Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . Overbodig!

vr okt 13, 2006 19:14

Minichamps brengt vandaag z'n 916 Spider in het rood uit. Met 'nieuwe' neus, hoewel dat 'nieuw' sinds de komt van de Brera Spider wat versleten is geraakt.

Afbeelding

Het is me serieus een raadsel waarom ze kiezen voor rood, terwijl Norev al heel lang geleden hetzelfde model in dezelfde kleur uitbracht.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . Overbodig!

vr okt 13, 2006 19:28

Nog een model waar we er al genoeg van hebben. DelPrado, één van de kioskmerken, maar minder aan de weg timmerend dan bijvoorbeeld Altaya, DeAgostini of Fabbri komt met een 1:43 Giulia TZ:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geen idee of die nr 7 fantasie is of dat deze auto een 1:1 voorbeeld had. Nummerplaten en verdere aanduidingen ontbreken.

Waarom DelPrado voor een TZ kiest??? Fabbri heeft er al één, net als DeAgostini in zijn Rally Collection. Daarnaast de vele varianten van Best (al een wat ouder model en voor de maatstaven van die tijd netjes), en als je op beurzen of op Marktplaats, eBay, etc. zoekt ook van Solido/Verem en Politoys. En nog veel meer.
En voor de kwaliteit van het model kan je hem beter laten staan, met zijn dikke raamstijlen is-t-ie gewoon lelijk...

Edit: de auto bestaat toch echt, zie achteraan:

Afbeelding

Zie achteraan. Fer zag deze TZ, in bezit van Marnix Dillenius, vorig jaar op Laguna Seca.
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op wo okt 18, 2006 22:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . Polizia 159

vr okt 13, 2006 23:42

Op het Italiaanse forum www.automodellando.it heeft gebruiker Argox mooie duidelijke foto's van de 159 uit DeAgostini's Polizia-serie geplaatst;

Afbeelding

Eerder veronderstelde ik dat het model gebaseerd zou zijn op een Minichamps, maar dat is dus niet het geval. Het is ook geen Norev, maar uit een geheel nieuwe mal. Kijk maar naar de ruitenwissers, in dit geval zijn het afzonderlijk aangebrachte onderdeeltjes, helaas wel wat lomp. Voor de rest is het qua opschriften een zo goed als perfect model. Ook de kentekenplaten komen overeen met de echte auto's uit de presentatie waarvan eerder op dit forum als eens foto's van verschenen.
Op dat Italiaanse forum wordt wel geklaagd dat de lichtbak niet deugt. Er horen nog twee spots in plus een zart roostertje (sirene of speaker). Eén gebruiker merkt op dat dit voor een tientje (kioskprijs) toch een heel mooi model is. Ben ik volledig met 'm eens, ook al oogt die bak wel erg leeg. eBay maar weer eens in de gaten houden :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . Polizia 159

za okt 14, 2006 11:54

Eindelijk een model gevonden van de FNM ONCA. Deze zeer sterk op een Ford Mustang lijkende auto werd in Brazilie door FNM gebouwd naast de Alfa Romeo licentiebouw producten. Het model is van metaal in de schaal 1 op 43 en niet van de bekende Braziliaanse FNM modelbouwers "A Modelli". Van wie het model wel is weet ik helaas niet, misschien iemand hier?

http://i10.tinypic.com/2hxrjf8.jpg

http://i10.tinypic.com/30ijm7k.jpg

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 871
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . Polizia 159

za okt 14, 2006 12:00

Sbarro fan Dieter Terbeck bouwt op basis van de prachtige Minichamps Alfa 155 het prototype dat door carrosserie Sbarro in 1994 is gemaakt met medewerking van tuner Zender. De foto's van het model zijn helaas matig van kwaliteit, maar de conversie lijkt van goede kwaliteit te zijn. Jammer dat een merk als Minichamps deze Sbarro Alfa 155 SW zelf niet op de markt brengt.

