GT of GTV?

GT 3.2 V6
61%
34
GTV 3.0 V6 / 3.2 V6 / 2.0 V6 TB
34%
19
Iets anders...
5%
3
 
Totaal aantal stemmen: 56
Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: GT of GTV?

di jan 08, 2013 20:18

Kijk, veel info, bedankt alvast!

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de 3.0 of 3.2, al heb ik nog nooit in een 2.0 V6 Turbo gereden. Turbo is leuk, maar ik vind het eigenlijk niet bij Alfa passen (rare gedachtekronkel mijnerzijds).

Aan de GT-rijders: is het mogelijk om een racefiets achterin te leggen? In de 145 gaat dat namelijk zonder problemen. Bankje plat, voorwiel los en het past.
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: GT of GTV?

di jan 08, 2013 21:30

Nooit geprobeerd, maar ik krijg mijn ATB in mijn Mazda (zonder iets te demonteren, maar daar kan het voorwiel in de ruimte tussen de achterbank en de voorstoel omdat de zitting niet naar voren klapt) en de Alfa is groter, dus ik denk dat het wel past. Zeker omdat de GT ook groter is dan de 145 (in elk geval een diepere kofferbak).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
peppe
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do jul 26, 2007 15:31

RE: GT of GTV?

di jan 08, 2013 21:47

Bank plat in de GT = 2 racefietsen.

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: GT of GTV?

di jan 08, 2013 22:46

Kijk, dank jullie voor deze info!
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
Quadrifoglio916
Member
Member
Berichten: 180
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 09:42
Locatie: Valkenswaard

RE: GT of GTV?

wo jan 09, 2013 10:15

Lastige keus; maar zou denk ik toch voor de GT gaan. Wij hebben een spider 916 2.0 en een GT 1.8 maar ben echt wel fan geworden van de GT. Wegligging, stoelen, geluidinstallatie (Bose), ruimte etc. is echt helemaal top. Net even alles een stapje moderner dan de spider / GTV. Dat is dan ook meteen het nadeel; de GT is wel een echte stuurmans auto maar rijdt zo degelijk dat het veel minder emotie geeft dan de spider / gtv. Onderhoud zal aan een GT ook minder zijn (uitzonderingen zoals Pinin01 daargelaten).

Advies: koop iig een type 2 of 3 als je voor een GTV gaat en eentje waarvan je de historie kent (anders kun je er helemaal op leeg lopen).

Succes!
Cuore sportivo!

Alfa spider 1999, GT & GT Bertone Junior Driver
ex GTV 916, 155 WB , 33, 145, Giulia Super1973 en spider veloce 2000 1976

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: GT of GTV?

wo jan 09, 2013 12:31

Nee hoor juist voor een klassiek ogende fase 1 gaan. Glimmende zilver dash past totaal niet bij de sfeer van de aloude 916 (Vind ik dan weer hahaha).
Turbo is leuk, maar ik vind het eigenlijk niet bij Alfa passen (rare gedachtekronkel mijnerzijds)
En ik begrijp dat je de oer-alfa 'Alfetta 159 met turbo' niet als echte alfa beschouwd?
Afbeelding
Eigenlijk het enige wat ik juist bij mijn Spider en Juul mis, zo'n alfa aanjager hahaha: rest van mijn auto's hebben hem gelukkig wel...

Maar zonder gekheid een GTV is inderdaad niet zo'n ruimte wonder als een GT, waar ik onlangs met neergeklapte bank enorm van stond te kijken. GT is natuurlijk ook best fraai...maar leeglopen kun je ook op de GT en mss wel alle alfa's :wink:


Ps. wat betreft de mountainbike, er is een afneembare trekhaak voor de 916 af en toe met hoop poeh ha en commentaar aangeboden op ons forum.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: GT of GTV?

wo jan 09, 2013 14:15

Wat ik al zei, rare gedachtekronkel. Turbo's horen op SAABs, Porsches, Maserati's en diesels (gekkigheid)...

