voor de wielen en interieur delen.

Afbeelding

Fijne geëtste delen voor de grille en de ruitenwisser e.d.

De (prima) verkoper heeft nog twee andere modellen staan dus grijp je kans.

Klik:

2000 GTam

GTA 1300
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

vr okt 09, 2009 14:37

Mark, De Conquest werd destijds, voor zover ik weet, uitsluitend gebouwd geleverd. Ik kende trouwens alleen een donkerblauwe en niet deze rode. Het was dus niet Smith maar SMTS...

Maar mocht je je geroepen voelen om het model opnieuw in productrie te nemen dan kun je de matrijzen overnemen . De prijs heb ik niet durven vragen (was zo'n twee of drie jaar geleden dat ik de man gesproken heb. Ik vroeg hem of ze nog geproduceerd werden of dat er ergens nog een te krijgen was. Het antwoord was nee.)

Als ik zo de aanwas van de laatste tijd een beetje bekijk moet je zo langzamerhand een aardige collectie aan het opbouwen zijn. Kun je niet eens wat foto's plaatsen?

Koen

Yvo, ik dacht dat je ze alledrie wel zou kopen :wink:
Laatst gewijzigd door Corrado op vr okt 09, 2009 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

vr okt 09, 2009 14:40

Mark,

De Conquest werd destijds, voor zover ik weet, uitsluitend gebouwd geleverd. Ik kende alleen een donkerblauwe en niet deze rode.

Maar mocht je je geroepen voelen om het model opnieuw in productrie te nemen dan kun je de matrijzen overnemen . De prijs heb ik niet durven vragen (was zo'n twee of drie jaar geleden dat ik de man gesproken heb. Ik vroeg hem of ze nog geproduceerd werden of dat er ergens nog een te krijgen was. Het antwoord was nee.)

Koen

Yvo, ik dacht dat je ze alledrie wel zou kopen :wink:
Tja, je moet je af en toe inhouden, Koen........
Maar zoals gezegd, een erg fraai model.

(en ik had nog geen Bertones :wink: )
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dekmantel

vr okt 09, 2009 14:55

Starline komt met een Berlina 2000. En nou maar duimen dat ze er niet zo'n zootje van maken als M4 met zijn 2000-die-een-1750-met-ander-grilletje is...


Van Minichamps: de 33 TT 12 (chassis 008) waarmee Arturo Merzario en Jochen Mass in 1975 de Coppa Florio wonnen. Niet te verwarren met de Targa Florio, de Coppa was de 1000 km race op het circuit Enna Pergusa midden op Sicilië.

Afbeelding

De auto legde in 5 uur en 5 minuten 207 ronden om het meer af waarvan één door Merzario in 1 minuut 24.1, oftewel gemiddeld 207,396 km/h, de snelste ronde. Het apparaat met de 'platte 12' liep overigens maximaal 348 km/h en veegde daarmee de vloer aan met de concurrentie. Deze en de zuster auto van Pescarolo en Bell werden ingeschreven door het Willy Kauhsen Racing Team. Het was echter nog altijd Carlo Chiti die de scepter zwaaide en niet de Duitser. De constructie was bedacht om te verhullen dat de activiteiten van Autodelta door de belastingbetaler werden bekostigd; Alfa Romeo en het ingelijfde Autodelta waren immers onderdeel van de door Mussolini opgerichte staatsholding IRI. De sponsoring die Willy Kausen meebracht was bij lange na niet genoeg om het race programma te kunnen financieren.

De 33's werden regelmatig aangepast, zo was de wielbasis van de Merzario Mass auto 11 cm langer dan die van Pescarolo Bell. Benieuwd of je dit op het model terug ziet... 2,7 mm. Minichamps heeft meer 33's in het programma, dus of de mal is aangepast...? Naar mijn idee ontbreken een paar kleine luchtinlaten op het vertikale paneel achter de coureur.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dekmantel

vr okt 09, 2009 14:59

Starline komt met een Berlina 2000. En nou maar duimen dat ze er niet zo'n zootje van maken als M4 met zijn 2000-die-een-1750-met-ander-grilletje is...
Volgens de Novità Settembre 2009 van Fer Akkermans gaat dat om de 2000 Berlina van 1958 :wink:

Afbeelding

Of zouden ze ze beide uitbrengen :-k

@ Koen, Ik zal wel even nieuwe foto's schieten van mijn bescheiden collectie :wink: het valt wel wat mee hoor, vergeleken met sommige anderen hier 8)
@ Ivo, leuke aanwinst! 8) ik zag ze al op MP maar vond ze redelijk prijzig, maar mooi spul is het wel natuurlijk 8)
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . dekmantel

vr okt 09, 2009 15:16

:roll: Oeps...

Heb ik even verkeerd gelezen, Mark. Ben ook teveel tegelijk aan het doen met honderden mailtjes na de vakantie Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”