Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

159 2.4JTD. Handbak of automaat?

do jun 04, 2015 20:16

Ik rij nu alweer 2 jaar tevreden in mijn 159 1.9 16V jtd.
maar het begint weer tijd te worden voor wat nieuwers.
Ik ben nu aan kijken naar de 2.4 jtd omdat ik toch wat meer vermogen wil dan de 175pk die ik nu heb.
Niet omdat ik nou iedere dag loop te trappen, maar het is gewoon prettig met het trekken van de trailer voor de motoren.

Nu twijfel ik echter of ik een automaat of een handbak moet kiezen.

Wie heeft er ervaring met de 2.4 icm automaat bak? Is de bak sterk genoeg? Extra aandachtspunten?

thanks
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?

do jun 04, 2015 21:40

Geen ervaring mee, maar mijn buurman heeft een zwarte 2.4 JTDm Qtronic te koop.
Ras-alfist (zoals meer hier in de straat), maar heeft geen diesel meer nodig.

Zwart, cognac kleurig leer, 18", iets van 160dkm en uit 2008 of 2009.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?

do jun 04, 2015 22:36

Thanks Hylke, maar wil liever wat minder kilometers en een jonger bouwjaar.
Staat er eentje in overijsel te koop bij autovalk die me wel wat lijkt, maar die mist wel full map navigatie, trekhaak en donkere achterruiten. Maar dat is natuurlijk allemaal achteraf in te bouwen.

Is alleen een import...
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?

do jun 04, 2015 22:58

Q-tronic is een hele fijne automaat, een preventieve flush na 100dkm km is wel een aanrader.
Het enigste nadeel van de Q-tronic is dat ie uitgevoerd is met de "oude" 2.4 200pk motor.

De handgeschakelde uitvoeringen van 2008 en jonger hebben de 210pk motor die een betere performance heeft.
Die verbetering zit vooral in de garrett turbo.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
kj gtv6
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: ma aug 08, 2011 19:31
Locatie: Oudwoude

Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?

vr jun 05, 2015 07:59

heb in een 2.4 sqaudra massimo (220pk/440nm) met qtronic gereden.

en wat schakelt zo'n bak heerlijk.

weet niet of bij de tuning van de motor het schakelgedrag van de bak ook is aangepakt.

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?

vr jun 05, 2015 08:28

Met moderne gerobotiseerde bakken kan ik leven, met echte automaten met koppelomvormer nog heb ik 't nog altijd moeilijk o.a. omdat er niet afgeremd wordt op de motor en ook al kan je bij de 2.4 met de flippers versnelling kiezen dan nog kan de automaat niet vooruitkijken en anticiperen zoals je zelf wel kan doen . bvb dat je naar 6e wil opschakelen maar de electronica eist dat je 2000 rpm(of 2500 m'n geheugen laat me even in de steek) doet om op te schakelen en als je 't per flipper toch probeert weigert'm begeleid met 'n vervelende bieptoon .
Accelereren is veel te snel met kickdown lagere versnelling opgedrongen ipv op koppel te rijden .
Met vlot rijgedrag ga je met de automaat trager zijn en een pak meer verbruiken in tegenstelling tot moderne gerobotiseerde bakken waar je zelfs zuiniger mee uit de hoek komt dan de manuele variant .

Bij de automaat weet je ook best waar de hendel zit om de beveiliging te bypassen, meer dan 1 exemplaar heb ik weten op noodprogramma gaan 't zou nu moeten opgelost zijn na de zoveelste campagne, maar destijds was het 'n reden om de klanten toch maar op handgeschakeld te adviseren om discussie achteraf te vermijden . Gelukkig was het aandeel Q-tronics gering temeer daar deze voortijdig uit het gamma verdween(in Belgie ook manueel zodra de 2.0 uitkwam was het verschil in prestatie verwaarloosbaar)

Voor mij is de keuze simpel mede door het verschil in vermogen maar vooral door het eigenzinnig karakter van de automaat .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?

vr jun 05, 2015 22:27

Met moderne gerobotiseerde bakken kan ik leven, met echte automaten met koppelomvormer nog heb ik 't nog altijd moeilijk o.a. omdat er niet afgeremd wordt op de motor en ook al kan je bij de 2.4 met de flippers versnelling kiezen dan nog kan de automaat niet vooruitkijken en anticiperen zoals je zelf wel kan doen . bvb dat je naar 6e wil opschakelen maar de electronica eist dat je 2000 rpm(of 2500 m'n geheugen laat me even in de steek) doet om op te schakelen en als je 't per flipper toch probeert weigert'm begeleid met 'n vervelende bieptoon .
Accelereren is veel te snel met kickdown lagere versnelling opgedrongen ipv op koppel te rijden .
Met vlot rijgedrag ga je met de automaat trager zijn en een pak meer verbruiken in tegenstelling tot moderne gerobotiseerde bakken waar je zelfs zuiniger mee uit de hoek komt dan de manuele variant .

