WouterM
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do apr 07, 2016 09:16

Nieuwe auto: Alfa Romeo GT

vr apr 08, 2016 14:01

Goedemiddag allemaal,

Ik ben, als aanstaande Alfist, nieuw op dit forum. Dus even kort voorstellen. Ik ben Wouter, 26 jaar (bijna 27) en woon in het mooie Oosten des lands. Nadat ik vorig jaar mijn auto jammerlijk tegen een vangrails heb geparkeerd (aquaplaning), heb ik nu ongeveer driekwart jaar in de oude Skoda Octavia Combi van mijn vader gereden. Hij was gelukkig net bezig met een andere auto, waardoor ik mijn vaders auto bijna direct na mijn ongelukje kon overnemen. Doordat ik inmiddels genoeg geld heb gespaard om weer vooruit te kunnen kijken én mijn rijplezier iedere dag een stukje minder wordt in mijn huidige auto ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Door de goede beoordelingen van de JTD-motoren, trokken deze al snel mijn aandacht. Toen ik me verder ben gaan verdiepen in dit blok, kwam ik de Alfa Romeo GT tegen. Nou ken ik alle vooroordelen over Alfa's en ben ik tijdens mijn zoektocht regelmatig opmerkingen als "Alfa's roesten al voordat je de showroom uit bent" tegengekomen. Toch blijkt dit model erg goed te worden beoordeeld en ben ik op zoek gegaan naar een exemplaar met een gunstige kilometerstand en aantoonbare onderhoudshistorie.

De auto stond te koop bij Autocrew Janssen in Ede, waar ik weinig tot geen negatieve verhalen over kon vinden op het Internet. Daarom ben ik vorige week langsgegaan voor een proefrit en was ik erg enthousiast over de auto. Hierbij vielen een paar dingen op:

- De distributie is aan vervanging toe. Qua kilometers kan deze nog wel, maar de laatste vervanging is ruim 5 jaar geleden gedaan;
- Waarschuwingslampje voor de airbag brandt;
- Auto is van binnen en buiten in erg nette staat;
- Tijdens het rijden geen rare geluiden etc. behalve een heel licht kraakje bij de voorwielen wanneer verkeersdrempels iets te hard worden genomen;

In gesprek met de medewerker/verkoper, Robin, hoopte ik dat de distributie (incl. waterpomp) kon worden vervangen als inruil voor mijn Skoda. Gezien de lage dagwaarde van mijn huidige auto leek het mij reëler om hierop in te zetten dan op een korting op de auto. Zo'n reparatie kost namelijk al snel > € 600, wat mijn Skoda niet snel meer oplevert. Voordat ik dit voorstel kon doen gaf Robin zelf al aan dat de inruilwaarde voor mijn Skoda niet hoog is en deed hij zelf bovenstaande aanbod. Na wat langer met elkaar gesproken te hebben kwamen we er met de totaalprijs samen ook uit.

Volgende week zaterdag, 16 april, kan ik de auto afhalen. Voor die tijd wordt de auto voorzien van nieuwe apk en uiteraard een afleverbeurtje (al twijfel ik of dit in de praktijk veel meer is dan het schoonmaken van de auto). Daarnaast wordt dus de distributie vervangen en wordt de bekabeling naar de airbagsensor of de airbagsensor zelf vervangen (afhankelijk van de oorzaak van het storingslampje) hersteld. Ik heb nu al erg veel zin in het rijden in deze mooie auto en kijk ernaar uit om weer plezier te hebben achter het stuur. Nou heb ik wel alvast een paar dingen die ik graag zou willen weten:

- Wat zijn de algemene zaken waar ik bij deze auto rekening mee moet houden? De auto zal in onderhoud gaan bij een garage hier in de buurt, maar ik ben vooral op zoek naar aandachtspunten die buiten regulier onderhoud vallen.
- De auto is uitgerust met de Connect Nav+. Ik begrijp dat deze sinds 2011 ofzo niet meer is geüpdatet, dus ik verwacht eerlijk gezegd dat de kaarten niet of nauwelijks meer bruikbaar zullen zijn. Klopt dit? En zo ja, wat is een goede vervanger voor deze radio/navigatie? Het liefst een exemplaar met Bluetooth en waarbij de stuurbediening blijft werken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Nieuwe auto: Alfa Romeo GT

za apr 09, 2016 22:37

Welkom!

Als je uit wijken wegblijft van 2011 en jonger is er prima te leven met die kaarten hoor :lol:

Roest... tja het blijft toch echt een Alfa (niet dat andere merken geen roest-issues hebben trouwens). Raadzaam is om toch de bodem grondig te (laten) inspecteren en zonodig behandelen. Kijk hier maar hoe een 9,5 jaar oude GT er van onder uit kan zien.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

WouterM
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: do apr 07, 2016 09:16

Re: Nieuwe auto: Alfa Romeo GT

zo apr 10, 2016 20:57

Ik heb gelukkig een kjkje onder de auto kunnennemen en qua roest valt het reuze mee.

Maar blijft nog wel de vraag staan wat een goede vervanger is voor de radio, mocht ik die willen vervangen.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Nieuwe auto: Alfa Romeo GT

ma apr 11, 2016 08:16

Punt is dat roest zich vaak vormt ONDER de beschermende kit/bitumen laag. Dus je ziet het niet tot het te laat is.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”