Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Gas "hangt" en/of "smoren" 156 (opgelost

zo mei 31, 2009 11:28

Van onze 156 blijft het gas hangen, wat tot vervelende en zelfs soms tot onwenselijke situaties leid als je op een kruising aan komt... :schrik:

Helaas doet dit probleem zich niet constant voor, meer wel dan niet. Airco en ander verbruikers aan of uit lijkt niet uit te maken. Wel is het zo dat er mee samen lijkt te gaan het gevoel alsof er een diesel in het vooronder zit. Sinds de onlangs gewisselde distributieriem lijkt de motor veel, veel minder toeren gewillig. Tot de 4.000t/min gaat alsof er een steen onder het pedaal ligt. Nog verder doortrekken, lijkt helemaal tegen de zin in van deze tot voor kort hele fijne tor :(

De koppeling intrappen en een dot gas geven geeft geen effect. Het lijkt mijzelf geen mechanisch probleem, dit vanwege het feit dat de toeren zich, met een seconde of 10-15 naar normaal, in stappen afbouwen. 1.800-1.600- enzovoorts. Afremmen op de motor lijkt ook zinloos, alsof de compressie verloren is gegaan.

Met deze motor heb ik als Alfetta hobby-ist zelf nauwelijks ervaring, hopelijk kunnen jullie mij op het juiste spoor zetten :?:

N.b. het is een '99-er TS (32201) met iets meer dan 200.000km op LPG. (Vialle). Gas of benzine maakt geen verschil in probleem.
Laatst gewijzigd door Leo Veloce op zo nov 29, 2009 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8059
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Gas "hangt" en/of "smoren" (156 1.8)

zo mei 31, 2009 11:45

Leo, mi geef je zelf al een deel van het antwoord> de nieuwe riem. Enig idee hoe de riemwissel is gedaan ( met calibers op de nokkenassen of 'op de gok' met wat verfstreepies op de poelies?)
Weet dat bij de v6 24v bv een half tandje verschil al veel uitmaakt voor het lekker oppakken van de motor... :idea:

Ik heb verder weinig verstand van de moderne motoren met overal sensoren voor diverse input in het motormanagent maar kan me zomaar voorstellen dat door een nokkenas die niet 100% op tijd staat oid het MM verkeerde info doorkrijgt met jou probleem als gevolg?

Bottomline, terug naar de garage ermee!

Grtz,fRank
Ps verder wel alles ok? :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Gas "hangt" en/of "smoren" (156 1.8)

zo mei 31, 2009 12:07

Is de nokkenasversteller ook vervangen bij de distributiewissel? Zoals al eerder gemeld, is er netjes geklokt en zijn er kalibers gebruikt? Geen vermogen tot 4000 toeren doet vermoeden dat de nokkenasversteller niet wordt aangestuurd, maar het kan uiteindelijk van alles zijn. Terug naar de garage en als die er niet uit komt: garantie claimen en bij een dealer/specialist langsgaan die het op hun kosten wel in orde maakt.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Gas "hangt" en/of "smoren" (156 1.8)

do jun 04, 2009 00:12

Bedankt voor jullie beide antwoorden fRankalfa & WhizzMan.
Helaas heb ik momenteel nauwelijks tijd over om het forum hier bij te houden, laat staan aan de 156 te sleutelen. :arrow: de Alfetta heeft tijdelijk plaats moeten maken in de garage voor de bouw van een speelhuis voor dochterlief. Kost wat tijd blijkt.... :evil: ...maar, zo is mij verzekerd, eenmaal af en ze is er jaaaaaren mee zoet :whistle: ...kan ik weer af en toe aan de GTV verder rommelen...

Back on topic:
Moeilijk in een paar woorden uit te leggen, maar terug gaan naar de garage, waar die een jaar/20dkm terug gekocht is, is voor mij geen optie meer. :? Helaas, helaas, want ik moet zeggen had altijd het volste vertrouwen in de mensen. Zoveel zelfs dat ik bij aankoop heb aangegeven dat het onderhoud wat mij betreft volledig door hun mag blijven worden uitgevoerd om kosten in speciaal gereedschap en tijdsinvestering in nieuwste techniek te sparen. Dat laatste is voor een dagelijks te gebruiken auto (20dkm/jaar) namelijk lastig te combineren.

