DutchPlayer

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . Brera Nera

vr mar 06, 2009 23:40

Helemaal duidelijk! Jammer hoor, maar hij gaat wel komen toch?

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . Brera Nera

vr mar 06, 2009 23:43

Pego (Progetto K) kennende: ja. Modellen worden eindeloos uitgemolken met allerlei uitvoeringen en variaties. Op Neurenberg stond een prototiepje van de 146 van de Polizia Penitenziaria.

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . Brera Nera

za mar 07, 2009 11:11

Zojuist dit gekocht via E-bay:
je komt ze zo heel af en toe tegen, maar niet veel:

Afbeelding

Ik laat hem wel in de doos zitten als hij hier staat :D
Hey die heb ik ook! 2 jaar terug gekocht op een beurs ofzo :) Heb nog een heel scala aan 75 en 33 modellen van Bburago hier ergens liggen, zal binnenkort wel is ff wat fototjes schieten :)
Leuk :D . Ik zoek regelmatig ook de beurzen af, maar heb hem in de verpakking met plastiek nog nooit tegen gekomen (tot nu :lol: ). Wel in gebouwde staat, maar die heb ik ook en de decals zijn vaak zeer broos.
Nu wordt het zoeken naar die zeldzame witte racer :roll: , dan is mijn verzamling compleet (denk ik :lol: )

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . 'Australian'

za mar 07, 2009 11:34

Afbeelding

Die doos heb ik hier ook nog staan. Het oude type doos dan. Geopend en na 15, 20(?) jaar nog steeds niet gebouwd. Reden: de beroerde decals van Bburago. Ik overweeg nog steeds om het wit op de flank te gaan spuiten, maar dan zal ik me eerst eens moeten bekwamen in het betere afplakwerk. (Geduld, Dink, veel, heel veel gedùùùùld).

En naar mijn smaak heeft de body zo'n schitterende kleur blauw dat ik het eigenlijk zonde vind (jaja, smoesjes).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . onder de blauwe hemel...

za mar 07, 2009 13:58

De hemelsblauwe kleur op de 8c Spider van M4 is niet uit de lucht gegrepen (of nou juist wél? #-o )

Het is één van de vijf officiële standaardkleuren op de bolide, en ook Looksmart gaat hem in de kleur verkleinen:

Afbeelding

En het valt te verwachten dat Looksmart (ooit) nog met een derde kleur komt.

De reeds uitverkochte witte Genéve-versie (Bianco Madreperla) heeft nummer LS304A, deze Celeste LS304C. Daar 'moet' nog een LS304B tussen, toch? Er valt nog te kiezen uit Grizio Magnesio, Rosso Alfa en Rosso Competizione.

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . onder de blauwe hemel.

za mar 07, 2009 14:50

@Dink: ik zou hem gewoon zo laten, in de doos dan :D
Die decals zijn idd van heel slechte kwaliteit, je kan ze zelfs niet aanraken :roll: :lol:
Ik persoonlijk vind het dat er veel van zijn 'waarde' vergaat als je alles uitpakt, maar dat is dan weer een persoonlijke keuze..

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . onder de blauwe hemel.

za mar 07, 2009 16:00

k weet het nog niet, Tom.

Het decal-probleem is oplosbaar door het model na beplakken in de blanke lak te zetten (één die dan niet de decals aanvreet...).

Ik heb uit dezelfde serie ook de Giulietta Rally (Wit met rood/geel/groene striping, Jolly Club) en een Alfetta Rally (Guida TV), waarvan de decals nog redelijk intact zijn, in tegenstelling tot die van de Ritmo Abarth (Rally Monte Carlo) die ik inmiddels ver-eBay'd heb en waar de decals van af snipperden als je een beetje onbeheersd met je ogen knipperde.


Iets wat zeker níet gebouwd gaat worden:

Afbeelding

Bouwplaat uit een série préhistorique van de Franse Shell: Een 6c 1750 uit 1930. De bouwplaat is uitgegeven in 1959. Mogelijk weggevertjes voor de trouwe clientèle?

Kostte mij 1 euro op eBay (plus 3,50 verzendkosten).

Het stanswerk is vrij netjes gedaan. Ik denk dat ik hem ga inlijsten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . onder de blauwe hemel.

za mar 07, 2009 17:38

Zou ik ook doen DInk!! Zou zonde zijn om dit uit te knippen. Kostte misschien maar 4,5€ samen, maar lijkt me toch wat meer waard?!

