jorrie
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 25, 2014 17:29

Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advies

za mar 14, 2015 13:24

Beste iedereen,

Inmiddels 2 jaar in het bezit van een alfa 156 mijn allereerste auto.
Wat een prachtig rijgenot heb ik met deze auto gehad en mij nooit in de steek gelaten.
Eerder inbraakpoging gehad en toen voorgesteld en hier om advies gevraagd maar dat was toen.

[b]De volgende auto, weer een Alfa Romeo natuurlijk![/b]
Ik ben verliefd op het merk, al die saaie middenklasse auto's; nee.. geef mij maar weer een Alfa Romeo.
Dus druk op zoek maar zit enorm te twijfelen tussen een Brera of een 159.
Daarbij komt dat mijn budget beperkt is en dus de beste "bang voor de buck" zoek.
Kunnen jullie experts mij adviseren in mijn zoek keuze en de verschillen tussen de Brera en de 159?

* mijn budget max 9000,- (exclusief rijklaar kosten )
* handgeschakeld
* Benzine
* Geen kids op komt of in de planning
* Geen station editie
* Leren bekleding
* Liefst natuurlijk een auto met zo min mogelijk schade en goed onderhouden ( zoeken dus )
* tot zo'n 140.000 km max. ( niet het "ik koop de ellende van een ander" fenomeen)
* Liefst met airco, cruise control en electrische deuren.
* Een Brera of een 159? De Brera leek mijzelf een betere keuze moderner, iets compacter, stijlvoller wellicht. Alleen lees ik overal dat de oudere Bera's te zwaar waren en je dan voor een 2010+(?) model zou moeten gaan? Dat 2010 model is niet voor mijn budget beschikbaar denk ik die zie ik staan vanaf 17.000
* Verbruik is zeker wel een issue, ik weet dat het geen zuinige auto's zijn maar wil wel de wat zuinigere motor combi's bekijken volgens internet is de brera er in deze soorten:
* Sportief rijgedrag maar niet de meest euro slurpende optie
* Mijn vader heeft een eigen auto bedrijf, ik zal dus via hem proberen de auto met een minimale dealer en rijklaar marge te verkrijgen ik hoop hier zo'n 850 mee te kunnen besparen en daardoor mischien net iets te kopen met een paar opties meer.


ALFA BRERA
Benzine:
2.2 JTS
3.2 JTS Q4 V6
1750 TB

Types:
2.2 JTS Skywindow
3.2 JTS Q4 SkyWindow
3.2 JTS

minpunt: duurder
minpunt: slecht verkrijgbaar in NL ( maybe in DLD beter )
pluspunt: compacter
pluspunt: modernere auto opvolger 159

ALFA 159
Benzine:
1.8 MPI (140 pk)
1.9 JTS (160 pk)
2.2 JTS (185 pk)
3.2 V6 (260 pk)
1.8 TBi (200pk)

minpunt: groot
pluspunt: groot ;)


Heb de volgende links gebruikt voor bovenstaande informatie ( Daar waar over de 159 veel beschikbaar is op wikipedia is dat er niet voor de Brera )
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_159" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Brera" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder zag ik dus een 159 staan met zilver in de deurspiegels, echt zo mooi.
Volgens mij is dat een bepaalde lijn.


Waar ik verder mee zit:
* Kosten verzekering Brera vs 159
* Welk type heeft de meeste issues en onderhoud ( de Brera minder omdat deze de opvolger is ? )
* Waar zou ik een lijst met pakket opties kunnen vinden? Of heeft elke lijn zijn eigen opties, en zoja waar kan ik dit terugvinden?
* De originele brochures van de 159 zouden helpen mischien staan die ergens nog online? Dan kan ik eens kijken wat alle verschillende lijnen bieden en wat de verschillen zijn
* Alle overige tips meer dan welkom!
* De navigatie en het display panel in de brera zijn natuurlijk "dated" inmiddels, is het mogelijk hier bijvoorbeeld te flashen naar tomtom? Anderzijds is de vraag of je er niet liever een ipad mini of iets dergelijks wil inbouwen maar dan zit je ook weer met het diefstal en inbraak gevoeligheids verhaal. ( Of het moet afsluitbaar zijn zodat de ipad niet zichtbaar is ) anderzijds wil je ook niet morren aan de originele indeling en dashboard.
* Vraag mij wel af of het scherm met navigatie dan niet als storend wordt ervaren door brera rijders die dan avons weer achter een ipad retina zitten?