:evil: :evil: Helaas ik krijg de foto's er niet op. Ik stuur ze wel door naar Dink zodat hij ze kan plaatsen

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . Polizia 159

za okt 14, 2006 13:43

Wie heeft er nog geen Minichamps 75?? Is niet duur.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . Polizia 159

za okt 14, 2006 15:05

Is inderdaad niet duur. De normale winkelprijs van de modellen uit Minichamps' Le Glorie della Alfa Romeo-serie ligt rond de 35 euro.

Ronduit goedkoop is dan de 159 GP (1951) van een Chinese verkoper in de Nu Kopen-optie: 7,50...

Afbeelding

Afbeelding

Zonder doosje, maar dat vind ik in dit geval niet bezwaarlijk. Eigenlijk wilde ik hem niet eens kopen omdat ik al een paar 158/159 GPtjes van Brumm had staan. Maar deze doet het natuurlijk errug goed op de oprijplanken van de Exoto Alfa 500 racetransporter :P
Dat had Exoto ook bedacht, dus de trucks en racers worden nu ook als set verkocht, dat heb ik een tijdje geleden al eens laten zien.

Eén en ander doet je wel vraagtekens zetten bij de 'gelimiteerde' oplage van 4004 stuks uit de Glorie-serie.



Van dezelfde Chinees kocht ik ook de 6c 2500 Villa d'Este als deelnemer van de Rally de Monte Carlo 1952.

Afbeelding

Dit model is uit dezelfde mal als de straatversie uit één van de andere kioskseries. De paarse lak staat het model goed maar is wel erg dun aangebracht, met name op de randen schijnt de lichtere grondlak er vaag doorheen. Raadseltje: bij welk van de twee zijn de ruitenwissers fout gemonteerd? Antwoord En de scriptjes "Touring Superleggera" op de motorkappen en het kofferdeksel ontbreken bij de Monte-deelnemer.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . Onça do Brasil

zo okt 15, 2006 12:15

In dit topic heb ik de Onça wel eens genoemd, de merkwaardige Braziliaans FNM Coupé. Het lijkt een Mustang met Alfa-neus, maar dat is het niet. De carrosserie is in eigen beheer ontwikkeld maar lijkt wel sprekend op die van het Amerikaanse icoon. Een ongekend staaltje plagiaat. De techniek van de Onça was afkomstig van de FNM 2000, de in Brazilië in licentie gebouwde Alfa Romeo 2000 (even zoeken op FNM in dit forum levert wel wat informatie op).
De Onça, een project van Genaro "Rino" Malzoni, werd in 1966 op de Salão do Automóvel geïntroduceerd. Meer dan acht exemplaren werden er overigens niet gebouwd. Slecht een enkeling zal dat betreuren, denk ik…

Eén man, de Braziliaanse journalist en klassiekerliefhebber Roberto Nasser vond de auto kennelijk bijzonder genoeg om te restaureren. Hij deed er al 31 jaar over om een exemplaar (mogelijk het enige?) op de kop te tikken.

Meer info (in het Portugees) vind je hier en hier.

Maar goed, dit is een modellenrubriek, dus waarom gaat het hier over 1:1 auto’s? Nou omdat er nòg iemand is die dit stukje Braziliaanse autohistorie wilde bewaren, en wel in :43, Paolo Proença.

Afbeelding

Deze verzamelaar en modelbouwer nam een Ford Mustang-model van ERTL in 1:43 als basis en zette daar met de nodige aanpassingen de neus van een Brumm Alfa 1900 op.

Afbeelding

Afbeelding

Ook op andere plekken werd het ERTL model aangepast, want zoals gezegd is de carrosserie slechts een sterk gelijkende kopie van de Ford.

Ter vergelijking het originele model:

Afbeelding


En nog twee foto’s van een Braziliaanse Alfaclub site:

Afbeelding

Afbeelding

Ronald, dank voor de tip,
Paolo, é um trabalho esplêndido e agradece-o emitindo as fotos!

