erka

145 1.4TS kopen of niet kopen ?

ma mei 24, 2010 14:28

Heren / Dames....

heb al eens een beetje zitten zoeken hier op het forum, maar vind eigenlijk niet direkt de antwoorden die ik graag zou lezen :?


na 4 Alfa's ( 2 x 156 1.9 JTD, 1 x spider 2.0TS en een 156 2.5 V6 ) is er om de een of andere reden interesse in een 145.
nu ben ik er hier in de regio 2 tegen gekomen die mijn aandacht hebben.

beide zijn voorzien van een 1,4 TS motor, beide met zeer acceptabele km standen
de ene is bouwjaar 1998, heeft de minste km en ziet op de foto's erg netjes uit,
de andere is eentje van 2000, ziet er ook netjes uit maar heeft een kapotte voorbumper...

wat mij het meest bezighoud is de 1.4 TS,
met name de "betrouwbaarheid" en evt. de wat minder goed gedane onderhoudswerkzaamheden die mogelijk
zijn.

wat mijn twijfels dan ook zijn, deze hebben eigenlijk nagenoeg alleen betrekking op het motortje...
is de 1.4 TS net zo gevoelig als de 1.6, 1.8 en de 2.0 TS blokken ?
( te laag oliepeil wat bijna altijd resutlteerd in lagerschade, of is dit bij deze blokken niet zo'n gevoelig punt ? )

alvast mijn dank voor de reacties.

Roger

Gebruikersavatar
BasBreda
Member
Member
Berichten: 143
Lid geworden op: za mei 24, 2008 20:52
Locatie: Breda

Re: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

ma mei 24, 2010 14:41

Heren / Dames....

heb al eens een beetje zitten zoeken hier op het forum, maar vind eigenlijk niet direkt de antwoorden die ik graag zou lezen :?


na 4 Alfa's ( 2 x 156 1.9 JTD, 1 x spider 2.0TS en een 156 2.5 V6 ) is er om de een of andere reden interesse in een 145.
nu ben ik er hier in de regio 2 tegen gekomen die mijn aandacht hebben.

beide zijn voorzien van een 1,4 TS motor, beide met zeer acceptabele km standen
de ene is bouwjaar 1998, heeft de minste km en ziet op de foto's erg netjes uit,
de andere is eentje van 2000, ziet er ook netjes uit maar heeft een kapotte voorbumper...

wat mij het meest bezighoud is de 1.4 TS,
met name de "betrouwbaarheid" en evt. de wat minder goed gedane onderhoudswerkzaamheden die mogelijk
zijn.

wat mijn twijfels dan ook zijn, deze hebben eigenlijk nagenoeg alleen betrekking op het motortje...
is de 1.4 TS net zo gevoelig als de 1.6, 1.8 en de 2.0 TS blokken ?
( te laag oliepeil wat bijna altijd resutlteerd in lagerschade, of is dit bij deze blokken niet zo'n gevoelig punt ? )

alvast mijn dank voor de reacties.

Roger
Hoi,

Volgens mij ben je de Roger die ook op mijn auto gereageerd heeft maar niet in het budget lag. Ik rij nu al een tijdje mijn 145 en heb eigenlijk nog nooit olie hoeven bijvullen. Denk dat degenen voor mij ook met liefde en zorgvuldigheid zijn omgegaan met de auto. Dat zal ook vaak te maken hebben met peilen. Ik wil hier niet een verkooppraatje houden maar ik weet niet wat je budget is maar ik zou (tenzij je handig bent en er ook tijd voor hebt) nooit een auto kopen met schade, want je weet nooit precies wat er mee gebeurd is en of er daarom problemen terug komen. Dan maar misschien even wachten en net wat meer uitgeven dan je je nu kunt permitteren. Ik heb het zelf ook niet zo breed en toen ik destijds mijn 145 kocht had ik al een aantal maanden wat geld opzij gezet. Qua gevoeligheid van motoren durf ik niks te zeggen.

Succes met de keuze!

