René1984

Aanschaf Alfa romeo 156

di apr 07, 2009 20:00

Hoi

Ik heb me maar even aangemeld, want ik zit met een aantal vragen toch nog.

Zit hier al even het forum af te struinen voor tips en dergelijke.

Ik ben van plan om een 156 uit 1998 te gaan kopen.
Alleen krijg ik veel te horen dat het roestbakken zijn en duur in onderhoud en gaan gauw kapot.
Wat is nou waar????

Hoe kan ik zien aan de buitenkant van de alfa of deze niet door en door verrot is (roest heb ik het dan over)
Hij heeft rond de 82000 kilometer gelopen is niet veel maar ja boodschappenritjes is ook niet best voor een auto.

Wie kan mij nu concreet vertellen waar ik nou echt goed op moet letten als ik er ga kijken?
Alvast bedankt en ik hoop op een aantal goede tips, positief of negatief maakt niet uit.

Groetjes
René
Laatst gewijzigd door René1984 op di apr 07, 2009 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: Aanschaf Alfa romeo 156

di apr 07, 2009 20:05

Hallo Rene;

welkom op het forum.
Wat misschien raadzaam is om te doen; even de zoekfunctie gebruiken, dan krijg je misschien wel wat antwoorden op je vragen.

Ook is er een alfa156 club en forum,
http://www.alfaromeo156club.nl/

daar staan ook aankooptips e.d.

een 156 van 1998 door en door verrot? :shock:

wat betreft de verhalen die tijdens een verjaardagsfeest meestal rondom de tafel worden verteld over een alfa.... :roll: dat weten we wel :wink:
Veel succes!
ps Heb je nu ook een alfa of wordt dit de eerste?
ga in eerste instantie gewoon op je gevoel af, heb je een goed gevoel bij de auto of toch niet?
Ik heb me nog nooit laten leiden door wat andere zeggen en vinden bij aankoop van een alfa, altijd op gevoel afgegaan en da,s nog altijd goed gegaan :wink:
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

René1984

RE: Aanschaf Alfa romeo 156

di apr 07, 2009 20:52

he

dit wordt de eerste alfa voor mij.
heb ze overigens wel altijd erg mooi gevonden en toen me oom aan kwam zetten met zijn 155 met mooie velgjes en brulpijp was het voor mij al een mooie bak.
Had toen niet zoveel geld helaas en kon via een mooie regeling aan een mitsubishi eclipse 1G komen
DROOM AUTO!!!! Helaas op een lullige manier kwijtgeraakt.

Zoek nu eigenlijk een auto waar ik nog 3 tot 4 jaar mee kan rijden voor een voor mij normaal bedrag.
Ben niet de rijkste van nederland.......

Alfa was eigenlijk het eerste waar ik naar keek en ga er morgen dan heen.
Ik zal op me gevoel afgaan.
Het is overigens ook bij een autobedrijf en ik neem aan dat ie geen slechte naam wil.
m ketelaar auto's in den bosch......

Met roest bedoel ik dat als hij in augustus voor apk moet dat niet de helft van de auto gelast moet worden.....

Groetjes

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3876
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Aanschaf Alfa romeo 156

di apr 07, 2009 21:04

een 156 van 1998 door en door verrot? :shock:
Jep kan wel, hetgene dat roest is de bodemplaat en dan alleen nog maar als het condensafvoer slangetje van de airco los is of verstopt zit.
Is snel te zien door even te voelen of de vloermat aan de passagierskant nat is en even onder de auto kijken naar de bodem aan het voeteind van de passagierskant.
Komt trouwens niet veel voor, heb er zelf nog maar 1 gezien. (en ik werk bij een autoschade bedrijf)
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Aanschaf Alfa romeo 156

di apr 07, 2009 22:03

Heb er ook al van gehoord.
Apk afkeur op een 2000er, 1e eigenaar en nooit schade gehad. Vloerplaat aan bestuurderskant tussen zeg maar Astijl en opgang naar achterschermrand compleet vertrokken over een breedte van zo'n 20 cm... :shock:

Grtz,fRank

René1984

Re: RE: Aanschaf Alfa romeo 156

di apr 07, 2009 23:22

een 156 van 1998 door en door verrot? :shock:
Jep kan wel, hetgene dat roest is de bodemplaat en dan alleen nog maar als het condensafvoer slangetje van de airco los is of verstopt zit.
Is snel te zien door even te voelen of de vloermat aan de passagierskant nat is en even onder de auto kijken naar de bodem aan het voeteind van de passagierskant.
Komt trouwens niet veel voor, heb er zelf nog maar 1 gezien. (en ik werk bij een autoschade bedrijf)
tnx mooie tip
ga ik er mooi even onderliggen!

Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: Aanschaf Alfa romeo 156

wo apr 08, 2009 03:07

Prima Rene;

ikzelf ben niet zo van de lokale autoboeren die alle merken hebben staan, tuurlijk zul je er best een goede auto kunnen kopen maar persoonlijk koop ik liever een alfa bij een bedrijf wat bijvoorbeeld alleen maar alfa,s of italiaans doet.....maar da,s persoonlijk he :wink:

Let wel dat de 156 waar jij naar gaat kijken niet al te lang meer apk heeft( je zou bijv kunnen vragen of ze er een nieuw jaartje opzetten?) en een 1.6 is.
Daarbij moet je even goed kijken of de auto daadwerkelijk wel deze km,s heeft gedraaid, je hebt dit zo gezien aan stuur, pedalen, interieur etc.
Wat betreft de roest,tja....toch maar even kijken dan :shock: ,.
Veel succes!
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

René1984

Re: RE: Aanschaf Alfa romeo 156

wo apr 08, 2009 08:44

Prima Rene;

ikzelf ben niet zo van de lokale autoboeren die alle merken hebben staan, tuurlijk zul je er best een goede auto kunnen kopen maar persoonlijk koop ik liever een alfa bij een bedrijf wat bijvoorbeeld alleen maar alfa,s of italiaans doet.....maar da,s persoonlijk he :wink:

Let wel dat de 156 waar jij naar gaat kijken niet al te lang meer apk heeft( je zou bijv kunnen vragen of ze er een nieuw jaartje opzetten?) en een 1.6 is.
Daarbij moet je even goed kijken of de auto daadwerkelijk wel deze km,s heeft gedraaid, je hebt dit zo gezien aan stuur, pedalen, interieur etc.
Wat betreft de roest,tja....toch maar even kijken dan :shock: ,.
Veel succes!
ja dat van die apk zat ik ook al na te kijken.
Maar zijn antwoord was "Je krijgt hem desnoods met een nieuwe apk kom gerust eens kijken."

maar naar mijn weten kan je toch niet zomaar een apk erop laten zettten???
Dat is 2 maanden van tevoren toch het snelst dat dat mag?

Wat is er mis met die 1.6 dan??? opzich met 120pk wel rap zat.

ik zie het wel
als ie er uitgeleefd uitziet dan denk ik er nog wel even over na

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Aanschaf Alfa romeo 156

wo apr 08, 2009 09:14

Liever een frisse 1.6 dan een afgetrapte 1.8, zoveel scheelt het nu ook weer niet. Zaak is gewoon dat je je rose bril thuislaat Koop geen auto waarvan de onderhoudshistorie niet bekend is. Een 156 vraagt om de 60 duizend km om een frisse distributieriem en spanrollen. Verder zijn na 100 dkm (maar vaak iets eerder) de bougies aan vervanging toe en die zijn niet echt goedkoop. Roest zal echt wel meevallen op die uitzondering met een vertopte airocondensafoer na. Een auto die schade heeft gehad kan natuurlijk wel sneller roestsporen gaan vertonen dus die zou ik ook laten staan. De draagarmen aan de voorzijde willen nog wel eens kraken, niet echt erg, maar wel weer een kostenpostje. Bij extra brede banden heb je bovendien snel last van cupping, maar dat hebben vrijwel alle moderne auto's. Maaruh: Sommigen willen doen voorkomen alsof rijden in een Alfa een avontuur op zich is. Dat is ook zo, maar dan in die zin dat het ECHT zo is: Een fijner sturende voorwielaandrijver is er bijna niet.:wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Aanschaf Alfa romeo 156

wo apr 08, 2009 14:32

Even de beide voorwielen eraf halen en daarachter checken op roest. Bij een aanzienlijk deel van de oudere 156's vallen de gaten er daar in. :? Ik heb het al regelmatig gezien, en schrik er iedere keer weer van. Dat roesten wordt veroorzaakt doordat er op dat punt 2 lagen staal op elkaar zitten, met daar tussenin een laag schuim. Dit schuim trekt na verloop van tijd vol met vocht, waarna het gaat roesten. Doet erg denken aan de Sud, ook bij die auto hadden ze schuim tussen metaaldelen gespoten. Hebben ze dan niets geleerd? :roll:

Verder weinig roestproblemen, op de eerder genoemde bodemplaat agv verstopte aircoafvoer na. :wink:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

René1984

RE: Aanschaf Alfa romeo 156

wo apr 08, 2009 17:14

Nou

Ik heb em gekocht!

