Gebruikersavatar
Remi
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 22, 2012 18:28
Locatie: Leeuwarden

GTV6

zo jan 22, 2012 21:30

Momenteel rij ik nu zo'n drie jaar met veel plezier een twee liter 156. Dit is mijn eerste en (helaas) enige auto. Het was van het begin al zeker dat het een alfa moest worden. "There can be only one".
Altijd aan het dromen over wat de volgende alfa moet worden of nog een alfa erbij. Toch moet ik helaas ook realistisch blijven en naar mijn eigen situatie kijken.

Momenteel ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor het bezit van een GTV6. Vanwege deze oriëntatie post ik dit bericht met een vraag.

De vraag aan u allen is wat u denkt over het gebruik van een GTV6 als dagelijkse alfa. Het is voor mij geen optie om een tweede auto te nemen omdat ik in het centrum van de stad woon. De huur van een garagebox/plek voor de tweede alfa (dus de GTV6) zou naast de huur van de parkeerplek voor mijn huidige auto te veel in de papieren lopen.
Nu begrijp ik dat een gtv6 uit de jaren tachtig wat anders is dan de 156 uit de jaren negentig qua gevoeligheid voor weer en wind (roest). Ook snap ik dat het begint met de aanschaf van een goede 'harde' versie en daar heb ik dan ook wel wat meer geld voor over. Maar ik kan hem dus niet in de garage parkeren en ik zal hem dan dus ook in de winter gebruiken (10.000 tot 15.000 km per jaar). Wel zal er een mogelijk zijn om de auto overdekt te parkeren(halfopen parkeergarage, wel overdekt). Misschien zal u ook zeggen dat het verstandiger is om de GTV2000 te nemen.

Ik hoop dus dat u mij kan informeren over deze kwestie. Een GTV6 als dagelijkse alfa.

Met vriendelijke groeten,

Remi

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: GTV6

zo jan 22, 2012 22:16

Ik zou het nooit doen!

Een Alfetta of GTV6 is in twee/drie jaar weggeroest ook ondanks Dinitrol enz.

En ik ben ervaringsdeskundige heb 3 jaar dagelijks gereden met een Alfetta.

Om de auto een beetje knap te houden ben je aan plaatwerk en spuiten jaarlijks flink wat geld kwijt misschien wel meer als een tweede stalling!

De winter is funest voor een GTV6!
De pekel maar ook het niet goed droog worden van de auto in de winter!

gr Jan

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: GTV6

ma jan 23, 2012 12:32

half open parkeer mogelijkheid is wel ideaal voor een Daily natuurlijk :wink:

op Alfetta forum rijdt er ook iemand dagelijks met zijn cpl. gerestaureerde GTV6, wel op LPG, anders rijdt V6 natuurlijk wat duur.

Rijd zelf met een GTV 4 met TS motor/injectie/stuurbekrachtiging, en ben nu met de 3e winter bezig :wink:
bevalt mij prima, net als een 75TS, goed te doen, alleen wat meer windgeruis door de tochtraampjes(heeft GTV6 dacht ik niet)
mijne krijgt nu ook paar kleine plekjes, staat alle dagen buiten, wordt overal voor gebruikt op woon/werk-verkeer na.

maar je moet dus beginnen bij een harde basis, en als die technisch up to date is , moet je er toch wel 4 jaar mee kunnen rijden denk ik.


rijdt leuker dan een 156, je moet ervan houden, maar een 156 zal voor de meesten prettiger rijden :roll:

gewoon leuk om een paar jaar mee te sturen, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die al jaren met Alfetta´s gereden hebben , en naarmate die wat ouder worden, gaan ze voor comfort&gemak :jumping:

dus leuk , JA
verstandig ?
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: GTV6

ma jan 23, 2012 16:37

Ze (de fabriek) zeggen dat de facelift beter beschermd is tegen roest dan een eerste serie. GTV6 zou dus beter bestand moeten zijn dan 2000 GTV. :roll:

Ik heb het ook twee winters gedaan (gtv6) en je ziet hem achteruit gaan. Dan wil ik nog niet denken aan de plekken die je niet ziet.
Wat mij het meest stoorde was dat ie zo laag was (ok, beetje verlaagd 8)). Echt praktisch is ie niet, mee daardoor. De bak is ook iets om aan te wennen, en haast hebben in de stad helpt dan niet.

Echt oud werden de gtv6'en niet toen ze nieuw waren (een jaar of 7?), dus als je niet met een nieuwe begint maar met een leeftijd vergelijkbaar met 3 jaren dagelijks gebruik zou ik zeggen dat je nog vier jaar plezier kunt hebben. In de parkeergarage zal je vast niet jaarlijks laswerk gaan doen?

Is een 75 America een optie? Iets beter qua roest, ook V6 en best betaalbaar.