Laat ik zeggen dat dat vertrouwen nu jammer genoeg is verdampt. Na bijna 10 jaar jaarlijks trouw twee Alfaatjes voor meestal kleinere zaken als APK, banden en soms iets grotere zoals bijvoorbeeld montage van een nieuw subframe te hebben uitbesteed. Heel kort gezegd komt het erop neer dat ik mij, met weliswaar slechts een korte periode studerend aan de HTS-autotechniek en later slechts een paar jaar ervaring als monteur bij een bekende Alfa-handelaar uit de 80-er jaren en ook bij 2 officiële dealers, domweg niet serieus genomen voel. Niet door de monteur, dat geloof ik niet, maar door zijn meerdere. Dit samen met enkele dingen die eerder niet helemaal koosjer/naar wens zijn gegaan, maar door mijzelf destijds steeds zijn goedgepraat, heeft mij de afgelopen maand doen besluiten er definitief afscheid van te nemen.

De vragen die jullie opwierpen:
1) calibers gebruikt? ik vraag het mij ten zeerste af, dit gezien de verf- en inkerfmerktekens die ik pas ontdekte op de distributiekap. Naar gevraagd? Ja, maar niet letterlijk. Ik kreeg al zo'n vermoeden tijdens het thuis bekijken van de factuur. Omdat de auto toch direct daags na uitvoering terug moest voor iets wat niet goed zat, heb ik geïnformeerd naar waarom er geen klepdekselpakking op de factuur stond. Op mijn vraag "is de moter dan niet open geweest?", kreeg ik als antwoord: "jawel, maar pakking is hergebruikt om reden van kostenbesparing". Dat valt te prijzen maar na er daarna pas meer kilometers mee te hebben gemaakt, is het gevoel gebleven dat er niet uitgeklokt is.
2) tandje verkeerd? ik ben zelf bekend t/m de TS 8v's (75, 164 en 155), maar de 16v's zijn voor mij volkomen onbekend terrein. In 1995 ben ik uit de garagewereld gestapt, toen kwam net de eerste lichting 155's met deze motoren. Maar uit jullie reactie maak ik op dat slechts een enkele graad uit het lood, duidelijk merkbaar is.
3) nokkenasversteller vervangen? Nee, want behalve dat ik dat advies niet heb gekregen, heb ik ook niet iets gehoord dat deed vermoeden dat deze versleten is of raakt. Nogmaals de 20dkm voor de beurt vond ik de moter boven de verwachting van voor de aankoop presteren. Begrijp ik het goed dat de versteller uit voorzorg beter altijd meegenomen kan worden?

Voor alle duidelijkheid ik zeg niet dat er niet is uitgeklokt of niet met calibers is gewerkt, maar ik heb zo mijn twijfel gekregen. Vooral omdat de moter gewoon niet zoals voorheen klimt in toeren. Stationair loop is overigens wel goed. Ook wat ik eerst nog heb gedacht: de boel moet resetten en inleren of zoiets; dat blijkt na zo'n 2.000km verder te zijn geen verbetering te hebben gebracht.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er gewoon nog iets en dat moet dan ongeveer de dag daarna of dezelfde dag zijn gepasseerd, defect is geraakt. Dan moet ik de oorzaak ergens anders in zoeken. Maar eerst ben ik van plan zodra ik de tijd heb en het speciaal gereedschap alsnog in huis heb, de 156 de garage in te rijden thuis en om mijn twijfel te doen uitsluiten over het zuiver op tijd staan :roll:

Heeft iemand nog een tip voor het hangende gas in electronische zin, dan houd ik mij aanbevolen :?:

