Bij BMW worden de kleppen nog steeds mechanisch door de nokkenas geopend en gesloten. De "vernieuwing" is juist dat er nu een produktieautomotor is die hydrolisch gestuurde kleppen heeft op de inlaatkleppen, die volledig door electronica getimed worden.Ehm niet als domper op een mooi stukje ontwikkelvreugde, maar volgens mij heeft BMW dit al gehad met VANOS en Valvetronic. Het eerste variabele nokkenastiming het tweede variabele lichthoogte en het ontbreken van een gasklep.
Als ik het stukje lees en de video bekijk is de implementatie iets anders maar de technische oplossing hetzelfde.
Verder niets dan lof dat ze weer een nieuwe generatie motoren gaan ontwikkelen. Hopelijk dat Alfa daar ook nog een lekker sausje over kan gooien....
Groet,
Rob
Variabele nokkenastiming zat in '82 al op de Alfetta ! Hoezo Vtec revolutie ? Vanos evolutie : Lichtjaren achterop op AlfaEhm niet als domper op een mooi stukje ontwikkelvreugde, maar volgens mij heeft BMW dit al gehad met VANOS en Valvetronic. Het eerste variabele nokkenastiming het tweede variabele lichthoogte en het ontbreken van een gasklep.
Als ik het stukje lees en de video bekijk is de implementatie iets anders maar de technische oplossing hetzelfde.
Verder niets dan lof dat ze weer een nieuwe generatie motoren gaan ontwikkelen. Hopelijk dat Alfa daar ook nog een lekker sausje over kan gooien....
Groet,
Rob
Eeuh, VTEC is iets héél anders, eerst ff inlezen voordat je vergelijkingen gaat maken.Variabele nokkenastiming zat in '82 al op de Alfetta ! Hoezo Vtec revolutie ? Vanos evolutie : Lichtjaren achterop op AlfaEhm niet als domper op een mooi stukje ontwikkelvreugde, maar volgens mij heeft BMW dit al gehad met VANOS en Valvetronic. Het eerste variabele nokkenastiming het tweede variabele lichthoogte en het ontbreken van een gasklep.
Groet,
RobAls uw 75 een TwinSpark is heeft hij ook variabele nokkenastiming
Weer zo'n "marketing" opmerking...Zeer geile techniek.
Ik voel me niet aangesproken, maar misschien moet je de betekenis van de woorden "multi" en "single" eens opzoeken, dan snap je het misschien.Weer zo'n "marketing" opmerking...Zeer geile techniek.![]()
\
Ik vind het verhaal op de AMT site zo glibberig en druipend van de onwetende domme marketingpraat dat ik nu al een aversie tegen multi-Air begin te krijgen... multi??? Wat is single air dan??
Ooit vertelde een groot ingenieur mij: zodra er in de techniek iets meer dan twee keer wordt toegapast dan wordt het door marketing-jongens al snel "multi" genoemd, verder tellen dan 2 is meer iets voor techneuten nl.![]()
![]()
Ik heb verder nergens gezegd dat ze eerder zijn geweest. Daarnaast heeft mijn 75 1.8ie ook nokkenasverstelling.Variabele nokkenastiming zat in '82 al op de Alfetta ! Hoezo Vtec revolutie ? Vanos evolutie : Lichtjaren achterop op AlfaAls uw 75 een TwinSpark is heeft hij ook variabele nokkenastiming