DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4444
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Verhogen compressieverhouding 75TS

zo jul 22, 2007 16:51

a) Wie kan er hier uit ervaring vertellen hoeveel mm je ongeveer van de cilkop van een 75TS af moet halen om ongeveer op een compressieverhouding van circa 1:11 uit te komen
b) als de de compressie verhoogd naar 1:11 dmw kop vlakken blijven de kleppen bij gebruik originele nokkenassen en originele timing dan nog voldoende vrij van de zuigers of moeten de zuigerkronen aangepast worden.

BvD,
DJ

Andretti Molletti

RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

zo jul 22, 2007 18:02

Zet je motor op BDP en druk je klep in tot i de zuiger raakt, weet je dat ook weer ;) (hou een klep zuigerspeling van 2 mm aan.
1:11 is niet haalbaar met alleen vlakken, en met standaard nokkenassen ook niet aan te raden.
Wat wil je er mee bereiken?

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

zo jul 22, 2007 18:04

Ik heb dat pas ook eens bekeken.
Volgens mij zit je met vlakken snel in de klepzittingen als je er veel eraf gaat halen, wil je de compressie serieus wilt verhogen.
Opzich is dat geen probleem, maar ik ben bang dat ze los gaan zitten :?
Laatst gewijzigd door GTV op zo jul 22, 2007 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

zo jul 22, 2007 19:22

Kun je geen "gewone" 2.0 drijfstangen plaatsen ?
Die zijn 1mm langer

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4444
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

ma jul 23, 2007 08:25

@all: Het is voor een lpi project. Gas is veel klopvaster dan benzine dus beetje meer comressie zou moeten kunnen. Echter dure hc zuigers zijn geen optie. Als kopvlakken alleen niet genoeg is kan je mijns inziens ipv langere drijfstangen ook nog een 155 krukas in een 75 blok stoppen: 90 vs. 88mm slag. Bijkomend voordeel 155 heeft ook al toplagerboring. Of die de goeie diamater heeft weet ik nog niet. Ook niet of er nog andere haken en oogen zijn.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

ma jul 23, 2007 09:43

Dan moet hem eigenlijk ook laten lijnboren.
En met langere drijfstangen en oude bussen en zuigers komen de veren in de stootranden.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8058
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

ma jul 23, 2007 12:37

Blok afvlakken en kop origineel houden om meer compressie te krijgen? :?:
Kom je niet in de knoei met de klepzittingen en hou je evt daar wat vlees mocht de kop toch een keer gevlakt moeten worden (krom na een lekke pakking oid) Verder blijven bussen en zuigers drijfstangen krukas allemaal bij het onderblok horen zoals ie dat wellicht al 2,5 ton gewend is...
Leuk project !(jammer van dat gas... :twisted: :wink: )
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

ma jul 23, 2007 12:49

Kop verder vlakken kan wel. Maar dan moet je de klepzittingen hoger in de kop (laten) zetten en klepstelen inkorten of hapjes uit je zuigers halen... :lol:
Shut up and ride!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4444
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

ma jul 23, 2007 12:57

Blok afvlakken betekend ook de bussen afvlakken. Lijkt me lastig om dat allemaal netjes dezelfde hoeveelheid af te halen.
Het is de bedoeling om zoveel mogelijk spullen te hergebruiken. Af dat gaat blijkt natuurlijk pas als de blokken open liggen en de conditie goed kan worden beoordeeld. In ieder geval natuurlijk wel nieuwe lagers en zuigerveren. En voeringen een vers hoonpatroontje erop als ze niet te ver heen zijn. Lijnboren en balanceren is ook wel de bedoeling. Een en ander in overleg met de motorrevisieboer en afhankelijk van de kosten.

Maar even terug naar de compressieverhouding. Die 1:11 is niet zaligmakend. Iets minder mag ook. Maar 1:11 had ik gekozen omdat dit ongeveer de waarde schijnt te zijn waarmee je met een goed blok ook nog op (goede kwaliteit) benzine kan rijden mocht je dat willen. Van belang omdat je op benzine start.