Van beide zou ik het jammer vinden. Dat wel.
164 V6 misschien?
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: RE: GTV6

ma jan 23, 2012 17:28



maar er zijn natuurlijk altijd mensen die al jaren met Alfetta´s gereden hebben , en naarmate die wat ouder worden, gaan ze voor comfort&gemak :jumping:

dus leuk , JA
verstandig ?
NEE!!!!!!!!!!!!!!!!!

En ik als ervaringsdeskundige een 156 rijd veel makkelijker/comfortabeler/veiliger en is daarbij bij goed onderhoud zuiniger.
Ik houd nu t.o.v. het Alfetta rijden geld in mijn zak.
En geen gedoe meer met beslagen ramen/ontwaseming.
Zet nu lekker aircootje aan en we hebben weer goed zicht enz enz.

Stephen rijd de meeste kms in het werkpaard van de baas dat maakt heel veel uit!

gr Jan

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: RE: GTV6

ma jan 23, 2012 23:02



maar er zijn natuurlijk altijd mensen die al jaren met Alfetta´s gereden hebben , en naarmate die wat ouder worden, gaan ze voor comfort&gemak :jumping:

dus leuk , JA
verstandig ?
NEE!!!!!!!!!!!!!!!!!

En ik als ervaringsdeskundige een 156 rijd veel makkelijker/comfortabeler/veiliger en is daarbij bij goed onderhoud zuiniger.
Ik houd nu t.o.v. het Alfetta rijden geld in mijn zak.
En geen gedoe meer met beslagen ramen/ontwaseming.
Zet nu lekker aircootje aan en we hebben weer goed zicht enz enz.

Stephen rijd de meeste kms in het werkpaard van de baas dat maakt heel veel uit!

gr Jan

Klopt, v/d meeste km's :wink:

daarom zei ik ook op woon/werk na , dat zijn er zo'n 45.000/jaar
en met de GTV rijd ik er zo'n 7000km

maar waren wel leuke km's met je Alfetta, toch Jan 8)
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: GTV6

di jan 24, 2012 11:26

Ach, een 156 roest net zo hard dus daar hoef je het niet om te laten :jumping:

Merijnnieuwenhuis
Full Member
Full Member
Berichten: 326
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 10:16
Locatie: Twello

Re: RE: GTV6

di jan 24, 2012 11:58

Ach, een 156 roest net zo hard dus daar hoef je het niet om te laten :jumping:
misschien wel harder ;) je ziet het alleen minder :lol:
75

Mito 1.3 volgens nummerbord een JTD

gehad: , fetta, 75 imola, 33 QV S, 75 3.0 QV, 75 1.8 carbs, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: RE: GTV6

zo jan 29, 2012 13:22

Ach, een 156 roest net zo hard dus daar hoef je het niet om te laten :jumping:
Niet alle 156's. 8)

Je moet er geluk mee hebben...
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: GTV6

zo jan 29, 2012 14:11

Ach, een 156 roest net zo hard dus daar hoef je het niet om te laten :jumping:
Niet alle 156's. 8)

Je moet er geluk mee hebben...
Doe de kit eens van de bodem steken dan? En van de schokbrekertorens voor?

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 334
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

RE: GTV6

zo jan 29, 2012 15:39

Uit wat voor hout ben je gesneden. Met een gtv ga je een stukje terug in de tijd. Geen stuurbekrachtiging,ventilatie cq ontwaseming matig, ruitewissers matig, zithouding (voor de wat grotere personen) matig, toch wat gevoel voor techniek hebben m.b.t. schakelen en opwarming motor.
Ben je dus niet van de airco,cv,servotronic,regensensor,navi, e.d. en heb je niet een groot gezin of moet je elke week de appie leegkopen dan kun je overwegen om een gtv6 voor dagelijks te gaan rijden.
Want hoe dan ook IK blijf van mening dat de gtv van stilstand (waarschijnlijk niet qua carrosserie) ook achteruitgaat. Alfa's zijn sowieso gemaakt om kilometers te vreten. :D

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: RE: GTV6

zo jan 29, 2012 15:58

Ach, een 156 roest net zo hard dus daar hoef je het niet om te laten :jumping:
Niet alle 156's. 8)

Je moet er geluk mee hebben...
Doe de kit eens van de bodem steken dan? En van de schokbrekertorens voor?

Grtz,fRank
Allemaal gechecked door iemand die er verstand van heeft en OK. :lol: Nee, deze 156 is wel een blijvertje hoor. Bij de distriwissel laatst bleek dat er totaal geen zwarte aanslag in het blok zit en de nokkenassen en klepbekers na 160.000 km. nog als nieuw zijn. Still going strong! Goed onderhoud en rustig warmrijden is de sleutel.

(ok, de kit is niet van de bodem gehaald)
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”