Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

GT 3.2

di okt 04, 2011 23:21

Eindelijk verstandig geworden (of niet, afhankelijk van aan wie je het vraagt :lol: ): er moet een Alfa Romeo als daily komen. En als we dan toch bezig zijn dan meteen maar een snelle.

De shortlist is intussen een 156 SW GTA of een GT 3.2. Ik ben er nog niet helemaal uit welke van de twee ik mooier vind, iig vallen de 156 berlina en de 147 op dat punt af. Een 916 valt ook af vanwege de kofferbak formaat schoenendoos (met dank aan AutoWeek voor de omschrijving). Een 159 is ook wel mooi. Dan wordt het wel een vierpittertje (zo rijk ben ik nou ook weer niet), maar de 2.2 kon me toch niet overtuigen bij een proefrit. Ik weet niet precies waarom. In een 156 2.0 voelde ik me toch meer thuis. Misschien is-ie gewoon nog te nieuw voor mij :lol: In een 3.2 heb ik nog niet gereden, de 156 waar ik heb gekeken mocht ik alleen in proefrijden als ik hem ook daadwerkelijk zou kopen (schijnt standaard procedure te zijn bij dat bedrijf bij feestrijder-gevoelige auto's) en de 147 daar in de buurt stond dusdanig ingebouwd dat ik een afspraak moest maken. Op zich geen probleem, maar aangezien het mij dan toch alleen maar om de motor gaat sla ik die verder wel over. Binnenkort even verderop in het land kijken dus.

Om de zoektocht nog wat interessanter te maken: ik wil geen grijze of zwarte. Daarmee volgt een vraag over rood: is rood-niet-metallic nog steeds zo verkleurgevoelig als in de jaren '90 (ik ben niet zo'n fanatieke poetser, zoals de mensen die mijn oosterse voertuig kennen wel zullen weten)?

Verder is het lijstje met aandachtspunten v.w.b. de 156 van die website mij bekend. Alleen nou lees ik her en der ook nog wel wat over roest. Is dat nou inderdaad minder geworden vanaf 2001 o.i.d.? En de GT is toch gebaseerd op de 156 qua onderstel e.d., hoe zit het daarmee? Verder kan ik geen bijzondere aandachtspunten vinden v.w.b. de GT (waar het de V6 aangaat tenminste), afgezien van elke 3 jaar nieuwe d-riem, klopt dat?

Edit 6-3-12: topictitel gewijzigd.
Laatst gewijzigd door @PM op ma mar 05, 2012 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 12:54

Niemand die iets weet te melden over al dan niet roesten en al dan niet verkleuren van rood?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1144
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

Re: RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 15:35

Niemand die iets weet te melden over al dan niet roesten en al dan niet verkleuren van rood?
Alle rode alfa's verkleuren. Een tip is: Blijven poetsen, goed behandelen met de juiste producten schilt echt een hoop.

Er is een poetstopic somewhere..

motorisch weet ik niet zoveel van de 156 en de gt. wellicht is het blok in de basis hetzelfde.

Dacht wel eens gelezen te hebben dat de 156 gta's bij de wielkasten en bevestiging voorbumper kunnen roesten ivm plastic tupperware.
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 15:56

156GTA: brute bak, zit een ongelofelijke "GTA-dus-hip" prijspenalty op en hij is ondertussen zo oud dat je al bijna op het moment zit dat onderdelen soms niet meer leverbaar gaan zijn. De GT is wat dat betreft nieuwer en is qua prijs ondergewaardeerd. Het verschil in auto is nogal groot, want een SW is leuk om je Sint Bernard alle kanten van de kofferbak te laten zien, terwijl de GT dat alleen kan als je een chihuahua hebt. De 156GTA met selespeed is wat mij betreft niet echt een interessante optie/versie, dus kijk even uit wat je koopt en welke prijs je betaalt voor een GTA. Om nou helemaal naar Verweggistan te rijden en er vervolgens achter te komen dat de auto waar je een proefrit mee wilt maken geen koppelingspedaal heeft, is ook zo wat.

Rood is nog steeds rood bij volgens mij beide auto's. Dat was zo in de jaren 80 en bij in ieder geval de 156 was het niet beter geworden.

Mocht je interesse hebben in een GT, kijk vooral ook over de grens. Dit model is in de buitenlanden om ons heen een stuk populairder geweest dan in Nederland, want BPM of vergelijkbaar is daar een stuk vriendelijker dan bij ons.

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 16:42

De kofferbak van de GTV/Spider valt in werkelijkheid reuze mee. Dat schoenendoos-verhaal is een broodje aap van een journalist die leuk wilde zijn. Je kunt er met gemak 2 volle boodschappenkratten in kwijt of 2 à 3 grote weekendtassen voor als je op vakantie wilt. En dan heb je ook nog een achterbank waar je dingen op kunt plempen.

