Gebruikersavatar
wobbut
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 613
Lid geworden op: do jan 06, 2005 22:52
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: EGR 1.3JTDm

vr mei 19, 2017 17:28

Hier ook last van schokken, met name bij gelijkmatige snelheid in tweede versnelling. iets minder in zijn drie. Tot zo'n 2250 toeren, daarboven is het weg.
Mito 1.3jtdm Distinctive Sport '12 - Panda 1.2 Emotion '10 (LPG-G3)

Marcel85
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za aug 18, 2018 22:35

Re: EGR 1.3JTDm

ma aug 27, 2018 21:11

Graag advies.. Ik heb ook het schokken van de motor met name bij deellast. Dwz gas blijven geven dan loopt hij elke versnelling goed. Maar bij bv 2500 toeren gas iets loslaten en een beetje erbij en hij gaat stotteren. Geef ik dan weer gas is het probleem over. Best merkbaar in de tweede versnellingen. Inlaat gereinigd. Egr eraf en schoongemaakt. Egr uit laten schrijven bij tuner . Alles geprobeerd. Wel hebben ze gezegd dat ze hem niet helemaal dicht konden zetten ivm regenereren. Map sensor trouwens ook vervangen. Maar probleem blijft. Uitlezen geeft niets aan. Wel klimt hij een fractie in toeren na loslaten gaspedaal. Lmm schoongemaakt. Hij ruikt ook naar diesel bij stilstaan. Maar brandplaatjes zijn ook schoon althans lekt niets . Wie weet de oplossing.. de dealer komt er ook niet uit

Gebruikersavatar
wobbut
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 613
Lid geworden op: do jan 06, 2005 22:52
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: EGR 1.3JTDm

ma aug 27, 2018 21:27

Bij mij zijn uiteindelijk de injectoren gereinigd, toen was het schokken over. Daarvoor inderdaad EGR gereinigd etc zonder resultaat.
Mito 1.3jtdm Distinctive Sport '12 - Panda 1.2 Emotion '10 (LPG-G3)

Marcel85
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za aug 18, 2018 22:35

Re: EGR 1.3JTDm

ma aug 27, 2018 21:36

Bedankt voor je reactie. Ik heb dit geprobeerd door in totaal 3 verschillende toevoegingen in de tank te gooien . Wynns injectie cleaner enz . Je kent ze vast . De eerste keer op een halve tank. De tweede op een kwart en de laatste op 10 liter . Maar hielp ook niets.. Ik hoor de verstuivers ook niet extreem. Maar je advies is toch uitbouwen en laten testen ?

Gebruikersavatar
wobbut
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 613
Lid geworden op: do jan 06, 2005 22:52
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: EGR 1.3JTDm

di aug 28, 2018 07:02

Hier inderdaad ook eerst de cleaners geprobeerd. Daarna injectoren laten testen. Viel officieel 'binnen de marge', maar na vervanging was het probleem wel weg.
Mito 1.3jtdm Distinctive Sport '12 - Panda 1.2 Emotion '10 (LPG-G3)

Marcel85
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za aug 18, 2018 22:35

Re: EGR 1.3JTDm

di okt 16, 2018 21:47

Helaas.. verstuivers uit laten bouwen en bleken goed na testen. Wel ultrasoon gereinigd en gelijk brandplaatjes vervangen.
Maar het probleem van stotteren of inhouden bij met name deellast blijft. Meest opvallend in 2e en 3e versnelling .
Ook oliepijl is wat gestegen. Uitgelezen maar drukmeting dpf is goed.
Ook klinkt de motor tijdens het inhouden of stotteren alsof er een meer en minder lucht komt. Soort meer en minder gas geven. Ik verdenk nog steeds de egr. Ondanks schoonmaken en 99 % afsluiten door tuner..
Iemand een idee ?

Gebruikersavatar
Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1087
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: EGR 1.3JTDm

wo okt 17, 2018 06:42

Wat is je gevraagde en geleverde commonrail druk?

Bij een commonrail moet de retour in orde zijn, vaak is dat via een ventiel die de druk in de rail op het gewenste probeert te houden.

