@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

JTS en olieverbruik. `Het is over !!!!!!!!!!!!

vr feb 10, 2006 19:03

De JTS van mij blijkt behoorlijk verslaafd aan de Castrol. (10 W 60) Niks is mee zul je zeggen, maar ik had gehoopt op een langdurige relatie en dat dreigt nu letterlijk wat in rook op te gaan. :evil: Ik heb er geen vertouwen in zo. De importeur verwijst simpelweg naar een fabrieksgarantie die verstreken is.......en daar ben ik niet blij mee.
Laten we het niet onder stoelen en banken steken. Het overgrote deel van de JTS-en heeft hier problemen mee, ikzelf had het alleen wat eerder moeten weten. :cry:

Wie heeft ervaring met een modificatie BUITEN de fabrieksgarantie om en wil daarvan zijn ervaringen hier delen???
Ik doel op: Mogelijkheden/kosten/ervaringen/te verwachten motorschade en adviezen.
( Adhesiebetuigingen zit ik niet op te wachten..)
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op za apr 29, 2006 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

vr feb 10, 2006 19:12

Wat is veel? 1 liter op 1000 km? ( dat is wel veel iig. )

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

vr feb 10, 2006 22:07

@ @@: PB
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan
Member
Member

vr feb 10, 2006 23:11

Mijn 2.0 JTS (juli 2003) gebruikt ook olie, ongeveer 1 op 3000. Het verbruik is erg constant en neemt dus niet toe. Ook ik gebruik 10w60 olie maar dan van Kroon, dat is wat goedkoper (EUR 8,- per liter) :-) Eigenlijk ben ik niet anders gewend met de (bijna) nieuwe Alfa's die ik heb gehad, allemaal zaten zo tussen de 1 op 3000 en 6000. Ik heb onder meer een bijna nieuwe Alfetta gehad een paar nieuwe 33's en tweemaal een nieuwe 145, allemaal met een beetje olieverbruik. Er is prima mee te leven. Overigens lekt mijn JTS geen druppel, loopt de motor prima en zie ik ook geen oliepluim, het lijkt er dus op dat er altijd een beetje verbruik is. Ik ben trouwens wel benieuwd of het kwaad kan voor het injectiesysteem omdat de inspuiting direct in de cilinders is zou er wel eens sneller vervuiling op kunnen treden...
Ferrari Mondial 3.2 rood (1988) en Fiat Idea zwart (2006)

Voorheen o.a.: 1300 GTJ ('69), Alfetta ('82), 33 1.3 ('90), 33 1.7ie ('93), 145 1.6 ('95), 145 1.6 ('96), 156 SW 2.0 JTS ('03), Ferrari Mondial 3.2 zwart ('87) en mijn oude trouwe 1750 GTV ('68)

pinilsfarina

za feb 11, 2006 07:11

De informatie die ik deze zomer uit Italie heb gekregen van een van de engineers uit Milaan
is dat het olieverbruik hoger is omdat de olie meer synthetisch is. Voorts kreeg ik te horen
dat het olieniveau altijd op peil moet blijven, anders wordt het verbruik ook hoger. Tenslotte
schijnen er verschillen te zijn qua olieverbruik als er met benzines met octaangehalten 100-105
werd gerden in tegenstelling tot RON 95. In hoeverre deze nu gunstiger of ongunstiger waren kon
ik niet helemaal opmaken. Mijn kennis van het technisch Italiaans hield ff op.

Een olieverbruik van meer dan 1:3000 bij JTS motoren zou niet mogen onder normale
omstandigheden kreeg ik wel nog mee. Er waren wel cases bekend dat bij veel korte stadsritten -
niet ongewoon in omgeving Milaan - olieverbruik hoger was, omdat deze typen motoren
een extra verwarmingsboost krijgen om de katalysator beter zijn werk te laten doen en om
te voldoen aan uitstootemissies. Dit zou het olieverbruik verhogen.

