Gebruikersavatar
Trenta3
Guru
Guru
Berichten: 1521
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 18:39
Locatie: Dendermonde

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . mauw?

za sep 20, 2008 16:10

Hey! Weet er iemand iets meer over deze modellen? waarde? 2x zagato en 1x alfasud
Ik heb ze gekocht op de rommelmarkt 4€ stuk
Ik weet alleen dat ze van 1969 zijn ,de zagato s toch , en van het merk solido
Overlaatst op ebay alleen al voor het zagato doosje 10€ ( zonder autootje!!)
Rommelmarkt in de buurt van zele? :D , die moet ik ook eens doen dan :shock: :lol: 8)
Hey Tom! Het was de rommelmarkt in Hamme! Bij een oud vrouwtje ze staat er elke week maar geen alfaatjes meer :(
In My Garage;

'11 Alfa Romeo Spider 1750 TBI
'79 Alfa Romeo Spider 2000
'17 Abarth 595c Turismo Bicolore

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . hoofd koel houden

za sep 20, 2008 17:46

Dat zijn inderdaad koopjes zeg :shock:
ik betaalde voor mijn goudkleurige solido zagato 35 euro en das zonder doosje en nog vrij goedkoop..
Ook hebben we nog een rode re-paint gekocht voor 15 euro. erg mooi model overigens 8) veel mooier dan de Mebetoys versie uit die tijd. (al heeft die ook zn charmes)

Over koopjes gesproken:

De 1:25 Alfetta van Mebetoys stond al een hele poos op mn verlanglijstje maar zoals sommigen hier wel weten behoort dit model tegenwoordig ook tot de zeg maar gerust duurdere klasse (prijzen tot ver over de 100 euro zijn geen uitzondering).
Nu was ik wat aan t sneupen op Marktplaats en kwam terecht op een advertentie waarin een groene versie van dit model werd aangeboden.
Helaas stond de advertentie al op gereserveerd.. K*t.. te laat!
Maar toen ik een paar dagen later voor de gein even weer ging kijken zag ik tot mijn verbazing dat de advertentie weer open stond voor bieders.. en nog mooier was de vraagprijs!
slechts 25 euro voor een near mint Alfetta van Mebetoys in de schaal 1:25.
En na wat heen en weer gemail staat ie nu dus hier bij mij in de vitrine en ik ben er heel erg blij mee:D

Overigens zijn er voor mij nog wel wat onduidelijkheden rond dit model.
Zo heb ik deze kleur groen nog niet eerder gezien (staat ook niet op carmodel.it vermeld) en ook zitten er voorop onder de voorbumper kleine gaatjes waar waarschijnlijk iets bevestigd heeft gezeten.
Het is ook geen rally versie geweest want deze was er naar mijn weten alleen in metallic lichtgroen en had een matzwarte motorkap en andere (goudkleurige) velgen.


Afbeelding

Afbeelding
hier kun je de gaatjes onder de bumper zien.

Afbeelding



Afbeelding
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . hoofd koel houden

za sep 20, 2008 17:52

Overigens.. om nog even terug te komen op de DeA 90 super CC, ik vond nog een foto van de echte auto:

Afbeelding
Lijkt dus dat alleen de oranje knippers foutief zijn op het model.
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . hoofd koel houden

za sep 20, 2008 18:00

Overigens zijn er voor mij nog wel wat onduidelijkheden rond dit model.
Zo heb ik deze kleur groen nog niet eerder gezien (staat ook niet op carmodel.it vermeld) en ook zitten er voorop onder de voorbumper kleine gaatjes waar waarschijnlijk iets bevestigd heeft gezeten.
Afbeelding

Eén woord: "Oggi" :wink:



De groene kleur is mij ook onbekend. Profi repaint?

Ik heb de Carabinieri versie van dit model ooit voor 10 gulden gekocht. Zonder doos, maar mint. Op de 'oude' NAMAC'-beurs in Driebergen. Ik had daar al wat uren rondgelopen, maar het model, dat op een tafel op een verhoginkje stond, domweg niet gezien. Pas toen de drukte afnam en de verkopers als zo'n beetje gingen inpakken zag ik 'm. Hebbuh!