Gebruikersavatar
SQUADRA LEO
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . . Onça do Brasil

zo okt 15, 2006 12:39

En jawel, een nieuwe verslaving is geboren. :roll: Zoeken naar leuke Alfa miniaturen.
Dit gaat weer geld kosten. :wink:


Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . MontrealMontrealMontre

ma okt 16, 2006 01:08

Niet alleen de Italiaanse kioskreeksen hebben ‘last’ van de voortijdige verkoop vanuit China en Hongkong, ook de Franse. Zie de Ataya reeks ‘Voitures de rêve’. Die heeft niets met het wagenpark van literator Gerard te maken, maar alles met ‘droomauto’s’. In die reeks verscheen eerder al de GT die nu inmiddels ook in een normaal doosje als Maxicar wordt aangeboden. En nu dan een Montreal. Wàt? Alweer een Montreal?

Afbeelding

Na die van Hachette, Fabbri, DeAgostini, Edison en Minichamps…? En dan heb ik het niet eens over de oudere modellen van Norev, Politoys e.d. Of de duurdere Looksmarts… Nou ja, je moet maar net op zoek zijn naar een goudmetallic exemplaar. Die hele reeks van Altaya is verder best interessant als je je niet alleen maar op Alfa focust.

Afbeelding

Een tijd geleden heb ik al eens drie groene Montreals ter vergelijking naast elkaar gezet.

Op zich is dit Altaya-model niet echt verkeerd, hoewel met name de koplampafdekking en de achterlichten voor verbetering vatbaar zijn. Qua achterlichten doet-ie zelfs denken aan de Fabbri. Maar... wààr zijn de uitlaatpijpen :?: :shock:

Nou was laatst dus die Oranje Minichamps al verschenen, als je per se een oranje wil zijn erg nog twee alternatieven. Deze zijn niet al te lang geleden uitgebracht, maar ik had ze in deze topic nog niet eens getoond.


Zie bijvoorbeeld de in de inleiding al genoemde Hachette (serie Auto Italiane da collezione). Deze is door Norev geproduceerd:

Afbeelding

Wat mij betreft een prutsding :x Het opstaande deel van het portier is veel te vet, terwijl aan de achterzijde de achterlichten veel te hoog zijn en de achterruit slecht gemonteerd is. En moet die vlek op de flank een portiergreep voorstellen?


Veel beter is die van Edison Giocattoli:

Afbeelding

Komt me bekend voor… ah, zie je wel, is dezelfde als de groene van DeAgostini. Kijk maar naar de kentekenplaat, die is identiek :) .

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . MontrealMontrealMontre

wo okt 18, 2006 21:44

Pfff... ben je een paar dagen van huis, en dan lìgt me er toch een stapel nieuws... gaan jullie allemaal zien, inclusief meer nieuws vanuit Brazilië!

Eerst nog even iets wat ik een tijdje terug tijdens het speuren naar iets heel anders opeens tegenkwam. Een Fransman, beter gezegd een Breton, heeft een website die geheel op politie-auto-modellen georïenteerd is. Gebruikers van over de hele wereld kunnen hun van verzameling en eigen bouwsels foto's plaatsen. Onvoorstelbaar, wat een grote en vaak bijzondere collecties.. Hmmm, even zoeken op 'Alfa'... Naast de te verwachten Progetto K's en Minichampsen ook wat leuke eigen fabrikaatjes:

Afbeelding

Een 1:43 Bburago 156, omgetoverd tot politie-auto uit Macau (voormalige Portugese enclave in China, nu nog altijd een speciale administratieve regio binnen de Volksrepubliek China).

Afbeelding

Ben benieuwd of ze er zo werkelijk hebben rondgereden.