Bas
Gehad: '92 33 1.4 IE - '99 145 1.6 TS
Nu: P206.. Omdat de broek niet aan heb :(

erka

RE: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

ma mei 24, 2010 14:45

Hallo Bas,

had idd op de jouwe gereageerd....
hier in de regio staan 2 1.4TS'en te koop, waarvan er eentje met de hele climbim erin ( leer, airco en weet ik het wat...)
beide benaderen mijn gesteld budget, dus hebben ook mijn interesse.

vandaar een beetje het informatie vergaren over de TS blokkies...

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

ma mei 24, 2010 16:30

Niet anders dan andere TS blokjes. Echter voor deel is wel dat bepaalde mensen de 1.4 te min vinden, en die bepaalde mensen rijden juist vaak een auto stuk :wink:

Persoonlijk vind ik de 1.4TS 145 die ik ook bezit een super fijne auto, met pit genoeg. Ik hoef eigenlijk ook nooit olie bij te vullen maar ja d'r staat ook pas 40k op het klokje, nog een voordeel een lage km stand zul je sneller treffen in de 1.4 range.

Denk vooral bij starten aan de nokkenasversteller (dieselstart) en de history van de riem.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

ma mei 24, 2010 16:32

Een 1.4 is net zo robuust/kwetsbaar als de andere TSen. De 1.6 en 1.8 zijn eigenlijk het meest probleemloos, de 2.0 heeft vaker lagerschade en de 1.4 heeft vaker dure distributieschade als het een keer fout gaat.

Ik heb een 1.4 te koop die 144.000 gelopen heeft en die is prima, m'n daily is een 1.4 op gas en die heeft nu 332.000 km gelopen en doet het ook nog steeds, dus het kan best goed gaan en het gaat ook best vaak goed.

Als je nogal met een budget zit, moet je goed oppassen als je nu een 145/146 koopt. Ze zijn behoorlijk gevoelig voor roest en onderhoud is in de lage prijsklasse vaak niet goed uitgevoerd. Dat is geen garantie dat een duurdere beter is, of een goedkope slecht, maar de statistiek is wel dat een 145/146 van onder de E1000 je waarschijnlijk nog veel geld gaat kosten om goed te krijgen, of binnen een of twee jaar naar de sloop kan.

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1289
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

ma mei 24, 2010 22:43

Ga deze maar halen Roger, staat bij een betrouwbaar adresje.

klik
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

arjan900

RE: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

wo sep 01, 2010 11:25

Ik rijd al 10 jaar met een 1,4TS en de motor heeft me nooit in de steek gelaten. Ook geen olie verlies en nooit overvehit (ooit bij 40+graden tot Sicilie gereden). Het vermogen is meer dan genoeg. Ik rijd jaarlijks met een volle bak snowboardvrienden richting Alpen en hij rijdt prima op de snelweg en trekt de bergen ook op. Het benzine verbruik is 1 op 13 gemiddeld.

Waar mijn auto 146 uit 1998 (staat altijd buiten) last van heeft is roest op subframe en allerlei blakjes onder de motorkap..die wel te vervangen zijn. Balkje onder radiator koste bij de garage nieuw 120EUR. Balkjes in de voor-zijpanelen ooit op internet gezien voor 20EUR.
Ook even de koplampen en controleren of de spiegels in de lamp niet los liggen (ze breken af bij afstellen)...makkelijk te controleren...even net als lampje vervangen het kapje eraf en met je vinger tegen de spiegel duwen. Als ze kappot zijn dan kost nieuw tussen de 50 en 200EUR per stuk.

Bij de laatste APK euren krijg ik steeds vaker te maken met vervangen van rubbers draagarmen, vervangen fuseekogels en vervangen wielllagers.
Na 12jaar kan je dit soort reparaties verwachten...

Extra plus punt bij de 1,4 motor is de ruimte onde rde motorkap...je kan gemakkelijk overal bij want de motor is klein... :D

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

wo sep 01, 2010 13:00

Bij de laatste APK euren krijg ik steeds vaker te maken met vervangen van rubbers draagarmen, vervangen fuseekogels en vervangen wielllagers.
Na 12jaar kan je dit soort reparaties verwachten...

