Gebruikersavatar
UIenZuur
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: do feb 09, 2017 12:05

Re: alfa spider 3.2

za okt 27, 2018 22:01

Klopt ik vind de 1750 echt 10 x niks sorry :D te weinig cilinder inhoud...geen toeren
Geen toeren? Dat is natuurlijk niet helemaal waar, na een software kuurtje van de juiste partij draait de motor makkelijk 6500 toeren
Dat zeg ik geen toeren de 2.2 en 3.2 JTS na SAVALI 7400rpm 8) en standaard 7000rpm geen meningen en voorkeuren, maar feiten :thumbs:

Is gewoon best een mooi stukje alfa-engineering op deze directe inspuiting basis (alleen onderblok is Holden), vind het jammer dat dit vaak zo wordt afgekraakt louter op sentiment. Je moet het zo zien de 2.2JTS moest de 2.0TS (later 2.0JTS) 916 spider vervangen en de 3.2JTS de V6 busso. Dat is beide goed gelukt op het overgewicht van de fase 1 na qua vermogen, sound en betrouwbaarheid. De Fiat engineering 1750 werd vanwege milieu beweegredenen later als vervanger voor de V6 busso gezien en dat gaat er gewoonweg bij mij niet in: niet gelukt mij betreft!

Dus als je de motoren in het juiste perspectief en verwachtingpatroon uit het verleden plaatst is de 200pk 1750 het minst geslaagd...Klein stukje Holden of 100% Fiat, beide elk geval geen 100% alfablok dus tja.
Oh ik kraak het ook zeker niet af hoor, ik ben ook zeker van mening dat het absoluut geen beroerde motoren zijn, in tegendeel, ze waren voor hun tijd zeer vooruitstrevend en hadden ook zo goed als geen last van de ellende die de meeste blokken met directe inspuiting hadden in die periode (Citroën, VAG, noem ze maar op). Maar ik ben wel van mening dat het 1750 blok, de nieuwe uit de facelift Giulietta QV en 4C al helemaal, gewoon een toppertje is. Er zit zoveel mooie techniek in, daar heeft Fiat/Alfa weer mee laten zien hoe goed ze zijn in het ontwerpen en bouwen van turbo motoren met relatief kleine inhoud. Tuurlijk, hij draait minder gretig toeren dan een atmosferisch blok, maar dat doen vrijwel alle geblazen motoren, en dat zijn het tegenwoordig vrijwel allemaal. En laten we eerlijk zijn, de busso V6 gaat echt niet meer overtroffen worden, zelfs het geluid van de nieuwe Giulia/Stelvio Q is toch minder rauw (klinkt uiteraard nog steeds heel bruut) :thumbs:

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”