Victor-J
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di okt 17, 2017 10:48

Op zoek naar een Alfa Romeo 147 1.9 JTD

di okt 24, 2017 21:40

Beste heren en dames,

Mijn naam is Victor Jansen, afkomstig uit Zwolle. Ik ben sinds een klein poosje op zoek naar een sterke/leuke diesel om toch wel 30k km per jaar mee te kunnen rijden. Reden? Nieuwe baan buiten de stad. Waarom een leuke diesel en niet gewoon goedkoop? Auto's zijn altijd al mijn hobby geweest en na 4 kleurrijke hot hatches wil ik toch nog wel iets rijden wat een beetje leuk is. Gezien het verleden VW, Renault en Mitsubishi is geweest kwam Alfa Romeo niet snel in me op. Ook ik was getroffen door de slechte reputatie die het merk heeft met kwaliteit. Maar na wat zoek en speurwerk kom ik eigenlijk uit op een... Alfa Romeo 147 1.9 JTD in liefst de 150PK/305Nm uitvoering! Ook ik was verrast :) Maar het betrouwbare blok, uiterlijk en vaak goede aankleding staan me heel erg aan.

Nu heb ik twee modellen op het oog, beide anders.
- De ene komt van een particulier, heeft 160.000 gelopen en heeft recent een andere koppeling, draagarmen, (sportiever) onderstel en nieuwe banden gekregen en komt met een set winterbanden. De distributie dient wel vervangen te worden. Het gaat om een driedeurs in een donker antraciete kleur, met een creme lederen interieur.
- Het andere model komt van een garage, heeft 200.000 gelopen, maar komt wel in de Q2 uitvoering. Komt in het zwart, lederen interieur, vierdeurs en heeft redelijk recent wat kritieke punten in onderhoud gehad.

Reden tot twijfel voor mij tussen de twee, het model van de garage kost rond de 1500 meer maar behoeft niet direct onderhoud, én krijgt een half jaar Bovag garantie (al dan niet andere kant van Nederland dus niet ideaal). Het model van de particulier heeft echter een gavere kleurencombinatie (vind ik) en houdt door het verschil in aanschaf zat ruimte over om het een en ander te laten doen.

Ik ben wel benieuwd met jullie ervaringen met de 147, ondanks dat ik zo ongeveer alle websites al gelezen heb over dit model!

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Op zoek naar een Alfa Romeo 147 1.9 JTD

wo okt 25, 2017 00:27

Fijne wagens (vind ik althans, ik rijd er met veel plezier in.)

- Uitvoering en kleurcombinatie zijn zo persoonlijk als het maar kan. Geen commentaar.
- Prijsverschil is duidelijk, en of je wel/niet risico voor wat extra onderhoud wilt nemen dat is ook heel persoonlijk.

Een paar objectieve dus niet persoonlijke zaken:
- Onderstel kan nu wel goed zijn, maar het is zwak. Dingen als voorste draagarmen etc. daar ben je iedere 2-3 jaar mee aan de beurt om te vervangen. Dat blijft terugkomen, zeker als het sportief/verlaagd is en met jouw kilometrage. Dat moet je weten en accepteren dan.
- En de staat van de bodem, hoe is die? Oftewel roestvrij...?? Goed om zelf te bekijken op een hefbrug, of als je dat niet zelf kunt dan laten doen. Die auto's zijn op een leeftijd dat ze al flink kunnen doorroesten bij de voorste en achterste stukken van de bodemplaat, en bij de aanhechting van de bodemplaat aan de zijkanten tegen de dorpels. Bobbelende kit en tectyl is een signaal. Die bodembescherming is sterker dan de bodem zelf, dus als je daar wat aan ziet dan zit daarachter werk aan de winkel (laswerk). En 147's van de latere bouwjaren zijn niet perse beter dan de eerdere bouwjaren.

Vooral dat zou ik kritisch bekijken als ik jou was.

Maar fijne wagens verder...! De mijne is een 147 JTD 8V 115 pk die ik nu al ca. 14 jaar heb, 440.000 km inmiddels, hoe ouder die wordt hoe meer ik er mee rijd (tegenwoordig ruim 40.000 km/jr.) en hij bevalt me nog steeds :D .

Ben je trouwens al clublid? Doen! KLIK.


.

Victor-J
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di okt 17, 2017 10:48

Re: Op zoek naar een Alfa Romeo 147 1.9 JTD

wo okt 25, 2017 22:12

Bedankt voor je reactie!

Ik ga komend weekend bij beide kijken, ook omdat het zo mooi uitkomt. Ben erg benieuwd!

Draagarmen, koppeling en distributie kwam ik inderdaad erg vaak tegen als zwakkere punten. Roest vond ik nog moeilijk details over te vinden, maar jij wijst deze perfect uit. Ik ga hier sowieso goed op letten, voor zover dat gaat lukken zonder een brug..