Mijn dank is op voorhand alvast groot voor alle hulp in deze zoektocht :)

Ik had het zo bedacht ( wat vinden jullie ?)
STAP 1: Alfa of Brera aanschaffen keuze bepalen, op basis budget en waar voor je geld, moderniteit etc
STAP 2: Kijken welke opties en uitvoeringen voor mijn budget passen
STAP 3: Op zoek gaan naar deze auto
STAP 4: Auto ophalen en weer heel veel fijne km's in een nieuwe alfa rijden

Referentie documenten gevonden:
http://alfaromeodownload.nl/brochure/159.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biezeman.nl/brochure/brera-brochure.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door jorrie op za mar 14, 2015 14:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dirrik
Full Member
Full Member
Berichten: 421
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 12:47
Locatie: Den Haag
Contacteer: Website

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 13:37

als je kinderen heb, of komst zijn 159, anders toch gewoon een brera, zie je niet veel, en is zooo mooi
Eerste rijlessen:Alfa Berlina 1750 (1969) met staande pedalen
Nu:
GT 2.0 JTS (2004) Fiat Panda 0.9 (1999), Bertone Gt1300 Junior (1971), Spider Veloce 2000(1976)
Ex: 145, 156, 164, 33, gtv, 75

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 13:38

Op http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo ... and_Spider" onclick="window.open(this.href);return false; staat een stuk meer dan op de Nederlandse wikipedia.

Airco en cruise control hebben ze denk ik allemaal wel, zo in de 21e eeuw. Als je electrische deuren wilt, moet je voor een Peugeot 1007 gaan ;)

Hier (even op tabje 'uitrusting' klikken) staat een lijst met wat er standaard en optioneel op zit. Ik heb de bovenste variant uit het lijstje gepakt, uiteraard kun je uit de zoekresultaten die ervoor zitten ook een andere uitvoering kiezen, of een Brera. http://www.autoweek.nl/auto/41892/alfa- ... impression" onclick="window.open(this.href);return false;
Er kunnen wel fouten staan in de lijst op autoweek.nl. Maar het geeft in ieder geval een goede indicatie. Verder moet je voor jezelf bepalen wat je belangrijk vindt en wat niet, zoals wel/geen xenon, wel/geen leren bekleding etc.

De Brera is gebaseerd op de 159, dus ook de 159 is looiig. Achterin de Brera kun je alleen mensen meenemen indien je eerst hun benen amputeert (beetje gechargeerd en het ligt er ook aan hoeveel de mensen voorin kunnen inschikken, but you get the picture), dus als je regelmatig mensen meeneemt is dat ook een overweging.

Je hebt het over een beperkt budget. De 3.2 is zwaar en dorstig, dus aanschaf is één ding, daarna zit je nog met de maandelijkse kosten en het verbruik.

Sportief rijgedrag, ga dan voor een GT. Veel leuker dan een 159/Brera (= mijn mening). Een Brera is wel veel mooier.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

jorrie
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 25, 2014 17:29

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 13:56

Bedankt voor de reacties al zo snel! Ga het allemaal uitvoerig doorlezen.
En ja, die brera is echt prachtig. Kippenvel en dat van een auto?

Klik: https://www.youtube.com/watch?v=pBsATZcP2AE" onclick="window.open(this.href);return false;


Wat doen al die verschillende motor types nu nog in verbruik op basis van jullie ervaringen?
Een 3.2 lijkt mij iets te gortig inderdaad. een 1.8 of 2.2 serie lijkt me beter.
Rij overigens voornamelijk woon werk verkeer en minder vaak stukken snelweg tot een max van 100km

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 14:05

Bij de ontwikkeling van de Brera waren ze verplicht om xxx % van onderdelen met de 159 te delen.
De 159 en Brera zijn tegelijk in productie genomen.

