Gebruikersavatar
GT
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: zo mar 13, 2011 15:38
Locatie: Purmerend

Advies aanschaf MiTo

wo feb 06, 2013 13:35

Een familielid van mij wil mogelijk een Mito (met TCT-bak) aanschaffen dus werd mij gevraagd hierin advies te geven. Nu ben ik goed op de hoogte met betrekking tot de modernere Alfa's maar van deze jongste telg weet ik vrij weinig. :oops:

Derhalve de vraag; Wat zijn de specifieke pijnpunten van een Mito waar je op dient te letten bij aanschaf? (En in het bijzonder bij de TCT uitvoering)

Ik heb begrepen dat de vroege versies van de S&S software nogal wat irritatie gaf met filerijden, maar vanaf welke update is dit verholpen?

Ik hoor graag van jullie! :thumbs:

Gr,
Pelle
166 2.5 V6 24v Nero Luxor

La vita è troppo corta per non guidare Alfa Romeo!

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Advies aanschaf MiTo

wo feb 06, 2013 15:49

Ik heb een oud draadje voor je gevonden:
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... sc&start=0
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
GT
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: zo mar 13, 2011 15:38
Locatie: Purmerend

RE: Advies aanschaf MiTo

wo feb 06, 2013 16:35

Thanks, deze had ik gemist; echter mis ik ook in dit draadje mogelijke MiTo specifieke aandachtspunten (zoals bij andere Alfa's het airbagsensor-matje etc). Er zal vast wel iets zijn, of hebben ze deze Alfa dan echt perfect in elkaar gezet?? :lol:
166 2.5 V6 24v Nero Luxor

La vita è troppo corta per non guidare Alfa Romeo!

Merijnnieuwenhuis
Full Member
Full Member
Berichten: 326
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 10:16
Locatie: Twello

RE: Advies aanschaf MiTo

wo feb 06, 2013 17:12

Bij mij is de blue and me een keer gereset, thats it.
75

Mito 1.3 volgens nummerbord een JTD

gehad: , fetta, 75 imola, 33 QV S, 75 3.0 QV, 75 1.8 carbs, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
gaucho
Member
Member
Berichten: 116
Lid geworden op: vr dec 15, 2006 21:25
Locatie: Helmond

RE: Advies aanschaf MiTo

wo feb 06, 2013 21:17

Rij al bijna twee jaar een Mito diesel, geen problemen gehad behalve een keer een los slangetje waardoor het motormanagement een foutmelding gaf.
Van de introductie van de TCT herinner ik me dat er kritiek was in testverslagen over de werking van de TCT in combinatie met de S&S, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Echte aandachtpunten ben ik nooit tegengekomen, en op het Alfa Owners forum is de Mito afdeling redelijk actief: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-mito/
'97 GTV 3.0 24v LPi

Gebruikersavatar
GT
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: zo mar 13, 2011 15:38
Locatie: Purmerend

RE: Advies aanschaf MiTo

za feb 09, 2013 22:08

Dank voor jullie reacties, ik ben op verschillende fora al een aantal puntjes tegengekomen. Ik zal deze binnenkort nog even posten.

Gr,
Pelle
166 2.5 V6 24v Nero Luxor

La vita è troppo corta per non guidare Alfa Romeo!

Gebruikersavatar
Botty
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: za jan 28, 2006 16:46
Locatie: Deventer

RE: Advies aanschaf MiTo

zo mar 16, 2014 20:17

Ik hoor zo nu en dan wel eens wat over die regelblokken in de cilinderkop van Multi-air motoren?

Kost zo'n 800-1000 euro totaal aan reparatiekosten.

Over die T-Jet motoren in oude configuratie met DOHC-koppie hoor of lees je eigenlijk nooit iets negatiefs.

Wel erg benieuwd hoeveel km's die nu uiteindelijk aankunnen.
Kapé 2.0-20 VT. Nu nog een Alfa :roll:

Gebruikersavatar
Botty
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: za jan 28, 2006 16:46
Locatie: Deventer

RE: Advies aanschaf MiTo

zo mar 23, 2014 14:23

Weet iemand zo het vervangingsinterval van de distributieriem:

* 1.4 T-Jet 155 pk DOHC motor ?

* 1.4 Multi-Air 170 pk: 120.000 km / 4 jaar
Kapé 2.0-20 VT. Nu nog een Alfa :roll:

Alexander92
Junior Member
Junior Member
Berichten: 82
Lid geworden op: di sep 17, 2013 10:52
Locatie: Schipluiden

Re: RE: Advies aanschaf MiTo

za mar 29, 2014 18:25

Ik hoor zo nu en dan wel eens wat over die regelblokken in de cilinderkop van Multi-air motoren?

Kost zo'n 800-1000 euro totaal aan reparatiekosten.

Over die T-Jet motoren in oude configuratie met DOHC-koppie hoor of lees je eigenlijk nooit iets negatiefs.

Wel erg benieuwd hoeveel km's die nu uiteindelijk aankunnen.
Over het algemeen, als je juist onderhoud uitvoert, en ZEKER de JUISTE olie toepast, gaan deze blokken een autoleven mee.

De afstand van de d-riem durf ik niet uit m'n hoofd te zeggen, maar (zeker bij de t-jet) eventueel voor de deur te doen :lol:
Heden:
75 IE '92
Brera 2.2JTS '08

Verleden:
156 2.5 v6 '98
GT '05

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Advies aanschaf MiTo

za apr 12, 2014 16:22

T-Jet is ook 4 jaar of 120k, fijne en snelle blokjes. Mijn MiTo had baklager problemen in de garantie verholpen en nog wat andere puntjes als vastlopende remmen en wiellagers op zeer jonge leeftijd. Geloof op zich best dat die tb blokjes paar ton halen. Mijn 916 tb had bij inruil er ook bijna 2ton op staan. Ben niet zo bang voor turbo's dus :wink:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”