Bij de automaat weet je ook best waar de hendel zit om de beveiliging te bypassen, meer dan 1 exemplaar heb ik weten op noodprogramma gaan 't zou nu moeten opgelost zijn na de zoveelste campagne, maar destijds was het 'n reden om de klanten toch maar op handgeschakeld te adviseren om discussie achteraf te vermijden . Gelukkig was het aandeel Q-tronics gering temeer daar deze voortijdig uit het gamma verdween(in Belgie ook manueel zodra de 2.0 uitkwam was het verschil in prestatie verwaarloosbaar)

Voor mij is de keuze simpel mede door het verschil in vermogen maar vooral door het eigenzinnig karakter van de automaat .
Ik herken helemaal niets in dit verhaal.
Ik rij nu 4 maanden met een Q-tronic 2.4Jtd met flippers aan het stuur, gewoon met de flippers of pook terug schakelen remt prima af op de motor.
Hendel om beveiligingen te bypassen, wat bedoel je daarmee?
Het verbruik klopt wel, net als de BIV is dat veel hoger als de handgeschakelde......
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?

di jul 12, 2016 22:08

Met moderne gerobotiseerde bakken kan ik leven, met echte automaten met koppelomvormer nog heb ik 't nog altijd moeilijk o.a. omdat er niet afgeremd wordt op de motor en ook al kan je bij de 2.4 met de flippers versnelling kiezen dan nog kan de automaat niet vooruitkijken en anticiperen zoals je zelf wel kan doen . bvb dat je naar 6e wil opschakelen maar de electronica eist dat je 2000 rpm(of 2500 m'n geheugen laat me even in de steek) doet om op te schakelen en als je 't per flipper toch probeert weigert'm begeleid met 'n vervelende bieptoon .
Accelereren is veel te snel met kickdown lagere versnelling opgedrongen ipv op koppel te rijden .
Met vlot rijgedrag ga je met de automaat trager zijn en een pak meer verbruiken in tegenstelling tot moderne gerobotiseerde bakken waar je zelfs zuiniger mee uit de hoek komt dan de manuele variant .

Bij de automaat weet je ook best waar de hendel zit om de beveiliging te bypassen, meer dan 1 exemplaar heb ik weten op noodprogramma gaan 't zou nu moeten opgelost zijn na de zoveelste campagne, maar destijds was het 'n reden om de klanten toch maar op handgeschakeld te adviseren om discussie achteraf te vermijden . Gelukkig was het aandeel Q-tronics gering temeer daar deze voortijdig uit het gamma verdween(in Belgie ook manueel zodra de 2.0 uitkwam was het verschil in prestatie verwaarloosbaar)

Voor mij is de keuze simpel mede door het verschil in vermogen maar vooral door het eigenzinnig karakter van de automaat .
Ik herken helemaal niets in dit verhaal.
Ik rij nu 4 maanden met een Q-tronic 2.4Jtd met flippers aan het stuur, gewoon met de flippers of pook terug schakelen remt prima af op de motor.
Hendel om beveiligingen te bypassen, wat bedoel je daarmee?
Het verbruik klopt wel, net als de BIV is dat veel hoger als de handgeschakelde......

hoe is je ervaring nu we een jaar verder zijn?
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?

wo jul 13, 2016 18:06



hoe is je ervaring nu we een jaar verder zijn?
Nog steeds een hele fijne automaat, rij wel het liefst met de flippers.
Ik heb begrepen dat die niet overal opzitten?
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?

do jul 14, 2016 22:27



hoe is je ervaring nu we een jaar verder zijn?
Nog steeds een hele fijne automaat, rij wel het liefst met de flippers.
Ik heb begrepen dat die niet overal opzitten?

goed om te horen.
Ga zaterdag mijn "nieuwe" 159 2.4 JTD Ti Q tronic ophalen.
heeft net een ton gelopen, dus voor de komende 2 jaar weer onder de pannen :-)
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”