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6746
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Gas "hangt" en/of "smoren" (156 1.8)

do jun 04, 2009 09:01

De 156 heeft wel het zgn drive-by-wire systeem.
Geen traditionele gaskabel meer, maar electronisch gestuurd.
Theoretisch zou hierin dus iets mis kunnen gaan.
Op internet kon ik echter niet zo snel problemen met dbw vinden.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Gas "hangt" en/of "smoren" (156 1.8)

do jun 04, 2009 18:27

Een 99 heeft nog een gewone kabel
zo ook mijn 156sw uit 2000
ik heb verder geen idee als bovenstaand, succes met het zoeken naar de oplossing

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Andretti Molletti

RE: Gas "hangt" en/of "smoren" (156 1.8)

do jun 04, 2009 18:37

Alles wordt verklaard met een tandje afwijking op de distributie (dat is geen graad maar duidlelijk meer)
Hierdoor heb je minder compressie= minder remmend vermogen = minder vermogen= hangend gas want de motor heeft minder weerstand...
Dus uitklokken die handel!

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Gas "hangt" en/of "smoren" (156 1.8)

vr jun 05, 2009 22:40

Bedankt voor het meedenken allemaal en alle reacties. Zoals bevestigd is, nu eerst uitsluiten dat de timing goed is. Daarvoor ga ik morgen het benodigde speciaal gereedschap bestellen.

Ik vraag mij nog een paar zaken af:
1) nokkenasversteller?
Zoals hierboven al aangegeven, hoe is nu de opinie over het wel of niet uit voorzorg vervangen?

2) looprol?
Bij detailplaatjes van de distributie zie ik een extra looprol. Deze staat niet op de factuur, is het gewoon deze te laten zitten omdat deze in tegenstelling tot de riem zelf wel duurzaam is? Of zou die wel vervangen zijn omdat die mogelijk tegelijk met de spanner wordt geleverd?

3) klepdekselpakking?
Is die kennelijk goed meerdere keren her te gebruiken? Of is dit goedkoop/-duurkoop na verloop van tijd?

4) de riem EN de spanner (opnieuw) vernieuwen?
Ik neem aan dat de spanning in tact kan blijven door alleen de nokkenaswielen te lossen als de boel inderdaad van tijd staat? Is dit riskant te besparen of andersom juist geld over de balk?

Wat extra kosten betreft, behalve het speciaalgereedschap. De garagerekening bedroeg in dit geval al een aardig maandsalaris en helaas groeit het ook niet bij ons in de tuin, maar ik wil nu niet de fout maken door te bezuinigen op een paar tientjes die uiteindelijk toch moeten worden uitgegeven. Ik lees teveel over moterwissels hier op het forum, waar zijn de voorheen toch min of meer bulletproof blokken van Alfa Romeo gebleven? Accountants hier de schuldigen?

Nogmaals bedankt voor het meedenken :-k en de support :thumbs:

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Gas "hangt" en/of "smoren" (156 1.8)

za jun 06, 2009 01:38

1. Nokkenasversteller: die hoor je wel of niet....Langere ratel dan 3 a 4 seconden bij koude motor of constant bij stationairloop met warme motor is vervangen.
2. Bruut gezegd: je bottom veeg je ook helemaal af toch? dus vervang je distributie ook compleet... :wink:
3. Klepdekselpakking vervang ik altijd (ja ik denk aan mijn omzet haha!) vaak harden deze uit en gaan ze lekken. Bolletje kit in de hoeken van de nokkenashelling. Kost jou zo'n 27 euri?
4. Tja - met een nieuw setje kun je 60K/3jr .... Aan jou de keus of je een gebruikt zaakje opnieuw gaat doen.

Of je gaat naar een specialist....daar hoef je niet leeg op te lopen... Echt waar!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Gas "hangt" en/of "smoren" (156 1.8)

zo jun 07, 2009 20:18

Okay.

