@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Kachel ge kraan..105

za jul 01, 2006 14:47

Tis nu niet direkt het weer om de kachel van zolder te halen, maar gisteren werd het gaspedaal toch wel wat erg glibberig. Bleek dat de kachelkraan "groen" stond te zweten. Daar ik me de pl....s heb gezocht naar een revisieset en deze nergens kon vinden, meteen maar een nieuwe besteld. Maar hoe zit dat nu precies. Je hebt voor een 105 twee uitvoeringen: een metalen en een kunststof exemplaar. Kun je die dingen nu wel of niet repareren en zijn daar wel/niet onderdelen voor leverbaar?.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Kachel ge kraan..105

za jul 01, 2006 21:07

@@: kunststof en alu is hetzelfde, alleen kunststof is van latere types. Pakking is zelf te maken. Verder geen verschil.
Let goed op de aansluiting van het kabeltje.
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 03, 2006 10:47

Kraantjes zijn bij mijn weten niet te repareren. Geen losse delen leverbaar. Nuova = kunststof toch...... :wink:
Dirk - Giulia2000TS

juultje
Guru
Guru

ma jul 03, 2006 10:52

Metalen behuizing is eerdere model en heb ik een nieuw membraam voor liggen kunstof kun je niet reveseren moet je vervangen.
De kunstoffen kun je vervangen zonder de kachel uit te bouwen. De metalen niet omdat binnenin de kachel nog een slangklem zit. (plastic zit van buiten geschroeft,). Je kunt wel met wat vloeken de metalen van een nieuw membraam voorzien zonder uit te bouwen. :lol:

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member

do jul 06, 2006 14:36

In de Nuova hoort de kunststof variant en die heeft inderdaad 'no serviceable parts inside'.
De eerst serie heeft de alu kachelkraantjes en vlgs mij zijn ze niet uitwisselbaar.

Het probleem bij die alu's is het 'zwellen' van het membraan waardoor de kraan gewoon altijd dicht blijft.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

PEPPERoncino

vr jul 07, 2006 10:57

Het probleem bij die alu's is het 'zwellen' van het membraan waardoor de kraan gewoon altijd dicht blijft.
....dat is tot daar aan toe. Maar met dit weer en dan de kraan altijd open...... :oops:

Als ik het goed begrijp zou ik het bij mij met een nieuw membraam af moeten kunnen.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Kachel ge kraan..105

vr jul 07, 2006 11:35

....dat is tot daar aan toe. Maar met dit weer en dan de kraan altijd open...... :oops:

Als ik het goed begrijp zou ik het bij mij met een nieuw membraam af moeten kunnen.
In jouw geval zo ik mn hoofd eens onder het dashbord stoppen en kijken of je kachelkraan wel geheel dicht gaat. Kwestie van 1 schroefje losdraaien en kabel opnieuw afstellen. :wink:

Trouwens: Ok de kunstof kraan is reparabel als je een beetje hadig bent. : Messing klinkjes doorboren uitelkaar halen, nieuw membraam ertussen ( Zelf snijden uit een stukje flexibel en versterkt rubber of kopen) en de zaak weer met messing boutjes aanelkaar zetten. (Niet te vast anders draai je het huis stuk.)

(Ikzelf heb inmiddels een nieuwe. Kosten: 41 euro all inn.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 07, 2006 12:39

Wil iemand een fotootje van zo'n kraantje plaatsen?
Ik heb hier nog een aantal nieuwe kachelkraantjes liggen (kunststof) maar heb geen idee waar die voor zijn. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 07, 2006 13:03

Fotooo... :wink:

Afbeelding

Maar helaas niet met kraantje :roll: Ooit eens de bestaande wisselaar vervangen voor een 155 wisselaar. Beetje spelen met purschuim en klaar! Standaard kraantje pas redelijk. Alleen de aansluitingen voor de slangen komen dan aan dezelfde kant te zitten. Redelijke verbetering ten opzichte van het origineel. Probleem blijft altijd de ventilator met zijn beperkte opbrengst. Maar dat is niet eenvoudig om op te lossen.

Foto van kraantje vind je vast bij prinsbredevoort!
Dirk - Giulia2000TS

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 07, 2006 13:12

Ff geduld. Ga em strakjes vervangen.. :wink:

(Omdat jij jarig bent....) Gefeliciteerd.. :lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 07, 2006 19:16

Voor de jarige:

Een 105 kraan ( Na '73)

Afbeelding

Het defecte membraam uit het kunsstof huis.

Afbeelding

Niet zo makkelijk te maken dus, maar vermoedelijk wel gelijk aan het los verkrijgbare membraam van een metalen kachelkraan. De buitendiameter is 42 mm. Als je de klinkjes uitboort met een 6 mm boortje, (alleen felsrandje wegboren he) kun je de klinkjes vervangen door 4 M 3 x 15 messing boutjes. :wink:

Het vervangen van het kraantje zelf wil wel, maar ik was er tijdelijk "ondersteboven en slangenmens van" :? Tis wel ff pielen om de stang van de bediening weer in het heveltje te steken. Ik heb hiervoor een tiewrap gebruikt waardoor ik het stangetje heb gestoken. Het was hierdoor vrij gemakkelijk om het stangetje weer in het oogje te prikken. Na gebruik knip je de tiewrap gewoon af.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 07, 2006 22:37

Nu ben ik er bijna zeker van dat ik dus enkele van die kraantjes 'new old stock' heb liggen. :o
Voor de liefhebbers: mag voor (veel) minder van de nieuwprijs weg. :wink:

Bedankt voor de foto.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Kachel ge kraan..105

za feb 21, 2009 14:23

Voor de jarige:

Een 105 kraan ( Na '73)

Afbeelding

Het defecte membraam uit het kunsstof huis.

Afbeelding

Niet zo makkelijk te maken dus, maar vermoedelijk wel gelijk aan het los verkrijgbare membraam van een metalen kachelkraan. De buitendiameter is 42 mm. Als je de klinkjes uitboort met een 6 mm boortje, (alleen felsrandje wegboren he) kun je de klinkjes vervangen door 4 M 3 x 15 messing boutjes. :wink:

Het vervangen van het kraantje zelf wil wel, maar ik was er tijdelijk "ondersteboven en slangenmens van" :? Tis wel ff pielen om de stang van de bediening weer in het heveltje te steken. Ik heb hiervoor een tiewrap gebruikt waardoor ik het stangetje heb gestoken. Het was hierdoor vrij gemakkelijk om het stangetje weer in het oogje te prikken. Na gebruik knip je de tiewrap gewoon af.
kijk eens aan. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Ik heb de metalen uitvoering van de latere kunststof kachelkraan...kunnen jullie het nog volgen?

Membraam is zoals Arjen zegt 42 mm (rechts op de foto), de oude versie is ca. 45 mm (links op de foto), past dus niet.

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”