Gebruikersavatar
alfasudjoe
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 14:20
Locatie: UK

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

wo okt 07, 2009 14:35

Ciao Joe

The Rally Alfasud i posted is a handbuilt kit by Arena Modelli (see the post about the giulia's for a website link).
I spotted it on Ebay but it is very expensive (215 euro's). It is based on the french rally car shown above, driven by Vincent/Calver in the rally of Monte Carlo in 1980.
De red Alfasud you posted seems to be a variation on the Fabbri Alfasud Trofeo racers from the Alfa Romeo Sport Collection.
I have spotted these on ebay some time ago with a chinese seller but never saw them again. I sadly do not know where you can purchase this model.
And yes it is a circuit version, not a rallycar :wink:
Hi MarcoAzzurro,

Good to hear from you again, i too think although the alfa sud model rally version from Arena is stunning but very expensive. Itoo saw the the chinesse seller in question but as you never saw them again, i was told that they were magazine ones through french company Hachette but i looked at there alfa sud and it was an old solido cast, very strange.

Thanks for your advice anyway it is always welcome. If you look back in this Miniaturen section i posted quirying about HPI alfa 155`s @ spanish version i am trying to make if you know anything then please post here.

Tanti Saluti
alfasudjoe

Hi Alfavaganza,

Thanks for your speedy reply, I too thought it may of been a future replease but sadly as you said we would of heard of it by now, but never say never ??????

:lol: :lol: :lol: :lol:
Saluti
alfasudjoe

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

wo okt 07, 2009 18:21

Ex-RM collectie - deel 4

Deel 1 (A) vind je hier
Deel 2 (B-C) vind je hier
Deel 3 (D-F) vind je hier
Deel 4 (FDS)
Deel 5 (G-L) vind je hier
Deel 6 (M-O) vind je hier
Deel 7 (P-Q) vind je hier
Deel 8 (R-S) vind je hier
Deel 9 (T-V) vind je hier
Deel 10 (W-Z) vind je hier



Vanwege het aantal modellen van FDS, nu een apart deel voor deze modellen.


Afbeelding
FDS: Bimotore
Voor wie het verhaal niet kent: In de tweede helft van de jaren 30 subsidieerde Hitler de Duitse raceteams zwaar. Ook via de racerij moest de Duitse overmacht aan de wereld worden getoond. Alfa Romeo, nog zeer succesvol in de eerste helft van de jaren 30, moest het zonder zware subsidies stellen en had grote problemen om de Duitse overmacht het hoofd te bieden. In een uiterste poging om toch aan de snelheid van de Duitse racemonsters te kunnen tippen, bouwde de Scuderia Ferrari een auto met twee 2.9 motoren, eentje voorin en eentje achterin. En snel was hij, hij had een top van zo'n 330 km/uur. Helaas was hij ook erg dorstig en hadden de banden het bijzonder zwaar met het geweld van beide motoren. Hierdoor moesten er dusdanig veel pitstops gemaakt worden, dat ze het nog steeds niet van de Mercedessen en Auto Unions konden winnen.
De Bimotore is door diverse fabrikanten in 1/43 op de markt gezet, met als hoogtepunten volledig gedetailleerde modellen (binnen en buitenkant!) van zowel FB Model als van Top Queens. Vooral van Top Model zijn Bimotores met een beetje zoeken nog redelijk goed te vinden. Ik heb me trouwens laten vertellen dat deze Bimotores van Top Model gebaseerd zijn op die van FDS.


Afbeelding
FDS: Bimotore
Dezelfde Bimotore van FDS, maar nu een latere uitvoering met foto ets wielen en ruitje. Tevens geschilderd in een lichtere tint rood. De juiste tint rood is vaak een onderwerp van discussie. Wat vooral in het oog moet worden gehouden is dat men in die tijd natuurlijk nog niet met exacte kleurrecepten werkte, waardoor de tint rood in het ene geval gewoon anders kon zijn dan in het andere geval. Persoonlijk denk ik trouwens dat wat deze Bimotores betreft de waarheid ergens in het midden moet hebben gelegen.


