Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

RE: Alfa GT

wo jan 05, 2011 16:33

Goh, dat wist ik niet over de 2000-2004 TS-jes...

weer wat bijgeleerd, en lang verhaal kort, als ik ooit nog een GT koop wordt het een V6

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Alfa GT

wo jan 05, 2011 17:11

De 2.0 JTS is voor het eerst in de 156 geleverd vanaf maart 2003. In de GT direct bij de introductie, dus vanaf begin 2004.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa GT

wo jan 05, 2011 19:54

De 2.0 JTS is voor het eerst in de 156 geleverd vanaf maart 2003. In de GT direct bij de introductie, dus vanaf begin 2004.
Ehh, bijna aan jaar eerder dus: April 2002 eerste levering in NL in de 156 (Samen met de intro van het nieuwe dashbord in de 156.)

In de Spider een fractie later, maar de execte datum/maand daarvan weet ik niet want in de Spider zijn de TS en de JTS een tijdje naastelkaar leverbaar geweest. (de 1.8 TS, de 2.0 Ts en de 2.0 JTS dus.) In de GT dus sinds de introductie,(2004) maar dan meteen met de betere JTS versie. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Ronald Reijers
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 21:08

RE: Alfa GT

wo jan 05, 2011 23:12

Ik heb zelf goede ervaring met mijn GT 2 JTS bouwjaar is dec 2004 :lol: ze gebruikt 1ltr op 9000km.
Bij aanschaf had ze 24635km op de teller staan en nu bijna 65000km
We heb er nu ongeveer 40000km mee gereden, waarbij we al diverse bergpassen gedaan hebben, waaronder de splugen 2x van zwitserland naar italie en terug (dit is een ervaring op zich) ze mist nog geen power :lol:
Je moet goed opletten wie er in heeft gereden en hoe? Het is belangrijk dat ze warm is, voor je haar belast
Wij rijden al meer dan 35 jaar alfa. En nog steeds met veel plezier en naar alle tevredenheid.

Succes met je zoek tocht naar een goede GT2 JTS ik kan ze aanbevelen, groeten Ronald.

Gebruikersavatar
Ronald Reijers
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 21:08

RE: Alfa GT

do jan 06, 2011 21:41

Sorry tik foutje 1 ltr olie op 19000km (Kroon emperol racing 10w-60)
succes Ronald

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: RE: Alfa GT

do jan 06, 2011 23:29

De 2.0 JTS is voor het eerst in de 156 geleverd vanaf maart 2003. In de GT direct bij de introductie, dus vanaf begin 2004.
Ehh, bijna aan jaar eerder dus: April 2002 eerste levering in NL in de 156 (Samen met de intro van het nieuwe dashbord in de 156.)

In de Spider een fractie later, maar de execte datum/maand daarvan weet ik niet want in de Spider zijn de TS en de JTS een tijdje naastelkaar leverbaar geweest. (de 1.8 TS, de 2.0 Ts en de 2.0 JTS dus.) In de GT dus sinds de introductie,(2004) maar dan meteen met de betere JTS versie. :wink:
Hè wat stom, je hebt helemaal gelijk! Ik bedoelde idd 2002. :oops:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa GT

vr jan 07, 2011 13:08

Bedankt allemaal.

De 1.8 vond en vindt ik inderdaad onderbemeten voor zo'n auto, 140 pk of niet.

Over de 2.0 JTS:
Als ik het goed begrijp is de strekking van het verhaal, dat het met een 2.0 JTS (introductie 2004) met het olieverbruik dus wel mee valt?

Dan nog vindt ik het wel erg storend als de motor zo veel power verliest, danwel inhoud. Volgens de gegevens van Squadra Tuning heb je in de praktijk dan nog maar 2 tot 6 pk meer dan de 1.8, maar wel 30 extra kilo's te verslepen. Ik ben geen racer, maar dat vindt ik echt doodzonde en is eigenlijk de reden dat ik de 2.0 niet zo aantrekkelijk meer vindt. Ben inderdaad wel benieuwd of dat bij nieuwere exemplaren (nieuwer dan 2004) ook het geval is, misschien kan ik een mailtje aan Squadra Tuning wagen.

