Grigio

GT junior of GTV ?

do apr 21, 2011 14:52

Goeden middag Allemaal


Als jullie dit lezen dus nog geen paaseieren aan het zoeken / verstoppen

Ik ben nieuw bij de alfa club, nu mijn zinnen gezet op een mooie alfa
Maar ik wil een klassieke coupe uit de jaren 70
Moeders gaat er dagelijks 80 km mee rijden
Dus zoek een stoere & betrouwbare wagen

Nu zie ik echter de Junior en de GTV ( GTA past niet in het budget )
Beide met een kleine en een grote motor
Zijn er mensen mij raad kunnen geven welke het beste keuze zou zijn ?

De zoektocht is begonnen ! :D

gr
Rik

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: GT junior of GTV ?

do apr 21, 2011 15:22

[AdvocaatVanDeDuivelModus aan]
Elke auto van 35 - 40 jaar oud is een afrader als je er betrouwbaar redelijk wat kilometers mee wilt gaan maken op dagelijkse basis en zelf geen creatief sleutelaar bent.
[AdvocaatVanDeDuivelModus uit]

Je kunt letterlijk (tien)duizenden Euro's in onderhoud / restauratie steken maar sommige dingen kun je domweg niet voorblijven omdat ALLES in zo'n auto veroudert / slijt / kapot kan gaan...

Been there, done that... en dan rij je naar het strand... heb je EINDELIJK een parkeerplek te pakken... breekt er een veertje in een deurslot en krijg je hem met geen mogelijkheid meer dicht.... kun je weer terug.... dagje naar de knoppen...

Klassiekers? HEERLIJK (en zeker zo'n Dino, hier staat naast alle Alfa's een 2300S Coupe) maar domweg niet meer geschikt als betrouwbare daily...

Ik heb mijn daily avonturen niet zo nauwkeurig opgetekend maar lees DIT maar eens door en zie wat een meisje zoal uit te staan heeft met een Daily Klassieker....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Grigio

RE: GT junior of GTV ?

do apr 21, 2011 15:39

Ik snap dat alles ouder word
Daarom zijn het ook nog echte auto's

Maar ik kijk wel welke auto's er bijvoorbeeld gekozen worden voor bijv ralleys
En dan zie je toch veel soorten auto's terug komen, zoals ook de GT(V)

Dan moeten ze dus een zekere vorm van betrouwbaarheid hebben
Er van uit gaand dat onderhoud regelmatig en goed gebeurt
Plus dat er genoeg gemaakt moeten zijn en onderdelen verkrijgbaar

Als het een dag niet doet hebben we wel een alternatief

NU is dus mijn vraag
Is er een verschil als ik moet kiezen tussen de GT 1.3 / GT 1.6 / GTV 1750 / GTV 2000
Wat zou het verstandigste'/ leukste zijn ?

gr
Rik


ps - de dino zit nog in de lappenmand ( lees spuiter ) na de zomer gaat die pas brullen

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3876
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: GT junior of GTV ?

do apr 21, 2011 15:52

Verstandigste voor elke dag 80 km is een GT met JTDm
Verder kijk welke je zelf het leukste vindt en koop de beste die je kan betalen.
Techniek is gemakkelijk uit te wisselen. Dus die 1300 kan makkelijk een 2.0 in of een TS als je wilt.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Grigio

RE: GT junior of GTV ?

do apr 21, 2011 15:57

Hai Giuliaforce

Ik zoek een GT of GTV oltimer uit de jaren 70, niet de nieuwe
Die ken ik en zijn super, maar wil een echte oldtimer......

Of bedoel je oldtimer en er een nieuw dieselblok erin
Da's geen optie, moet natuurlijk wel het geluid horen van de motor !!!
En da's voor mij geen diesel :D

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: GT junior of GTV ?

do apr 21, 2011 15:58

ga eens lekker in een paar verschillend gemotoriseerde rijden zou ik zeggen.
Hangt heel erg af van wat voor wegen die 80km op gereden gaat worden en wat je verder nog wilt doen, zelf kan doen of alles moet laten doen, origineel of gemodificeerd. zijn vele modificaties denkbaar die ervoor zorgen dat de auto veel lekkerder stuurt en op de weg ligt. kijk ook eens op alfaspeed, specifiek 105 serie site.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: GT junior of GTV ?

do apr 21, 2011 16:01

Martin, welke GT junior met JTDm bedoel je? :roll:
Een vriend van me rijdt al 4 jaar dagelijks in een Supertje en gaat prima.
Bovendien zijn moderne auto's ook niet vrij van gebreken.
Misschien een x een kleine of grote reparatie maar als je dat afzet tegen de afschrijvings of lease kanonnen
waar de meeste mensen in rijden dan lach je jezelf kapot.
Grootste nadeel bij een klassieker vind ik de ventilatie met name in de winter, maar weet niet of je plan is er in
de winter mee door te rijden, want dat kost over het algemeen gelijk heel wat meer.
Er zal regelmatig geplaatwerkt moeten worden en dat loopt over het algemeen behoorlijk in de papieren.
Mij lijkt een 2000 GTV de beste optie, geen toerenhok op de snelweg, standaard hoofdsteunen (zijn ook andere types
die dat hebben) en een lekkere dikke motor erin..........
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Grigio

