Pagina 1 van 2

GT Junior 1300

Geplaatst: wo okt 11, 2017 00:11
door Gumball4000
Hoi allemaal,

Binnenkort zou ik graag een Alfa GT Junior kopen.
Bedoeling is om hier sporadisch (1x/week) mee te rijden. Hoofddoel is deze als investering te gebruiken en binnen 5 jaar met winst (hetzij een beetje) te verkopen.

Ikzelf woon in Belgiƫ, maar mijn oog is gevallen op een model uit Nederland. Betreft een oorspronkelijk rode GT Junior, dewelke enkele jaren geleden naar Alfa grijs is gespoten (originele alfa kleur uit die tijd).
Bouwjaar: 1974
15" GTA velgen. Wagen heeft onlangs een grote beurt gehad waarbij remmen zijn vernieuwd, cilinderkop afgevlakt en Weber carburateurs zijn gereviseerd. Wagen starte koud onmiddellijk zonder choke en draait mooi gelijkmatig.

Exterieur vertoont geen roest..wel imperfecties op de lak. Hier en daar krasjes en vegen. De vegen geven de indruk dat iemand perongeluk tegen de natte lak is gekomen. Je ziet dit niet vanop afstand. Daarnaast geen roest te bespeuren.
De wagen heeft Enkele jaren geleden wel een klein schadegeval gekend aan het portier. Hier heb ik op het eerste zicht niets van gezien. Chassis lijkt ook niet geraakt te zijn.
Interieur is ok: Geen scheuren in het zwarte leder. Wel verduring van het leder, maar lijkt mij normaal voor een wagen van deze leeftijd.

Ik heb ook meegereden. Wagen trekt vlot op, remt goed en er is geen afwijking van het traject als je remt zonder het stuur vast te houden.

Nu is het oldtimer gebeuren nieuw voor mij en heb ik enkele vragen/bedenkingen waarmee ik zit:
- De wagen rook bij het rijden naar uitlaatgassen en soms naar brandstof. Het was niet fel. Is dit normaal?
- Bij het uitbollen bokte de wagen af en toe. Bij terugschakelen niet meer.
- Er waren enkele druppels olie onder de wagen, afkomstig van de carterpan.
- De wagen heeft GEEN onderhoudshistoriek. Hooguit enkele facturen van het laatste onderhoud. In welke mate is dit belangrijk bij een wagen van deze leeftijd?

De eigenaar vraagt rond 24.000 Euro, wel bespreekbaar. Lijkt jullie dit een goede investering of helemaal niet?
Ik heb niet de bedoeling hier 1000-den Euro winst op te maken binnen 5 jaar. Als ik 500euro winst maak, vind ik dit ook al mooi meegenomen. Zolang het maar meer is dan een spaarboekje.
Verkoper is een zeer vermogend persoon, waardoor ik denk dat er niet bespaard is op het onderhoud. Verkoper is ook eerlijk in alles (vb. Ongeval)

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: wo okt 11, 2017 13:52
door vV
lastige kwesties altijd. Het is een auto van + 40 jaar oud, dus een licht drupje olie kan daarbij horen. Is ook iets wat wellicht komt door lang ongebruikt blijven. Kan zijn dat het met regelmatig gebruik afneemt. of juist toeneemt...
Voor de rest klink alles aannemelijk. Ik zou wel een dossier verwachten van de periode bij huidige eigenaar. De beschrijving zo horend eis de prijs OK (wellicht zelfs meer dan) . Staar je niet blind op waarde ontwikkeling. 5 jaar geleden kon niemand voorspellen dat er zou gaan gebeuren wat nu gebeurt is. Maar dat kan door welke oorzaak dan ook wel weer inzakken. Vrij onwaarschijnlijk, maar het kan. De forse stijging was ook onwaarschijnlijk geacht 5 jaar terug...