De 3.2 V6 lijkt me echt een waanzinnige auto, die het beste van beide werelden combineert:
- Prachtig design
- Beer van een motor
- Prachtig geluid
- Ogenschijnlijk geen problemen met olieverbruik + vermogensverlies

Het is voor mij niet onbetaalbaar... Verbruik zal 1:7 zijn en rijd max. 300 km per week, gecombineerd snelweg en 80 k/m wegen (wel regelmatig files daar, dat wel).

Maar wil ook nog op vakantie en dergelijke en heb nog een ega om te overtuigen :) . We hebben en houden 2 auto's, momenteel zijn het allebei zuinige auto's. Dus als het exit 1 zuinige auto is, komt er wel iets heel anders voor in de plaats voor benzine en onderhoud... Heb al uitgerekend dat je er twee Twingo's van kan rijden per maand, heb onderhoud daar nog niet in mee kunnen nemen. :)

Maar ja, je rijdt wel een ECHTE auto en na 10 jaar economische auto's, zou het wel DE auto zijn. Zoals boven gezegd, het beste van beide werelden. Choices, choices...
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfa GT

vr jan 07, 2011 16:19

Bedankt allemaal.

De 1.8 vond en vindt ik inderdaad onderbemeten voor zo'n auto, 140 pk of niet.

Over de 2.0 JTS:
Als ik het goed begrijp is de strekking van het verhaal, dat het met een 2.0 JTS (introductie 2004) met het olieverbruik dus wel mee valt?

Dan nog vindt ik het wel erg storend als de motor zo veel power verliest, danwel inhoud. Volgens de gegevens van Squadra Tuning heb je in de praktijk dan nog maar 2 tot 6 pk meer dan de 1.8, maar wel 30 extra kilo's te verslepen. Ik ben geen racer, maar dat vindt ik echt doodzonde en is eigenlijk de reden dat ik de 2.0 niet zo aantrekkelijk meer vindt. Ben inderdaad wel benieuwd of dat bij nieuwere exemplaren (nieuwer dan 2004) ook het geval is, misschien kan ik een mailtje aan Squadra Tuning wagen.

De 3.2 V6 lijkt me echt een waanzinnige auto, die het beste van beide werelden combineert:
- Prachtig design
- Beer van een motor
- Prachtig geluid
- Ogenschijnlijk geen problemen met olieverbruik + vermogensverlies

Het is voor mij niet onbetaalbaar... Verbruik zal 1:7 zijn en rijd max. 300 km per week, gecombineerd snelweg en 80 k/m wegen (wel regelmatig files daar, dat wel).

Maar wil ook nog op vakantie en dergelijke en heb nog een ega om te overtuigen :) . We hebben en houden 2 auto's, momenteel zijn het allebei zuinige auto's. Dus als het exit 1 zuinige auto is, komt er wel iets heel anders voor in de plaats voor benzine en onderhoud... Heb al uitgerekend dat je er twee Twingo's van kan rijden per maand, heb onderhoud daar nog niet in mee kunnen nemen. :)

Maar ja, je rijdt wel een ECHTE auto en na 10 jaar economische auto's, zou het wel DE auto zijn. Zoals boven gezegd, het beste van beide werelden. Choices, choices...
Kijk je overtuigt jezelf... :lol:

Inderdaad, de 18 16v mag dan op papier wel 140 pk hebben zo voelt ie niet aan, ben ik eens met je. Ben geen fan van de 2.0 jts, ook al zou je een redelijk oliezuinige treffen dan komen er (ook hier) niet de pk's uit die je wilt...

Tja de 3.2 dan. Iedere dag die verslavende duw en bijbehorend gebrul....Dan ben je dat eco gemekker zo vergeten... :twisted:

Suc6 met t overtuigen van je egaa,grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Alfa GT

za jan 08, 2011 20:42

Zo,tenslotte nog een stomme opmerking,gechipte JTD.
Tegen de 180PK 380NM loopt 1op15 of zuiniger en heeft geen zware neus.
Gebruikt geen olie of sloten benzine.
Ik heb er al 6 jaar 1 tje en mijn 166 3.0 24v is niet zo snel als de JTD en als er een bocht aankomt al helemaal niet.
Ik heb ook een GTV v6 TB en die heeft het er goed moeilijk mee om bij te blijven.dusss...
Van het geluid dat weet ik :oops: maar daarom heb ik er ook wat anders bij.
Hoewel ik voor dat geld voor een brera ging kijken.

