Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Alfasud, wat een ellende ;-)

di sep 01, 2009 17:55

Ik heb hier op het forum wel eens eerder verteld dat de Alfa-passie bij mij met de Alfasud is begonnen. Na een aantal Simca's (1000 en 1100) stapte mijn pa over op een merk waarvan ik tot dan toe nog maar weinig van gehoord had. En voor wat ik er wel van wist, ik moest er niets van hebben. Simca had een snelle versie (nou ja, dat leek maar zo, wist ik veel) van de 1100 aan het gamma toegevoegd , de TI. Die vond ik helemaal geweldig en ik hoopte maar dat na eerst de LS en later de GLS een TI zou worden aangeschaft. Groot was mijn verontwaardiging toen ik een advertentie in de krant zag waarin een mij onbekend merk de TI-versie van een euh... Alfasud aanprees. Wat kínderachtig zeg! Stelletje naäpers!

Een half jaar later was mijn pa de Simca (eigenlijk de dealer) zat en ging op zoek naar wat anders. Eén van de opties: Alfa Romeo Alfasud. Na zijn eerste proefrit gingen we met het hele gezin nóg een keer langs bij de dealer. Die voor mijn broer en mij al niet meer stuk kon, aardige man (Van Bruchem, in Westenholte, bij Zwolle) van wie we posters en folders meekregen. Pa en ma besloten tot een rode 1.2 N. Twee weken later werd de Sud afgeleverd. Die eerste rit, ik voorin, mijn broer op de achterbank, dat filmpje staat nog steeds onuitwisbaar op mijn cerebrale Youtube. Wát een belevenis... die lichtvoetigheid, dat geluid, de acceleratie. Andere weggebruikers werden onmiddellijk gedegradeerd tot slome sufferds.

Herinneringen te over aan die Sud, met de aanhanger er achter met 150 km/h over de Franse Autoroute, richting Bretagne. Lekker scheuren rond de 'berenkuil' in Utrecht, opweg naar Oma. Mijn eerste zelfgereden meters, op een camping in Zuid Frankrijk (volstrekt onverantwoordelijk...). Dat geluid van die eerste serie Sudjes, die felle snerp, dat kan me nog altijd kippenvel bezorgen.

Na de Sud die, in de anderhalf jaar dat mijn pa hem bezat, wel onderdelen verloor maar vrijwel niet roestte, kwamen de Alfetta's. Ook geweldig, maar toch wel heel anders. Voor de Sud blijf ik een zwak houden. Tegenwoordig is mijn dagelijkse auto een 33, ook een boxer, ziet er niet meer uit, desondanks gewoon een lekker ding om te rijden, met een heel eigen karakter dat als het je eenmaal pakt je ook niet meer loslaat. Maar.... een Sudje rijden heb ik behalve die paar camping-meters en later nog een stuk in de Sprint 1.5 van Edwin nooit meer gedaan. Dat bleef toch een gemis.

Een buitenlandse vriend van mij en Cor, zocht een klassieke/oudere Alfa om in Nederland als vervoermiddel te kunnen gebruiken. Er waren meerdere opties. Een Alfetta, een Alfasud, een 33 of een 155. Ik wist een gave Alfasud te staan en stiekem hoopte ik dat hij daar voor zou kiezen.

Dat gebeurde ook. De Sud is een aantal dagen in Nederland zeer intensief gebruikt, de eigenaar steeds enthousiaster wordend over zijn nieuwe bezit. Maar ja, de beste man moet eens naar huis. En de Sud blijft minstens een jaar hier. Stilstaan is funest voor iedere auto, dus of Cor en ik 'op de Sud kunnen passen', hem van tijd tot tijd kunnen uitlaten.

Sukkels als we zijn laten we ons voor deze taak strikken, nou ja, dat moet dan maar. Het is vervelend, maar voor je vrienden heb je wat over, toch? :P
Ik heb er inmiddels al een paar kilometertjes opzitten. Het was even wennen, alles voelt net even wat fragieler aan. Het 1.3 blokje vraagt nadrukkelijk er om op toeren gehouden te worden, doe je dat niet, dan gebeurt er vrijwel niets. Natuurlijk laat ik bij het eerste verkeerslicht de motor afslaan ](*,) té voorzichtig... Met even wat meer lef komt het Sudje helemaal tot leven en met een opzwepende roffel slalomt hij vrolijk tussen het andere verkeer door. Nou weet ik ook waarom dit voor mijn pa van al zijn auto's de allerfijnste was. Een flierefluiter op vier wielen.

Nah, dat 'oppassen' gaat wel lukken denk ik ;)

Afbeelding

p.s.