Ik weet het eea van computers, ik rijd meer dan 10 jaar verschillende Alfa's met minimaal 40kkm/jaar,
maar mijn autotechnische kennis is te beperkt om het bovenstaande, dat me overigens in alle
oprechtheid is verteld, inhoudelijk op waarde te schatten. Het klinkt mij aannemelijk en misschien hebben
andere forumleden soortgelijke ervaringen.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

za feb 11, 2006 10:01

Mijn probleem is dat de importeur net doet alsof zijn/haar neur bloedt en koud verwijst naar de verstreken fabrieksgarantie, dit terwijl het een constructiefout betreft. Het schijntvanfaj de eind 2003 JTS-en (GT) verholpen, ehhh nou ja verbeterd te zijn door andere zuigerveren toe te passen.
Tot nu toe is er nog niemand met een JTS die een gunstiger verbruik heeft dan 1: 3000 hetgeen op zich al veel is. De "oudere????" :shock: serie verbruikt tussen de 1: 1000 en 1: 3000 voor de erg gunstige gevallen. Bij mij is kort voordat ik hem kreeg de kat al vervangen. Over de oorzaak wordt niet gerept, maar het lijkt mijn schier onmogelijk dat een kat(uitgezonderd de overstekende exemplaren :wink: ) heel blijft bij een zo hoge olie consumptie.
tevens ben ik bang voor een inwendig "Invarct" De inlaatkleppen van een Direkte Injectie motor worden namelijk niet door het mengsel gereinigd, de verbrandingskamer, welke een vrij onrgelmatige vorm heeft zal volgens mij ook behoorlijk aankoeken en de olie zelf is dor de hoge blow by na ca 2000 km zo zwart als wat.
Voor de duidelijkheid. Ik spreek hier niet over lekkage of zo, de motor draait als een zonnetje en pluimt ook niet. ( Pijp is wel zwart.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Johan
Member
Member

za feb 11, 2006 10:24

Dat is dus precies wat ik ook heb, exact hetzelfde. Loopt heel mooi maar verbuikt olie. Overigens is mijn katalysator inderdaad slechter aan het worden, ik krijg regelmatig een EOBD melding (error 430) ten teken dat de emissiewaarden boven de grens komen. De eerste keer was trouwens net een week na het verstrijken van de fabrieksgarantie van 2 jaar. Het is me dus echt niet gelukt om de katalysator vervangen te krijgen. Ik rij al lang Alfa maar heb nog nooit zo'n starre houding meegemaakt. Ik heb nu maar zo'n EOBD lezertje gekocht waarmee ik als het nodig is de melding weer kan resetten, een goede investering omdat de Alfa dealer daar EUR 50,- voor vraagt. @ @lfa@lgra: is jouw motortemperatuur ook 70 graden? Oh ja, het klopt inderdaad dat het olieverbruik gunstiger is als je tot het max-teken op de pijlstok vult, daar was ik proefondervindelijk ook al achtergekomen.
Ferrari Mondial 3.2 rood (1988) en Fiat Idea zwart (2006)

Voorheen o.a.: 1300 GTJ ('69), Alfetta ('82), 33 1.3 ('90), 33 1.7ie ('93), 145 1.6 ('95), 145 1.6 ('96), 156 SW 2.0 JTS ('03), Ferrari Mondial 3.2 zwart ('87) en mijn oude trouwe 1750 GTV ('68)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 11, 2006 10:34

@Johan:
Mijn motortemp is ca 88/90 graden (meter) Maar die was idd ook veel te laag. Kwam ook tergend langzaam "van de spijker".
Met nieuwe thermostaat is nu alles opgelost. Na pakweg 10 binnenweg km's gaat ie al open bij 90 graden.:wink:
Vervangen dus, die dingen gaan heel vlot kapot.
Dat van max peil is ook logisch natuurlijk, het duurt langer voordat je olie weer aan een nieuwe"Circulatieronde" toe is en kan dus ook beter afkoelen.
Oh ja: Waar haal je zo'n EOBd dingetje???Kun je daar ook de service mee resetten???
En: Komt die starre houding misschien van onze "nieuwe" importeur??????? :-s
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Remco S
Guru
Guru

za feb 11, 2006 11:12

De modoficatie bij 2.0 motoren (ts/JTS) werd alleen bij Sam Van Lingen gedaan. De boorde onder de olieschraapveer in de zuiger een aantal gaatjes waardoor de olie makkelijker naar beneden kon gaan (het olie verbruik neemt dan dus af) In de fabrieks garantie was dit gratis voor de klant. Ik weet natuurlijk niet in hoevere jij uit de fabrieks garantie bent (km/jaren) maar misschien kan je eerst bij Sam Van Lingen informeren wat de kosten voor deze reparatie/modoficatie zijn, en daarna de importeur bellen, ofdat jullie de kosten kunnen delen??