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

RE: Alfa GT

zo jan 09, 2011 10:30

Er staat ook een mooie GT 3.2 in het "Te koop forum"
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
feolener
Newbie
Newbie
Berichten: 39
Lid geworden op: di jul 10, 2007 21:35
Locatie: Waddinxveen

RE: Alfa GT

zo jan 09, 2011 17:02

Heb zelf een 2.0JTS van 2004. qua olie verbruik is deze een stuk beter dan mijn vorige auto (de 156 2.0 TS uit 99) en misschien was het toen niet helemaal objectief bij testrijden, maar in mijn herinnering ben ik zeker eerder weg bij het stoplicht dan met de 156.

distributie riem vervangen was met de 2.0 ongeveer 600 euro dacht ik (is vorig jaar gebeurd, dus ligt een beetje achter in het geheugen). Verder bekende kwaaltjes zijn de krakende ophanging. Niet dat het altijd kraakt, maar de ophanging slijt / droogt uit, waardoor deze gaat kraken.
De stabilisator stang is vervangen geraakt (ongeveer 300 eur)
remschijven voor waren 's winters krom getrokken na een week niet gebruikt te hebben (zo zie je maar weer.. je kunt er maar beter in blijven rijden :) ) a 530 eur
Laatst kraakte deze linksvoor bij het uitveren.. sinds ik 1600 km (naar Oostenrijk en terug) door Duitsland ben geweest heb ik geen kraakje meer gehoord.

(helaas ben ik zelf niet technisch onderlegd en heb dit dus allemaal moeten uitbesteden aan de garage, wat de prijs dus aardig doet oplopen)

Het fluiten van de ramen schijn je op te kunnen lossen door ze af te stellen.. nu is mij nog geen gefluit opgevallen.

Waar ik wel tegenaan ben gelopen was een knipperende dagteller (kwam door een storing in de boordcomputer, na het resetten bij de dealer was dat verholpen).
De ramen willen ook nog wel eens kuren vertonen. Volgens mij vooral als ze niet goed open willen (bijv 's winters als alles bevroren is). Daar is een simpel reset truukje voor. Overigens is mij dit in het begin meer overkomen dan na de reset van de boordcomputer (voor was het om de 2 weken wel raak, daarna 1x in de 6 maanden)

Verbruik.. ik rijd dagelijks eigenlijk niet op de snelweg (woon-werk is welgeteld 5 km denk) en zomers doe ik dan in het weekeinde 200 km. Daarmee rijd ik gemiddeld 1:10
's winters is een ander verhaal, met winterbanden en zonder de 200 km in het weekeinde rijd ik 1:8.

Afgelopen rit door duitsland reed ik gemiddeld 1:11 (met stukjes 180, harder was niet verantwoord / kon niet)
als je 220 rijd, dan doet de 2.0jts 1:4 verbruiken en als je dan op een weg zit waar ze 200+ km lang geen tankstelle hebben, dan sta je zonder benzine :oops:.

andere kosten die je aan de GT kan hebben zijn vooral door mensen. Er is in de tijd dat ik de GT heb (nog geen 2 jaar) als 1x geprobeerd in te breken, waarbij het slot en deurgreep aan het linker portier vervangen moesten worden (a 400 euro) en is er 1x iemand rondom de auto gelopen met een sleutel tegen de lak kosten +/- 3000 euro.


Dit alles is het me achteraf gezien zeker nog steeds waard geweest. Het is een geweldige auto. Stoelen zitten geweldig en de wegligging van de auto is heerlijk. de traction control is niet overheersend. (een collega van me heeft een 159, maar kan met glad weer bijna niet van zijn plek afkomen, omdat de traction control continue ingrijpt). Ik kan de banden laten slippen, maar de TC grijpt op een goed moment wel in.

Klein nadeel van de grote deuren is dat je ze bijna niet eens op de eerste stand kan openen in parkeervakken.

mm.. is toch een langer verhaal geworden dan ik in eerste instantie dacht.

Meinders
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: ma sep 05, 2005 14:02

RE: Alfa GT

zo jan 09, 2011 22:46

In juni gaat mijn 2.0 jts Imola uit de lease, misschien is dat wat voor je? Een warte uit 2007 met nog maar 70k op de teller. Schitterende Imola-uitvoering, dus met prachtig leer (de vanillekleur), xenon, 17 inch lmvelgen, parkeersensoren etc.

