conmar
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma apr 09, 2018 12:32

Alfa GT

za apr 14, 2018 14:25

Hallo, ik zal me eerst voorstellen. Ik ben Marcel, 52 jaar en woonachtig in Oldenzaal, Overijssel.

Mijn vriendin en ik zijn van plan om een Alfa GT aan te schaffen, zij heeft geen rijbewijs maar mag af en toe met me mee :) .
Mooie auto maar heb toch nog wat twijfels m.b.t. de slechte reviews die ik heb gelezen.
Natuurlijk heeft elk merk goede en slechte punten maar ik wil er toch graag wat meer van weten.

In 1 van die reviews las ik iets over olie aankoeken. Is dit echt zo en zo ja, alleen bij de 2.0 liter of ook bij de 1.8 en de rest?
Draagarmen geb ik al meer over gelezen en ook dat de opgegeven pk's niet gehaald worden.
Ons budget ligt ongeveer op 3.000 - 3.500 euro dus een dikke 3.2 zit er niet in helaas.

Als iemand verder nog tips heeft waar ik bij de aankoop op moet letten hoor ik het graag.

Groet, Marcel

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Alfa GT

ma apr 16, 2018 08:35

Goedemorgen Marcel,

Welkom en complimenten met het model waar je oog op gevallen is :thumbs:

Over de GT is behoorlijk wat specifieke informatie te vinden via de zoekfunctie. Afhankelijk van het aantal te rijden kilometers kun je een keuze maken voor de verschillende motoriseringen.

Over de 2.0JTS is een hoop geschreven. Het opgegeven vermogen is wat ambitieus, maar indien voorzien van de modificatie van de zuigerveren, kun je hier een hele fijne motor aan hebben.

De 1.8 Twin Spark is het kleine(re) broertje van de 2.0JTS (die in de basis een 2.0 Twin Spark is). Een heerlijke motor die niet veel onder doet voor de 2.0. Olieverbruik kán, maar is geen standaard. Het hangt helemaal af van de gebruikers/eigenaren voor je.

De 3.2 V6 is het pronkstuk van Alfa, met dito verbruik en onderhoudskosten. Qua aanschaf zit je er nog wel iets vanaf.

Wellicht is een 1.9 JTD nog een optie? Blok is betrouwbaar, veel koppel en maakt van de GT een auto die heerlijk als echte GT te rijden is. Keerzijde is de wat hogere wegenbelasting in Nederland.

Kwetsbare punten die ik ken:
- Wielophanging (draagarmen, stabilisatorstangen, gevoelig voor juiste uitlijning)
- Roest aan de bodem bij oudere exemplaren (bijv. door verkeerd opkrikken)
- Problemen aan het stuurhuis (dode/stroeve punten in de besturing)
Dit zijn wel punten die raakvlakken hebben met de 147 en 156 waar de GT heel veel techniek mee deelt.

Belangrijkste is vooral om verschillende GT's te gaan rijden en kritisch te zijn op wat je ervaart. Verlies je jezelf in 1 exemplaar, en neem je "kleinigheden" voor lief, dan kun je je neus lelijk stoten. Wees je je ook bewust van dat de eerste GT's alweer bijna 15 jaar oud zijn.

Succes en vooral veel plezier met de zoektocht!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

conmar
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma apr 09, 2018 12:32

Re: Alfa GT

wo apr 18, 2018 06:34

Hallo,

Bedankt voor je reactie, helpt zeker in mijn zoektocht. Een diesel is voor mij/ons niet relevant aangezien ik maar weinig kilometers maak.
Ik had idd al wat rond gekeken hier met de zoekopdracht maar vind weinig over de aankoek van olie. Verder prima forum.

Groet,

Marcel

Gebruikersavatar
UIenZuur
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: do feb 09, 2017 12:05

Re: Alfa GT

di okt 16, 2018 15:17

Hallo Marcel,

Kijk wellicht hier eens voor wat informatie omtrent olieverbuik; http://hs-corse.nl/oplossing-hoog-olie-verbruik/. Het aankoeken doet zich vooral bij de 2.0JTS voor door; 1. Tanken van goedkope brandstof, 2. Slecht/niet warm rijden van de motor en er direct flink mee op het gas gaan = slijtage, 3. JTS = directe injectie van de brandstof, waardoor de brandstof niet meer langs de inlaatkleppen komt, en deze dus niet meer gereinigd worden en 4. De motor vaak te lui bereden wordt. Na warm rijden is het af en toe goed om even flink op het gas te gaan, dan brand de boel goed schoon. Doe je dat langdurig niet, dan heb je ook kans op vervuiling.
Een 2.0 kan je dus best nemen, maar daar zou ik me persoonlijk alleen aan wagen als, zoals hierboven ook aangegeven, er een revisie/modificatie uitgevoerd is op de zuigers :thumbs:

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”