Afbeelding
FDS: 159 Alfetta
Ook van de 159 Alfetta zijn talloze modellen op de markt verschenen. Deze vroege van FDS is naar mijn gevoel in verhouding wat te smal en lijkt een iets te bescheiden grill te hebben. Het figuurtje van Fangio, die op de foto ernaast staat, hoorde niet bij het model. De zwarte grille doet wat merkwaardig aan, volgens mij waren die altijd metaalkleurig.


Afbeelding
FDS: 12C/36 Coppa Vanderbilt
De 12C/36 is in uiterlijk bijna gelijk aan de 8C/35. Het grootste verschil is dat de 8C/35 een enkele uitlaat had, die rechts langs de zijkant liep en er bij de 12C/36 aan beide zijkanten onderlangs een uitlaat liep. Beide modellen zijn erg weinig in 1/43 gemaakt. De meest recente zijn de 8C/35 van ABC Brianza en de 12C/36 van Jerome Mardon.


Afbeelding
FDS: 33/3 TT Le Mans 1972
Voor zover ik weet alleen uitgebracht als handbouw (o.a. BBR, FDS, Provence Moulage), nu nog te krijgen bij Ciemme. Maakte tot mijn verbazing in deze vorm geen deel uit van de Fabbri reeks.


Afbeelding
FDS: Brabham Alfa BT46B "Fan Car"
De beroemde "fan car", waarbij een grote ventilator achterop de lucht onder de wagen vandaan zoog, om hem zo beter aan het asfalt te laten plakken. Heeft één race gereden en die ook meteen gewonnen. Daarna werd deze constructie prompt verboden.


Afbeelding
FDS: 178 nr. 35 Giacomelli
De meeste Alfa Romeo F1-wagens van de jaren 70 en 80 zijn relatief moeilijk te krijgen in 1/43. Niet vreemd, aangezien ze helaas niet bijzonder goed presteerden. Wat er op plaatsen als eBay wordt aangeboden gaat, voor zover ze niet meer nieuw verkrijgbaar zijn, zeer zelden voor kleine bedragen weg. Het assortiment van FDS beperkte zich tot de hier getoonde modellen.


Afbeelding
FDS: 179 nr. 22 Depailler


Afbeelding
FDS: 179C nr. 23 Giacomelli


Afbeelding
FDS: 183T nr. 22 De Cesaris


Afbeelding
FDS: 184T nr. 22 Patrese


Afbeelding
FDS: 33SC12 Corta
In tegenstelling tot de 33 TT 12 uit 1974/75, is deze 33 SC 12 door weinig fabrikanten in uitgebracht. Aangezien bij deze weinige fabrikanten wel Brumm en Fabbri zitten, is hij toch redelijk makkelijk te vinden. Handbouw is er alleen van FDS en van Meri Kits.


Volgende keer verder met de G.
Laatst gewijzigd door Alfavaganza op ma okt 19, 2009 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

wo okt 07, 2009 22:46

Zojuist "gewonnen" op Ebay:

Afbeelding

Provence Moulage Giulia Promiscua :D Ik ben blij :D
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

wo okt 07, 2009 23:24

Zo, die is er voor weinig uitgegaan! Gefeliciteerd hoor, mooie aanwinst!
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

wo okt 07, 2009 23:27

Ja nogal :shock: ik schrok er van en kan t eigenlijk nog steeds niet geloven.
Het is mn eerste kitje dus er gaat weer een nieuwe wereld voor me open 8)
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

do okt 08, 2009 16:14

Iemand die ook het bieden volgt van de Tomte Alfa op marktplaats??

:roll:
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

do okt 08, 2009 16:17

Iemand die ook het bieden volgt van de Tomte Alfa op marktplaats??

