Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 11:09

Omdat de revisie van een fors aantal remklauwen er aan zit te komen waarvan sommige wel eens ERG vast zouden kunnen zitten vroeg ik me af hoeveel bar druk een normaal remsysteem (zeg van een Giulia oid) ongeveer opbrengt...

Ik zal namelijk een aantal zuigers ervan moeten overtuigen dat het beter is dat ze loskomen dan dat ze blijven zitten... en meestal doe ik dat op de auto... 1 blok eruit... iets "dunners" ertussen om te voorkomen dat de zuiger er helemaal uit komt en dan gewoon remmen... komt ie los, andere blok eruit en herhalen...

Niet de meest sophisticated manier natuurlijk... maar meestal werkt het wel... ik weet dat enkele mensen het gewoon op de werkbank met luchtdruk doen en zag dat Huib dit tooltje gebouwd heeft:
Afbeelding

Maar mijn compressortje haalt maar iets van 8 bar...

Meen dat ik Opa Violier ooit heb horen spreken over een tweetraps-compresor die hij heeft staan en die 12 bar haalt... en dan nog wel eens loopt te vloeken op hoe vast ze zitten...

Haalt een HRC meer druk?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 11:23

Vullen met de vetspuit,dán creeer je druk ,niet met luchtdruk das kinderspeelgoed..


Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 11:26

Met kinderspeeldgoed toch vaak succes gehaald. Pas wel op de poes van de buren. Dit ivm langsvliegende alfadelen.
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 11:31

Ik zat te denken aan een hele simpele set-up voor op de werkbank met een HRC, pedaal & slang / leiding.

Maar ik heb dus geen idee hoeveel bar dat opbrengt.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 11:32

Dat is uiteraard afhankelijk van de vervuiling van je remklauwen. Meer een kwestie van langzaam druk opvoeren maar als ze echt muurvast zitten, zou ik gereviseerde remklauwen aanschaffen.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 11:35

Meten is weten. T-stukje met drukmetertje er tussen en klaar. Let wel op. Ik heb zo ook al eens een persslang opgeblazen. Niet leuk, wel vermakelijk.
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 11:38

Die zitten toch behoorlijk vast dan, ik doe het gewoonlijk zonder tooltje, gewoon pistool op de aansluiting en blazen met mijn (8 bar) compressortje.
Vingers niet er tussen houden. 8)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 11:45

ik deed het ook met ongeveer 11 bar. Op een gegeven moment kwamdie ineens los en vloog de zuiger rakelings langs mijn hoofd en een deuk in het plafond.... 8) Daarna niet meer geprobeerd

Levensmoe? Mwoh, neuhh :twisted: .

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 11:52

Gereviseerde klauwen is uiteraard mogelijk maar met een gemiddelde prijs van over de 100 Euro per klauw tegenwoordig... en 3 auto's (12 klauwen) die wel eens opgefrist mogen worden is het best wel de moeite om het zelf te doen... :lol: :lol: :lol:

Ik heb 1 x meegemaakt dat ik en zuiger idd NIET loskreeg met het "losremmen" maar die had dan ook erg lang stilgestaan...

Een drukmetertje etc heb ik allemaal niet liggen helaas...

Simpel geredeneerd (zal ongetwijfeld helemaal fout zitten...) maar een standaard HRC heeft toch een diameter van 21 of 22 mm? Dus een straal van zeg 10 mm, afgerond...pi.r.kwadraat enzo... oppervlakte is dus 314 mm2? Afronden naar 300...

Remleiding doorsnee is 2 mm? Zeg 3... dus straal 1,5... = oppervlakte 7 mm2

300 / 7 = 42... bar?

Of is dat ECHT te simpel geredeneerd?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 12:05

Tegenwoordig trap je tot max 150-200 bar leidingdruk. Geen idee of je dat ook haalt in je Giulia, denk dat je met je berekening aardig in de richting zit.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 12:23

Volgens mij mis ik de diameter van de remzuigers :-k
En hoe ga je van oppervlakten naar bar? Zal toch ergens een factor kracht in moeten zitten. :-s

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 12:25

Bij mijn Juultje heb ik ze destijds met een minicompressortje (wat je op de sigarettenaanstekerplug aansluit) losgekregen. Eerst lekker in de WD40 laten soppen, stukje leiding er op laten zitten, houtje tussen de klauw en zuigers zodat ze niet helemaal los kunnen komen en je daardoor de druk verliest en vervolgens persen met dat compressortje. Het laatste stukje met een tang gedaan. Met een draaiende beweging voorzichtig de zuigers er uit gehaald.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 12:25

Hmz... da's ook wel een goeie... :lol: :lol: :lol:

Oppervlakte naar Bar was in mijn simpele geest de verhouding van de oppervlaktes... Uitgaande van 1 bar standaard druk (omgevingsdruk) vergroot de druk zich 42 x door de verhouding der oppervlakten...

Simpel doorredenerend zou dan elke 1 bar druk die je op de HRC zet, resulteren in 42 bar aan het einde van de leiding.... zet je er dus 2 bar op (door de kracht op het pedaal) zou het 84 bar opleveren...

Maar de remzuigers hebben een VEEL groter oppervlak dan de HRC... dan zou je dus druk verminderen?

:roll: :roll: :roll:

De meeste komen ook wel los met remmen (gevoelsmatig geeft dat meer druk dan een compressor... maar dat is dus echt gevoelsmatig... kan het niet staven...).
Laatst gewijzigd door Zaagauto op wo mar 25, 2009 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 12:33

even verder denkend: de druk is overal gelijk. Dus van hrc tot remzuiger. De diameters maken het verschil in slag(verplaatsing) en de kracht.

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Afdeling domme vragen... hoeveel bar remdruk?

wo mar 25, 2009 12:38

Als je de remdruk wilt berekenen, moet je de hefboomwerking van je rempedaal weten. Onderschat dat niet. Je kunt met je volle gewicht :lol: op het rempedaal stampen met een lengte van (zeg) 40 cm. Als de hrc op 10 cm zit, is dat al een factor 4. Daarnaast heb je nog je rembekrachtiger.
Onderdruk van je inlaat en de diameter van de bekrachtiger.

De druk in het systeem neemt wel weer af als je remslangen uitzetten, want dat is een volume toename.
Laatst gewijzigd door Martin H op wo mar 25, 2009 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”