(dit geldt natuurlijk alleen indien er geen reservewiel aanwezig is, vanaf medio '98 was deze af-fabriek vervangen door een spuitbus)

Een GTV rijdt geweldig, daar kan qua wegligging en beleving geen GTA of GT tegenop. Je hebt echt het gevoel in iets exclusiefs te rijden. Tip: neem sowieso een V6.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 17:05

Dank voor de reacties :D

Hetzelfde blok ja, waar ze die 10 pk verstopt hebben weet ik ook niet. Al kwam ik ook ergens een topic tegen waarin werd verwezen naar een bedrijf die een 156 en een GT op de testbank had gezet, toen had de 156 244pk en de GT 251pk. Ik vraag me ook af of je het verschil nou echt merkt (maargoed dat zal ik binnenkort wel mogen ervaren ;)).

Ja hoewel gebaseerd op de 147 en/of 156 (toch?) is de GT idd ff nieuwer, misschien dat toch ook maar ff in overweging nemen. Maar is de onderdelenvoorziening zo snel zo slecht dan? Voor mijn Mazda (sinds 1994 uit produktie) kan ik alles nog wel krijgen. Soms moet ik een deur verderop, maar dat is het dan toch wel.

Dat de een een station is en de ander een coupe/liftback, was ik me al van bewust, en m'n huisdieren zijn dusdanig klein dat ze (als ik ze al zou willen meenemen) zelfs in een fietstas nog pleinvrees krijgen :lol: Zoals gezegd vind ik de SW mooier dan de Berlina, dus als ik dan toch moet kiezen... Overigens ben je denk ik in de war met de 916, want de GT heeft een heel behoorlijke kofferbak, onder de rolhoes is die van de 156 SW maar 40 liter groter. Die ene keer dat ik de ruimte echt nodig heb, kan ik altijd nog de Galant station van m'n ouders bietsen, is nog groter ook dan een 156.

Over de grens kijk ik ook. Zo zit ik met een schuin oog te kijken naar een GT in Duitsland, maarja die is dus rood en waarschijnlijk de non-metallic variant... Als het uiteindelijk een GT wordt, daar dan toch maar van af zien en op zoek naar een rood-metallic/mica/parelmoer/whatever of een blauwe (of een van de andere spelden in de hooiberg).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 17:10

Geen idee hoe groot of hoe klein de kofferbak van een gtv / spider 916 is... maar die was geloof ik ook niet in the picture....

Ik heb altijd begrepen dat juist een 156 SW (of het nou een GTA is of niet) reuze tegenvalt qua ruimte.... maar zal altijd groter (lees hoger) zijn dan de GT.

De kofferbak van de GT is zeer acceptabel.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de GT, die van een jongere generatie is dan de 916 (en gebaseerd op de 147, niet de 156!), een slechtere wegligging zou hebben (hoewel dat natuurlijk relatief is bij een WWD... :lol: ).

CC heeft er geloof ik al over uitgewijd maar het vervelendste aan deze aparaten vind ik het torque steer (maar we moeten er eigenlijk ook nog steeds eens een Q2 diff in plempen) en de enorme draaicirkel van de GT 3.2.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 17:40

De kofferbak van een 916 is 110 liter (of dat in- of exclusief de ruimte die het reservewiel inneemt is weet ik niet), die van de GT 320 liter (en van de 323F 335 liter, dus da's goed vergelijkbaar). Scheelt een beetje. En ik had het net al ff over de station van m'n ouders, maar ik gooi van m'n eigen auto toch ook weleens de achterbank plat hoor! Daarom valt een 916 voor mij zonder meer af. Daarbij heb ik liever een gewoon reservewiel of thuiskomer, ik heb al 2x een lekke band gehad waarbij een spuitbus niet meer geholpen zou hebben.

Een Q2 zal ik zeker niet omheen lopen en wie weet komt die er anders evengoed wel in. Ik kwam ergens een how-to tegen en op het eerste gezicht leek het ook nog goed zelf te doen. De draaicirkel, ach het zal wel wennen. Ik heb ooit (10 jaar terug) een paar weken met een 145 JTD gereden, die ook last leek te hebben heeft van hetzelfde verschijnsel. Volgens de specs niet zo extreem met 10,5 meter, en met de Galant van m'n ouders heb ik er geen last van met 10,8 meter, maar misschien verwacht je het daarin onbewust omdat die een stuk groter is.
WWD
:lol:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 17:47

:wink:

De GT van CC heeft ook geen reservewiel hoor... compressortje en spuitbus....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 17:50

Denk wel dat er een gewoon reservewiel in zou passen hoor. Zal het eens proberen. (alleen nog even velgen zien te vinden....)
(PB antwoord volgt; beetje druk vandaag!)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 17:58

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de GT, die van een jongere generatie is dan de 916 (en gebaseerd op de 147, niet de 156!), een slechtere wegligging zou hebben (hoewel dat natuurlijk relatief is bij een WWD... :lol: ).
De 916 is voorzien van een uiterst ingenieuze achterwielophanging, multilink met passive steering (bij rol gaan achterwielen meesturen in de bocht), terwijl de 147 een McPherson achter heeft. Voor heeft de 147 weer iets fijnere ophanging met dual wishbone, tegenover McPherson voor de 916. Ik kan me voorstellen dat het accent bij de 916 wat meer op sturen en bij de GT wat meer op high-speed-cruisen is gelegd bij de fijnafstelling. Als je deze twee factoren combineert, kan ik me goed voorstellen dat veel mensen de 916 een "betere wegligging" toebedelen. Welke nou precies het meeste grip heeft en dus de meeste G-krachten kan hebben, durf ik geen uitspraak over te doen.