Bij een Brera kan geen volwassene achterin, tenzij ze niet erg groot zijn en je niet te ver hoeft te rijden.
Het is met recht een 2 + 2 auto.
De skyview optie is niets anders dan een dakhemeltje dat elektrisch open kan. Het glazendak hebben ze allemaal maar kan nooit open enkel het hemeltje kan open zodat je naar buiten kan kijken. Is een optie van 600 á 700 euro en dan krijg je ook spiegels die automatisch inklappen bij deuren sluiten.
De 3.2 en 2.2 motoren van zijn van Opel.
Als je een Brera overweegt zoek dan in ieder geval een model na 2008, dit kan je direct zien aan het mooie interieur. (sportstoelen)

De uitvoering die jij bedoeld van de 159 is wss de TI uitvoering, dat bestaat ook bij de Brera. Herken je meestal aan de rode stiksels in de stoelen. Bij de 159 heb je dan ook sportstoelen, alu pedalen etc etc
Ook die zijn volgens mij na 2008 geleverd. Ook een 159 wil je het liefst na 2008, toen heeft ie een afslank kuur gehad en een aantal kinderziektes zijn toen aangepakt.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 14:10

Wat doen al die verschillende motor types nu nog in verbruik op basis van jullie ervaringen?
Een 3.2 lijkt mij iets te gortig inderdaad. een 1.8 of 2.2 serie lijkt me beter.
Rij overigens voornamelijk woon werk verkeer en minder vaak stukken snelweg tot een max van 100km
Denk dat je gemiddeld met elke motor 1:10 doet, de 3.2 eerder richting de 1:8.
Transaxle loos!

jorrie
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 25, 2014 17:29

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 14:18

Met de website van autoweek erbij en de uitleg wordt er al een heleboel een stuk duidelijker!

Je schrijft:
maar kan nooit open enkel het hemeltje kan open zodat je naar buiten kan kijken.
Is een optie van 600 á 700 euro en dan krijg je ook spiegels die automatisch inklappen bij deuren sluiten.

Stomme vraag maar:
Betekend dat indien je zo'n optie hebt het glazen dak ook los kan schuiven zoals je dat ziet in moderneRE auto's?
dus in zijn geheel in het dak schuift zodat je een klein beetje het cabrio gevoel krijgt ( lekker in de zomer zo'n los dak ) of bedoel je je dat het standaard niet mogelijk is om naar buiten te kijken ( gewoon dicht dak )

Voor een 159Ti (die hebben de zilveren spiegels ) 2009 zit je al rond de 15.000 euro dat gaat het helaas niet worden met het budget helaas.
Een Brera na 2009 staat ook niet voor minder dan 14.000, dan lijkt de brera al af te vallen haast.

http://www.gaspedaal.nl/Alfa-Romeo/Brer ... ine&srt=pr" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gaspedaal.nl/Alfa-Romeo/159/ ... ine&srt=pr" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik mij nog verder afvraag, weet iemand de LxBxH van een Brera V/S 159?
Ik heb het idee dat een 159 zoveel groter is als een Brera.
Daarbij komt dat mijn 156 soms al lastig valt in te parkeren ( Woon in de stad )

jorrie
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 25, 2014 17:29

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 14:32

Met de prijzen van een brera vanaf 2009 moet ik dan concluderen dat zo'n auto niet voor mij weggelegd is.
Het zou onverstandig zijn om voor een 2008 Brera te gaan versus een 159 2009?

Wat ik me ook gewoon nog afvraag:
De autoradio in de originele 159 ziet er zo uit:

Afbeelding

* geen usb
* geen mp3 denk ik?
* bleutooth?
* upgradebaar? met kits of moet je dat niet willen
* aangezien ik een ifoon 64gb bezit met al m'n muziek deze overdenking

Zie namelijk op alle advertenties die originele radio erin zitten en nog nergens een ombouw naar een custom radio.

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 14:41

Mijn 3.2 doet 1:6,5 gemiddeld, erg duur in wegenbelasting en verzekering, maar goed ik heb het er. Graag voor over.
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 15:11

Op Autoweek.nl kun je maximaal 4 auto's selecteren om met elkaar te vergelijk. Ik heb even de 159 2.2, 159 SW 2.2, de Brera 2.2 en, voor het geval het een optie is, de GT 2.0 naast elkaar gezet voor je: http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... &id4=30583" onclick="window.open(this.href);return false;

Je ziet dat beide 159s even lang zijn, de Brera is 25cm korter. De GT is 17cm korter dan de 159 en een tikje smaller, maar als je een 3.2 hebt wel moeilijk te manoevreren (grote draaicirkel).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

jorrie
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 25, 2014 17:29

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 15:29

[quote="@PM"]Op Autoweek.nl kun je maximaal 4 auto's selecteren om met elkaar te vergelijk. Ik heb even de 159 2.2, 159 SW 2.2, de Brera 2.2 en, voor het geval het een optie is, de GT 2.0 naast elkaar gezet voor je: http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... &id4=30583" onclick="window.open(this.href);return false;

