fraver

156 selespeed probleem

wo aug 22, 2007 21:18

Hoi allemaal,

Vorige week sprong de selespeed regelmatig in de N stand. Na hernieuwd starten was het probleem weg.
Vanavond wil mijn vrouw met de Alfa weg ze start en rijd een klein stukje vervolgens gaat het lampje van selespeed storing branden.
Als ze de auto parkeert, hernieuwd start wil de auto niet meer in de versnelling schakelen.
Zowel de knoppen op het stuur als de pook reageert nergens meer op.
Het lijkt er trouwens op dat de pook in zijn totaliteit geen effect meer heeft, want voorheen hoorde ik de bak in de versnelling schakelen en dat hoor ik nu niet meer. Ook heb ik het idee dat de pook helemaal omhoog getild kan worden (sterker nog dat is ook zo).

Heb inmiddels de pook losgehad, stekker zat goed. Auto start goed.
Als ik het city knopje indruk dan werkt dat ook. Beweeg ik de pook naar achteren dan verdwijnt city ook weer (zoals het hoort). Alleen het opschakelen wil maar niet lukken.
We hebben de auto 2 maanden en zijn er probleemloos met de caravan mee naar Frankrijk geweest. Inmiddels een dikke 4000 km mee gereden.
Afgelopen december heeft de vorige eigenaar de pomp van de hydrauliek laten vervangen door de Alfa Dealer. De auto is altijd garage onderhouden geweest bij de Alfa Dealer. Deze verzekerde mij ook dat er met de auto niks aan de hand zou zijn, nou mijn hart doet op dit moment erg veel pijn. Dit is de 5e alfa, de mooiste tot nu toe. En dan dit.

Wat moet ik nu doen.

Hellup

Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member

RE: 156 selespeed probleem

wo aug 22, 2007 21:29

Volgens mij zit het vaak in de electronica.

Naar de dealer rijden gaat zeker niet?

Balen. Hopelijk komt er iemand met een uitgebreider antwoord.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

fraver

wo aug 22, 2007 21:38

Nee inderdaad rijden naar de dealer wordt erg moeilijk :( Lastig vooruitkomen in de neutraal.

Remco S
Guru
Guru

wo aug 22, 2007 21:41

Als je de deur opendoet hoor je de pomp dan aanslaan? zoemend geluid?

Kijk eens in het reservoeir van de selespeed of er voldoende olie in zit. Zo niet, speciale olie bij de dealer halen en geen bak olie bijvullen!!!!

Als het goed is zit er (als je voor de auto staat en naar de motor kijkt) links van de accu een relais, dit zit bij de 147 namelijk op deze plek en ik denk bij de 156 ook. Haal het relais er eens uit en klijk eens ofdat de pootjes geoxideerd zijn. (maar dan hoor je de pomp niet aanslaan)

Als dit nu allemaal in orde is, dan zou het selespeed systeem uitgelezen moeten worden, misschien restdruk in systeem te weinig, onderdeel kapot of hij moet opnieuw ingeleerd worden dmv de examiner.

Succes

baron van kerpen

wo aug 22, 2007 21:44

Fuck zeg!!! :evil: Heb wel gehoord dat de selespeeds van voor 2001 regelmatig bak problemen kenden. Volgens mij stond er op het forum van de alfa156club ook iets over. Kijk daar eens even. Weet het niet meer precies hoor!

http://www.alfa156club.nl

fraver

Re: RE: 156 selespeed probleem

wo aug 22, 2007 21:56

Als je de deur opendoet hoor je de pomp dan aanslaan? zoemend geluid?

Kijk eens in het reservoeir van de selespeed of er voldoende olie in zit. Zo niet, speciale olie bij de dealer halen en geen bak olie bijvullen!!!!

Als het goed is zit er (als je voor de auto staat en naar de motor kijkt) links van de accu een relais, dit zit bij de 147 namelijk op deze plek en ik denk bij de 156 ook. Haal het relais er eens uit en klijk eens ofdat de pootjes geoxideerd zijn. (maar dan hoor je de pomp niet aanslaan)

Als dit nu allemaal in orde is, dan zou het selespeed systeem uitgelezen moeten worden, misschien restdruk in systeem te weinig, onderdeel kapot of hij moet opnieuw ingeleerd worden dmv de examiner.