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . hoofd koel houden

za sep 20, 2008 19:06

Zo net terug van een 12 daagse reis naar italie, het volgende heb ik daar meegenomen! Mooi model van Mondomotors, mooie kleur ook en dat voor € 12. Erg leuk
De Mito:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . hoofd koel houden

za sep 20, 2008 19:24

Overigens zijn er voor mij nog wel wat onduidelijkheden rond dit model.
Zo heb ik deze kleur groen nog niet eerder gezien (staat ook niet op carmodel.it vermeld) en ook zitten er voorop onder de voorbumper kleine gaatjes waar waarschijnlijk iets bevestigd heeft gezeten.
Afbeelding

Eén woord: "Oggi" :wink:



De groene kleur is mij ook onbekend. Profi repaint?

Ik heb de Carabinieri versie van dit model ooit voor 10 gulden gekocht. Zonder doos, maar mint. Op de 'oude' NAMAC'-beurs in Driebergen. Ik had daar al wat uren rondgelopen, maar het model, dat op een tafel op een verhoginkje stond, domweg niet gezien. Pas toen de drukte afnam en de verkopers als zo'n beetje gingen inpakken zag ik 'm. Hebbuh!
Ik weet heel zeker dat dit geen re-paint is, het model zit daarvoor gewoon te goed in de lak en is precies zo gespoten als andere Mebetoys modellen.
Bovendien past de kleur wel goed bij andere geleverde kleuren op mebetoys modellen.
Ook kan het niet de "oggi" versie zijn geweest want deze heeft ook dingen op het dak en ik neem aan dat hier dus ook gaten voor zijn geboord.
ik vond op internet nog een foto van een rode "Stradale" versie die ook de gaatjes onder de bumper heeft:

Afbeelding
als je goed kijkt onder de bumper zie je ze :wink:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . mauw?

za sep 20, 2008 19:42

Hey! Weet er iemand iets meer over deze modellen? waarde? 2x zagato en 1x alfasud
Ik heb ze gekocht op de rommelmarkt 4€ stuk
Ik weet alleen dat ze van 1969 zijn ,de zagato s toch , en van het merk solido
Overlaatst op ebay alleen al voor het zagato doosje 10€ ( zonder autootje!!)
Rommelmarkt in de buurt van zele? :D , die moet ik ook eens doen dan :shock: :lol: 8)
Hey Tom! Het was de rommelmarkt in Hamme! Bij een oud vrouwtje ze staat er elke week maar geen alfaatjes meer :(
Jammer :cry: ...zal volgend weekend in Brussels Collection Car, maar een nieuw miniatuurtje meebrengen...al is dat wel aan de volle prijs :cry: :lol:

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . hoofd koel houden

za sep 20, 2008 20:59

Quote: "'Zo heb ik deze kleur groen nog niet eerder gezien (staat ook niet op carmodel.it vermeld)''

Marco,

Staar je niet al te blind op wat carmodel laat zien, het is een heel bruikbaar overzicht maar niet compleet. Bovendien heb ik bij Italiaanse speelgoedfabrikanten al vaker vreemde combinaties voorbij zien komen omdat dat op dat moment blijkbaar zo uit kwam. Wist je dat ze er bij Mercury zelfs een handje van hadden om de spuit niet schoon te maken tussen de kleurwisselingen waardoor er hele vreemde kleurmixen zijn (niet zelf bedacht maar uit de Mercury-'bijbel'), ik heb ze overigens nog nooit gezien. Een van julie wel?

Ook bij Togi heb ik combinaties met details gezien die logischer wijze niet zouden kunnen maar er toch echt zijn: een 2000 berlina met 4 openende portieren en rode achterlichten en een 2000 berlina met 2 openende portieren met de oudere oranje achterlichten, of mijn groene 2000 gtv met stoel-rugleuningen zonder hoofdsteunen terwijl die toch echt vanaf dat moment op alle bertone's zaten...