En deze, op basis van de 1:72 Schuco Junior Line 156 SW:

Afbeelding

Van de Portugese GNR (Guardia Nacional Republicana)

Afbeelding

Maar neus gewoon eens even rond op www.poliskarr.org (of .info). Echt indrukwekkend.

Gebruikersavatar
Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Oude Pekela

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . MontrealMontrealMontre

wo okt 18, 2006 22:24

Hans, ff over wat modellen van Minichamps.

Weet jij hier al wat meer over?

1:18
ALFA ROMEO GTA 1300 JUNIOR RED (100120500)
ALFA ROMEO 2000 SPIDER 'RIJKSPOLITIE' (180120994)

1:43
ALFA ROMEO GIULIA SPRINT GTA 1965 WHITE (400120440)
ALFA ROMEO BRERA 2005 SILVER (400120571)
ALFA ROMEO GTA 1300 JUNIOR 1972 RED (400120600)
ALFA ROMEO 2600 SPIDER 1964 BLACK (400120630)
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . MontrealMontrealMontre

wo okt 18, 2006 22:41

Die zullen ongetwijfeld allemaal nog komen, alleen haalt Minichamps lang niet altijd de genoemde uitleverdata. Ik kijk vooral uit naar die 2600 Spider...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . alweer een Dashalfa

do okt 19, 2006 00:48

’t Is al weer een tijdje geleden dat ik de aparte Dashalfa GT ontdekte en bemachtigde.

Zie ik laatst stom toevallig dat er nog een tweede modelletje bestaat:

Afbeelding

Ongeveer 7,5 cm lang, met pullback-motortje en losse onderdeeltjes om hem te ‘transformen’. Ook dit keer geproduceerd door Bandai. Op eBay gevonden, voor nog geen 10tje, inclu verzending.

Zodra die binnen is meer fotookes.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo miniaturen ** . . . . The Toys from Brasil

do okt 19, 2006 23:05

De afgelopen dagen zijn er heel wat mailtjes de lètterlijk wereld rond gegaan met betrekking tot de Onça en andere Braziliaanse FNM/Alfa modellen.

Zo kreeg ik van Ronald (Alfa_Japan) een serie foto’s van enkele FNM-modellen die nog niet op de site van Automodelli staan.

De Alfa Romeo Disco Volante van 1953 is hier een tijdje geleden al eens gepasseerd, maar nu een paar betere foto’s.

Afbeelding

Afbeelding

Op de site staat ook een model van de FNM JK 2000 (JK zijn de initialen van de toenmalige president, kan even niet vinden wie) in het wit, maar hij is er nu ook in het blauw (model 1964) en rood (model 1968). Let op de afwijkende sierstrip over de flank:

Afbeelding

Afbeelding


Van Fer kreeg ik een foto van een Duitse verzamelaar die op zijn Miniatura maillist staat. Zij heeft vrienden in Brazilië wonen en wordt op de hoogte gehouden over al het FNM-nieuws.

Afbeelding

Op de foto een diorama met een Romeo 2 busje (bij mijn weten niet specifiek voor Brazilië), maar daarvoor staat nog een witte Onça, schaal 1:32(?) en een FNM JK 2000 in 1:24. Waarschijnlijk twee huzarenstukjes van ambachtelijke modelbouw.


En van Paolo kreeg ik nog een mail met antwoord op mijn vraag of Automodelli nog eens een 2300 Rio zou produceren. Ja dus, de proefmodellen staan op de pagina met toekomstige projecten van de Automodelli-site:

Afbeelding

Na even turen en vergelijken met andere foto’s ontdekte ik dat ook de Onça gepland staat voor een handbouwserie:

Afbeelding

En daarnaast ook nog eens de Alfazoni:

Afbeelding

Voor meer info over deze laatste zie de oude Buitenbeentjes-topic.


Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik vind dit soort buitennissigheden (net als die Dashalfa uit de posting hiervoor) eigenlijk leuker dan een 'gewone' 147, Giulia of Brera, ook al zijn ze nog zo mooi.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”