Dit wordt volgens mij zo'n emo versus ratio-verhaal. Ik neig, ook na het lezen van deze info, enorm naar een GTV (emo, duidelijk). Voorkeur zou dan uitgaan naar het tussenmodel of de fase II. Persoonlijk vind ik het dashboard van de fase I namelijk mooier (om de reden die ebbr noemt), maar het verdere interieur van de fase II oogt m.i. veel moderner. (Daarnaast blijf ik Azzurro Nuvola schitterend vinden op een 916, maar vind ze maar eens). Fase III valt af om meerdere redenen; vind ze nog prijzig voor een 916 (zijn niet de meest waardevaste auto's :lol:), de neus kan ik echt niet aan wennen en ik vind de 156-knoppen op het dashboard niet kloppen.

Aangezien het een auto voor beide wordt, zal het echter een compromis worden. Juist de argumenten die mij naar de GTV trekken zullen Laura naar de GT duwen (vermoed ik). GT vind ik ook prachtig, maar ik blijf er een 147 in zien (neus, dashboard uiteraard). Ben geen fan van het dashboard, al is het verdere interieur schitterend.

Als de 145 verkocht is gaan we maar eens proefritten maken in beide (ook de 2.0 V6 TB :wink:)...
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: GT of GTV?

wo jan 09, 2013 19:08

Ik heb anders op dit moment een GTV fase2 in Azzurro Nuvola te koop. :lol:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: RE: GT of GTV?

wo jan 09, 2013 19:49

Turbo is leuk, maar ik vind het eigenlijk niet bij Alfa passen (rare gedachtekronkel mijnerzijds)
En ik begrijp dat je de oer-alfa 'Alfetta 159 met turbo' niet als echte alfa beschouwd?
Afbeelding
Eigenlijk het enige wat ik juist bij mijn Spider en Juul mis, zo'n alfa aanjager hahaha: rest van mijn auto's hebben hem gelukkig wel...
.
En juist op díe auto zit geen turbo, maar een compressor. :lol:

Maar wat Rné zegt klopt verder wel, er zijn genoeg Alfa's met een turbo of compressor gebouwd. Niet alleen de GTV V6TB, die motor zat ook in de 164 en 166. En er was ee 4-cyl turbo (Lancia) voor de 164. En dan hebben we 't niet eens over de155 Q4, 75 Turbo, Giulietta Turbodelta of Alfetta GTV Turbodelta. Menig prehistorische 6C en 8C met compressor en er zijn ook Giulia Sprint GTA's gebouwd compressor (GTA SA).

Het oude interieur van de 916 ga ik trouwens wel steeds meer waarderen. Ik vind een fase II nog steeds het mooiste, vanwege het modernere interieur. Maar René zijn ex is echt een prachtige auto, zo zou ik een fase 1 best willen hebben. Juist in al zijn eenvoud is hij zo mooi. Dat vind ik zoals je zelf al aangeeft dus ook de afknapper op de GT. Het is zó'n mooie auto, maar dat interieur is gewoon net als de 147 en dat is echt een gemiste kans.
Rijden is dus wat meer comfy, maar stuurinrichting is z.g.a. identiek. Dat wil zeggen dat de 916 de eerste was met een "zeer directe" stuurinrichting, wat voor scherp sturen zorgde. Deze is vervolgens doorontwikkels op de 156/147/GT.
En zo'n V6TB is best gaaf rijden hoor. Is niet zo hitsig als een atmosferische V6, maar maakt echt grote stappen vanwege het immense koppel. Alsof je door een katapult wordt afgeschoten als de turbo er in komt. Hang daar een squadra-chip in en je rijdt alle 3.0/3.2/GTA's het snot voor de ogen op de snelweg.

De V6TB heeft helaas wel als nadeel is dat hij technisch wat achter blijft bij een 24v.
- TB heeft een 5-bak, 24v een 6-bak
- TB heeft mindere remmen (286mm), 24v heeft de zelfde remmen als de GTA's (305mm). Maar daar is wel wat aan te doen.
- voorwielophanging is ook wat anders, iets oudere generatie
- V6TB is er bijna alleen als fase 1, maar als je goed zoekt vind je ze ook als fase 2.

