Pagina 1 van 2

Het Spider dilemma

Geplaatst: zo mei 29, 2016 18:49
door GA!S
Zit te denken om naast de GT 3.2 een Spider te nemen. Eerste keuze is al lastig, welke Spider...

S1 Duetto valt af, mooi spul, maar niet te betalen voor erbij.

S2 Coda Tronca is een optie, wordt dan wel een opknapper met harde body. Voordeel dat het een échte klassieker is en ik het kreng mee naar Rotterdam kan nemen zonder na te denken. Daarnaast geeft het toegang tot allerlei (non Alfa) ritten etc. Nadeel is dat het nog een flinke kluif zal worden een goede basis te vinden.

S3 Aerodynamica is de goedkoopste classic. En de lelijkste... Voordeel dat ze relatief goed te vinden zijn en binnen een paar jaar allemaal klassiekers zijn.

S4 is na de Duetto de mooiste variant van de Spider. Relatief goed te vinden en in de basis een veel sterkere koets. Nadeel is dat met alle techniek het karakter wel een stuk minder is geworden

Dan het grootste dilemma: de 916. Rete goeie auto's, spotgoedkoop dus met een beetje geduld heb ik straks een exemplaar met nog geen 100k op de klok en een Busso onder de kap. Een goede TS laat ik ook niet staan. Fase 3 valt af, spuuglelijk. Nadeel is de fwd en nog lang geen klassieker (maar modern genoeg voor iedere bunnenstad).

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: ma mei 30, 2016 14:38
door ebbr
:D Aan je duidelijke meningen te zien op gebied van smaak heb je volgens mij al lang een winnaar voor je zelf benoemd.

Ik ben destijds bewust voor de in jouw ogen lelijkste gegaan, omdat ik die juist het mooiste vind. Ik rij een S3 QV, voor mij geen spider zonder spoilers. Een S2 is trouwens momenteel het makkelijkst te vinden, zijn ook het meest gebouwd.
Wordt overigens ook al bij de 916 een lastige om een goede te vinden, dus laat staan een S3 of S4, denk dat je die zoektocht ook al wat onderschat of je interpretatie van goed ligt ook iets anders natuurlijk hahaha 8)

Goede originele S3 6-7K, goede S3 QV gaan al over de 10K zo ook S4's ruim. Busso Spiders met lage km-ers 8 a 10K ook al geen koopje meer... Overigens zou ik bij een 916 ook liever voor een fase 3 gaan :oops:

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: ma mei 30, 2016 19:43
door GA!S
Mijn interpretatie van goed is vooral geen laswerk of acuut spuitwerk. Mechanisch ben ik er niet zo bang voor. Mijn GT is mijn dagelijkse auto en daar pak ik zo'n beetje alles zelf mee wat in een weekend te doen is.

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: ma mei 30, 2016 20:25
door frankalfa
Als ik in zou zijn voor een spider zou ik exact t zelfde dilemma hebben;

Duetto is heel mooi maar duur.

Coda tronca vind ik persoonlijk echt nog een 'klassieke look' spider, maar zoals ook jij al aangeeft, een goeie is aan de prijs en een harde vinden met alleen technisch opknapwerk is een redelijke utopie, die wil nl iedereen/iedere handelaar. Blokkie opfrissen is een makkelijker/goedkoper werkje voor de meesten dan plaatwerken aan een spider waar veel gelaste delen aan zitten.

S3 is m niet. Ook niet als ie voor relatief weinig dezelfde open air ervaring biedt dan zn voorganger of opvolger.

S4 is mi dan veel mooier, en door wat modernere techniek makkelijker inzetbaar. Injectie/motronic, stuurbekrachtiging. Overigens, ondanks een stevigere koets nog steeds een vaatdoek hoor, vergis je niet... Brulpijpje doet trouwens wonderen voor de oldschool klassieke spider klank.

