hbjr
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mar 17, 2017 09:45

Alfa Romeo Spider 2.0

do aug 03, 2017 20:23

Hey mensen,

Mijn liefste thuis heeft een nieuwe baan en moet daardoor een auto aanschaffen. Ze is dol op alfa romeo en we zagen deze voorbij komen: https://online.occasionsoftware.nl/Requ ... 63891.html

Nu heb ik zelf een Mito en rijd dit ding de afgelopen maanden prima. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik een Alfa wil aanschaffen? Ben vooral benieuwd of er nog dingen zijn bij de Spider waar ik bij moet opletten. Heb geen zin om een gare Alfa te kopen. (alternatieve opties / alfa tips altijd welkom)

Hebben jullie tips?

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1232
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Alfa Romeo Spider 2.0

do aug 03, 2017 23:15

Tip:

https://www.alfa916register.nl/916/portal.php

Verder is het een auto met bijna drie ton op de teller van 18 jaar oud, dat kan prima zijn maar dan moet het onderhoud wel goed zijn geweest.

Wel een heerlijke auto trouwens :D
Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1047
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Groningen

Re: Alfa Romeo Spider 2.0

vr aug 04, 2017 15:18

De km. stand is aan de hoge kant natuurlijk. Verkijk je niet op de onderhoudskosten van een 916 Spider, kun je op geen enkele manier vergelijken met je MiTo. Het zou denk ik verstandiger zijn op zoek te gaan naar iets met wat minder km's en het liefst met een aantal maanden garantie. Een goede Spider vinden voor 2,5k wordt flink zoeken vrees ik...

Kijk goed naar de onderhoudshistorie van de auto. Ook de vervangingstermijn van de distributieriem is iets dat je sterk in de gaten moet houden, namelijk elke 60.000 km. of 3 jaar. De onderste draagarmen achter zijn duuuur, denk aan meer dan € 400 per stuk excl. montage. Montage van PU-bussen ipv vervanging van de draagarm is een mogelijkheid, scheelt een hoop geld. De achterasconstructie van de GTV/Spider is complex, 3 draagarmen per kant. Let hier dus sterk op bij de aanschaf. Mocht de Spider voorzien zijn van een elektrische kap, controleer de werking ervan dan goed. Kijk ook goed of de cilinders van de elektrische kap niet lekken. Dit kun je checken door de kap halverwege het openingsproces stil te zetten en dan te kijken of de kommetjes onder de cilinders droog zijn. Als die lek zijn ben je écht aan de beurt qua kosten. :sick: Als ik jou was zou ik daarom voor een handbediende gaan, scheelt je een hoop mogelijke kosten.
Nu: Giulietta 2.0 JTDm 170 pk TCT Distinctive (2013)
Gehad: MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V Distinctive (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

Re: Alfa Romeo Spider 2.0

za aug 05, 2017 09:54

Ik heb een jaar lang naar een 916 Spider gezocht en er minimaal 30 bekeken. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: De onderkant van de markt (tussen €1.000 en €3.500) is bijna per definitie geschikt voor de sloop. Er zullen best uitzonderingen zijn, maar ik ben ze niet tegengekomen. Mijn eerste advies is dan ook: ga kijken. Bekijk er het liefst een aantal zodat je een beeld krijgt wat er te koop is. Het aanbod in het middensegment (zeg maar vanaf €3.500) is heel divers. Er staat rommel tussen, maar er kunnen ook hele goede tussen zitten. Het is echt per exemplaar afwachten wat je aantreft.

Aandachtspunten waar je goed op moet letten:

carrosserie:
- parkeerdeukjes op de deuren en kleurverschillen tussen de verschillende onderdelen
- schade op moeilijk te vervangbare delen zoals achterschermen
- motorkap is 1 groot kunstof ding, erg lastig om te repareren, let op scheuren rond de koplampopeningen
- roest op de bodemplaat en rond de wielophanging

motor:
- peil van de vloeistoffen
- tijd en kilometerstand distributieriem + waterpomp (vervangen iedere 3 jaar of 60.000 km)
- zweten tussen versnellingsbak en motorblok
- zweten op de kleppendekselpakking
- kijk vooral onder de auto, blok en bak zouden gewoon droog moeten zijn, maar 9 van de 10 keer zit het onder de olie.

onderstel:
- roest op veerschotels
- roest op veerpoten onder de motorkap
- beschadigingen subframe achter
- staat draagarmen (bonken, rammelen op slecht wegdek)
- dot-code banden, Spiders staan vaak stil en ouder dan 7 jaar = direct vervangen
nu:
Audi A5 3.0 V6 TDI
Alfa GT 3.2 V6 24v
Alfa Spider 2.0 TS 16v

ex:
Alfasud 1.5 QO
Alfa 33. 1.3
Alfa 33 1.7 IE
Alfa 155 1.8 TS 8v
Alfa 155 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.6 TS 16v
Alfa 156 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.8 SW TS 16v
GTV 3.0 V6 24v
Alfa GT 1.9 JTD

hbjr
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mar 17, 2017 09:45

Re: Alfa Romeo Spider 2.0

ma aug 07, 2017 10:02

thx voor de reacties mensen. Blijkbaar wil ik gewoon teveel en is het in mijn situatie niet hendig te jagen voor een spider. :mrgreen: . Als ik zo lees wat er mis kan gaan en met mijn kennisniveau, dan heb ik een enorm risico op een miskoop.

Ben nog steeds wel verleid om eens een proefritje aan te vragen en de auto te inspecteren. Kan er altijd van leren.

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

Re: Alfa Romeo Spider 2.0

ma aug 07, 2017 12:23

Het kan allemaal, maar voor dat budget is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Wil niet zeggen dat ze niet bestaan.
nu:
Audi A5 3.0 V6 TDI
Alfa GT 3.2 V6 24v
Alfa Spider 2.0 TS 16v

ex:
Alfasud 1.5 QO
Alfa 33. 1.3
Alfa 33 1.7 IE
Alfa 155 1.8 TS 8v
Alfa 155 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.6 TS 16v
Alfa 156 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.8 SW TS 16v
GTV 3.0 V6 24v
Alfa GT 1.9 JTD

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1093
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: Alfa Romeo Spider 2.0

vr aug 18, 2017 14:47

Voor auto's van zo'n 20 jaar oud van welk merk of type dan ook mag je verwachten dat er wat stuk gaat en dat een verkoper hem vaak niet in topconditie weg doet. Dus altijd geld achter de hand houden.

Daarnaast moet je realiseren dat de spider geen goedkope auto was nieuw en dat ook nu spare parts dus dito-geprijsd nog steeds prijzig kunnen zijn of duurder geworden zelfs. Je kan ook een BMW 7 serie kopen a 1000,00 tegenwoordig maar onderhoud is nog net zo duur als toen hij nieuw werd afgeleverd met autoprijzen van over de 100k moet je maar denken: premium prijsklasse is premium kosten :D

Je kan er flink op leeglopen...
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
Brera Spider Executive 2.2JTS
BMW530i 2002 (-:

ex. Giulietta QV sportiva TCT (my2013)
ex. FIAT 500 0.9TA
ex. MiTo Sport 1.4 Turbo
ex. 33 imola 1.4
ex. 916 GTV V6TB
ex. 156 1.9JTD

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”