Zonder aandrijving, dus met de koppeling ingetrapt, heb je als het goed is nog steeds wegligging. Dat deze door de aandrijving negatief beinvloed kan worden, al dan niet door aandrijven van ongewenste wielen, doet daar niets aan af. ;) Met een Q2 worden overigens niet slechts een enkele, maar beide verkeerde wielen aangedreven. Dat kan niets anders dan een achteruitgang zijn!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 18:23

Dat kan niets anders dan een achteruitgang zijn!
Da's slechts een kwestie van de bougies achterstevoren monteren zodat de motor de andere kant op draait... heb je opeens weer vooruitgang! 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

Re: RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 18:29

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de GT, die van een jongere generatie is dan de 916 (en gebaseerd op de 147, niet de 156!), een slechtere wegligging zou hebben (hoewel dat natuurlijk relatief is bij een WWD... :lol: ).
De 916 is voorzien van een uiterst ingenieuze achterwielophanging, multilink met passive steering (bij rol gaan achterwielen meesturen in de bocht), terwijl de 147 een McPherson achter heeft. Voor heeft de 147 weer iets fijnere ophanging met dual wishbone, tegenover McPherson voor de 916. Ik kan me voorstellen dat het accent bij de 916 wat meer op sturen en bij de GT wat meer op high-speed-cruisen is gelegd bij de fijnafstelling. Als je deze twee factoren combineert, kan ik me goed voorstellen dat veel mensen de 916 een "betere wegligging" toebedelen. Welke nou precies het meeste grip heeft en dus de meeste G-krachten kan hebben, durf ik geen uitspraak over te doen.

Zonder aandrijving, dus met de koppeling ingetrapt, heb je als het goed is nog steeds wegligging. Dat deze door de aandrijving negatief beinvloed kan worden, al dan niet door aandrijven van ongewenste wielen, doet daar niets aan af. ;) Met een Q2 worden overigens niet slechts een enkele, maar beide verkeerde wielen aangedreven. Dat kan niets anders dan een achteruitgang zijn!
Ik heb een GT en een GTV maar dan is een GT wat mij betreft veel beter.
Ik moet er wel bij zeggen dat de GT een JTD is en de GTV een v6.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 22:42

en gebaseerd op de 147, niet de 156!
Wikipedia zegt 156, en dat de 147 op een ingekorte variant van de 156-bodemplaat is gebaseerd? Dashbord van de GT komt dan wel weer uit de 147.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 156 SW GTA of GT

vr okt 07, 2011 23:57

Als je niet puur naar liters kijkt bij de kofferinhoud maar naar bruikbare vorm ben je volgens mij bij een 916 gtv toch echt aan het verkeerde adres in vergelijking tot de andere 2 (gt en 156 sw)
Er kan wellicht qua volume wel wat in een gtv maar dat gaatje waar t doorheen moet is zo vreemd van vorm dat een gewoon bakje bier (24x33cl) NIET door dat gat past als ik het zo even inschat... :?

Dan is een 156sw al een betere keuze, alhoewel t daar ook pas wat interessanter voor grote stukken wordt met neergeplempte achterbank uiteraard (en je dan nog met die 'lifestylecombi' look met schuin aflopende achterklep te maken hebt) Komt bij dat, als er Bose audio in zit, er nog eens een deel (links, achter het achterwiel) wordt weggesnoept tbv de subwoofert... :(
In dat geval lijkt me een gt nog de meest bruikbare te zijn van dit trio. Als ik het goed inschat heeft die zowiezo het grootste vloeroppervlak met neergeklapte bank en de klep kan lekker ver open.
Maar goed het is puur afhankelijk van wat je doel ermee is, heb je inderdaad een sint bernard dan kocht ik een mercedes w124 combi als ik jou was... :lol:

Persoonlijk ben ik nooit gecharmeerd geest van de tupperware look op een 156gta, ik zou dan ook die 10 pk minder bij de gt (puur softwarematig overigens dus een bezoekje aan squadra moet dit ruimschoots goed maken) op de koop toe nemen en een gt3.2 kopen in een knappe tint.
Daarbij komt het me voor dat de 156gta met de 1e serie neus zo langzamerhand een beetje 'oud' begint te tonen in het dagelijks verkeer, dikkere bumperset of niet.Terwijl imo een GT nog steeds een moderne en frisse look heeft.
159 en brera 4 cilinder benzine zou ik ook niet aan beginnen, das GM... :roll:

Suc6 met je keuze, grtz,fRank

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”