916 serie 1 en 2 dan, een fwd knieval? Mjah, maar dan wel met een busso. En dan kun je voor een redelijk normaal bedrag wel een hoop auto vinden volgens mij, blijft een mooie auto en met v6, ook heerlijke techniek.
Modern, aircootje, eletrieke ramen en volgens mij best goed t hele jaar door in te zetten mits binnenslaper/verzorging.
De 4c 16v blokken vind ik niks sorry, en zo'n fase 3 met 'papegaaienbek' doet t voor mij ook niet.. :oops:

Suc6 met je keuze :mrgreen: , grtz,fRank

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: ma mei 30, 2016 21:28
door GA!S
Afbeelding

Afbeelding

Heb redelijk wat ervaring met de 916. De donker grijze is een 2.0 TS 16v van mijn vader en al meer dan 20 jaar in de familie. De licht grijze is mijn ouwe daily driver: een tussenmodel 3.0 V6 24v. In 2007 particulier gekocht in Düsseldorf en in 3 jaar tijd 150.000 mee gereden. Busso is geen must, heb de GT 3.2 als daily driver en dat kost al een godsvermogen om op de weg te houden. :mrgreen:

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: di mei 31, 2016 13:20
door ebbr
Smaakdiscussies win je nooit dat is ook het mooie :D Behoor daar ook vaak tot een selecte groep binnen de alfisten. Zo prefereer ik ook de 2.2JTS boven de 1750TBi die me niets doet persoonlijk.

Heb ook 8,5 jr een 916 V6 gereden grootsedeel dagelijks. Een S4 en beleving TS 916 is het niet in vergelijk met S1-S2 en S3 spiders mij betreft. Jammere van de 916 is dat na de stoffenstoelen in fase 1's er eigenlijk geen goede zit in te vinden is: op de bok zitten met kop tegen het dak als je wat langer bent.

De Busso V6 blijft wel 1 van de mooiere motoren naast de Nord met carbs in alfa history :thumbs:

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: di mei 31, 2016 15:06
door frankalfa
Hier gaan we idd niet uitkomen :lol: , maar wat maakt t verschil dan voor jou tussen een S3 en een S4?

Grtz,fRank

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: di mei 31, 2016 22:44
door GA!S
Carbs vs injectie? Vroegah nog een Sudje en een 75 1.8 met carbs gehad en dat geluid was wel verslavend. Zeker open een extra dimensie.

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: wo jun 01, 2016 09:05
door frankalfa
Brulpijpje doet wonderen. Easier fix dan die rubber meuk onzichtbaar maken op een S3... :wink:

Grtz,fRank

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: wo jun 01, 2016 11:40
door ebbr
Hoi Frank,

Misschien moet je in een S3 met name QV gaan rijden en daarna in de S4 met injectie. De dubbele webers vs. de injectie cq. maatregelen uitstoot zijn echt een mega onderscheid. 118PK voor de S4 en 132PK voor een S3 QV uitvoering lijkt niet veel op papier maar voel het maar eens zeg ik 8) Ook de lekkere vacuumplop en uitlaatknal is verdwenen...

En tja voor de rest idd smaak: ik vind spiders zonder sideskirts en spoilers nu eenmaal rare badkuipen optisch gezien. Leve de coole 80's...zal misschien aan de leeftijden liggen #-o .

Afbeelding

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: wo jun 01, 2016 12:08
door Hylke
Er stond een dikke grijze QV mét eighties tupperware bij BVA, dat is wel erg gaaf :thumbs:

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: za sep 17, 2016 10:43
door GA!S
Laatste 3 maanden links en rechts "wat" spiders bekeken (ca. 30 a 40 heb ik er wel gezien inmiddels :lol: ). Helaas die van roundtail moeten laten schieten. Kan nu wel uit ervaring zeggen dat er, zeker onder de 916's, geen koopjes meer te vinden zijn. Onderkant van de markt is ronduit slecht met veel roest, olielekkage en achterstallig onderhoud. De 105/115 is een stukje zeldzamer, maar daar zijn de slechtste al jaren van de weg verdwenen. Meeste wat rijdt is wel de moeite waard. De opkanppers zijn projecten waar ik niet aan ga beginnen. Voorkeur gaat toch steeds meer naar de 916, daar kom je in het middensegment nog wel eens een perfect onverpest exemplaar tegen.

Maar nog steeds op zoek, als iemand nog een tip heeft die niet via de bekende sites te vinden is stuur me maar ene PB.