Extra plus punt bij de 1,4 motor is de ruimte onde rde motorkap...je kan gemakkelijk overal bij want de motor is klein... :D
Een 1.6 is even groot . De 1.8 en 2.0 zijn ietsje hoger en de 2.0 is ietsje breder, maar dat zit tussen de distributieriem en de linkerzijkant, daar zie je niets van. Als je niet heel goed weet waar je op moet letten zie je het verschil niet aan het blok. Draagarmen en dergelijke hebben ze al vanaf nieuw, dat heeft niet zoveel met de 12 jaar dat je auto oud is te maken. Als je alleen maar roest hebt aan de radiatorbalk en de bumpersteuntjes bof je ontzettend. De meesten hebben ondertussen toch wel plekken op de bodem en aan de buitenkant van de langsdragers.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

wo sep 01, 2010 22:37

Heb gisteren net de 1.4 TS van onze zon overgenomen, die hem sinds januari heeft.
Ding heeft nu 133 dkm gelopen en verbruikt geen Olio. Distributie heb ik gisteren vervangen en alhoewel de rollen en de waterpomp eigenlijk nog best goed aanvoelden is hij met nieuwe onderdelen wel echt muisstil geworden. Gewoon bij twijfel alles vervangen dus.
Thermostaat is ook een zwak punt maar dat weet je naar de diverse Alfa's vast al/ Verder is de 145 zeker niet ondergemotoriseerd met de 1.4 en het brandstofverbruik is vrij aardig. 1 op 12 is gemakkelijk haalbaar.

Volgens mij hebben de 1.6 en 2.0 dezelfde buitenafmetingen dus qua ruimte valt het allemaal wel mee. Tis iig een stuk gemakkelijker sleutelen dan een boxer. Roestaandachtspunt is de bodemplaat tegen de dorpels aan ter hoogte van de bestuurdersstoel aam weerszijden. Verder kan ik geen roestvorming ontdekken op de ook immer krokante steuntjes achter de voorbumperhoeken na.
Onze 145 is overigen voorzien van DE-Lampen, net als Oa BMW. Is dat een optie misschien??

:idea: Qua onderhoud is regelmatig (goede) olie verversen en flushen een behoud voor je motor omdat je beduidend minder kans hebt op defecte(vervuilde) klepstoters en een weigerachtige nokkenasversteller.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

wo sep 22, 2010 15:12

Wij hebben ook een aantal jaren rond gereden in een 1.4 16v van 2000, en heel wat kilometers ermee gedraaid.
Een erg fijne motor waarmee je prima mee kan in het dagelijkse verkeer, voor topprestaties moet je uiteraard niet
de minste motor nemen, maar met z'n 103 pk kun je hem toch aardig de sporen geven.
Wat je wel merkt is wanneer je de airco bijzet, dan is dat duidelijk merkbaar aan de prestaties.
Hij is ons prima bevallen al die jaren, en heeft ons naast het gebruikelijke onderhoud nooit echt laten staan.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
marco d b
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: ma jun 21, 2010 21:51
Locatie: dordrecht
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