Heb eerst alles goed gecontroleerd.
Zag zo aan de onderkant van de auto geen roest en heb even met me vingers op wat niet zichtbare plekken gevoeld en dan gekeken of er wat op me vingers zat.
alleen modder meer niet.
Hij had 85486 gelopen en net even een nap check gedaan en die gaf groen licht.
Hij reed echt super! hij hield niet in als ik em doortrok en maakte ook geen rare geluidjes. die slang van de radiateur was wel warm toen die over de 50 graden was.
maar goed wat bedoelen ze met warm(ik kom em wel gewoon vastpakken)
Ook geen gekraak gehoord en er zaten ook geen roestplekjes om de ramen. je zag wel dat de spiegels op het stukje aan de auto een beetje wit uitgingen slaan.

hij schakelde goed en ook het terugschakelen ging goed.
Motor draaide mooi zelfs de arco deed het! (gebruik ik toch niet wordt je alleen maar ziek van)
Haast geen schade aan de auto 3 dingetjes maar, op de achterklep was vogelpoep blijven zitten en erin getrokken en 1 krasje aan de linkerkant op de deur. en bij de bijrijderskant onder op de bumer wat schaafplekken.
Het is ook geen nieuwe auto.

Ik hoop dat deze het ff gaat uithouden
Of ik een goede koop heb gedaan zie ik morgen dan haal ik em op en dan ga ik even bij een goede kennis langs die een eigen autoschade bedrijf heeft.

Groetjes en bedankt voor de adviezen!

Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: Aanschaf Alfa romeo 156

wo apr 08, 2009 18:04

Rene; Gealfaciteerd! en welkom bij de club.
Hoop dat je er veel plezier van hebt.
Misschien nog wat foto,s? zijn altijd welkom :wink:
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

René1984

RE: Aanschaf Alfa romeo 156

wo apr 08, 2009 18:41

ja
dank u

zal er morgen wat foto's van maken en erop zetten.
Het is gewoon een normale 156 hoor. (zie me avatar dat is em) of hieronder

Afbeelding

Wel met BLIEP BLIEP!!!! en de deur is open
dat had ik nog niet gehad is al een pluspunt!

Oh ja die onderhoudsboekjes stond alleen bij de 45 en bij de 70 duizend kilometer een aantekening.
daar stond in moeilijk te vertalen tekst waarschijnlijk distribut. verv.
Er zit een stempel in van de garage, zou ik die kunnen bellen of die nog weten hoe of wat?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Aanschaf Alfa romeo 156

vr apr 24, 2009 20:12

Roestprobleem is vaak niet 1-2-3 te zien, er zit een dikke coating op de bodem, als die coating een beetje los zit kan daar water tussen gaan staan.
Dat kan niet meer weg en dus gaat het dan roesten... dan zie je eerst alleen bagger, maar als je goed gaat kijken en porren kom je erachter dat het staal krokant is.

BertMiTo

Re: RE: Aanschaf Alfa romeo 156

ma apr 27, 2009 17:20

Roestprobleem is vaak niet 1-2-3 te zien, er zit een dikke coating op de bodem, als die coating een beetje los zit kan daar water tussen gaan staan.
Dat kan niet meer weg en dus gaat het dan roesten... dan zie je eerst alleen bagger, maar als je goed gaat kijken en porren kom je erachter dat het staal krokant is.
Inderdaad, na het zien van enkele roestgevallen binnen de alfa156club besloot ik om ook eens de bodem van mijn 156 te onderzoeken.
Op het eerste zicht zag alles er goed uit tot ik toch een klein roestpuntje zag, bij het roestpuntje de beschermlaag verwijderd en na 15minuten zat ik al aan het 3de roestgat waar ik met mijn vuist doorkon :?
Van het voor tot het achterwiel was de gehele passagierskant dorpel doorroest :cry:

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”