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: wo okt 11, 2017 21:33
door MiaGiulia
Tsja wat betreft verhaal kan ik weinig opmaken wat de staat van de carosserie is. Maw heb je de auto op de brug bekeken?
En heb je vergelijkings materiaal, oftewel hoeveel Bertones heb je bekeken en mee gereden, zodat je weet wat er op de markt te koop is en voor welk geld.
Aangaande investering is het mijns inzien niet de juiste insteek om aan een klassieker te beginnen om over enkele jaren daar financieel voordeel aan over te houden. De indirecte kosten moet je ook meenemen, zoals stallingsruimte mogelijk onvoorziene zaken die bij aanschaf over het hoofd zijn gezien. Hoewel wat vaste lasten betreft het bezit van een hobby Alfa niet echt in de papieren loopt.
Succes, en als je mogelijk foto's kunt delen van de betreffende GT is dat ook wel aardig. :wink:

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: do okt 12, 2017 00:32
door Gumball4000
Het betreft deze Alfa: http://nl.ww3.autoscout24.be/classified ... asrc=st|as

Ik hoor trouwens in mijn omgeving dat de meningen rond de kosten (onderhoud) veelal verschillen. De ene zegt dat dergelijke wagens ok zijn qua kosten, de andere zegt dat het niet te onderschatten valt en soms ronduit duur kan zijn.
Kunnen jullie een voorbeeld geven van een dure herstelling? Of is de onderhoudskost van dergelijke wagens als "normaal" te beschouwen?

Betreffende stalling: Deze komt in een ondergrondse garage die ik reeds enige tijd bezit.

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: do okt 12, 2017 14:07
door MiaGiulia
pb verstuurd. :wink:

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: ma okt 30, 2017 01:00
door Gumball4000
Ik kom even terug op dit topic van een maand geleden.
Wat mij ook "zorgen" baart is de tijd die nodig is om dergelijke wagen te verkopen.
Ik zie dat de eigenaar hem al minstens van maart dit jaar te koop heeft staan voor 28.000euro (nu gezakt naar 24.000 Euro). Is dit niet erg lang?

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: ma okt 30, 2017 08:27
door vV
komt misschien omdat ie niet rood is. of er is toch meer mee aan de hand dan je zou denken/zeggen. Blijft koffiedik kijken.
Sommige zijn snel weg, anderen niet. Heb legio prima autos lang te koop zien staan, en slechtere vlot weg zien gaan voor meer nog dan de prima autos. Blijft lastig, autohandel. Ik vraag mij wel steeds meer af of je hier met de juiste argumenten en verwachtingen instapt.

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: ma okt 30, 2017 12:32
door Gumball4000
komt misschien omdat ie niet rood is. of er is toch meer mee aan de hand dan je zou denken/zeggen. Blijft koffiedik kijken.
Sommige zijn snel weg, anderen niet. Heb legio prima autos lang te koop zien staan, en slechtere vlot weg zien gaan voor meer nog dan de prima autos. Blijft lastig, autohandel. Ik vraag mij wel steeds meer af of je hier met de juiste argumenten en verwachtingen instapt.
ik weet dat ik met de verkeerde argumenten instap, maar laat ik mijn leven/situatie even schetsen.
Ik ben 27 jaar oud en zal pas over 4-5 jaar een eigen woning kopen (door omstandigheden). Nu heb ik een deel spaargeld dat ik in iets wens te investeren (gezien banken amper/niets opbrengen) met als doel terug te verkopen wanneer ik een woning wens te kopen. Daarnaast heb ik een passie voor wagens (in het algemeen), dus het zou mooi zijn dit te combineren en dus ook plezier te beleven aan deze investering. De enige echte schrik die ik heb is de volgende: Ik zie binnen x jaar een "droomwoning" te koop staan en dat ik niet snel genoeg al mijn geld kan vrijmaken.

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: ma okt 30, 2017 13:31
door vV
wanneer het geld wat in de auto zit echt nodig is daarvoor dan is dat een zeer reel risico. De automarkt is eerder op termijn van minder dan een jaar totaal omgeslagen. kan weer gebeuren. kan ook gebeuren dat je hem alleen met fors verlies kwijtraakt, zeker wanneer het snel moet. Zou daar dus geen gok mee nemen, en pas leuke autos gaan kopen wanneer er geen issue als dit is. En van geld wat echt over is...