VerderL
- bij de TB moeten de kleppen iedere zoveel km nog gesteld worden, bij een 24v niet.
- turbo is niet voor eeuwig, ik heb 'm kapot gehad en dat was geen goedkoop grapje. (gaat ong. 150K km mee)
- vaak wat gedoe met ontsteking/verdeler/bougiekabels, pierburgklep, LHM of benzinedruk. Als één van deze niet optimaal werkt loopt de motor gelijk een stuk minder.
Die laatste 2 punten heb je bij een 24v natuurlijk niet. Nadeel van de 24v is dan weer dan de distributiewissel een stuk duurder is.
Laatst gewijzigd door Veloce op wo jan 09, 2013 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: GT of GTV?

wo jan 09, 2013 19:57

Ik ben het helemaal eens met de opsomming van Veloce; de GTV is een stuk sportiever dan de GT, en als je met z'n tweeën reist is de achterbank een prima kofferbak!

Omdat ik toch ook wat bevooroordeeld ben, ik rij al 7 jaar met heel veel plezier met een GTV V6 en heb vorig jaar een Spider V6 erbij gekocht, raad ik je aan om beide types te rijden en te kiezen waar je je het lekkerste in voelt. Maar mijn stem gaat nu naar de GTV, mooiste toekomstige klassieker van Alfa (na de 8C).
Ook de Spider biedt minstens evenveel kofferruimte dan de GTV. Waarom??? Nou kijk maar eens hoeveel spullen er in de opbergruimte van de kap kunnen, dat zal je echt verbazen. je kunt dan natuurlijk de kap niet openen, maar dat wil bij een GT en GTV ook niet. Eenmaal op je vakantiebestemming kan het feest beginnen... :thumbs:

Verhaal van de "slechte" stoelen in de GTV/Spider is betrekkelijk. Ik had eerst ook rugklachten in die stoelen, maar als je de leuning iets rechterop zette was het prima 1500 km uit te houden :!:

VWB sturen is de GTV/Spider een betere keuze. De Gt is meer op comfort geent en leent zich daardoor ook wat minder voor het betrere stuurwerk. GT is een beauty in mijn ogen, maar qua onderstel gewoon een 156. (En die is natuurlijk ook erg goed in zn klasse.)

Daar komt nog een derde dillemma bij :lol: : De fase 3 Gtv/Spider smoelt zonder twijfel het beste, maar heeft weer niet de allerfijnste motoren.

Lastig verhaal dus en reden waarom ik nu wat anders rij.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: GT of GTV?

wo jan 09, 2013 20:17

Ik heb anders op dit moment een GTV fase2 in Azzurro Nuvola te koop. :lol:
Zag 'm inderdaad staan, maar ja, geen V6 hè :wink:
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: RE: GT of GTV?

do jan 10, 2013 08:33

De V6TB heeft helaas wel als nadeel is dat hij technisch wat achter blijft bij een 24v.
- TB heeft een 5-bak, 24v een 6-bak
- TB heeft mindere remmen (286mm), 24v heeft de zelfde remmen als de GTA's (305mm). Maar daar is wel wat aan te doen.
- voorwielophanging is ook wat anders, iets oudere generatie
- V6TB is er bijna alleen als fase 1, maar als je goed zoekt vind je ze ook als fase 2.

VerderL
- bij de TB moeten de kleppen iedere zoveel km nog gesteld worden, bij een 24v niet.
- turbo is niet voor eeuwig, ik heb 'm kapot gehad en dat was geen goedkoop grapje. (gaat ong. 150K km mee)
- vaak wat gedoe met ontsteking/verdeler/bougiekabels, pierburgklep, LHM of benzinedruk. Als één van deze niet optimaal werkt loopt de motor gelijk een stuk minder.
Die laatste 2 punten heb je bij een 24v natuurlijk niet. Nadeel van de 24v is dan weer dan de distributiewissel een stuk duurder is.
Verschil compressor en turbo is niet mega groot: Compressor aangedreven via de krukas (daardoor vermogensverlies die eerst overwonnen moet worden), turbo aangedreven door uitlaatstroming (turbo-gat). Maar blijft eigenlijk juist de oer-alfa race gedachte.

