Bedankt voor jullie beide antwoorden fRankalfa & WhizzMan.
Helaas heb ik momenteel nauwelijks tijd over om het forum hier bij te houden, laat staan aan de 156 te sleutelen.

de Alfetta heeft tijdelijk plaats moeten maken in de garage voor de bouw van een speelhuis voor dochterlief. Kost wat tijd blijkt....

...maar, zo is mij verzekerd, eenmaal af en ze is er jaaaaaren mee zoet

...kan ik weer af en toe aan de GTV verder rommelen...
Back on topic:
Moeilijk in een paar woorden uit te leggen, maar terug gaan naar de garage, waar die een jaar/20dkm terug gekocht is, is voor mij geen optie meer.

Helaas, helaas, want ik moet zeggen had altijd het volste vertrouwen in de mensen. Zoveel zelfs dat ik bij aankoop heb aangegeven dat het onderhoud wat mij betreft volledig door hun mag blijven worden uitgevoerd om kosten in speciaal gereedschap en tijdsinvestering in nieuwste techniek te sparen. Dat laatste is voor een dagelijks te gebruiken auto (20dkm/jaar) namelijk lastig te combineren.
Laat ik zeggen dat dat vertrouwen nu jammer genoeg is verdampt. Na bijna 10 jaar jaarlijks trouw twee Alfaatjes voor meestal kleinere zaken als APK, banden en soms iets grotere zoals bijvoorbeeld montage van een nieuw subframe te hebben uitbesteed. Heel kort gezegd komt het erop neer dat ik mij, met weliswaar slechts een korte periode studerend aan de HTS-autotechniek en later slechts een paar jaar ervaring als monteur bij een bekende Alfa-handelaar uit de 80-er jaren en ook bij 2 officiële dealers, domweg niet serieus genomen voel. Niet door de monteur, dat geloof ik niet, maar door zijn meerdere. Dit samen met enkele dingen die eerder niet helemaal koosjer/naar wens zijn gegaan, maar door mijzelf destijds steeds zijn goedgepraat, heeft mij de afgelopen maand doen besluiten er definitief afscheid van te nemen.
De vragen die jullie opwierpen:
1) calibers gebruikt? ik vraag het mij ten zeerste af, dit gezien de verf- en inkerfmerktekens die ik pas ontdekte op de distributiekap. Naar gevraagd? Ja, maar niet letterlijk. Ik kreeg al zo'n vermoeden tijdens het thuis bekijken van de factuur. Omdat de auto toch direct daags na uitvoering terug moest voor iets wat niet goed zat, heb ik geïnformeerd naar waarom er geen klepdekselpakking op de factuur stond. Op mijn vraag "is de moter dan niet open geweest?", kreeg ik als antwoord: "jawel, maar pakking is hergebruikt om reden van kostenbesparing". Dat valt te prijzen maar na er daarna pas meer kilometers mee te hebben gemaakt, is het gevoel gebleven dat er niet uitgeklokt is.
2) tandje verkeerd? ik ben zelf bekend t/m de TS 8v's (75, 164 en 155), maar de 16v's zijn voor mij volkomen onbekend terrein. In 1995 ben ik uit de garagewereld gestapt, toen kwam net de eerste lichting 155's met deze motoren. Maar uit jullie reactie maak ik op dat slechts een enkele graad uit het lood, duidelijk merkbaar is.
3) nokkenasversteller vervangen? Nee, want behalve dat ik dat advies niet heb gekregen, heb ik ook niet iets gehoord dat deed vermoeden dat deze versleten is of raakt. Nogmaals de 20dkm voor de beurt vond ik de moter boven de verwachting van voor de aankoop presteren. Begrijp ik het goed dat de versteller uit voorzorg beter altijd meegenomen kan worden?
Voor alle duidelijkheid ik zeg niet dat er niet is uitgeklokt of niet met calibers is gewerkt, maar ik heb zo mijn twijfel gekregen. Vooral omdat de moter gewoon niet zoals voorheen klimt in toeren. Stationair loop is overigens wel goed. Ook wat ik eerst nog heb gedacht: de boel moet resetten en inleren of zoiets; dat blijkt na zo'n 2.000km verder te zijn geen verbetering te hebben gebracht.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er gewoon nog iets en dat moet dan ongeveer de dag daarna of dezelfde dag zijn gepasseerd, defect is geraakt. Dan moet ik de oorzaak ergens anders in zoeken. Maar eerst ben ik van plan zodra ik de tijd heb en het speciaal gereedschap alsnog in huis heb, de 156 de garage in te rijden thuis en om mijn twijfel te doen uitsluiten over het zuiver op tijd staan
Heeft iemand nog een tip voor het hangende gas in electronische zin, dan houd ik mij aanbevolen