Succes
Ik hoor het zoemende geluid inderdaad niet meer. Ik heb net even gekeken maar kan links van de accu niks vinden wat op een relais lijkt.
Waar moet ik ongeveer naar kijken.
Kun je mij vertellen waar het reservoir van de olie zit ?

Remco S
Guru
Guru

wo aug 22, 2007 22:00

Reservoir zit aan de bestuurderszijde tegen het zij scherm aan(je ziet alleen het dopje ervan) Op het moment dat de pomp niet meer draaid krijgt die of geen spanning of de pomp staat vast. (deze zit onder het stoffige kapje in het linker voor scherm) Hiervandaan lopen ook de spanningdraden naar het desbetreffende relais dat ik bedoel.

Wat ik wel eens heb gedaan bij een klanten auto is met het sleepoog uit de kofferbak een dreun op de pomp gegeven op het moment dat de linkerdeur nog open stond. Op dat moment ging de pomp weer draaien, dus had ik ook gelijk diagnose gesteld :wink:

baron van kerpen

wo aug 22, 2007 22:05

Wat ik wel eens heb gedaan bij een klanten auto is met het sleepoog uit de kofferbak een dreun op de pomp gegeven op het moment dat de linkerdeur nog open stond. Op dat moment ging de pomp weer draaien, dus had ik ook gelijk diagnose gesteld .

Ge zijt niet van Route Mobiel? =;

fraver

wo aug 22, 2007 22:23

Reservoir zit aan de bestuurderszijde tegen het zij scherm aan(je ziet alleen het dopje ervan) Op het moment dat de pomp niet meer draaid krijgt die of geen spanning of de pomp staat vast. (deze zit onder het stoffige kapje in het linker voor scherm) Hiervandaan lopen ook de spanningdraden naar het desbetreffende relais dat ik bedoel.

Wat ik wel eens heb gedaan bij een klanten auto is met het sleepoog uit de kofferbak een dreun op de pomp gegeven op het moment dat de linkerdeur nog open stond. Op dat moment ging de pomp weer draaien, dus had ik ook gelijk diagnose gesteld :wink:
Ik heb het reservoir geconden, is er groot genoeg voor.
Wat mij opvalt is dat er een slangetje opzit. Dit slangetje trouwens viel er direct vanaf toen ik de top aanraakte.
Ik heb vervolgens geprobeerd het slangetje er weer op te duwen, maar helaas pindakaas, daar is het slangetje te stug voor.
Ik zie trouwens aan het peilstokje dat er meer dan de helft van de peilstok aan olie in zit. Kan erg slecht zien in het donker, en zaklamp kan ik natuurlijk zo snel niet vinden.

fraver

wo aug 22, 2007 23:01

Hallo,

Ik heb inmiddels met zaklamp de hele voorkant van de auto afgezocht.
Voorop de accu heb ik wel wat relais gevonden maar daar staat niks bij van Selespeed. Alleen
A/C
Fuelpomp
IN J
en nog wat zaken die volgens mij niet duiden op iets met de selespeed bak.

Volgens Remco S moest ik onder het stoffig kapje kijken in het linker voorscherm. Ik neem aan dat dat de bestuurderszijde is.
Als dat zo is wil ik dit dadelijk nog wel even openmaken om te kijken of dat inderdaad zo is.
Wellicht dat ik dan het relais nog kan vinden.
De pomp slaat echt niet aan, wel hoor ik een relais klikken als ik de deur open doe.

In ieder geval een ieder hartstikke bedankt voor jullie bijdrage. Ik ga nog even kijken of ik nog iets kan vinden.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

baron van kerpen

wo aug 22, 2007 23:02

Als jij in het donker nog steeds naarstig op zoek bent, zal ik voor je bidden....... [-o<

fraver

wo aug 22, 2007 23:28

Als jij in het donker nog steeds naarstig op zoek bent, zal ik voor je bidden....... [-o<
Helaas,

Ondanks je gebeden, is het mij niet gelukt om de bak aan de gang te krijgen.
Morgen weer een dag, met meer licht en misschien verlichtende ideeen.
Pomp volgens mij gevonden, kabels naar het relais volgens mij ook (fuelpomp).
Ik heb voor de zekerheid alle relais er maar uitgehaald en schoongemaakt onder het mom van baat het niet dan schaad het niet.

Maar helaas nog steeds geen aanslaande pomp en geen schakelende auto.
Morgen de auto maar naar de Alfa dealer laten slepen.