Bovenstaande is 'bijna geheel' terecht op de ophanging na, die is echt exact hetzelfde bij alle modellen 916 voor en achter (op de veren na: V6 of niet V6 veren). verschil in sporing in de boekjes komt door andere ET waarde velgen latere modellen. Een fase 1 met bijv. teledialvelgen is daardoor exact gelijk :lol: Verder is een turbo in principe voor eeuwig en er absoluut geen sprake van maximale levensduur, in diesels gaan die gewoon toch ook 3 ton of meer mee? Uiteraard kan alles stuk, en zolang je bij heter wordende benzine turbo's (iets meer toeren) maar niet direct de auto uitzet is er niets aan de hand...

WEL een duidelijk verder voordeel turboloze V6 is, die klinken mooier.

Nadeel van de 'klassiekere' look van de fase1 dash, vind nog maar eens een nette onbeschadigde of niet zelf zilver gespoten. Ik had een dash met origineel opleg die in de folder in nephout of pianolakblack te bestellen was, had de laatste: persoonlijk vond ik dat erg mooi.



Maar even wachten tot een Brera betaalbaar wordt geen optie, die daadwerkelijke opvolger van de 916 begin ik nu steeds mooier te vinden. Zal nu wel afgeschoten worden :wink: met liever de 3.2 dan de turbo 1750 motor mij betreft, zonder de Q4 zodat wat lichter (lastig te vinden).
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: GT of GTV?

vr jan 11, 2013 00:06

Brera's zijn ook niet eens zo duur meer als je een beetje zoekt, bvb bij Sam van Dalen staat (al een hele tijd inmiddels) een 3.2 Q4 uit 11'07 voor 13k (14k met garantie enzo). Ligt er helemaal aan hoe rekbaar je budget is.

Persoonlijk geef ik qua rijden de voorkeur aan de GT 3.2 boven voornoemde Brera, meer "beleving" en fijnere stoelen (in de GT zit ik klem, in de Brera schuif ik alle kanten op, maar dat ligt ook aan mijn postuur). Om te zien vind ik de Brera mooier, zeker het blauw/oranje kleurenschema van het interieur is prachtig.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

Re: GT of GTV?

za feb 07, 2015 21:18

Inmiddels zijn we alweer 2 jaar verder en inmiddels ben ik er wel uit dat we serieus aan het kijken zijn voor de GT. Aanvankelijk keek ik enkel naar de 3.2 (want Busso), maar ben toch ook wel benieuwd naar de 1.8.

Uiteraard een compleet andere ervaring, maar ik zie wel veel leuke versies van de 1.8 voorbij komen. Qua uitrusting ontlopen ze elkaar niet veel (zeker niet als je naar bijvoorbeeld de Imola's kijkt). Maar hoe zijn jullie ervaringen met de 1.8?

Qua kostenplaatje lijkt hij mij vergelijkbaar met de 147/156 1.8. Maar mis je vermogen? Stuurt hij wellicht fijner dan de 3.2 (lichter in de neus)?

De JTS valt sowieso voor mij af. En stom wellicht, maar ik vind het pookje in de 1.8 (en 2.0 JTS) zo gaaf.
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
wobbut
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 626
Lid geworden op: do jan 06, 2005 22:52
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: GT of GTV?

zo feb 08, 2015 10:43

Ligt eraan waarvoor je de auto wilt gebruiken. Heb een GTV gehad, stuurt ook prima op langere afstanden en volledige kampeeruitrusting voor twee personen was geen probleem. Wel reservewiel thuisgelaten toen. Voor 8 a 10k km zou ik voor een GTV gaan. Rij je meer en mag het wat comfortabeler en praktischer zijn, dan is de GT een prima keuze (ooit een 3.2 als leenauto gehad, die was minstens zo stevig geveerd als mijn GTV TS).
Mito 1.4 MA TCT '10

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”