ma okt 25, 2010 23:42

heel toevallig heb ik zaterdag een 146 1.4 ts voor me vrouwtje aan geschaft .
het nissan sindroom uit geband dus leuk ding voor niet teveel.
122 op de teller ik ben er nog even onder door gekropen.
maar kon niks krokants ondekken in de vorm van roest.
onder houds historie allemaal vaag dus distrebutsie.
en de nokken as versteller gaan er gewoon af.
en als ik dan tog bezig ben dan de waterpomp.en al wat er nog meer zit.
ook maar vervangen omdat ik geen zin heb om alles dubbel te gaan doen.
of half werk zo als ik het ook wel noem.
maar bij aan schaf tog even vlink aan de tand gevoeld en ik was wel onder de indruk van de 1.4 moter
hij komt er goed mee voor uit dat viel zeker niet tegen .
als je gaat kijken voor een alfa door goed te luister naar de moter kom je al een heel end.
de autos die ik bezocht heb ben ik gewoon op de bonnevooi heen gegaan zodat ik de moter koud kon horen draaien.
en drie van de vier een rotte nok as versteller een ratelend geluit dus en een versleten onder stel heb ik er ook een paar van gezien .
en dan de auto handelaren nou ik heb weer de mooiste verkoop praatjes mogen aan horen van een oud mannetje geweest die zat er ook weer bij
altijd binne gestaan en dieler onder houden maar staat niks in het boekje.
dat soort grappen de koffie was lekker maar dat was het dan wel .
het handigste is als je iemand bij je heb die bekend is met alfa .
en zeker in de goed kopereprijs klasse .
negen van de tien keer is er altijd wel wat tevinden
bij deze moeten de schok dampers achter vervangen worden bvb die doen niet meer veel .
de rest tja voor mij is het gewoon achterstalig onderhoud .
en preventief onderhoud de distebutdsie dus .
dan weetje zeker dat je daar geen problemen mee krijgt .
beter voorkomen als telaat want dan word het pas echt duur .
maar als die dan weer klaar is dan heb je er een leuke auto aan .
en wat betreft de 1.4 niks mis mee priema moter zolang je er maar goed mee om gaat .
warm rijden dus niet gelijk knallen bij kouden moter .
en als de vorige eigenaar dat ook heb gedaan kan die nog een hele poos mee.
darom ben ik zelf gaan zoeken naar een niet op ge pimpt 146.
en ook gevonden .
ik hoop dat je hier iets aan heb en veel suces met zoeken .
en laatje niet in de maling nemen met mooie praatjes .
door verkopers en dergelijke zonder bewijzen door middel van onder houds geschiedenis die niet is vermeld op papier .
suc6 .
75-2.0 33-1.3 type 1 33-1.7ie 33-1.4ie 33-1.7ie 33-16v
33-17ie 156-1.6 ts .
146-1.6 145 qv 147-1.6 disting ding en 156 jts 2.0 en nog een 156 sw jts.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

di okt 26, 2010 00:06

Je bedoelt
Heel toevallig heb ik zaterdag een 146 1.4 ts voor mn vrouwtje aangeschaft .
Het Nissan syndroom uitgebant dus leuk ding voor niet teveel.
122 op de teller, ik ben er nog even onderdoor gekropen maar kon niks krokants ontdekken in de vorm van roest.
Onderhoudshistorie allemaal vaag dus distributie en de nokkenasversteller gaan er gewoon af.
En als ik dan toch bezig ben dan de waterpomp en al wat er nog meer zit ook maar vervangen omdat ik geen zin heb om alles dubbel te gaan doen.Of half werk zoals ik het ook wel noem.
Maar bij aanschaf toch even flink aan de tand gevoeld en ik was wel onder de indruk van de 1.4 motor.
Hij komt er goed mee vooruit, dat viel zeker niet tegen.
Als je gaat kijken voor een Alfa; door goed te luisteren naar de motor kom je al een heel eind.
De auto's die ik bezocht heb ben ik gewoon op de bonnefooi heen gegaan zodat ik de motor koud kon horen draaien.
En drie van de vier een rotte nokkenasversteller,een ratelend geluid dus.En een versleten onderstel heb ik er ook een paar van gezien.
En dan de autohandelaren; nou ik heb weer de mooiste verkooppraatjes mogen aanhoren, van een oud mannetje geweest, die zat er ook weer bij,altijd binnen gestaan en dealer onderhouden maar staat niks in het boekje.
Dat soort grappen, de koffie was lekker maar dat was het dan wel..
Het handigste is als je iemand bij je heb die bekend is met Alfa en zeker in de goedkopere prijsklasse. Negen van de tien keer is er altijd wel wat te vinden.
Bij deze moeten de schokdempers achter vervangen worden bvb, die doen niet veel meer.
De rest ,tja voor mij is het gewoon achterstallig onderhoud.
En preventief onderhoud, de distributie dus dan weet je zeker dat je daar geen problemen mee krijgt.
Beter voorkomen als te laat want dan word het pas echt duur.
Maar als die dan weer klaar is dan heb je er een leuke auto aan.
En wat betreft de 1.4, niks mis mee prima motor zolang je er maar goed mee om gaat.
Warm rijden dus niet gelijk knallen bij koude motor en als de vorige eigenaar dat ook heb gedaan kan die nog een hele poos mee.
Daarom ben ik zelf gaan zoeken naar een niet opgepimpte 146 en ook gevonden.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en veel succes met zoeken.
En laat je niet in de maling nemen met mooie praatjes door verkopers en dergelijke zonder bewijzen door middel van onderhoudsgeschiedenis die niet is vermeld op papier.
suc6.
zoiets gok ik? :wink:

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

di okt 26, 2010 00:14

Je bedoelt
Heel toevallig heb ik zaterdag een 146 1.4 ts voor mn vrouwtje aangeschaft .
Het Nissan syndroom uitgebant dus leuk ding voor niet teveel.
122 op de teller, ik ben er nog even onderdoor gekropen maar kon niks krokants ontdekken in de vorm van roest.
Onderhoudshistorie allemaal vaag dus distributie en de nokkenasversteller gaan er gewoon af.
En als ik dan toch bezig ben dan de waterpomp en al wat er nog meer zit ook maar vervangen omdat ik geen zin heb om alles dubbel te gaan doen.Of half werk zoals ik het ook wel noem.
Maar bij aanschaf toch even flink aan de tand gevoeld en ik was wel onder de indruk van de 1.4 motor.
Hij komt er goed mee vooruit, dat viel zeker niet tegen.
Als je gaat kijken voor een Alfa; door goed te luisteren naar de motor kom je al een heel eind.
De auto's die ik bezocht heb ben ik gewoon op de bonnefooi heen gegaan zodat ik de motor koud kon horen draaien.
En drie van de vier een rotte nokkenasversteller,een ratelend geluid dus.En een versleten onderstel heb ik er ook een paar van gezien.
En dan de autohandelaren; nou ik heb weer de mooiste verkooppraatjes mogen aanhoren, van een oud mannetje geweest, die zat er ook weer bij,altijd binnen gestaan en dealer onderhouden maar staat niks in het boekje.
Dat soort grappen, de koffie was lekker maar dat was het dan wel..
Het handigste is als je iemand bij je heb die bekend is met Alfa en zeker in de goedkopere prijsklasse. Negen van de tien keer is er altijd wel wat te vinden.
Bij deze moeten de schokdempers achter vervangen worden bvb, die doen niet veel meer.
De rest ,tja voor mij is het gewoon achterstallig onderhoud.
En preventief onderhoud, de distributie dus dan weet je zeker dat je daar geen problemen mee krijgt.
Beter voorkomen als te laat want dan word het pas echt duur.
Maar als die dan weer klaar is dan heb je er een leuke auto aan.
En wat betreft de 1.4, niks mis mee prima motor zolang je er maar goed mee om gaat.
Warm rijden dus niet gelijk knallen bij koude motor en als de vorige eigenaar dat ook heb gedaan kan die nog een hele poos mee.
Daarom ben ik zelf gaan zoeken naar een niet opgepimpte 146 en ook gevonden.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en veel succes met zoeken.
En laat je niet in de maling nemen met mooie praatjes door verkopers en dergelijke zonder bewijzen door middel van onderhoudsgeschiedenis die niet is vermeld op papier.
suc6.
zoiets gok ik? :wink:
Je bent een ' vergeten! :wink:

1.4 doet het nog steeds prima, Homme! :thumbs:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

di okt 26, 2010 00:25

:lol:

Grtz,fRank

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 145 1.4TS kopen of niet kopen ?

di okt 26, 2010 08:20

Het Nissan-syndroom uitgeband

Als je dan toch zo nodig wilt verbeteren, doe het dan goed. ;) Marco is iemand die niet zo veel post en die duidelijk een betere monteur is dan dat hij schrijft. Ik zelf ben blij met zijn bijdragen en ik vind dan ook dat je niet te veel aandacht moet besteden aan zijn schrijfstijl. Hij doet zijn best en inhoudelijk is er niets mis mee. Ik kan me behoorlijk ergeren aan mensen die fouten maken in hun taal en spelling, maar als iemand overduidelijk zijn best doet, ga ik me er niet druk over maken. Ik maak zelf ook nog genoeg fouten en ik zou het ook niet leuk vinden als iemand die gaat zitten verbeteren, terwijl ik m'n best doe en probeer om iets uit te leggen.

Marco: goed te horen dat je geslaagd bent, hopelijk blijft de nieuwe aanwinst bevallen.
Dibro: mooi :D

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”