RE: GT junior of GTV ?

do apr 21, 2011 16:13

De rit is van zeewolde naar hilversum heen en terug
Dus vooral 1 weg rechtdoor, 10 km snelweg en een beetje door hilversum
Geen rare fratsen dus

Wat zoek ik
Looks van een mooie klassieker ( vind de GTV1750 eerste serie mooi )
Maar wil hem wel moderniseren en dik maken ( GTA looks ? )
Deze zaken zal ik grotendeels zelf gaan doen

Maar de 2000GTV heeft weer een dikkere motor

Ik denk ik vraag de kenners eens
Of is de junior 1600 moderner en makkelijker ?

gr

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3876
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: GT junior of GTV ?

do apr 21, 2011 16:15

Ik begreep wel dat je een 70er wil, Ik bedoel dat voor moeders de vrouw icm elke dag 80 km een moderne GT met JTDm de beste oplossing is.
Die gaat een klassieke GT echt wel leuk vinden van de zomer, maar dat zal van het najaar en van de winter een stuk minder worden.
Maar als je een klassieke dailly wil kijk dan welke je zelf het leukste vindt en koop de beste die je kan betalen qua koets, plaatwerk reparaties gaan erg snel behoorlijk geld kosten, terwijl techniek is gemakkelijk uit te wisselen.
Dus in die 1300 kan makkelijk een 2.0 in of een TS als je wilt en aanpassingen en reparaties hieraan stuk goedkoper zijn.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: GT junior of GTV ?

do apr 21, 2011 16:18

Grigio in de basis zijn ze op kleine verschillen na allemaal hetzelfde.
Dus denk niet dat je kunt spreken over moderner of klassieker.....
Voor upgrades of adviezen, stuur me maar een pb of mail alfaholics-erwin(apestaartje)hotmail.nl
ik wil je graag op pad helpen!
:lol:
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: GT junior of GTV ?

za apr 23, 2011 17:27

Persoonlijk vind ik een junior en een bertone beide niks door dagelijks gebruik.
Die raamstijlloze deuren zijn echt hopeloos. Windgeruis, lekkage, als je raampje open draait kan je het niet helemaal dicht draaien zonder dat het raam in het deur/raamrubber loopt. Dus deur stukje open en dan raampje dicht.
Maar is natuurlijk persoonlijk, je kan het ook voor lief nemen.

Vwb techniek, dat kan je mijns inziens dus wel gewoon voor 99,9% voor zijn. Mits je bereid bent veel geld uit te geven, en dan liefst van tevoren. (preventief) Of er zelf heel veel tijd in stoppen. Techniek en plus zwakke plekken is door en door bekend namelijk. Onderdelen zijn over het algemeen ruim voorradig tegen redelijk geld. Je kan natuurlijk nooit alles voor zijn, want 100% betrouwbaar bestaat niet, dat is een illusie, maar wel heel erg veel.
En op betrouwbaarheid van moderne auto's valt soms ook nog wel het nodige af te dingen, ook de vermeend degelijke merken.
(kennis met een nieuwe MB E klasse heeft al 2 keer stil gestaan met een bij de fabriek bekend probleem........)
Een voorbeeld zoals dat van zaagmans kan natuurlijk voorkomen, maar onder betrouwheid versta ik vooral dat de auto je niet laat staan en dat je normaal en veilig thuis kan komen. Soms wat klein ongemak valt niet uit te sluiten bij een oude auto.

Ter info we hebben zelf een bertone, berlina en een duetto. Heb zelf ook een jaar dagelijks in de bertone gereden.
En ik durf wel te stellen dat de deuren en ramen van die auto er netjes in zitten, hij heeft me ook nooit laten staan. Maar na verloop van tijd werd ik de herrie zat. (windgeruis ed, niet de motor 8) Niet erg of leuk zelfs als ik op een mooie weg rijd. Irritant tijdens suf dagelijks verkeer.
Als je dagelijks in klassieker wilt rijden nemen dan een berlina of een Giulia zou ik zeggen.