Kijk, dat maakt het verzamelen nou juist zo spannend, die ontdekkingen : )

Koen

Gebruikersavatar
Trenta3
Guru
Guru
Berichten: 1521
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 18:39
Locatie: Dendermonde

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . mauw?

za sep 20, 2008 22:16

Rommelmarkt in de buurt van zele? :D , die moet ik ook eens doen dan :shock: :lol: 8)
Hey Tom! Het was de rommelmarkt in Hamme! Bij een oud vrouwtje ze staat er elke week maar geen alfaatjes meer :(
Jammer :cry: ...zal volgend weekend in Brussels Collection Car, maar een nieuw miniatuurtje meebrengen...al is dat wel aan de volle prijs :cry: :lol:
Waar is dat juist in Brussel? :?:
In My Garage;

'11 Alfa Romeo Spider 1750 TBI
'79 Alfa Romeo Spider 2000
'17 Abarth 595c Turismo Bicolore

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . hoofd koel houden

za sep 20, 2008 23:13

Quote: "'Zo heb ik deze kleur groen nog niet eerder gezien (staat ook niet op carmodel.it vermeld)''

Marco,

Staar je niet al te blind op wat carmodel laat zien, het is een heel bruikbaar overzicht maar niet compleet. Bovendien heb ik bij Italiaanse speelgoedfabrikanten al vaker vreemde combinaties voorbij zien komen omdat dat op dat moment blijkbaar zo uit kwam. Wist je dat ze er bij Mercury zelfs een handje van hadden om de spuit niet schoon te maken tussen de kleurwisselingen waardoor er hele vreemde kleurmixen zijn (niet zelf bedacht maar uit de Mercury-'bijbel'), ik heb ze overigens nog nooit gezien. Een van julie wel?

Ook bij Togi heb ik combinaties met details gezien die logischer wijze niet zouden kunnen maar er toch echt zijn: een 2000 berlina met 4 openende portieren en rode achterlichten en een 2000 berlina met 2 openende portieren met de oudere oranje achterlichten, of mijn groene 2000 gtv met stoel-rugleuningen zonder hoofdsteunen terwijl die toch echt vanaf dat moment op alle bertone's zaten...

Kijk, dat maakt het verzamelen nou juist zo spannend, die ontdekkingen : )

Koen
Zoiets dacht ik ook al inderdaad 8) er zijn wel meer modellen waarvan ik dacht elke kleur en uitvoering te kennen en dan vind ik er toch weer een op Ebay o.i.d met een afwijkende kleur.
Ik ben er iig zeker van dat de lak op mijn Alfetta origineel is.
Leuk trouwens, van die Mercury's :D Italiaans op en top zoiets :lol:
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . . mauw?

zo sep 21, 2008 11:19

Waar is dat juist in Brussel? :?:
Je hebt PB :wink:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . vleugel(tjes)lam

zo sep 21, 2008 11:33

Een Duitse eBayer bood uit zijn H0-knutseldoos-restanten een Alfa modelletje aan. Beetje vleugellam, de wieltjes ontbraken. Merk was hem onbekend.

Hm, Tipo 33 coda lunga, 1:87 even denken... :idea: Aha, ik weet 't alweer... ik had al eens eerder aandacht aan dat merk besteed: US-Models

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De modellen worden in kleine oplagen gemaakt, mini-handbouw. Heel grappig om te zien dat, hoewel een tikkie rommelig, alle vleugeltjes en vinnetjes er op zitten. En ze kloppen, ik heb er met mijn neus bovenop gezeten toen ik bij het opruimen na afloop van het Spettacolo het origineel mee op de trailer hielp duwen:

Afbeelding

Het was nog een mazzeltje ook, voor anderhalve euro mocht ik 'm de mijne noemen. En die wieletjes haal ik wel uit mijn eigen H0-knutseldoos-restanten 8)

Gebruikersavatar
cees
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 03, 2005 22:41

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . hoofd koel houden

zo sep 21, 2008 18:58

Quote: "'Zo heb ik deze kleur groen nog niet eerder gezien (staat ook niet op carmodel.it vermeld)''

Kijk, dat maakt het verzamelen nou juist zo spannend, die ontdekkingen : )

Koen
Ik ben er iig zeker van dat de lak op mijn Alfetta origineel is.

