Pagina 2 van 2

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: za okt 15, 2016 07:06
door Trenta3
Sorry, maar in een Spider hoort een benzinemotor.
En dan liefst de 1750 TBI, is voor mij de ideale motor voor de Brera/Spider.
Ik heb eerst testritten gedaan met de 2.2 JTS en de 2.4 JTDm, De 2.2 was te traag en niet sportief genoeg. (GM blok, kettingen)
De 2.4 is een heerlijk dieselblok, maar niet voor in een Spider, zeker met het dak open is het nagelend dieselgeluid (koude start) echt wel storend.

Enkel het geluid van de 1750 TBI vond ik ook een beetje tegenvallen, maar heb ik opgelost met een ander set uitlaten.

Is enkel mijn mening maar, en meningen zijn bij iedereen gelukkig verschillend :)

https://www.youtube.com/watch?v=s9OU1sjYfIc

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: za okt 15, 2016 09:10
door GA!S
Ik heb een jaar met een GT JTD gereden en die heel snel weer verkocht omdat diesel niets voor mij is. Spider wordt zeker benzine, wellicht nog een half jaar verder sparen en een 916 24v halen...

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: za okt 15, 2016 09:49
door Trenta3
Nochtans is de 1.9 16v JTDm in de GT een heel fijn dieselblok.
3 jaar gereden met een GT JTDm ook. Maar de ideale motor voor deze Gran Turismo, is toch de Busso V6 :blue_cool:

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: wo okt 26, 2016 12:33
door ebbr
De 2.2 was te traag en niet sportief genoeg. (GM blok, kettingen)
....Enkel het geluid van de 1750 TBI vond ik ook een beetje tegenvallen, maar heb ik opgelost met een ander set uitlaten.
https://www.youtube.com/watch?v=s9OU1sjYfIc
Blijft hardnekkig binnen de alfa gelederen, alleen het onderblok van de JTS stamt af van GM-Holden designers: het overige toch belangerijkste deel is 100% Alfa met veel noviteiten en ook geen FIAT design. Het belangerijkste vermogenwinnend deel bij de 1750 is een turbo van niet Alfa oorsprong en alle andere concepten zijn gemaakt door allemaal FIAT engineers, dus tja...mss is de JTS wel het meest echte Alfa design van de 2 ipv een FIAT-blokje.

Kettingen zijn ook weer juist des alfa's en riemen FIAT invloeden: kijk maar naar de history nord blokjes en de oorspronkelijke Twin Spark.

Ik zet met liefde mijn snelle Savali 2.2JTS tegenover je 1750 (Die vond ik weer tegenvallen juist en inderdaad de software van de 2.2 hebben ze origineel verkloot los je dat op: vlot fijn karretje) :wink: Tot slot: motorgeluid maak je niet goed met uitlaat geluid #-o Vind overigens ook een diesel prima passen met dat mega koppel in een toer-spider: waarom niet best lekker stil als hij warm is gedraaid.

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: do nov 03, 2016 17:32
door Jens Hoorn
De 2.2 was te traag en niet sportief genoeg. (GM blok, kettingen)
....Enkel het geluid van de 1750 TBI vond ik ook een beetje tegenvallen, maar heb ik opgelost met een ander set uitlaten.
https://www.youtube.com/watch?v=s9OU1sjYfIc
Blijft hardnekkig binnen de alfa gelederen, alleen het onderblok van de JTS stamt af van GM-Holden designers: het overige toch belangerijkste deel is 100% Alfa met veel noviteiten en ook geen FIAT design. Het belangerijkste vermogenwinnend deel bij de 1750 is een turbo van niet Alfa oorsprong en alle andere concepten zijn gemaakt door allemaal FIAT engineers, dus tja...mss is de JTS wel het meest echte Alfa design van de 2 ipv een FIAT-blokje.

Kettingen zijn ook weer juist des alfa's en riemen FIAT invloeden: kijk maar naar de history nord blokjes en de oorspronkelijke Twin Spark
Dat er tierlantijntjes aan hangen uit de Italiaanse keuken zal wel, maar het blijft een super slechte motor, die 2.2 direct (zoals ie bij Opel heet). Juist de ketting is een ramp. Hogedrukpomp is ook problematisch. Gewoon niet willen. Brera Spider 3.2 schijnt beter te zijn, maar ik vond em niet snel aanvoelen. 1750 lijkt me de enige keuze wat dat model betreft

Ontopic: Een 916 Spider zal je meevallen, mits een fris exemplaar. Je wilt geen roestwerk, en dan is de 916 een goede keus. Het plezier wat een 105/115 Spider je kan geven staat en valt mijns inziens ook met de frisheid van het exemplaar. Ik heb met hele mooie, niet fijne Spiders gereden en met slechte roestbakken die heerlijk reden.
Kijk naar je budget, en maar veel proefritten!

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: vr nov 04, 2016 08:13
door ebbr
Dikke dikke onzin Jens en nergens op gebaseerd...een aangepast gasrespons en nokkenassturing gedrag levert een ketting voor eeuwig op in dit type. De 3.2 is overigens behalve de cilinder inhoud verder exact hetzelfde :D Belachelijk dit een super slechte motor te noemen.