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: ma sep 19, 2016 08:22
door ebbr
Told you so ligt op mijn lippen Gijs :wink:

Sjouke van Eeken heeft er 1 staan, zo ook Auto 't Hooft. 916's zijn nog vindbaar al heb ik me een half jaar terug toegelegd op de 2.0JTS vanwege de jongere leeftijden en er vele oude '90s viespeuken zijn. Uiteindelijk is het bij mij inruil Fiat geworden en toch wat meer er bij: een 2010 Brera Spider.

Je kent het zelf wel denk ik, altijd ruimte laten voor de riemen en draagarmen die vrijwel altijd gedaan moeten worden. De TS vond ik te eng om aan te beginnen vanwege de vaak kapotlopende krukaslagers: de 2.0JTS weer wat oliegebruik. De nieuwste fase2 2.2.JTS gebruiken haast geen olie normaal.

Succes!

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: vr okt 14, 2016 20:58
door roundtail
Hallo Gais ,

Idd is de aerodynamica verkocht , had hem je graag gegund maar ze is zeker bij een liefhebber terecht gekomen.
nu de Duetto weer wat aandacht geven deze winter.

Van de week de Spider Duetto uit 1968 laten keuren , oeps steekproef op de oude Bella.
Gauw kijken we nog een keer alles na en denken , toch is ze goed.

Ik wacht met spanning de beste RDWman af , hij komt en bekijkt de dame in al haar facetten, ze moppert met starten als hij plaats heeft genomen en aan de sleutel draait "Een vreemde achter het stuur naast mijn maat( de garagehouder) en ikzelf is in 16 jaar nog niet voorgekomen" ze is vrij eenkennig zeg maar . de RDWman mompelt wat en zegt "waarom zitten er gordels in? "Ik antwoord , mijn vrouw wilde niet zonder gordels naar Italie rijden". "hmm uw vrouw heeft geen verstand, doe jezelf een lol, haal ze eruit". mompelt weer wat en loopt weer om mijn bella heen zegt ineens , Beste man weet u wel dat u echt een hele mooie auto heeft! Rest verloopt vloeiend op de brug, geen negatieve opmerkingen , onderzijde is nagelnieuw . Hij heeft geen commentaar behalve veel lof en een positieve aantekening op mijn keurrapport. We maken nog een foto van hem met de Duetto en gaan opgelucht maar zeker met trots in de bella naar huis.



Gr Round

Re: Het Spider dilemma

Geplaatst: vr okt 14, 2016 23:21
door Ronald Reijers
Hallo Gais ,
Ik heb in 2015 voor het zelfde dilemma gestaan, we waren verhuisd van NL naar BE, maar nu!
Gaan we de Gt 2.0 JTS uit 2004 invoeren in BE of gaan we wat anders rijden? We gaan wat anders rijden en jonger.
Maar wat, het moet zo wie zo Alfa zijn, ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om naar een ander merk te gaan, met 40 jaar goede ALFA ervaring.
Maar de keuze is beperkt, de jongste modellen slaan niet echt aan (MiTo / Giulietta / 159) het moet of een Brera of een Spider worden.
De 2.2 JTS (GM) 1750 TBi ? denk het niet. Na heel wat zoeken een Spider (939) 2.0 JTDm 170 CV 2010 (6e generatie) met Rode leder bekleding en weinig km's gevonden van de eerste eigenares, ja dat is hem. Over de dieselmotoren zijn de meeste wel positief en het model is een prachtige verschijning, de sound van de "machina", die ben ik al vanaf m'n Cat. loze 75 2.0TS kwijt en, dat went. Het gaat ons nu meer om het rijplezier en dat geeft ze zeker. Ze heeft ook nog wel voldoende kofferruimte en achter de stoelen, kan nog wel een koffer geplaatst worden. Afgelopen zomer via de Simplon pas (met de kap open) naar Piemonte op vakantie, geweldig wat een rij genot, power zat.
Dus voor ons een goede keuze, misschien in de toekomst weer een Giulia (2.9) achterwielaandrijving ?

Modellen voorheen: Berlina, Giulia, Giulia GT Junior, Giulietta, 75 2.0TS, 156 1.8TS, Gt 2.0JTS.