Pagina 1 van 2

EGR 1.3JTDm

Geplaatst: za mar 18, 2017 22:56
door Jens Hoorn
Geen vraag, maar een leermoment voor de lezer.

Als jouw 1.3jtd schokkerd en inhoud bij 1500 toeren moet je de EGR (laten) schoonmaken. EGR+roetfilter problemen zijn de orde van de dag bij de hedendaagse auto, maar de 1.3 heeft een constructiefout door een dikke EGR-buis die in de inlaat zit gedraaid. Hierdoor koekt roet rondon de inlaat en rondom die buis aan, en wordt de luchtdoorgang zeer beperkt.

De foto's zeggen genoeg

Voor:
Afbeelding

Na het schoonmaken:
Afbeelding

Je kunt beter ''oud'' rijden 8)

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: zo mar 19, 2017 10:21
door Niels
Je kunt beter ook de EGR uit laten programmeren. Dat voorkomt niet alleen dat je motor vervuild, maar rijdt ook nog eens veel beter (Vloeiender/minder schokken) en zuiniger.

Let trouwens wel op met schoonmaken, dat er geen roet deeltjes de motor in vallen. Als het tussen de kleppen gaat zitten, wordt je niet vrolijk van.

Ik maak ze altijd schoon met de stofzuiger er bij. Als de vervuiling te erg wordt krijg je btw van zelf foutmeldingen ''controle luchthoeveelheid''. ;)

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: zo mar 19, 2017 15:33
door GT 75V6
Goede tip Jens! Ik denk inderdaad dat het sowieso verstandig is om de EGR weg te laten schrijven. Maar het blijft hoe dan ook een fijn torretje! :thumbs:

Vwb het beter "oud" kunnen rijden: dan heb je dit soort gedoe idd niet, maar het milieu is ook wat waard. Niet dat ik de illusie heb dat het een milieuvriendelijke auto is, maar de MiTo is sowieso vele malen schoner dan bijv. een 145/146/155/164 TD.

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: zo mar 19, 2017 20:28
door Jens Hoorn
Goede tip Jens! Ik denk inderdaad dat het sowieso verstandig is om de EGR weg te laten schrijven. Maar het blijft hoe dan ook een fijn torretje! :thumbs:

Vwb het beter "oud" kunnen rijden: dan heb je dit soort gedoe idd niet, maar het milieu is ook wat waard. Niet dat ik de illusie heb dat het een milieuvriendelijke auto is, maar de MiTo is sowieso vele malen schoner dan bijv. een 145/146/155/164 TD.
Tuurlijk; uit programmeren en roetfilter eruit halen is op de lange termijn beter voor de motor.

De foto's zijn vooral om bewust te worden van de interne motorvervuiling

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: zo mar 19, 2017 21:49
door Niels
Roetfilter weg halen kan idd ook nooit kwaad! Al geeft die geen interne vervuiling aan de motor.

Ik heb al meerdere inlaatspruitstukken ook vervangen, die helemaal dicht gekoekt waren! Die waren niet meer te redden dmv alleen de gasklepinlaat schoon te maken...

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: ma mar 20, 2017 19:14
door Jens Hoorn
..Al geeft die geen interne vervuiling aan de motor.
Geen directe vervuiling, nee. Maar als het roetfilter verstopt raakt, is de turbo de eerste die sneuvelt. Vaak genoeg nog voordat de auto er melding van maakt op je dsahboard

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: ma mar 20, 2017 19:59
door Niels
Voor die tijd is de turbo vaak al stuk door vervuiling, en dat gebeurd weer door de EGR ;)

Turbo stuk door roetfilter is eig onmogelijk, omdat de auto dan allang in noodloop zit, wanneer het filter dicht zit en niet meer regenereerd ;)

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: di mar 21, 2017 18:51
door Jens Hoorn
Voor die tijd is de turbo vaak al stuk door vervuiling, en dat gebeurd weer door de EGR ;)