Ik heb de auto nu ruim drie jaar en hij bevalt perfect. Heb er in die nooit iets raars mee gehad. De tweeliter is heerlijk vlot, maar niet bloedsnel. Op papier zou ie in 8,7 naar 100 snellen, net zo snel als mijn 89-er Delta HF Turbo ( te koop trouwens :wink:), maar die voelt wel sneller aan. Niettemin een heerlijke wagen met bruikbare kofferbak, perfecte stoelen, goede geluidsinstallatie van Bose en een schitterend uiterlijk. Maar dat wist je al...

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

Re: RE: Alfa GT

ma jan 10, 2011 20:13

In juni gaat mijn 2.0 jts Imola uit de lease, misschien is dat wat voor je? Een warte uit 2007 met nog maar 70k op de teller. Schitterende Imola-uitvoering, dus met prachtig leer (de vanillekleur), xenon, 17 inch lmvelgen, parkeersensoren etc.

Ik heb de auto nu ruim drie jaar en hij bevalt perfect. Heb er in die nooit iets raars mee gehad. De tweeliter is heerlijk vlot, maar niet bloedsnel. Op papier zou ie in 8,7 naar 100 snellen, net zo snel als mijn 89-er Delta HF Turbo ( te koop trouwens :wink:), maar die voelt wel sneller aan. Niettemin een heerlijke wagen met bruikbare kofferbak, perfecte stoelen, goede geluidsinstallatie van Bose en een schitterend uiterlijk. Maar dat wist je al...
Op deze termijn kan ik helaas nog niets besteden. Maar bedankt voor het aanbod.
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Mathijs
Member
Member
Berichten: 146
Lid geworden op: zo dec 30, 2007 21:09

RE: Alfa GT

ma mar 07, 2011 20:42

Hi Erik,

Ik rij zelf in een JTD 16V en dat bevalt ontzettend goed. Gewoon veel vermogen en vindt het persoonlijk veel beter rijden dan de 1.8 en 2.0 benzine motoren. Echter moet dit uiteraard wel uitkomen met de km's die je elk jaar maakt.

Echter mag ik ook met regelmaat in de GT v6 van mijn vader rijden. Deze auto is geheel aangepakt bij madeno (onderstel + aantal kleine verbeteringen aan motor. heeft nu 270 pk) Wanneer ik in deze auto rijd is het net of die van mezelf een 1.8 JTS is :P
Ik kan dan ook alleen maar zeggen wanneer ik minder km's ga rijden en weer een GT neem er een v6 komt :wink: Het is qua auto echt een wereld van verschil!

Groet Mathijs

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa GT

zo feb 05, 2012 12:01

Goedemorgen,

Inmiddels al weer een tijdje verder na het laatste bericht. Vanwege omstandigheden nog steeds geen andere auto voor de deur, ik ben nog naarstig op zoek. Wel ben ik er definitief uit dat het geen GT gaat worden. De V6 lijkt me geweldig, maar aangezien ik twee auto's voor de deur nodig heb en er nog andere hobbies zijn, is dat geen haalbare kaart (helaas). De 2.0 met JTS motor durf ik eigenlijk niet aan met al die horrorverhalen op Squadra. Zul je net zien dat je bijna 15K uitgegeven hebt aan een goed onderhouden exemplaar en dat je toch pech hebt. Plus dik 20 pk vermogensverlies met dichtslibben op een auto van 1.295 kg is niet niks. Misschien doe ik mezelf 'te kort', maar nogmaals ik speel liever op safe. Lager dan 2.0 of een diesel wil ik niet met deze auto.

Inmiddels ben ik (nog steeds) in een zeer brede optiek op zoek naar een sportievere auto. Ik gun hierbij (hopelijk geen vloeken in de kerk) ook andere merken en modellen een kans. Helaas wordt het verbruik en onderhoud door een aantal andere ontwikkelingen (nee geen kinderen!) ook iets kritischer inmiddels, kan dus gewoon geen auto kopen waar je op leeg loopt. Meer dan vier cilinders wordt het dan ook niet. Verbruik op zijn onzuinigst 1 op 10 zou leuk zijn, alles wat zuiniger is is meegenomen. Maar ja, ben me er van bewust dat alles wat 'sportiever' is met zo rond de 150 pk, ik wel realistisch moet blijven. De betaalbare Italiaanse merken blijven wel in mijn hart en ik ga dus eerst wat proefritten maken in wat Italiaanse kandidaten, voordat ik een definitieve mening kan vormen. Mogelijk later nog andere auto's, als ze de kans krijgen ... (?)