Voor ideeen sta ik natuurlijk altijd open.

fraver

wo aug 22, 2007 23:28

Helaas,

Ondanks je gebeden, is het mij niet gelukt om de bak aan de gang te krijgen.
Morgen weer een dag, met meer licht en misschien verlichtende ideeen.
Pomp volgens mij gevonden, kabels naar het relais volgens mij ook (fuelpomp).
Ik heb voor de zekerheid alle relais er maar uitgehaald en schoongemaakt onder het mom van baat het niet dan schaad het niet.

Maar helaas nog steeds geen aanslaande pomp en geen schakelende auto.
Morgen de auto maar naar de Alfa dealer laten slepen.

Voor ideeen sta ik natuurlijk altijd open.

Andretti Molletti

do aug 23, 2007 02:15

Een van de grote zwarte relais is je pomprelais.
In de zekeringen/relais kast links voor onder de motorkap.
Door een voor een te demonteren en de contacten te overbnruggen met een draad met zekering van 30 A erin zou de pomp moeten gaan lopen.
Zoniet dan kun je de pomp links onder het voorscherm achter het tapijtachtige afdekselsdinges vinden. De pomp heeft twee dikke aansluitdraden en een stekker.
Stekker losnemen en direct 12V opzetten. Doet hij het dan niet, kun je 24 V eventjes proberen om de pomp los te krigen.
Slim is het dan om de pomp als hij draait eventjes door te laten draaien door de zeskantige ontluchtingsschroef aan de voorzijde vd Selespeedunit een halve slag te openen..
Wat ook een leuke oplossing is is de druksensor losnemen zodat de pomp moet gaan draaien.. maar dan moet je die wel weten te vinden...

Niet routemobiel, maar de ANWB heeft bijna al haar medewerkers ook getraind op de Selespeed van Alfa Romeo
Niet omdat ze vaak stukgaan... maar meer uit passie van een van de docenten aldaar :lol:

fraver

do aug 23, 2007 08:22

Een van de grote zwarte relais is je pomprelais.
In de zekeringen/relais kast links voor onder de motorkap.
Door een voor een te demonteren en de contacten te overbnruggen met een draad met zekering van 30 A erin zou de pomp moeten gaan lopen.
Zoniet dan kun je de pomp links onder het voorscherm achter het tapijtachtige afdekselsdinges vinden. De pomp heeft twee dikke aansluitdraden en een stekker.
Stekker losnemen en direct 12V opzetten. Doet hij het dan niet, kun je 24 V eventjes proberen om de pomp los te krigen.
Slim is het dan om de pomp als hij draait eventjes door te laten draaien door de zeskantige ontluchtingsschroef aan de voorzijde vd Selespeedunit een halve slag te openen..
Wat ook een leuke oplossing is is de druksensor losnemen zodat de pomp moet gaan draaien.. maar dan moet je die wel weten te vinden...

Niet routemobiel, maar de ANWB heeft bijna al haar medewerkers ook getraind op de Selespeed van Alfa Romeo
Niet omdat ze vaak stukgaan... maar meer uit passie van een van de docenten aldaar :lol:

Als ik voor de auto sta en naar de motor kijk heb ik rechts van de motor de accu. Voor tegen de accu aan heb ik een relaiskastje zitten met daarin 3 zwarte relais en als ik mij niet vergis 4 rode relais.
Het 3e relais van rechts (vierkante zwart) heeft de benaming Fuelpomp (op het beschermingskapje), deze heb ik eraf gehaald en schoongemaakt, echter zonder resultaat.

Rechts van de accu (linkerscherm), zit de vuldop van de selespeed pomp. De beschermkap heb ik weggehaald en volgens mijn ongeoefende oog zie ik dan rechts van het relais (dus in het linkerscherm)een pomp zitten (onder een metalen beschermingskap). Hierin zitten aan de voorkan 2 aansluitingen waarvan 1 naar de pomp loopt en 1 stekker met daarin 2 kabels (zwart en rood) deze komen in een kabelboom met andere kabels bij elkaar.
Als ik de kleur en de dikte van de kabels volg dan zou deze uitkomen op het 3e relais wat ik hierboven al beschreven heb.
Ik begin al vet chagrijnig te worden als ik de kosten lees en hoor van het laten repareren van een selespeed systeem.
Heb de auto 2 maanden geleden gekocht en heb de originele rekening erbij waarop vermeld staat dat in december 2006 de selespeed pomp vervangen is.

Wat is wijsheid, nog een en ander testen of direct naar de dealer brengen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”