Ik heb al tijdelijk onderdak voor de auto, maar ik zoek nog een droge stalling in de omgeving van Groningen. Als iemand wat weet, graag even een berichtje.
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op wo sep 02, 2009 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Alfasud, wat een ellende ;-)

di sep 01, 2009 18:09

Leuk :D , lijkt me zeker geen straf om daar op te passen 8)

wat stalling betreft, dit misschien iets?:

http://autoboxengroningen.nl/
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415

Scelta di Potenza

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

di sep 01, 2009 19:22

Heel leuk Sudje! 8)

Succes met het babysitten. :wink:

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

di sep 01, 2009 22:33

Mooi werk man
ik ben ook een beetje babyzitter op een sud, maar die staat gewoon stil in onze hal.

Wel altijd een mooi gezicht bij binnenkomst :thumbs:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Dinky Boy
Miniaturista

di sep 01, 2009 23:30

Deze zou zo maar eens naar een evenement kunnen komen, da's pas leuk binnenkomen :D

@MarcoAzzurro: die stalling is tamelijk aan de prijs (mijn eigen Alfa's kosten me elk €25 p.m....)

MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Alfasud, wat een ellende ;-)

di sep 01, 2009 23:35

Deze zou zo maar eens naar een evenement kunnen komen, da's pas leuk binnenkomen :D

@MarcoAzzurro: die stalling is tamelijk aan de prijs (mijn eigen Alfa's kosten me elk €25 p.m....)
Ja dat dacht ik al wel.. ik wist alleen niet precies wat een stalling ongeveer hoort te kosten dus vandaar.
Als ik nog wat anders tegenkom hoor je van me :wink:
75 Register NR AR75R415

Scelta di Potenza

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

di sep 01, 2009 23:41

Ja dat dacht ik al wel.. ik wist alleen niet precies wat een stalling ongeveer hoort te kosten dus vandaar.
Als ik nog wat anders tegenkom hoor je van me :wink:
Kom eens in de randstad kijken! Een parkeerplek bij mijn huis in Haarlem: € 30.000. Wel eigendom dan, dat dan weer wel.
Huren? Kan ook. Voor nog geen € 100 per maand per plek ben je al klaar! :evil:

Als iemand mij een stalling voor per Alfa € 25 rekent in de buurt van Haarlem is het mijn allergrootste vriend! :wink:
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice

di sep 01, 2009 23:47

hier nog een voor 127,50 per jaar:

http://link.marktplaats.nl/276056880
75 Register NR AR75R415

Scelta di Potenza

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 02, 2009 00:59

Hee, da's een bekende! Leuk ding! (geworden) :thumbs:

*weer ssn stukje motivatie* :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

thomfr
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 02, 2009 08:18

Leuk!
Ik proef hier alleen iets van een Spider die jaloers aan het worden is op al die aandacht... :-)

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Yvo
Guru
Guru

wo sep 02, 2009 11:18

Pechvogel! :wink:
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Coosje
Full Member
Full Member

wo sep 02, 2009 21:53

Hmmmmm, mag ik een suggestie doen :wink:
De boxerdag op dierendag :thumbs:
Schijnt een leuke rit te worden....
Een slaapplekkie voor de sud en zijn bestuurders is dan vast ook wel te regelen :biggrin:

Hardstikke leuk verhaal, heb nooit geweten van je sudpassie en gewoon heel gaaf en passend dat dit zo heeft moeten zijn!

Heel veel plezier en kijk uit: sudjes zijn VERSLAVEND :blue_lol:

Groetjes, Miranda
SCARB Alfa Sud Register

Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 02, 2009 21:58

Misschien wil Bernard em wel in zn showroom stallen... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Corrado
Guru
Guru

do sep 03, 2009 15:22

Leuk verhaal Hans, en mooie Sud.
Ook voor mij heeft een Sud iets speciaals. Toen ik 18 werd mocht ik van mijn ouders rijles nemen en koos (uiteraard) voor een rijschool met een beetje leuke auto's. Dat werd dus een zilverkleurige Sud 5M. Rijden kon ik al wel, had al erg onverantwoord veel kilometers gemaakt zonder rijbewijs op de buitenweggetjes van Twente, met m'n vader naast me. Deze Sud presteerde echter niet zoals ik verwacht had. Ik had ook misschien wel te grote verwachtingen. Later kreeg de Sud een vastloper, er was altijd al iets mis geweest met het blok zo constateerde men toen. En mijn verdere lessen moest ik af maken in een... Mazda 323

Koen :wink:

hoornstra
Advanced Member
Advanced Member

do sep 03, 2009 16:09

Ook ik heb les gehad in een Sud. Een 5m
Als ik me het goed herinner moest die toen omgebouwd worden naar een 4 bak.
Lessen mocht toen alleen in auto's met 4 versnellingen! Is mij toen verteld.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Terug naar “Het Forum Café”