Gisteren heb ik dus mijn eerste proefrit gemaakt in Alfa Romeo, ooit (schaam schaam). Het was een 147 met de 2-liter motor, uit 2008. Betaalbaar qua aanschaf en tsja, verbruik. Ongeveer 1 op 10, met wat doortrappen zal het ook wel 1 op 9 zijn. Onderhoud heb ik geen idee van, want ik heb alleen maar gebakkies gereden. Maar ik heb het verhaal omgedraaid en ben nu al in ratio aan het praten, voordat de emotie erin komt. Nu wel, here goes: Ik was verre van teleurgesteld. De styling van de 147 spreekt mij zeer aan, ik geef alleen de voorkeur aan een 3-deurs (dit was een 5). OK geen GT, maar echt niet verkeerd. En dan dat interieur. Stel voor, je kijkt altijd tegen goedkoop plastic aan in donker- en lichtgrijstinten. Deze Business had leren bruine bekleding en de stoelen zaten als gegoten. Jongens, jongens wat voelde ik mij verwend. Het gestikte stuur, de klokken in tunnels, de wijzerplaten met 'Aqua', 'Olio', 'Benzina', ik vond het helemaal top. Nogmaals, als je dit niet gewend bent denk je er normaal niet over na dat een interieur er ook zo uit kan zien. Echt prachtig. Bovendien in perfecte staat, auto had nog geen halve ton gelopen.

Het rijden was ook een ervaring op zich. Ik had er veel over gelezen en wist dat ik geen stoplichtsprinter moest verwachten, maar gewoon een vlotte reisauto. Dit stelde absoluut niet teleur, de 150 paarden zijn meer dan zat om de auto vlot van de plaats te krijgen. Stel voor, je rijdt normaal een koffiemolentje met bijna 1.200 cc inhoud en 60 paarden. Boven de 60 is alle trekkracht eruit en boven de 100 is de huidige auto zo dood als een pier. Dan rijdt je in een 2-liter met zijn grote souplesse, een wereld van verschil. Helaas was de tank bijna leeg en moest ik remmen voor een Prius (ook lag er wat sneeuw), maar wat een verademing om boven de 100 nog reserves genoeg te hebben. Er zat absoluut nog veel meer in! Onderstel is ook prima in orde, goede mix tussen sportief en comfortabel (had het nog iets strakker verwacht, maar kan mijn beleving zijn). Het sturen met zijn hydraulische bekrachtiging is ook heerlijk, de elektrische bekrachtiging van de Twingo is boven de 100 erg vaag in het stuur. Maar ja, ik heb geen ander vergelijkingsmateriaal... Ik heb een half uur gereden, maar dat was voldoende om een goede indruk te krijgen. Zou dit het begin van het Alfa virus zijn? Ben wel een beetje onder de indruk.

Toch wil ik ook nog met een MiTo test gaan rijden. Ik vindt dit in de basis een minder 'volwassen' auto dan de 147 qua styling. Toch, in de showroom stond een zwarte en een blauwe, iets verlaagd en ik kan niet anders concluderen dat ik het een mooie auto vindt. Een echte Alfa, hoewel hij uit bepaalde hoeken mooier is dan andere, kan ook wennen zijn. Mooie wielen eronder en uiteraard de 155 pk versie. Een diesel of een 78-pk torretje zou ik zelf nooit kopen. Uiteraard heeft de dealer mij ook geinformeerd dat onderstel en sturen een ander verhaal is dan de 147. Mogelijk valt dat dan weer tegen dan, maar niet proberen is ook niet zelf ervaren. Iets verlagen zou het stuurgevoel kunnen verbeteren. Wel minder souplesse in de motor omdat je toch weer naar een '1.4-tje' gaat, maar dan wel met 155 pk en leuke tuningsmogelijkheden (Squadra chippie anyone)? Wel is hij wat lichter en belooft de Multi Air motor een zuiniger verbruik. Eh ja, belooft, maar ik snap ook wel dat je alleen 1:14 gaat halen als je heel erg je best doet. Maar ja, zo rijdt je hem in de praktijk niet. Misschien iets zuiniger dan de 147 2.0, maar zal geen groot verschil zijn denk ik zo.
Anyways, ik ga ervaringen op doen en kijken hoe het me allemaal (niet) bevalt. De 147 is inmiddels wel een serieuze kandidaat!
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”