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: vr nov 04, 2016 16:05
door GT 75V6
Heb in een Spider 939 2.2 JTS gereden, deze voelde niet vlot aan en is naar mijn mening echt niet sportief te noemen. Toen ik daarna in een Spider 1750 TBi plaats nam wist ik niet wat me overkwam, had meteen een dikke grijns op m'n gezicht! Bergen met koppel beschikbaar en lekker schakellui te rijden, past perfect bij een cruiser als de Spider. Het motorgeluid vind ik de enige tegenvaller, daar is echt niets sportiefs aan helaas...

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: za nov 05, 2016 20:12
door spider67
Tav van de Spider 1, 2, 3 en 4. Body technisch zijn ze (nagenoeg) gelijk, zo ook de roestvorming. Een met carbs is natuurlijk qua (aanzuig-)geluid het mooist. Brulpijpje maakt inderdaad wat goed, maar is wel anders. Heb ik zelf ook op mijn type 4. Een 2 lieter emt carbs heeft wel 128-130PK, maar als je op de S4 een Squadra chip van Euro 235, - zet ben je er ook bijna. Kat verwijderen levert ook nog wat op.
Maar een paar PK meer of minder merk je nauwelijks, tenzij je er net een nieuw fris motortje in hebt gelepeld. Eerlijk is eerlijk,
De S4 heeft als enige stuurbekrachtiging (kost ook een paar PK..), stuurt net wat handiger, maar rijdt net als de anderen. Verwacht geen wonderen van een auto van 50 jaar oud, zelf vind ik dit juist wel wat hebben.
Zelf vind ik de S2, zonder glazen kap koplampen het mooist, Mooie chrome bumpers, carbs, verreweg mooiste dash en die stuurbekrachtiging kun je hier ook inbouwen mocht je dat willen.

Tenzij je het allemaal origineel wilt houden, kun je er natuurlijk ook nog een twin spark (8V) inleggen, hier is ook al voldoende over geschreven op dit forum. Of een Busso...

Succes met de keuze.

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: zo nov 06, 2016 16:55
door ebbr
Komische is ook dat de S2 t.o.v. alle andere klassiekers best betaalbaar blijft en niet zo mega duur is geworden als de Bertone en inmiddels ook Giulia. Best raar eigenlijk spider 2000 vind je nog voor 8a9k prima her en der. Mooie van het nord spidertje is de ketting, al mijn auto's behalve de Giulietta QV (helaas) hebben een ketting gelukkig lekker onderhoudsvriendelijk, die Fiat design riemen vind ik eigenlijk maar niks. Bij welk ander merk ben je elke 3jr aan de beurt...

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: zo nov 13, 2016 21:12
door GA!S
Zoektocht staat even op een laag pitje in verband met wat veranderingen in de werksfeer. Staat op dit moment ook weinig te koop waar ik echt warm voor loop. Heb onder de lijn Amsterdam / Zwolle zo'n beetje alle interessante Spiders wel gezien en vanaf de start zijn er maar een paar die echt de moeite waren. Die zijn doorgaans ook snel verkocht, sneller dan ik beslis in ieder geval :jumping: . Zoektocht verschuift langzaam naar de de 916 en met wat extra budget na de winter kijk ik toch steeds meer naar een Busso.

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: ma nov 14, 2016 08:23
door ebbr
Gijs, auto 't Hooft heeft een grigrio V6 spider met weinig op de klok: welk flink bedrag. Prijzen gaan omhoog van alle busso's met weinig kmers.

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: do mei 25, 2017 17:52
door GA!S
Afbeelding

Afbeelding

Gevonden. Een 2.0 TS 16v van 2002, 47.000 gereden met hardtop en rekje. Uitzonderlijke staat, echt zo goed als nieuw. Lang gezocht, maar het was de moeite waard. Staat trouwens veel rommel te koop, nog even en alleen de beste blijven over.

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: za mei 27, 2017 11:13
door roundtail
Gefeliciteerd Gijs, prachtige auto. wachten is beloont in ieder geval!

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: za mei 27, 2017 11:54
door GA!S
Ik moet zeggen dat ik het nog steeds jammer vond dat jouw S3 te vroeg kwam voor mij. Je hebt de lat ook erg hoog gelegd, ik ben geen betere 105 tegengekomen op mijn zoektocht. ;)

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: di jun 06, 2017 11:55
door GTV6 2.5 FL
S3 Aerodynamica is de goedkoopste classic. En de lelijkste... Voordeel dat ze relatief goed te vinden zijn en binnen een paar jaar allemaal klassiekers zijn.
Geen enkele Spider is lelijk tenzij er aan geprutst werd zoals we hier al gezien hebben.
Ikzelf vind een rode Quadrifoglio Verde er sportiever en rassiger uitzien dan eender welke Spider, hij heeft zelfs vooraan en achteraan agressieve trekjes :D