Arrrhalomynn

Een 156 2.0 TS of JTS?

wo sep 15, 2010 23:39

Ik zit er aan te denken om mijn 156 2.0 TS sedan van 1999 te vervangen door een wat jonger exemplaar, met wat minder kilometers. In 2002 is de TS echter vervangen door de JTS. Is dit een wijziging waar ik mij iets van moet aantrekken? Met andere woorden, wat zijn de verschillen tussen deze motoren? Niet zozeer technisch, maar wel betreft kwaliteit, rij-eigenschappen, verbruik, etc.. Kortom, wat zijn de voor- en nadelen? Zijn er dingen waarbij ik bij aankoop van een JTS specifiek op moet letten?

Ik weet dat hij officieel zo'n 10 pk meer heeft, maar dat dit er in de praktijk niet echt uit komt. Ook heb ik gelezen dat er nogal wat aanloopproblemen met dit type motor zijn geweest. Aan de andere kant is, bij mijn weten, cruise control pas een optie geworden bij invoer van deze motor, en ik mis cruise control behoorlijk.

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1289
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Een 156 2.0 TS of JTS?

do sep 16, 2010 15:53

De JTS is een hele fijne motor met veel koppel onderin, heel andere koek dus dan de 2.0 TS. Echter hoor je toch wel veel verhalen over fors olieverbruik, dat zou mij persoonlijk tegenhouden er 1 aan te schaffen.

Sam van Lingen kon destijds voor € 1.500 de motor modificeren, waarbij andere olieschraapveren werden gemonteerd (even uit mijn hoofd), naast nog wat andere aanpassingen. Nadat dit gedaan was had je er echt een fijn en probleemloos blok aan.

Geen idee met ingang van welk jaar alle JTS'en af-fabriek al goed waren, ik denk ergens vanaf 2005.

Is een 2.5 V6 24V geen optie voor je? Scheelt je per maand niet heel veel € extra t.o.v. een 4-pitter, en is nóg weer heel wat fijner dan een JTS.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Een 156 2.0 TS of JTS?

do sep 16, 2010 16:38

Let er op dat je JTS gemodificeerd is :!: . Verder een prima motor. V6 is fijner, maar ook beduidend dorstiger. Doorsnee verbruik JTS ligt tussen 1 op 10 en 1 op 12.
Wat zoek je precies? Onze 156 gaat binnenkort weg. (156 JTS Distinctive) en is gemodificeerd via Wim Prins bij Sam van Lingen. Als het je wat lijkt stuur maar PB-tje.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Arrrhalomynn

RE: Een 156 2.0 TS of JTS?

do sep 16, 2010 18:08

Ik ben geen fan van de nieuwe neus, dus als ik voor een JTS ga, zal hij uit 2002 of 2003 moeten zijn.Als ik een goede wil, moet hij dus gemodificeerd zijn. Fijn om te horen dat hij veel koppel heeft bij lage toeren, want ook dat mis ik bij mijn TS. Zeker omdat ik voorheen veel in een gechiptunede 166 2.4 jtd reed, die bij lage toeren ging als de brandweer.

Een paar weken geleden heb ik proefgereden in een 156 v6 van 1999. Aan de ene kant vond ik het een hele fijne, snelle auto. Ook vanwege de 6-bak. Aan de andere kant stoorde ik mij aan het motorgeluid. Daarnaast werd hij ERG langzaam warm. Na een minuut of twintig was hij nog niet op temperatuur. Omdat ik veel korte stukjes rijd (plus minus 5 km), rijd ik daardoor veel te vaak met een koude motor. Dat het ding meer verbruikt en meer weegt speelt ook mee. Op de v6 ben ik dus een beetje afgeknapt.

Ik 'zoek' (ben mij vooralsnog aan het oriënteren) een 156 2.0 berlina, met cruise control, handgeschakeld, lederen bekleding, bij voorkeur een houten stuurwiel, zonder enige opsmuk. Dus ook geen af-fabriek sideskirts en dergelijke. Ik wil er niet meer aan uitgeven dan rond de € 5.000. Ik ben geen knutselaar, dus hij moet wel behoorlijk goed zijn.

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Een 156 2.0 TS of JTS?

do sep 16, 2010 19:10

Een v6 niet willen omdat toevallig 'jouw test exemplaar' niet warm wil worden, ligt toch echt aan de thermostaat en niet aan de v6!


En zeggen dat je je stoort aan het geluid van een Busso V6, is echt vloeken in de kerk op een Alfa forum! (tenzij een bleerpijp of doorgerotte pijp op zit, dan kan ik me voorstellen dat het algehele geluidsnivieau storend is).
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Arrrhalomynn

Re: RE: Een 156 2.0 TS of JTS?

do sep 16, 2010 20:04

Een v6 niet willen omdat toevallig 'jouw test exemplaar' niet warm wil worden, ligt toch echt aan de thermostaat en niet aan de v6!
Tja, dat is wat de betrouwbaar overkomende verkoper mij vertelde. Omdat ik ook MET warme motor geen interesse zou hebben, heb ik mij er verder niet in verdiept. Maar hoelang heeft een 2.5 v6 dan nodig om op temperatuur te komen?

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1289
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Een 156 2.0 TS of JTS?

vr sep 17, 2010 20:17

Mijn ervaring is ruim een kwartier, pas dan is de olie goed warm. Als je alleen maar korte stukjes rijdt met je V6 komt hij niet op temperatuur en zal hij zuipen als een tempelier.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Een 156 2.0 TS of JTS?

vr sep 17, 2010 20:33

ja, de olie. maar wedden dat er op de water temp. is gelet :roll:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Verde mitro 33SW
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: di okt 28, 2008 10:21
Locatie: wagenborgen

RE: Een 156 2.0 TS of JTS?

vr sep 17, 2010 20:49

Heb zelf een niet gemodificeerde JTS gehad, olieverbruik was 1op 4000km.
Vrij soepele motor, maar niet zo bruut als een TS.
Verleden : Teveel alfa's
Heden :

33 1.7 i.e SW Verde Mirto '93
Spider giallo zoe v6 24V '01
166 2.4 JTD AUT 04
Ducato 130 Multijet aut.' 16

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”