Wat die 75 Bb betreft, tja moest ik er al geen gebouwd exemplaar van staan hebben. Ik zou hem misschien ook bouwen, maar ik vind het moeilijk om een doos die na al die jaren nog intact is (met plastiek enal eromheen) uit te pakken om dan met mijn grote ONHANDIGHEID :lol: :lol: , proberen iets of wat mooi te bouwen (vanop 50meter afstand :lol: ).

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . onder de blauwe he

za mar 07, 2009 18:22

[quote="Tom VDW"]@Dink: ik zou hem gewoon zo laten, in de doos dan :D
Die decals zijn idd van heel slechte kwaliteit, je kan ze zelfs niet aanraken :roll: :lol:
Ik persoonlijk vind het dat er veel van zijn 'waarde' vergaat als je alles uitpakt, maar dat is dan weer een persoonlijke keuze..[/quote

Ik ben het hier wel mee eens....
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . onder de blauwe hemel.

za mar 07, 2009 20:35

Ik wil me graag aansluiten bij de anderen, Dink! Niet bouwen die 75 en lekker zo laten zou ik zeggen. Krijg je vroeg of laat toch een keer spijt van. Heb zelf m'n Togi Sud 4 deurs mintboxed wel gebouwd en achteraf spijt. Je vindt ze niet veel meer ongebouwd. Gebouwd daarentegen destemeer.

Wat het inlijsten van de Shell Alfa betreft: kijk uit met (zon)licht. Zeer waarschijnlijk is het houthoudend karton/papier en dat wordt afgebroken door zonlicht (zichtbaar als vergelen/bruiner worden). Als het al offset drukwerk is (denk ik niet, zal nog wel steendruk zijn en die inkt wordt niet beinvloed door uv licht) kan het bovendien snel verkleuren door uv in het zonlicht.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . onder de blauwe hemel.

za mar 07, 2009 21:01

Mwoah... ik gá 'm bouwen, die 75. Alleen, met mijn tempo van projecten afronden zal ik nog jaaaaren kunnen genieten van een ongebouwde versie (zoals te zien op de foto's, ruitpartij, dashboard en wielen zijn al gemonteerd (20 jaar geleden, dus dat schiet al lekker op :biggrin:)}

Wat de Shell Alfa betreft, mijn hobbykamer is op het noorden, zonwering permanent omlaag, verboden voor de kat (die er dus toch komt), dus redelijk veilig voor dergelijke curiosa.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . trio rosso...

za mar 07, 2009 22:31

Zoals beloofd, een vergelijking tussen enkele Brera's. Dat deed ik overigens al eerder, dit keer zet ik er de 2 euro kostende Bburago naast. Ergens tussen toen en nu is de Fabbri-antenne verdwenen :(

Afbeelding
V.l.n.r.: Fabbri, Minichamps, Bburago

Waar de Minichamps en Fabbri erg dicht bij elkaar in de buurt komen, wijkt de Bburago toch behoorlijk af. Meest opvallend is het dak. Bij MC behoorlijk realistisch, bij Fabbri zwart en dicht en bij de Bburago een helder ruitje in een verzwarte omlijsting. Net als de voor- en achterruit.

Afbeelding
V.l.n.r.: Bburago, Minichamps, Fabbri.

Elke Brera op zijn eigen wielen. De Bburago deelt de zijne met alle andere 1:43 Bburago's, ouderwetsch standaard. Het is en blijft natuurlijk speelgoed en voor die prijs volkomen acceptabel. De 'banden' zijn breeeeed plastic, door een iets opliggende smalle baan lichtlopend. Een klein duwtje en de plint aan de andere kant van de kamer komt angstig snel dichterbij...

Afbeelding

Afbeelding


De koplampen:

Minichamps, mooist ontworpen, missen de uitwerking door braampjes:

Afbeelding


Fabbri, iets simpeler, net iets te groot, maar wel netjes:

Afbeelding


Bburago, lekker simpel, alles uit een stuk transparant plastic, zelfs het stripje tussen de units en het hart:

Afbeelding


De afwerking van de Bburago: slecht aansluitende ruitpartij, ook het dak zit er niet echt lekker op. De spiegel is een klont zamac:

Afbeelding


Heeft de 1:1 Brera een dikke kont, de Bburago rijdt met samengeknepen billen:

Afbeelding

Veel te smal, toch blijft het geheel herkenbaar als Brera. En geen trucjes met gespoten plastic delen zoals op de Minichamps en Fabbri.


Afbeelding

De Bburago heeft een behoorlijk gedetailleerde onderzijde; grappig dat de uitlaat openingen in de body zitten, netjes gespoten, en de rest van het systeem in de bodem.