Ik zal na het weekend een update geven in dit topic, en mochten meer mensen feedback of ervaring hebben, ben ik zeer benieuwd!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Op zoek naar een Alfa Romeo 147 1.9 JTD

wo okt 25, 2017 22:48

Als je ergens langs de dorpels of wielranden roestblaasjes vind, hoe klein ook, dan kun je er donder op zeggen dat alles wat er achter zit peperkoek is geworden. Toevallig laatst nog meegemaakt met een kennis die een 156 1.9 JTD rijd (vergelijkbare auto). Ik wees op een roestblaasje net onder de bijrijdersdeur. 'Nee valt wel mee de bodem ziet er nog goed uit' en bij de eerste de beste APK bleek die bodem alleen nog maar uit tectyl te bestaan :mrgreen:

daarbij moet ik wel zeggen dat die 156 ook meer dan 4 ton heeft gelopen. Dat zegt toch wel iets over de kwaliteit van die motoren.

Die van de garage is niet zo'n slechte deal op het oog. Een distributiewissel kost 400-500 euro en als je zegt enkele kritieke onderdelen vervangen, dan ben je dat prijsvoordeel ook zo kwijt. Bovendien krijg je wat garantie.

Maar gewoon allebei rijden, want vanaf de bureaustoel is het makkelijk praten :lol:

Victor-J
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di okt 17, 2017 10:48

Re: Op zoek naar een Alfa Romeo 147 1.9 JTD

do okt 26, 2017 15:29

Nogmaals bedankt!

Helaas is die bij de garage al verkocht.. Auto heeft nog geen week te koop gestaan en ik heb gewoonweg de kans niet gehad om daar langs te gaan in verband met afstand (woon in Zwolle, auto stond bij Breda). Had al gebeld of ik zaterdag kon komen kijken met serieuze interesse, maar vasthouden doen ze helaas niet.

Dan maar bekijken wat de staat is van die van de particulier. Uitgevoerde onderhoud e.d. ben ik niet zo bang voor, roest is het enige wat me op dit moment een beetje moeilijk aankijkt, gezien de auto niet op een brug kan. Maar de tips van jullie gaan me wel helpen!

bredabounce
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: ma dec 15, 2014 16:01

Re: Op zoek naar een Alfa Romeo 147 1.9 JTD

vr okt 27, 2017 10:35

let op roest. Verder moet de kleurencombi je bevallen. Distributiewissel is onderhoud en kost niet de wereld met een jtd.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Op zoek naar een Alfa Romeo 147 1.9 JTD

do nov 02, 2017 23:25

daarbij moet ik wel zeggen dat die 156 ook meer dan 4 ton heeft gelopen. Dat zegt toch wel iets over de kwaliteit van die motoren.
Zeker weten. Het zijn natuurlijk niet de meest opwindende motoren, maar kwalitatief gezien wel een van de beste die Alfa Romeo ooit gemaakt heeft.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Op zoek naar een Alfa Romeo 147 1.9 JTD

vr nov 03, 2017 00:04

Yep, als er iets is wat italianen kunnen dan is wel diesels bouwen. Niet alleen in personenwagens trouwens.

Victor-J
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di okt 17, 2017 10:48

Re: Op zoek naar een Alfa Romeo 147 1.9 JTD

za nov 04, 2017 22:19

Bedankt voor alle info, ik heb vandaag die bij de particulier opgehaald! Zeer schappeijke prijs, komende week wordt distributie direct vervangen en gecheckt of andere dingen nodig zijn. Het gaat om een Alfa Romeo 147 1.9 JTD Collezione, met een antraciete kleur en creme leder interieur. Hij is verlaagd met een schroefset en er zitten op dit moment 18 inch (ik vind mooie) velgen onder. Maar ik heb er een origineel setje Alfa velgen bij in 17 inch, dus deze komen er in de loop van de tijd wel onder. Ook heb ik het originele onderstel erbij gekregen, dus mocht ik het stijve onderstel niks vinden kan dit terug.

Wat moet er nog gebeuren?
- Knikkende deurscharnieren
- Achterklep lifters
- Distributie
- Een goede schoonmaakbeurt van het interieur.

Daarbij heb ik nog één vraag, is het mogelijk om donkere vegen uit een licht (stoffen) interieur te krijgen? Bijvoorbeeld uit de hemel van de auto. Aanraders?

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Op zoek naar een Alfa Romeo 147 1.9 JTD

do nov 09, 2017 22:17

Knikkende deurscharnieren, links zeker? Dat is vaak alleen de "deurvanger" of hoe heet zo'n ding, en niet de scharnieren zelf.

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Op zoek naar een Alfa Romeo 147 1.9 JTD

zo nov 12, 2017 10:29

Daarbij heb ik nog één vraag, is het mogelijk om donkere vegen uit een licht (stoffen) interieur te krijgen? Bijvoorbeeld uit de hemel van de auto. Aanraders?
Ik zou het eens met X10 proberen, is te koop bij de drogist. Heb er zelf goede ervaringen mee, al regelmatig vlekken mee uit hemeltjes gekregen!
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Victor-J
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: di okt 17, 2017 10:48

Re: Op zoek naar een Alfa Romeo 147 1.9 JTD

do feb 15, 2018 19:33

Heeeele late reactie, maar bedankt!

En inderdaad, ik bedoelde de deurvangers. Ondertussen ben ik er wel aan gewend en het vervangen is niet een hele fijne klus. Dus ik geloof het wel hah ; )

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”