O ja het is jouw auto, maar ga aub niet de zoveelste nep GTA bouwen, en al helemaal niet op basis van een mooie onverprutste 1ste serie gtv. Financieel ook niet echt handig trouwens, 1ste serie gtv is bij mijn weten het meeste gezochte en duurste model. (buiten een echte originele GTA of TI super natuurlijk)

En wat GC als zei. Er is maar een ding echt belangrijk en dat is dat staat van de carroserie!!! Kosten van techniek vallen weg tegen de kosten van de body

Gr DJ

Grigio

RE: GT junior of GTV ?

za apr 23, 2011 19:48

Goeie middag

Heb al 2 hele leuke geZien !

De ene is wit en stond hier te koop
Is echter al verkocht, plaatje !

En de Andere is de brievenbus die te koop staat
Kijken of dat wat word.....

We hebben ieder geval 2 jaar de tijd om hem grondig aan te pakken
Dus geen half werk
We kijken wel welke snoepjes ervoorbij komen !

Hebben er ieder geval heel veel zin in !!

Gr.
Rik

Grigio

RE: GT junior of GTV ?

za apr 23, 2011 20:13

Bijna vergeten DJ

Ik ben heeeeel errug kubistisch ingesteld
Maar dat geldt niet voor auto's en vrouwen

Dus jouw voorstel gaat het niet worden, sorry
vind juist de rondingen zo fantastisch !

Gr.
Rik

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: GT junior of GTV ?

za apr 23, 2011 20:17

Ach GTA replica of niet, het is een kwestie van smaak, ik houd ervan een auto technisch te verbeteren en er daardoor (voor mij) veel meer lol aan te beleven.
15 jaar terug wilde ik er al 1 bouwen, en nadat ik jaren terug de gebroeders Banks (Alfaholics) ontmoette op de Nurburgring was het voor mij Bingo, ik ging bouwen en ik
heb nog nooit in mijn leven aan een auto meer lol beleefd als aan mijn groene karretje...
Toch zullen er mensen het niet met mij eens zijn en dat is logisch smaken verschillen.
Mijn 2000GTV was een supermooi exemplaar maar met de standaard veren en standaard fietspompen vond ik het net een boot, hetzelfde gold voor mijn inmiddels weer
verkochte witte Supertje en in mindere maten voor mijn huidige Berlina, na wat kleine modificaties zijn het veel fijnere auto's geworden.
Wil je er echter puur mee toeren kan het standaard natuurlijk best!!

Tot slot is het bouwen van een goede GTA replica absoluut lucratief in tegenstelling tot wat DJ beweert, ik maak van zeer dichtbij mee wat mensen bereid zijn te betalen voor een perfect
opgebouwd
exemplaar en die prijzen liggen veeeeele malen hoger als welk origineel exemplaar ook :wink:
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

RE: GT junior of GTV ?

za apr 23, 2011 21:48

Hier de ervarigen van iemand van hetzelfde geslacht als je vrouw; wellicht heb je er wat aan. Het verhaal uit het linkje van Zaagmans is overigens dat van mij.

De Giulia was mijn eerste, en de eerste jaren ook enige, auto. Heerlijk vond ik het. De ongemakken nam ik voor lief. Tot ongemakken reken ik onderhoudsinterval, storingsgevoeligheid maar bovenal de gebrekkige ontwaseming en prehistorische kachel. OK, ventilatie via de klapraampjes werkt prima; als je rijdt. Kachel komt erg langzaam op temperatuur als ie het al goed doet. De combinatie voor het voorgaande is in de winter absoluut geen pretje. Allemaal wel dingen die wennen en waar je mee kunt leven. Dus ja, het is (mits de carrosserie het toelaat) prima te doen om er dagelijks mee te rijden.

Maar ben je het comfort en de (wellicht relatieve) luxe van een moderne auto gewend en stap je over naar een klassieker voor dagelijks gebruik? Ik raad het niet aan.
Vorig jaar oktober (dus niet eens echt in de winter) heb ik mijn dagelijkse auto uitgeleend en reed toen zelf een paar weken in de Spider of Giulia. Voor een paar dagen was het leuk maar de romantiek van het zes keer ramen aan de binnenkant droogtrekken op de eerste kilometers en het moeten afdrogen van het houten stuur voor je wegrijdt is rap verdwenen....

Er gaat niets boven het rijden in een klassieker maar voor mij gelukkig niet meer dagelijks! En dan ben ik echt geen onwetend iemand als het op auto's aankomt, ben sinds 1993 niet één dag 105-loos geweest...

Zie trouwens dat je een Dino hebt!!! Helemaal super...nog steeds spijt dat ik mijn 2400 coupé heb verkocht....exact gelijk aan jouw avatar....toevallig niet de DH 59 99 ?

Heb een 1600, 1750 & 2000 Bertone gehad. De beste uit de dat rijte voor mij? De 1750. Qua looks (mits origineel) en qua rijden. De 1600 was ook prima, 2000 vond ik de mindere qua rijden. Maar ja, er zijn geen twee auto's van hetzelfde type die hetzelfde rijden natuurlijk...

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”