Pt.1) versteller is dus terecht niet vervangen en de garage heeft geen onnodige kosten gemaakt. De versteller maakte voor het wegbrengen geen enkel geluid. Uit bovenstaande ervaring van Giulia-Tom maak ik op dat dit onderdeel, in zijn praktijk, niet uit voorzorg wordt vervangen :idea:

Pt.2) looprol moet vervangen worden bij wissel, ze zijn dus niet van dermate kwaliteit dat die een autoleven meegaat. Omdat deze niet op de factuur staat, zal ik die alsnog zelf vervangen en moet de spanning van de distributie er dus sowieso af. Of de moter nu wel of niet op tijd zal blijken te staan :idea:

Pt.3) klepdekselpakking gaat er dus af, met dank voor de tip een beetje extra kit te gebruiken :idea:

Pt.4) op basis van nog wat andere ervaringen hier om mij heen, waaronder een ervaren oud-collega (BMW) die aangaf dat bij hun in het verleden sommige types bij 40dkm de riem op voorschrift moesten worden nagesteld, neem ik de beslissing de riem en spanner, die er nu ongeveer een maand om ligt, opnieuw te gebruiken. Niettemin bedankt voor het delen van jouw kijk hierop.

Voor wat betreft de laatste opmerking:
zolang ik de storing niet aanwijsbaar als gevolg van het recent uitgevoerde onderhoud kan duiden, geef ik hierop vooralsnog geen commentaar :-#
De betreffende garagist weet dat ik ontevreden ben over de gang van zaken gepasseerd in die week, maar hij kan zich hier niet verdedigen. Nog los van het feit, en geloof me daar heb ik goede reden voor, dat ik hem niet meer in staat wil stellen, en nogmaals, als het al zo is dat de reparatie ondeugdelijk is uitgevoerd, de reparatie alsnog naar behoren uit te voeren.

Gisteren zijn de nodige gereedschappen besteld en zodra het speelhuisje afgelakt de tuin in kan met een week of twee, ga ik verder aan de slag. Te beginnen met een compressiemeting, alleen al ter vergelijk met achteraf mocht de boel inderdaad van tijd staan.

Voor zover allemaal bedankt, wordt vervolgd t.z.t.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Gas "hangt" en/of "smoren" (156 1.8)

zo nov 29, 2009 13:02

Het is even geleden, maar eindelijk heb ik tijd de afloop hiervan te delen. Inmiddels bijna 10.000km verder zonder problemen.

Na het speelhuis afgemaakt en de garage uit en zo weer binnenruimte te hebben, het leidend voorwerp (de 156 of ik?) naar binnen.

Het bobinedeksel als eerste gelicht:

Afbeelding

In de ogen gewreven… zie ik het goed? Ligt slechts de carterventilatie ernaast?
Valse lucht, achter de gasklep! De slangklem nota bene los en er is met een “klodder” lijm tevergeefs geprobeerd het aansluitpijpje op het klepdeksel te plakken?

Omdat de speciale gereedschappen, ribe, calibers, klepdekselpakking enzovoorts, toch al waren aangeschaft en ik uitsluitsel wilde over een 100% juiste timing, besloten verder te openen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Gas "hangt" en/of "smoren" (156 1.8)

zo nov 29, 2009 13:04

Wat viel behalve de los liggende carteventilatie slang verder op?
1. de vervangen bobine #1 is net zo gescheurd als de rest?
2. bougies zaten of bijzonder vast of zo goed als los? (later bleek er 1 dol te zijn).
3. kunnen nieuwe bougies na nog geen 5.000km er al zo doorleefd uit zien?
4. waarom al die verfstrepen en inkepingen gemaakt op de poulies en kappen?
5. spanningsindicator riemspanner (nu al) in de bijna uiterste stand?
6. waarom werd de spanrol niet vervangen? Maakt geluid en heeft ruim speling!
7. nokkenaslagerkappen te vast: van 1 komt de draad zelfs mee.

Stond hij nu op tijd of niet? Jawel, hij stond op tijd!
Tenminste zo goed als, de caliber van de uitlaat kon er weliswaar niet 100% sluitend op, maar dat bleek een 6/100 verschil te zijn na opmeten met de klok. Ik kreeg het er zelf ook niet uit met het plaatsen van weer een nieuwe riem.