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: ma okt 30, 2017 13:36
door ebbr
Ik geloof persoonlijk niet dat de oldtimers op dit moment nog zo hard stijgen. Sterker nog de verkooptijd lijkt langer te worden en de vraagprijzen worden her en der naar beneden bijgesteld.

Het lijkt wel of de top is geweest, De Europeese bank stopt met het grof injecteren van geld per jaar is aangekondigd, hierdoor zal naar verwachting de rente weer iets stijgen op den duur en alternatieve investeringsobjecten prijsstelling (als oldtimers) niet meer verder oplopen is de verwachting.

Kortom 5 jaar geleden zou ik je instap logisch vinden op basis van investeringen, nu zullen vermoedelijk de kosten hoger zijn dan de te verwachte prijsstijging in je gestelde 4-5 jaar.

Blijft speculeren natuurlijk :lol:

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: ma okt 30, 2017 14:46
door Tonio
Zou daar dus geen gok mee nemen, en pas leuke autos gaan kopen wanneer er geen issue als dit is. En van geld wat echt over is...
Dit vind ik een verstandig advies van vV (even los gezien van de hele klassieke automarkt).
Speculeren doe je met geld dat je over hebt, niet met geld dat je nodig hebt.

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: ma okt 30, 2017 22:24
door MIGI
Ik kom even terug op dit topic van een maand geleden.
Wat mij ook "zorgen" baart is de tijd die nodig is om dergelijke wagen te verkopen.
Ik zie dat de eigenaar hem al minstens van maart dit jaar te koop heeft staan voor 28.000euro (nu gezakt naar 24.000 Euro). Is dit niet erg lang?

Het is gewoon heel erg simpel.
De markten staan gewoon stil.

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: wo nov 15, 2017 14:02
door Hylke
Ik ben het volledig eens met de adviezen hierboven. De markt heeft een nogal turbulente tijd achter de rug, investeren met geld dat je nodig hebt zou iedereen moeten afraden.

Natuurlijk kruipt het verlangen van het bezit waar het niet gaan kan. Heb je al meerdere wagens bekeken? Ik heb geen belang bij de verkoop van viewtopic.php?f=1&t=80892 (in tegendeel, ik mag er wel eens in rijden en dat is echt een genot), maar wellicht een idee om eens in overweging te nemen.

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: ma nov 20, 2017 12:44
door esvida
straks als we de milieu zones krijgen wat nu al aan het opkomen is ,met diesels etc ,gaat het snel berg afwaarts met de waarde van je oude auto ,dan mag je er nog maar af en toe met rijden , je kunt nou al niet meer een diesel voor een redelijke prijs kwijt bij de handel en de export wil ze ook al niet meer te oud , dus het oude spul gaat steeds meer geweerd worden op de weg ,voor het terug dringen van de CO uitstoot , geef dat tussen nu en 5 jaar , dan kun je je oldtimer nog alleen maar kwijt naar het buitenland waar ze nog achter lopen met die regels ,of investeerders zitten die zoiets kopen ,maar dan zul je wel een hele echte goede on verprutste aan moeten bieden ,iets anders kopen die anders ook niet ,ik zou er maar eens goed over denken om nog tig duizende euro in een resturatie of aanschaf van een oldtimer te stoppen ,als je er toch geregeld met op pad wil ,prijzen zitten volgens mij echt wel momenteel aan de top .

Re: GT Junior 1300

Geplaatst: do nov 23, 2017 21:58
door Jouke JS
Nou ik hoop dat het mee valt met dat milieugeneuzel voor oldtimers, hier in Rotterdam zijn ze voorlopig door de rechter teruggefloten omdat het effect niet valt aan te tonen. Maar je ziet het natuurlijk op meer plekken. Het is trouwens helemaal geen lol om met je GT tje de binnenstad in te gaan; filerijden, optrekken, stilstaan, drempels etc.
Wereldwijd zie best nog wel wat ontwikkeling in de prijzen maar de vaart van de afgelopen 4-5 jaar is er inderdaad een beetje uit. In dat kader goed om te zien waarvoor de groene GT 1300 brievenbus op Bringatrailer voor gaat. Een leuke auto met goede upgrades zoals 2.0 blok.
Afgelopen week een mooie 1750 voor rond de $ 60K.
Succes met de zoektocht.