Deze Alfetta van Marco is inderdaad 100% origineel.
Het punt is dat de body van dit model was voorbestemd om een rally uitvoering te worden maar tegen het einde, toen Mebetoys bijna ter ziele ging, waren er geen lampjes en/of andere kleine onderdelen meer beschikbaar voor diverse modellen. Zodoende werd er gewoon een normale versie van gemaakt. Hetzelfde euvel met de kleuren. Sommige kleuren waren niet meer beschikbaar dus dan maar een andere.
Midden jaren tachtig bezocht ik een beurs in Milaan en toen hoorde ik al van dit euvel. Ook op deze beurs zag ik een hele tafel met "verbouwde" Duetto Spiders van Mebetoys die normaal voor de versie "giro d'Italia " waren voorbestemd.
Wat hadden ze gedaan ? Omdat er geen fietsjes meer waren om die achterop de modellen te plaatsen, hebben ze er maar gewone versies van gemaakt. De fietshouders op de achterklep werden gewoon weggevijld en voilla, je had een gewone versie. Het leuke was dat deze modellen wel in de Giro doosjes werden geleverd, die hadden ze nog voldoende beschikbaar. Bij deze Spider is er dus geen achterklep die open kan.
Op die tafel stonden wel zo'n 25 modellen mint in box.
Dus als je zo'n model tegenkomt, er zijn er echter maar enkele tientallen van, denk dan niet gelijk dat het een verbouwing is. Meestal kan je ook wel zien wat echt of overgespoten is.
En ik denk dat er wel meer Mebetoys modellen op het laatst zo'n verbouwing kregen.
Toch een mooie oplossing. Het waren helaas de laatste stuiptrekkingen van een schitterend merk.
Ik heb nog wat foto's gemaakt van die spider, De gele met doos is dus het bewuste model.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . hoofd koel houden

zo sep 21, 2008 19:29


Deze Alfetta van Marco is inderdaad 100% origineel.
Het punt is dat de body van dit model was voorbestemd om een rally uitvoering te worden maar tegen het einde, toen Mebetoys bijna ter ziele ging, waren er geen lampjes en/of andere kleine onderdelen meer beschikbaar voor diverse modellen. Zodoende werd er gewoon een normale versie van gemaakt. Hetzelfde euvel met de kleuren. Sommige kleuren waren niet meer beschikbaar dus dan maar een andere.
Midden jaren tachtig bezocht ik een beurs in Milaan en toen hoorde ik al van dit euvel. Ook op deze beurs zag ik een hele tafel met "verbouwde" Duetto Spiders van Mebetoys die normaal voor de versie "giro d'Italia " waren voorbestemd.
Wat hadden ze gedaan ? Omdat er geen fietsjes meer waren om die achterop de modellen te plaatsen, hebben ze er maar gewone versies van gemaakt. De fietshouders op de achterklep werden gewoon weggevijld en voilla, je had een gewone versie. Het leuke was dat deze modellen wel in de Giro doosjes werden geleverd, die hadden ze nog voldoende beschikbaar. Bij deze Spider is er dus geen achterklep die open kan.
Op die tafel stonden wel zo'n 25 modellen mint in box.
Dus als je zo'n model tegenkomt, er zijn er echter maar enkele tientallen van, denk dan niet gelijk dat het een verbouwing is. Meestal kan je ook wel zien wat echt of overgespoten is.
En ik denk dat er wel meer Mebetoys modellen op het laatst zo'n verbouwing kregen.
Toch een mooie oplossing. Het waren helaas de laatste stuiptrekkingen van een schitterend merk.
Ik heb nog wat foto's gemaakt van die spider, De gele met doos is dus het bewuste model.

Kijk dit vind ik dus echt mooie verhalen! :D
Bedankt voor deze info Cees, dit soort weetjes zijn t mooist naar mijn mening 8)
En zoals ik eerder al zei bij t Mercury verhaal, op en top Italiaans, net als bij echte Alfa's :wink:
Overigens heb ik ook een donkerrode Alfa 90 van Polistil, die ik verder ook nog nooit ergens ben tegengekomen.
Kheb de Alfa rode ook en de kleur is toch duidelijk verschillend.. zelfde verhaal wellicht?
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfetta72
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 16:24
Locatie: Tilburg

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . . vleugel(tjes)lam

zo sep 21, 2008 19:35

Wat grappig deze verschillen,zie ook dat de afdekhoes van de kap een stuk langer is als bij de rode versie.

Om nog even op de 1/25 Alfetta terug te komen,ik heb ook een exemplaar met de gaatjes onder de bumper.

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”