Je ziet dat beide 159s even lang zijn, de Brera is 25cm korter. De GT is 17cm korter dan de 159 en een tikje smaller, maar als je een 3.2 hebt wel moeilijk te manoevreren (grote draaicirkel).[/quote]

Thanks! Dat heb ik dus nog gemist. Geweldig dat dit kan!
Heb een boel te lezen al worden mijn opties enorm beperkt door het budget. Eigenlijk zo te zien valt alleen een 2009 159 binnen mijn budget voor 9000 euro koop je dan wel iets moois met niet teveel km's op de teller. De Brera valt dan echt af of ik moet doorsparen :(

De brera 2009
http://www.gaspedaal.nl/Alfa-Romeo/Brer ... 009&srt=pr" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanaf 14.250 euro, dan kom je al gauw op 15k rijklaar.
Denk dat het gat tussen 9 en 15 niet gedicht kan worden, of ik zou dus moeten gaan voor een model voor 2009.
Kan iemand me op dat punt nog adviseren?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 15:50

Alle Brera's hebben aan de buitenkant een glazen dak! Alleen van de Skyview kan de binnenbekleding naar achteren worden geschoven zodat je naar buiten kan kijken. Het dak kan nooit open voor frisse lucht.

Als de 159 of Brera de blue & me optie heeft dan heb je een USB aansluiting, volgens mij is dat niet radio afhankelijk. (maar weet dat niet zeker) Ook bluetooth is een optie maar mij ook niet precies bekent waarbij wel of niet.

Een brera na 2008 kan het nieuwe interieur hebben maar dan zal het niet echt goed lukken met je budget.
Je kan eens overwegen om in het buitenland te kijken!
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 17:25

Heb inmiddels mn 2e 159 sw. Eerste was een 2009 2.4jtdm TI q4 sw. Top auto, alles wat je wilde (maw Ti opsmuk zoals oa elektrische stoelverstelling met geheugen, rode stiksels in stuur pookknop en stoelen, licht- en regensensor, andere tellers, zwarte hemel, dikke skirts en 19"wielen enz) en dan ook nog 475NM koppel.
Helaas weggedaan om diverse redenen en een 2009 1750tbi Distinctive sw ingeruild erop. Ook een erg fijne auto, met eindelijk weer eens een benzine motor in een Alfa zoals onzelieveheer t bedoeld heeft. :thumbs: Koppel als een diesel!
Verbruik ligt met mijn rijstijl (ahum :oops: ) toch nog op 1:10 gemiddeld, heel niet gek voor een 1455 kg station en maar 1750cc.
Zo'n tbi zou ik verkiezen VER boven alle benzine GM afgeleiden.

Maar voor 9K ga je die nog niet vinden ben ik bang, geen 159 en geen Brera.

Gt 3.2 is ook een hele mooie keus, zowiezo meer een rijdersauto dan bovengenoemden. En een busso v6 als bonus!

Keuzes keuzes keuzes... :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

jorrie
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 25, 2014 17:29

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 18:15

Vraag aanbod inderdaad in Nederland weinig aanbod en vraag.

Het kan dus wel in DLD. ( voor 1000 euro meer dan )
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/al ... 000&noec=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus ga ook nog even serieus overwegen om iets in DLD te doen.
Me pa heeft eigen auto bedrijf en wat connecties misschien kunnen we er 1 importeren over de grens bekijken.
Goed daad, dan kleuren we het autolandschap in NLD weer op met +1 mooie Brera.
Hij heeft mijn voorkeur.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfa 159 of toch een Brera? Aanschaf informatie en advie

za mar 14, 2015 18:41

Vraag aanbod inderdaad in Nederland weinig aanbod en vraag.

Het kan dus wel in DLD. ( voor 1000 euro meer dan )
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/al ... 000&noec=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus ga ook nog even serieus overwegen om iets in DLD te doen.
Me pa heeft eigen auto bedrijf en wat connecties misschien kunnen we er 1 importeren over de grens bekijken.
Goed daad, dan kleuren we het autolandschap in NLD weer op met +1 mooie Brera.
Hij heeft mijn voorkeur.
Ehm er is ook nog zoiets als bpm he... Met aanschaf in Dld alleen ben je er niet, de belastingdienst wil ook nog eea vangen... :evil:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”