:roll:
Ja, maar dit is te verwachten (zit nu op 90 euro).
Ik heb ze nog wel eens hoger zien gaan. Ik begrijp het zelf niet zo en heb ook niet echt de behoefte er een te bezitten eigenlijk.
Het moet je ding zijn denk ik...
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

do okt 08, 2009 16:19

Iemand die ook het bieden volgt van de Tomte Alfa op marktplaats??

:roll:

Als niet kenner vind ik dit onbegrijpelijk. Er wordt al €90,- geboden. hoe zeldzaam is dat ding dan? Iemand?

Koen

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

do okt 08, 2009 16:21

Iemand die ook het bieden volgt van de Tomte Alfa op marktplaats??

:roll:
Ja, maar dit is te verwachten (zit nu op 90 euro).
Ik heb ze nog wel eens hoger zien gaan. Ik begrijp het zelf niet zo en heb ook niet echt de behoefte er een te bezitten eigenlijk.
Het moet je ding zijn denk ik...
Mijn ding is het wel........kinderspeelgoed modelletjes..........,alleen ik kom hem ooit tegen op een rommelmarkt voor 1,50. :twisted:
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

do okt 08, 2009 16:26

Iemand die ook het bieden volgt van de Tomte Alfa op marktplaats??

:roll:

Als niet kenner vind ik dit onbegrijpelijk. Er wordt al €90,- geboden. hoe zeldzaam is dat ding dan? Iemand?

Koen
Ik ben ook geen kenner maar ik heb wel begrepen dat ie erg zeldzaam is.. en er schijnt ook nog onderscheid te zijn welke kleur het is.

@ Roebar, kinderspeelgoed heb ik wel wat mee, maar een stuk plastic/rubber uit een stuk met asjes is me iets te minimalistisch.
Vond ze als kind al niet leuk (heb ooit een mercedes gehad). Bovendien spreekt de P33 mij ook niet erg aan. Was het een carabo geweest dan had ik er misschien anders over gedacht 8)
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

do okt 08, 2009 19:12

131 euro nu al wat nu tevens de vanaf prijs is van de verkoper :roll:

Afbeelding
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

do okt 08, 2009 19:24

Ach ja....

Dat betrof overigens ook een exemplaar in dibro-outfit.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

do okt 08, 2009 21:32

131 euro nu al wat nu tevens de vanaf prijs is van de verkoper :roll:

Afbeelding

Ik weet dat er verzamelaars zijn van dit 'spul''. Maar dit zijn toch ook wel de lekker sensationele uitwassen van onze hobby. Want zo'n berichtje als dit zo nu en dan maakt onze hobby ook wel erg leuk, of niet soms? :wink:

Nou word ik wel nieuwsgierig hoeveel/hoe weinig er van die 33 gemaakt zijn...

Koen

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

do okt 08, 2009 21:45

Misschien dat hier meer info op staat:

http://pagesperso-orange.fr/rjl/tomte-cars.htm

Mijn Frans is niet zo best helaas.

en hier nog een nederlands stukje over Tomte Leardal

http://www.oudennieuwarchief.nl/index55.html
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Mini-Minichamps

do okt 08, 2009 21:51

(Quote)Met oa de oermodellen, de serie van Aesmund Laerdal, waar de reeks mee begonnen is. Voor verzamelaars van het eerste uur want deze auto's zie je nog sporadisch, en dan rijst de vraag of je bereid bent de beurs te trekken. Evenwel erg leuke modellen , iets groter dan de gebruikelijke 1:43. Er is ook nog een racer.

(Quote)Cremekleurige Tomtes zijn schaars, ook de kleur groen komt veel minder voor en is veelgezocht bij de liefhebbers van het genre. Ook zijn er (zeldzame) donkergroene Tomtes geproduceerd.Tot slot zijn ook de auto-nummers vanaf 27 in veel mindere mate gemaakt.

Dat verklaart al wat meer.............
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”