Hoewel de Bburago duidelijk de minste is van de drie, is het voor dat weinige geld wat-ie kost gewoon een aardig model. Zéér geschikt voor het betere jarige-neefjes-paplepel-werk. Of, zoals bij mij, als contrast met de 'serieuzere' modellen.

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . trio rosso...

zo mar 08, 2009 12:13

Wederom mooie vergelijking Dink :D
Ik zal hem toch niet laten staan die Bburago als ik hem ergens in de speelgoedzaak tegen kom :D (mijn vriendin vindt het best altijd grappig als ik tussen menig kinderen naar de autootjes aan het kijken ben in de rekken :lol: )..

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . trio rosso...

zo mar 08, 2009 13:50

Nog maar een vergelijkinkje dan, hoewel ook dit model-appeltjes met miniatuur-peertjes vergelijken is, ze komen uit een totaal verschillende prijsklasse:

Minichamps en Bburago GT

Afbeelding

De Alfa rosso Minichamps zit strak in de lak (de foto suggereert oneffenheden die er niet zijn), de Bburago heeft een prachtig diepblauwe kleur metallic lak, die nogal 'vet' oogt. Het heen en weer rammelen in het doosje bezorgt de Bburago modellen zonder sokkeltje wat doffe plekken her en der.


Afbeelding

De snuit van de Bburago is duidelijk minder verfijnd.


Afbeelding

Zag je bij de Brera bij de eerste blik al dat het model niet al te zuivere proporties heeft, de GT is een stuk trouwer aan zijn 1:1 voorbeeld.


Afbeelding

Hm, die wieletjes komen me bekend voor. De reflectoren achter zijn onwaarschijnlijk groot. En gewoon een likje (nou ja, flinke lik) rode verf. Minichamps zet er separate stukjes transparant rood plastic in.


Afbeelding

Strak langs elkaar geparkeerd vallen de verschillen meer op. Weer die onnodig dikke zwarte rand om de ruit bij de Bburago.


Afbeelding

Redelijk gedetailleerde bodem. Bburagootjes zullen wel frequenter ondersteboven liggen dan Minichampsen...


Afbeelding

En ja, hij kan ook uit elkaar, als je met een puntig voorwerp de nokjes op het hartje en de achterste kentekenplaat van hun plaats duwt, dat zijn namelijk stekertjes waarmee de diverse delen bij elkaar worden gehouden. Je kunt zo ook goed zien waar er besparingen worden gerealiseerd; het model heeft geen asjes, de wielen worden op een knobbeltje vastgeklikt en de ruitpartij blijft zitten doordat de onderrand net iets over de raamopening valt (nog geen halve millimeter maar het zít).

Voor z'n twee euro is de Bburago GT gewoon goed en zelfs nog beter geslaagd dan broer Brera.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . Meis(t)erstück

zo mar 08, 2009 21:41

Onze oosterbuur Ralf Meiser mag je gerust rekenen tot de top of the bill qua miniaturen. Net als Yow Itoh en Mr Oonk (Ban Seng) gaat hij compromisloos te werk bij het scheppen van zijn kleine meesterwerken.

Zijn nieuwste creatie is de 2000 Sportiva Corsa, tweede versie, die hij maakt in een oplage van 44 exemplaren. De prijs in de winkel zal € 215 bedragen. Eerder maakte Ralf Meiser dezelfde auto met open voorste spatborden (RM02). Deze tweede versie heeft gesloten wielkasten, Ralf heeft de oorspronkelijke mal verder verbeterd.

Afbeelding

Ook al zal de originele auto niet door iedereen als 'mooi' worden betiteld (in tegenstelling tot Scaglione's latere 'straat-Sportiva'), het model is van een ongekende schoonheid.


Ralf heeft meer in petto, twee bijzondere carrosserievarianten op basis van de 1900:

Afbeelding

De 1900 Sprint Coupé (1952) van Pinin Farina (links) en de Gioiello (= 'juweel') van Ghia. Brigitte Bardot bezat ooit zo'n exclusieve Alfa met euh... bevallige rondingen...


En voor de DTM-fanaten levert Ralf een transkit-decal setjes voor € 5.90 voor de 1993 modellen op basis van Minichamps of BBR met race nummers 7, 8 en T voor de Larini Promotion Monza 1993 (Touring Car World Cup), Larini Hockenheim Saison final 1993, Nannini Promotion Monza 1993 (Touring Car World Cup), Nannini Hockenheim Saison final 1993, Larini Präsentation 1993 (T8 ), Larini/Nannini T-Car Saison 1993.

Afbeelding

Met dank aan Fer voor de info.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”