Hoe verder gegaan?
1. als eerste compressie (koud) gemeten: ronde de 14 bar met max 1 bar verschil, daarom geen reden niet verder te gaan investeren,
2. vernieuwde riem weggegooid en weer een nieuwe,
3. vernieuwde spanner opnieuw gebruikt na controle,
4. spanrol alsnog vernieuwd,
5. M7 draadgat opgefrist en dieper getapt, langer boutjes 10.0 teruggeplaatst,
6. dolle bougiegat M10 uitgefreesd en draadbus gemonteerd (zie hier),
7. nieuw klepdeksel gekocht (Tuynder),
8. opnieuw (?) 8 nieuwe bougies gemonteerd,
9. nieuwe bobinegalerij inclusief kabels gemonteerd,
10. dichtgebouwd en toen …

… probleem niet weg! Nog sterker juist: de ene keer wel en de andere keer niet klimmen in toeren en niet willen terugvallen. Gas blijft nog hoger hangen: meer dan 2.000t/min.

Gasklep niet aan geweest, klephuis en smoorklep zagen namelijk brandschoon.

Na een week een second opinion aan dealer gevraagd. Perfect en eerlijk geholpen daar. “Inleren misschien vergeten na grote beurt?”
“Kan ik niet beantwoorden, meneer”.
Er werd voorgesteld in te leren, met de opmerking dat het zomaar kan zijn dat hij straks of helemaal niet meer wil lopen zoals het hoort en dat de stappenmotor dan alleen nog vervangen kan worden en men had er geen op voorraad.

Gecontroleerd op valse lucht (remmenreiniger her en der opspuitend); negatief.
Half uur ingeleerd met draaiende motor, al rijdend ook nog eens uitgelezen. Resultaat: starten en gelijk stationair iets van 3.000t/min blijven lopen, helemaal niet meer terugvallen.
Ik was gewaarschuwd, maar klampte me vast aan de opmerking dat het soms na een paar honderd kilometer rijden alsnog verbeterde tot normaal.

Toch lof voor deze dealer, hij heeft alles gedaan wat hij kon op vrijdagmiddag.

Dus gestart en naar huis. Via een omweg van 150km en met enige (…) frustratie 180+ op de klok (p/u). Geen zorgen, veilig op een doodlopend stuk snelweg hier in de buurt.
Eenmaal thuis: geen verbetering en niet mee te rijden, dus niet mee op vakantie dag erna.
’s-Avonds nieuwsgierig en gefrusteerd nog een keer gepakt en waarempel: iets beter?!

Het technisch forum van de 156 club ’s-avonds uitgespit en tot de conclusie gekomen dat de stappenmotor van slag was, zoniet overleden. Concluderend ook dankzij onmiddellijke en behulpzame reacties op dat andere forum.

De volgende morgen gebeld met een oude kennis, Garage Roserv in Zwijndrecht, die gelijk en belangeloos zijn examiner ter beschikking stelde, maar helaas geen nieuwe stelmotor voorradig had. Naar Tuynder gereden en vervolgens bij Alfa Arie erin mogen sleutelen.

Nieuwe stappenmoter erin, gestart zonder gas geven: brullen tot > 4.000t/min. Uit dat ding!

Examiner eraan, inleren in 10 minuten en gelijk gedragen als voor die “grote” beurt. Eindelijk.

Wat is het nou (allemaal of slechts) geweest uiteindelijk? Tsja, … ik weet alleen zeker dat dit mijn duurste Alfa exercitie ooit is geweest en dat de lang vertrouwde specialist helaas ons vertrouwen voorgoed heeft verspeeld.

EDIT: wat ik zie vergeten te zijn te vermelden, is dat de ochtend dat ik naar Tuynder ben gegaan de auto zich wonderwel perfect gedroeg. Vanwege het feit dat ik die ochtend eigenlijk al ter hoogte van Nice had moeten zitten met de familie in een gehuurd vakantieappartement, besloten het zekere voor het onzekere te nemen en de stappenmoter te vernieuwen. Had ik niet in tijdnood gezeten, had ik geweten of de voorspelling van de dealer was uitgekomen was en van blijvende aard. Zaterdagnacht zijn we alsnog vertrokken en inmiddels zonder problemen 10.000km verder.

Terug naar “Algemene Technische vragen”