munkman
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: di mar 07, 2017 07:41

aankoop advies 147 / 156

vr mar 10, 2017 21:13

Hoi,

ik heb me voorgesteld in het voorsteltopic. Hier dan de vraag over een alfa:

ik ben Maarten en op zoek naar een tweede auto. Ik heb zelf jaren Citroen gereden, eerst 2x Xantia, daarna C5. En in die tijd altijd op het Xantia-forum of C5-forum gezeten. Daarna een tijdje lease-auto gehad en vanaf 1 april weer een eigen auto. Dat wordt de Peugeot 508 SW hdi die ik nu als lease-auto heb.
Omdat er ook een tweede auto nodig is moet dat maar een "leuke" auto worden. Ooit lang geleden met heel veel fun met regelmaat in een Alfa 33. 1.7 ie gereden. En een auto met een bijbehorende club of forum is altijd leuk.

Ik ben op zoek naar een 147 maar kwam er achter dat een 156 in ieder geval qua wegenbelasting even duur is. Dus als iemand tips heeft, kom maar op.
Ik had deze 147 gezien:
http://www.autotrader.nl/auto/alfa-rome ... 006621%7C2
Is dat wat?

groeten,
Maarten
nog steeds geen alfa

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: aankoop advies 147 / 156

di mar 14, 2017 08:31

Hoi Maarten, welkom.

Of t wat is valt natuurlijk moeilijk te bepalen vanachter een pc. Ziet er goed uit maar zoals je weet zeggen foto's niet alles. Een bezichtiging en proefrit maakt veel duidelijk, let op de standaard dingen als rammels (onderstel) en werking van allerlei elektrische zaken, lampjes die branden terwijl dat niet zou moeten etc., eigenlijk de dingen die je bij iedere auto zou controleren.

Bodems durven roesten en dat zie je vaak pas als het te laat is, de bitumenlaag op de onderzijde verhuld lange tijd dat het plaatwerk langs binnen wordt opgevreten. Dit geldt voor allemaal, 156/ 147 en GT. Als er losse repen bitumen onder de auto hangen kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat t prijs is...

16v motoren houden er van om op peil gehouden te worden, er zijn er al heel wat gesneuveld die met te laag peil bij het enthousiaster 'hoeken' of vertrekken van een rotonde even droog draaiden en het lagerwerk+krukas om zeep hadden.

Suc6 met je keuze, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: aankoop advies 147 / 156

zo jun 11, 2017 14:51

Beste Maarten,

De 156 is een beetje een auto die je moet liggen. Misschien wordt mijn reactie wat gekleurd want ik kan het al 3 jaar niet eens worden met die auto, maar mijn vriendin kan ermee lezen en schrijven.

Persoonlijk snap ik de zitplaats van de bestuurder niet, er zit voor mijn gevoel teveel auto links naast me. Leidde ertoe dat ik eigenlijk altijd met de spiegel op de middenlijn van de weg rij als de 156 pak.
Draagarmen zijn best wel een dingetje, een paar jaar over drempels heen jagen en ze zijn gewoon op. Net als bij de 147 trouwens.
Normaal gebruik zal iets van een draagarm per 40k km opleveren, is best te overkomen.

Blokken en transmissie zijn, mits een beetje lief behandeld, erg sterk. We kochten er eentje met 190k op de teller en na een Savali kuur en 3 jaar gebruik verbruikt het nog geen druppel olie.

De eerste serie heeft een niet zelf resettend airbag systeem, als er ergens een stekkertje losgetrild is moet je die vastklikken en daarna naar de dealer om de code te laten resetten. Dan werkt het weer. Is evengoed maar een klein ongemak.

Ze hebben al variabele kleptiming d.m.v. een nokkenas versteller. Is een erg zwak onderdeel dat zich bij een koude start direct verraad. Dan komt ie wat rammelend en rochelend op gang, net als een oude diesel zeg maar. Kan ie evengoed heel oud mee worden. Zorgt wel voor minder vermogen/ koppel onderin dan wanneer het gewoon werkt.

Bodem is een cruciaal ding om te bekijken als je gaat bezichtigen. Vanaf de aanhechtingspunten van de bestuurdersstoel wil het nog wel eens beginnen. Neem een pen mee en prik gewoon her en der wat in de bitumen.
Heb me laten vertellen dat het een productiefout is. Ze werden met een gillend tempo gemaakt en kregen na het zuurbad niet genoeg tijd om te droger voor ze het verfbad ingingen.

Ook zit er een heel flauw foutje onder de parafan (zwarte plastic kast onder het voorraam waar de ruitenwissers uit komen).
Aan de passagierskant zit een hemelwater opvangbakje met een afvoer naar het opvangbakje onder de bestuurderskant, het afvoertje is eigenlijk te klein en verstopt snel (2 keer in 3 jaar als je met enige regelmaat onder een boom moet parkeren)
Het water kan dan nog maar een kant op en dat is over de rand naar beneden, precies in het interieurfilter en aanzuig voor de interieurventilator, ruikt erg muf en geeft natte schoenen voor de bijrijder.

De schroefjes die hiervoor los moeten zitten net voor de spiegels onder plastic dopjes en zijn van zwak ijzer. zsm vervangen voor RVS schroeven, originele schroeven zijn ook niet meer leverbaar.

Schroevendraaier steekt door afvoer heen, lege rechthoekige bak eronder is waar het interieurfilter in ligt:
Afbeelding

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: aankoop advies 147 / 156

di jun 13, 2017 18:18

Olieverbruik is dacht ik wel een issue, eerder series hebben daar minder last van dan de latere als ik mij niet vergis, ik weet zo niet vanaf wanneer, of welke motor aanduiding maar dat kan iemand hier je vast wel vertellen.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”