Turbo stuk door roetfilter is eig onmogelijk, omdat de auto dan allang in noodloop zit, wanneer het filter dicht zit en niet meer regenereerd ;)
Dat is niet waar! De turbo gaat kapot omdat de druk in het roetfilter te hoog wordt. Hierdoor is de doorstroming van uitlaatgas belemmerd, en zal de te hoge uitlaatgasdruk de olie bij de lagers van de turbo wegblazen. Het drukverschil zal groot zijn, maar niet groot genoeg om in storing te gaan. Normaal zal de auto elke zoveel honderd kilometer standaard regenereren, maar bij een foutieve EGR kan het regeneratieproces niet op gang komen

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: di mar 21, 2017 19:14
door Niels
De werking hoef je mij niet uit te leggen, die ken ik wel ;)

De 1.3 Turbo's gaan eigenlijk nooit stuk op lager werk, maar wel erg veel op een VNT die vast zit door vervuiling ;) Zelfs al bij KM standen van 60.000km gehad (mensen die alleen kleine stukjes rijden).

Ik zelf heb er nog nooit een stuk gehad op lager werk, omdat die voor die tijd al vast zit dus :P Nogmaals, een (te) dichte uitlaat is zeker niet goed, maar voordat ie echt helemaal dicht zit, loopt ie al lang in noodloop en motorlampjes te geven!

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: di apr 18, 2017 15:01
door GT 75V6
Wanneer je MiTo dit probleem heeft, schokt de auto dan altijd bij 1500 tpm? Mijn MiTo schokt wel regelmatig bij dat toerental (bijv. bij optrekken in z'n 3/4/5), maar doet dit zeker niet altijd... :roll: Even terugschakelen lost het probleem altijd op, dus ik vraag me af of de motor schokt door een vervuilde EGR of doordat ie het gewoon niet trekt. Het is tenslotte maar een, weliswaar gechipt, 1.3'tje...

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: di apr 18, 2017 17:44
door Dirk-33
Ik ken dit precieze systeem niet, maar een EGR is niet altijd aan of uit, is van meerdere factoren afhankelijk. Als je veel power vraagt (bijv. door terug te schakelen en gas te geven) zou de EGR dicht moeten gaan zodat je alleen verse lucht krijgt voor meer vermogen

Dus ja het zou wel de EGR kunnen zijn in jouw geval

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: di apr 18, 2017 21:20
door Jens Hoorn
Ik ken dit precieze systeem niet, maar een EGR is niet altijd aan of uit, is van meerdere factoren afhankelijk. Als je veel power vraagt (bijv. door terug te schakelen en gas te geven) zou de EGR dicht moeten gaan zodat je alleen verse lucht krijgt voor meer vermogen

Dus ja het zou wel de EGR kunnen zijn in jouw geval
Wat Dirk zegt!

Schokken hoor niet; is dus eigenlijk altijd EGR bij deze parameters (i.e. lage toeren, deellast etc.)

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: wo apr 19, 2017 13:50
door GT 75V6
Helder! Wel raar dat een vervuilde EGR dan blijkbaar nog invloed kan hebben, aangezien de werking ervan door Squadra softwarematig is weggeschreven.

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: do apr 20, 2017 17:26
door Jens Hoorn
Helder! Wel raar dat een vervuilde EGR dan blijkbaar nog invloed kan hebben, aangezien de werking ervan door Squadra softwarematig is weggeschreven.
Hij moet daarom ook nog ouderwets met een plaatje worden afgedopt. Ik heb wel eens meegemaakt dat de uitgeprogrammeerde klep toch op een kiertje ging staan

Re: EGR 1.3JTDm

Geplaatst: vr apr 21, 2017 09:52
door GT 75V6
Okee, ga ik dat regelen binnenkort! Reinigen van de klep is verder niet meer nodig wanneer ie met een plaatje afgedopt is?

(ik weet het, ik weet niets van dieseltechniek :D )