Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

Giulietta

di okt 20, 2015 10:28

Hoi,

Ik ben voornemens een tweedehands Giulietta (nieuw model) aan te schaffen. En dan het 170pk model. Waar moet ik op letten? Is de TCT bak betrouwbaar? Of kan ik beter op zoek naar een handbak. Zijn er nog meer aandachtspunten?

Bij voorbaat dank,

Mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Giulietta

di okt 20, 2015 12:59

Ik rij er nu ruim 1 maand mee, dus nog niet heel erg uitgebreide ervaring.
Door de DNA-knop heb je een auto met 3 gezichten, de TCT is hier mooi op ingespeeld.

In mijn speurtocht op het web ben ik vnl problemen met de MultiAir unit tegen gekomen door bijv gebruik van verkeerde olie.
Aangezien mijn exemplaar 16.000 km had gelopen bij aanschaf, verwacht ik hier voorlopig geen last van te hebben.

Onderhoudsinterval is recent van 30.000 naar 15.000 kilometer (of 1 jaar) bijgesteld, wel handig om aan te denken.

Een plaatje bij het praatje:
Afbeelding
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Giulietta

di okt 20, 2015 21:57

Ik heb vier jaar in zo'n nieuwe Giulietta gereden, een 2.0 JTDm handgeschakeld. Van 2011 tot voorjaar 2015. Alleen zakelijk gebruikt, 132.000 km. Hierbij mijn ervaringen. Daarnaast privé en ook dag-in-dag-uit een 147 1.9 JTD met inmiddels 360.000 km, misschien leuk ter vergelijking.

- Giulietta is een fijne betrouwbare auto.
- Giulietta onderstel is kwalitatief prima. Bij mij nog geen enkele piep-kraak-knak-rammel en ik had nog wel een sportonderstel en 18 inch velgen. (De 147 had bij die km-stand al de nodige nieuwe draagarmen nodig, en niet eenmalig maar daarna nog vaker).
- Giulietta met sportonderstel en 18 inch velgen is heerlijk op vlakke wegen maar grip op oneffenheden en slechte wegen is minder. (Bij snel optrekken "schaatst" hij dan behoorlijk).
- Stoelen en stuur van de Giulietta voelen minder prettig dan van de oudere 147. Die zit en voelt echt lekkerder. (Na een paar jaar kreeg de Giulietta wel andere voorstoelen maar die ken ik dus niet).
- Leren bekleding van de Giulietta wordt verkocht als leer maar volgens mij is het grotendeels nep.
- Giulietta originele bluetooth telefoon carkit is slecht. Dat was echt vier jaar ergernis. De dealer deed net alsof het een onbekend probleem was, en heeft tegen beter weten in 2x een speakertje vervangen. Maar dit ken ik van meer mensen en er zijn hele internetfora over volgeschreven.
- 's Winters had ik in de Giulietta altijd ijskoude tenen. Pas toen ik hem al drie jaar had las ik dat er in de verwarming/ventilatie ergens een zwak punt zit; een klep die vast blijft zitten of zoiets. Heb ik niet meer naar laten kijken omdat de auto er toch snel uit ging, maar was bij mij ongetwijfeld ook niet goed.
- Onderhoudsinterval is inderdaad gehalveerd maar daar zou ik me niet druk over maken als nieuwe eigenaar. Bij mijn diesel ook; onderhoudsbeurt was altijd om de 35.000 km maar als je er nu eentje koopt dan is het voorschrift om de 20.000 km. Kan me niet voorstellen dat de auto opeens 2x zoveel onderhoudsbehoefte heeft. Wat ik denk is dat de gemiddelde leaserijder nul-komma-nooit olie peilt en dat zo'n lange interval alleen daarom niet goed is. Bij mijn diesel vulde ik tussen 2 beurten altijd 1 liter olie bij. Dat was ook wel nodig, anders zou het echt te weinig worden. Maar een olieverbruik van 1 : 17.500 vind ik nog verwaarloosbaar. Als jij af en toe olie peilt en bijvult dan zou ik gerust de oude, dubbele interval durven aanhouden voor de beurten.

:D
Laatst gewijzigd door Tonio op di okt 20, 2015 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Giulietta

di okt 20, 2015 22:26

- Stoelen en stuur van de Giulietta voelen minder prettig dan van de oudere 147. Die zit en voelt echt lekkerder. (Na een paar jaar kreeg de Giulietta wel andere voorstoelen maar die ken ik dus niet).
- Leren bekleding van de Giulietta wordt verkocht als leer maar volgens mij is het grotendeels nep.
- Giulietta originele bluetooth telefoon carkit is slecht. Dat was echt vier jaar ergernis. De dealer deed net alsof het een onbekend probleem was, en heeft tegen beter weten in 2x een speakertje vervangen. Maar dit ken ik van meer mensen en er zijn hele internetfora over volgeschreven.
:D
Even een stukje uitgeknipt :mrgreen:

- Stoelenervaring herken ik uit de oude Giulietta, de nieuwe Giulietta heeft andere stoelen. Evengoed is het "kuip"-idee minder. Ik miste dat ook tov de stoelen in de 159. MY2014 is dus wel een stuk beter dan MY2010. Hierbij wel de kanttekening dat ik nieuwe stoelen ontzettend hard vond. Kennelijk heeft dat even tijd nodig, want mijn gebruikte exemplaar zit prettiger;
- Het leer in het oude model vond ik echt droevig. Daarnaast werden de stoelen er dusdanig hoog van, dat ik niet in de Juul paste. Zelfde verhaal als boven: MY2014 is veul beter;
- In de nieuwe Giulietta zit het UConnect systeem. Niet meer zo sjiek in het dashboard geïntegreerd, maar wel een stuk prettiger in gebruik. Touchscreen variërend van 5,5 tot 6,5 inch. Telefoon werkt top, al is de spraaksturing nog wat wennen. De standaard ingestelde waarschuwing voor flitspalen is wel even wennen (lees: het duurt even voordat je door hebt waar de piepjes nou voor zijn).
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

Re: Giulietta

di okt 20, 2015 22:41

Hoi,

Bedankt voor de reacties! :thumbs:
Van de verkorte onderhoudsinterval had ik idd gehoord. Dat wordt dus ieder jaar olieverversen. (ik weet van mij 166 hoe belangrijk het is om het oliepeil in de gaten te houden... :wink: )

Heb vanmiddag proefgereden in een Giulietta met TCT bak. Dat viel niet tegen!
In die auto zaten leren stoelen en die vond ik toch niet slecht. Maar ik ben ook niet zo groot dus dat ze iets hoger zijn is niet zo'n probleem.

Zo te lezen zijn er geen grote probleempunten met de Giuletta, dat is goed om te weten!

mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: Giulietta

wo okt 21, 2015 13:02

Hoi hier mijn ervaringen met mijn 10-2013 Giulletta QV sportiva 170PK met TCT: Ik heb hem nu bijna 2jr. Gekocht van de directeur importeur die er in reed met paar maanden ervaring, bij mijn dealer.

De QV sportiva NR 103 limited heeft uiteraard wel het onderstel, de grotere wielen 18", brembo-remmerij en veel settings van de gewone QV: is uitgebracht als alternatief voor de QV 230PK maar dan 170PK met automaat (TCT die er toen nog niet was op een QV).

De stoelervaring deel ik niet, ondanks dat ik volgens mij net zo lang ben als Hylke 1.89m en er in de mijne ook nog een fraai dak in zit (voor mij een must). Iets meer zijdelingse steun zou wel welkom zijn. Ook het leer is in deze van zeer mooie kwaliteit. Ik heb wel bij km-stand 35K al de voorste draagarmen voor laten vervangen onder garantie, deze kraakten behoorlijk op een gegeven moment. Helaas blijft dat dus bagger bij alfa en had ik gehoopt dat ze dit nu eens onder controle zouden hebben.

Verder wel kraakje in het dashbord nu bij 60K en een af en toe uitvallend dashboard lampje (tempmeter), die het nu alweer 2wkn doet SHIT. Een beurt vorig jaar vond ik vrij duur liep tegen de 500,00 aan.

Navigatie en B&Me werken perfect in deze 2013 editie met onze Samsung S5 en HTC Sence telefoons, Bose geluidsysteem geeft een stuk betere sound dan de standaard boxjes en versterker. Persoonlijk: jammer dat de MY2014 niet meer het klapscherm heeft omdat de inbouw set de beeldlijn van het dasboard behoorlijk verstoord, resolutie van de nieuwe is wel 10x beter geworden. Eigenlijk had in mijn 2013 al een kleurenschermpje als boordcomputer in het klokwerk moeten zitten in deze klasse, zoals alle VAG meuk dat al bij de polootjes ed heeft. Moeten wij en ook de My2014 nog met monochroom doen...

Kortom op zich een vrij betrouwbare auto dusver, met zeer fijn schakelende TCT (die echter niet geheel geruisloos blijft 1 en 2 bij koude motor klik-hoorbaar): ik wil echt niet meer zelf gaan schakelen als was ik altijd tegenstander (-: Niet goedkoop in onderhoud en met korte stukken 1:11 ook niet echt zuinig.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

Re: Giulietta

za okt 31, 2015 22:54

Hoi,

Nogmaals bedankt voor de reacties!
Met alle opmerkingen van jullie in mijn achterhoofd ben ik op zoek gegaan naar een mooie Giulietta (en gevonden!)
Vandaag mijn Giulietta opgehaald! Het is een 1.4MA 170TCT geworden. Een Duitse import met weinig km. Ben er erg blij mee! :D

Mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Giulietta

do nov 05, 2015 22:20

Graag gedaan, veel plezier met de nieuwe Alfa!

Enneh, ben je al clublid van de SCARB? :wink:

Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

Re: Giulietta

vr nov 06, 2015 19:30

Natuurlijk ben ik al clublid! :D Ik denk al meer dan 25 jaar! :mrgreen:

Mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”