Het probleem van het olie verbruik zijn de dunne zuigerveren/olieschraap veren, die niet voldoende druk uitoefenen op de cilinderwand om alle olie terug te voeren naar het carter.

Om de service interval te resetten hoef je geen speciaal apparaatje te kopen:
Contact aan, druk het knopje info in, en ga met behulp van de + of - naar service.
Druk nu op info, en je ziet over hoelang de auto een service beurt moet hebben.
Druk nu de + en - tergelijkertijd in en houd deze ongeveer 10/15 seconde vast, en de interval reset zich naar 20.000 km
Laatst gewijzigd door Remco S op za feb 11, 2006 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 11, 2006 11:53

De dealer heeft een olieboot geleverd en deze kan wel degelijk worden aangesproken.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 11, 2006 12:03

ALs je iets van vergoeding wil regelen, dat moet je dat collectief doen met een publiciteitsdreiging, ik ken insiders bij de importeur die "NO WAY" iets voor een particulier zal vergoeden.
Heb je een club die bij machte is dit verhaal ook juridisch te onderbouwen, dan is er (zoals altijd) meer kans.
Dit om je frustratieniveau, als je als eenling tegen de importeur moet boksen, niet onnodig te laten stijgen.

Wat betreft oliekoek - aanslag: dat is bij volsynthetische olie lager dan bij de minerale broeders-wat natuurlijk niet wegneemt dat olieverbruik wel zijn sporen na zal laten. Zou de JTS als je bijvoorbeeld erachter rijdt meer stinken? Dit oliezuipverhaal van de JTS heeft al vaker de ronde op het forum gedaan:

DUS OLIEZUIPENDE JTS-sers VERENIGT U!

Tis inderdaad belachelijk dat men de technische misser (want dat is het) even onder de mat probeert te vegen.... :evil:
Sorry, voor mij in ieder geval nooit een JTS.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 11, 2006 12:12

Je moet bij de dealer zijn. Wellicht was de dealer niet op de hoogte van het olieverbruik, een verborgen gebrek. Je moet het melden aan de verkopende partij anders vervallen je rechten en de dealer moet het verhelpen.

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 11, 2006 12:14

En: Komt die starre houding misschien van onze "nieuwe" importeur??????? :-s
Neen, dit is iets wat precies hetzelfde 5 jaar geleden ook al gebeurde. Zelfde klacht, zelfde reactie.

Keuze is kosten maken voor zelf zuigerveren vervangen (of andere reparatie) of kosten maken om de importeur zo gek te krijgen. Het eerste geeft direct succes. Frustratie over het tweede hoef je niet te hebben want dat gaat toch vrijwel niet lukken. Probeer je het wel dan een advocaat op basis van no cure no pay.....

Of lepel er nu gewoon een 8V in..... :wink: Sorry....
Dirk - Giulia2000TS

Pinin01
Advanced Member
Advanced Member

za feb 11, 2006 12:19

Ja hiero ook. Importeur wimpelt de klacht simpelweg af omdat het verbruik niet onder de 1 op 1000 is. Dat is volgens hen normaal.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 11, 2006 14:10

Je moet bij de dealer zijn. Wellicht was de dealer niet op de hoogte van het olieverbruik, een verborgen gebrek. Je moet het melden aan de verkopende partij anders vervallen je rechten en de dealer moet het verhelpen.
Hmmm. Vandaar dat de dealer niet reageert op mn laatste twee mailtjes. :?
En die wist dus WEL van het oliegebruik, maar heeft dat mij dus niet, nou ja, een maand later, laten verteld, althans ze zeggen kontakt op te hebben genomen met de vorige eigenaar die het verhaal bevestigde.
Ik binnenkort eens bij ome Wim langsgaan, want hier wil ik het fijne van weten....
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”