Gebruikersavatar
UIenZuur
Junior Member
Junior Member
Berichten: 78
Lid geworden op: do feb 09, 2017 12:05

Re: EGR 1.3JTDm

wo okt 17, 2018 10:08

Wellicht ook even je turbo druk na laten kijken. Kan zijn dat je turbo wat kuren vertoond, maar kan ook zijn dat een of meerdere vacuumaanslutingen misschien niet lekker zitten

Marcel85
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za aug 18, 2018 22:35

Re: EGR 1.3JTDm

zo okt 21, 2018 21:08

Bedankt voor jullie reacties.
De turbodruk en raildruk zijn goed. Hij trekt ook goed op , geen vermogens verlies.

Vandaag dat pijpje wat in de inlaat zit vanuit de egr eruit gehaald en afgezaagd . Daarna een dichte pakking gemaakt en geplaatst onderdaan de aansluiting van het buisje dat vanuit de egr komt . Dit om zeker te zijn dat egr problemen zou kunnen geven en de doorstroming van lucht maximaal te hebben in de inlaat. ( zie foto buisje aan begin topic)
Daarna ecu gereset, maar klacht blijft bestaan...
Wel loopt de motor rustiger en iets sterker nu.

Als de turbo of de schoepenverstelling niet of slecht werkt zou ik ook vermogensverlies moeten merken, maar nee

Kan ook ( nog ) geen lek vinden in de turboslang of valse lucht..

Om gek van te worden

Marcel85
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za aug 18, 2018 22:35

Re: EGR 1.3JTDm

ma okt 22, 2018 09:44

De motor springt goed aan , maar als de motor koud is, en het koud is buiten, dan schommelt het toerental erg tussen de 800 en 1200 rpm.
Bij warme motor is dit perfect.

Gebruikersavatar
UIenZuur
Junior Member
Junior Member
Berichten: 78
Lid geworden op: do feb 09, 2017 12:05

Re: EGR 1.3JTDm

ma okt 22, 2018 11:01

Als ik jou was zou ik even langs een goede specialist gaan om het na te laten kijken. Of het in de buurt voor je is weet ik niet, maar H&S Corse in Almere Haven kan ik je van harte aanbevelen, leveren puik werk en zijn ook niet idioot duur :thumbs:

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1047
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Groningen

Re: EGR 1.3JTDm

ma okt 22, 2018 11:40

Het zou me niet verbazen als ergens een pakkking wat lekt, waardoor valse lucht aangezogen wordt. Dit zorgde bij mijn ex-MiTo voor vergelijkbare klachten. Is dat al uitgesloten?
Nu: Giulietta 2.0 JTDm 170 pk TCT Distinctive (2013)
Gehad: MiTo 1.3 JTDm Eco Squadra tuned (2011) | 156 2.5 V6 24V Distinctive (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Marcel85
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za aug 18, 2018 22:35

Re: EGR 1.3JTDm

ma okt 22, 2018 13:34

Bedankt voor jullie reacties. Hij is al bij de specialist en dealer geweest helaas. Pakkingen of lekkages ben ik nog steeds aan het nalopen. Remreiniger gaf nog geen reactie , en op het oog vind ik nog niets. Ik blijf zoeken iig. Welke pakking of plek was het bij jouw GT 75V6?

Wel merk ik ook op dat soms bij deellast het gas ietwat loslaten, de motor een fractie harder gaat. Zou toch lijken op verkeerd mengsel lucht brandstof?

Gebruikersavatar
UIenZuur
Junior Member
Junior Member
Berichten: 78
Lid geworden op: do feb 09, 2017 12:05

Re: EGR 1.3JTDm

ma okt 22, 2018 13:41

Bedankt voor jullie reacties. Hij is al bij de specialist en dealer geweest helaas. Pakkingen of lekkages ben ik nog steeds aan het nalopen. Remreiniger gaf nog geen reactie , en op het oog vind ik nog niets. Ik blijf zoeken iig
Ik wil je verder niet ontmoedigen, maar mijn ervaring met de meeste Alfa "merk dealers" is niet bepaald denderend. Er wordt enorm veel aan gerotzooid en af geknoeit, die kan je, zeker voor goed onderhoud, beter zoveel mogelijk mijden en naar een goede specialist gaan. Ik weet niet bij welke je geweest bent, maar een second opinion kan nooit kwaad :wink:

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”