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8058
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

ma jul 23, 2007 13:01

Blok afvlakken betekend ook de bussen afvlakken. Lijkt me lastig om dat allemaal netjes dezelfde hoeveelheid af te halen.
.....
Mzzl,
DJ
Gaat dat niet in één keer? Of zouden de bussen toch teveel bewegingsvrijheid hebben zal ze 'los' in het blok staan? Wellicht met hele kleine beetjes tegelijk (geen 0.5 mm in één keer uiteraard.. :lol: )
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4444
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

ma jul 23, 2007 13:09

Blok afvlakken betekend ook de bussen afvlakken. Lijkt me lastig om dat allemaal netjes dezelfde hoeveelheid af te halen.
.....
Mzzl,
DJ
Gaat dat niet in één keer? Of zouden de bussen toch teveel bewegingsvrijheid hebben zal ze 'los' in het blok staan? Wellicht met hele kleine beetjes tegelijk (geen 0.5 mm in één keer uiteraard.. :lol: )
Grtz,fRank
Weet ik ook niet frank. Is ook geen dagelijkse kost voor me. Bezoek aan de revisieboer zal wel licht op de zaak werpen. Eerst maar eens afwachten hoe de staat van de blokken blijkt te zijn na openen. Blok voor dit project moet wel goed worden maar moet wel beetje betaalbaar blijven.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

ma jul 23, 2007 13:48

Blok afvlakken betekend ook de bussen afvlakken. Lijkt me lastig om dat allemaal netjes dezelfde hoeveelheid af te halen.
.....
Mzzl,
DJ
Gaat dat niet in één keer? Of zouden de bussen toch teveel bewegingsvrijheid hebben zal ze 'los' in het blok staan? Wellicht met hele kleine beetjes tegelijk (geen 0.5 mm in één keer uiteraard.. :lol: )
Grtz,fRank
..de bussen moeten twee tiendes boven het blok uitsteken, dus wordt sowieso twee keer vlakken

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8058
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

ma jul 23, 2007 18:05

Blok afvlakken betekend ook de bussen afvlakken. Lijkt me lastig om dat allemaal netjes dezelfde hoeveelheid af te halen.
.....
Mzzl,
DJ
Gaat dat niet in één keer? Of zouden de bussen toch teveel bewegingsvrijheid hebben zal ze 'los' in het blok staan? Wellicht met hele kleine beetjes tegelijk (geen 0.5 mm in één keer uiteraard.. :lol: )
Grtz,fRank
..de bussen moeten twee tiendes boven het blok uitsteken, dus wordt sowieso twee keer vlakken
](*,) Idd... :oops:
Bussen in de draaibank dan maar? :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

di jul 24, 2007 01:33

1:11 met vlakken alleen ga je niet halen.....(ken een maximaal afgevlakt blok in goede conditie en die haalt het lang niet!)

Misschien zijn HC zuigers toch de goedkoopste oplossing - gelijk garantie voor benadering van de compressie - en alle resterende moeite bijelkaar opgeteld zou wel eens duurder kunnen zijn....
Of zijn er andere bezwaren tegen de HC zuigertjes? :-k
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4444
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Verhogen compressieverhouding 75TS

di jul 24, 2007 08:33

als na inspectie de oude zuigers allemaal "op" blijken is HC zuigers wel een optie. Anders gewoon oude terug met nieuwe kwaliteits zuigerveren.
Als 1:11 niet haalbaar is met kopvlakken doen we het wel met wat minder.
Iemand een idee wat er max af kan van de kop en waar je CR dan ongeveer uitkomt?
Iemand een idee wat de klep/zuiger speling en CR word bij montage 155 krukas (90mm slag) ? Als dat uberhaupt kan. Nog niet uitgezocht.

Mzzl,
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”