gelderlander
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: di jul 05, 2016 22:39

Ervaringen met Alfa 159 1.9 jtd

zo jul 10, 2016 00:20

Beste iedereen,

Inmiddels 4 jaar in het bezit van een alfa 147 1.9 jtd.
Wat een prachtig rijgenot heb ik met deze auto gehad en mij nooit in de steek gelaten.

De volgende auto, weer een Alfa Romeo natuurlijk!
Dus druk op zoek naar een 159 1.9 jtd.
Kunnen jullie mij wegwijs maken, wat de minpunten zijn van 159.

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

Re: Ervaringen met Alfa 159 1.9 jtd

di jul 12, 2016 23:12

Hallo,

Rij nu 3 jaar en 130.00km in een 159 16v jtd (staat nu te koop) en ben zeer te spreken over de betrouwbaarheid en de onderhoudskosten.

Zwakke punten:
-Bij vroege series problemen met de versnellingsbak
-stuurhuis lekkage (ook eerste serie) hier is een modificatie voor
-achter ruiten wisser motor gaat snel stuk.

In 3 jaar tijd geen gekke dingen gehad. Gewoon reguliere zaken die bij de kilometer stand en leeftijd Vd auto horen. (Accu, waterpomp, dynamo)
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Ervaringen met Alfa 159 1.9 jtd

wo jul 13, 2016 07:33

Wat Martijn zegt kan ik mij helemaal in vinden, alleen de problemen met de achterruitenwisser zijn mij bespaard gebleven.

Daarnaast zijn de raammechanismen aan de achterzijde gevoelig voor "stilstand". Het raam wordt middels een kunststof houdertje omhoog en omlaag bewogen. Gaat het mechanisme wat stroever (doordat het bijna nooit gebruikt wordt) dan breekt het houdertje en moet het vervangen worden.

Mechanisme is niet zo duur en als je schroefjes los en vast kan draaien zoals ik, is het goed zelf te doen. Maar natuurlijk wel vervelend.

Overigens is een 159 een heerlijke kilometervreter. Steekt qua kwaliteit en degelijkheid met kop en schouders boven zijn voorganger uit. Dit heeft ook een keerzijde: het gewicht. Een paar honderd kilo meer betekent ook wat meer Wegenbelasting en verbruik.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”