Pagina 1 van 3

Spider - type 4 - aankoopkeuring gedaan

Geplaatst: vr apr 23, 2010 12:03
door MartijnGTA
Ik heb verschillende topics met aandachtspunten gelezen (oa deze, hier, klik en nog een).

Als me één ding duidelijk is, is dat ik door iemand die weet waar hij/zij het over heeft naar de roest ga laten kijken. Iemand een bekend Spider adresje in de regio Nieuw Vennep / Haarlem? Ik kan 'm natuurlijk meenemen naar Vireo in Purmerend waar ik de GTA ook in onderhoud heb, maar ik heb niet het gevoel dat zij Spider Specialist zijn.

Daarnaast nog een praktisch vraagje: wat voor dashboard "hoort" er in een type 3 te zitten? Ik zie Aero's op internet staan met één klokkenbak, en met twee aparte tunnels voor giri en velocità...de dubbele tunnel wordt thuis mooier gevonden, maar......
Ik kan een aantal dingen bedenken: Europa/Amerika? Bouwjaar? Of is er een mooiere reden?

En hoe herken ik een Amerika versie tov de Europese (los van het toevallige Graduate plaatje)? Ik heb al begrepen dat ik met een exemplaar met Amerikaanse spica meuk bij Sander niet hoef aan te komen :wink: ...en daar is vast een reden voor. :?



O, en nog even een aanvulling: ik weet dat een type 4 betrouwbaarder is als daily driver, en in vele opzichten een moderner auto is dan een type 3. Er is echter één doorslaggevende reden dat we toch naar een type 3 kijken: C. vindt dat type mooier. What are you gonna do?? :lol:
Als er iets is wat haaks op deze mening staat, en wat ons toch zou moeten doen besluiten een (slechts íets minder mooie) type 4 te kiezen...I'm all ears!

RE: Spider - type 3 of 4

Geplaatst: vr apr 23, 2010 12:13
door Bialbero1962
In Amsterdam Garage Grand Prix of in Hoofddorp Arese??

Dubbele klokken zijn de eerste versies type 3 tot 1985 ofzo en in Europa nog met carbs? Daarna enkele "klokkenhuis" dezelfde. De type 4 heeft hetzelfde huis als de latere type 3.

Re: RE: Spider - type 3 of 4

Geplaatst: vr apr 23, 2010 12:30
door MartijnGTA
In Amsterdam Garage Grand Prix of in Hoofddorp Arese??

Dubbele klokken zijn de eerste versies type 3 tot 1985 ofzo en in Europa nog met carbs? Daarna enkele "klokkenhuis" dezelfde. De type 4 heeft hetzelfde huis als de latere type 3.
Amsterdam ligt net ff uit de richting...zeker als we straks in Haarlem een vast adres in de buurt willen hebben.
Maar Arese in Hoofddorp is nu Arese in Badhoevedorp? Op Google krijg ik allerlei vervelende site's (Curatoren enzo) tussen de zoekresultaten, en een site met minimale informatie van Arese in Badhoevedorp...

Ah! Mijn klokkenmisterie is opgelost. :wink:

RE: Spider - type 3 of 4

Geplaatst: vr apr 23, 2010 16:07
door 0170Spider
De klokken zijn inderdaad veranderd vanaf bouwjaar 86. Wat mij betreft inderdaad een belangrijke reden om voor een eerder model te gaan, ik snap C wel :lol:
Nog een reden voor de type 3: als je wat langer/breder bent, kan het zomaar zijn dat je niet zo lekker zit in de type 4, doordat de stoelen anders zijn. Hoewel ik ook lange mensen ken die dat niet zo ondervinden. Proefrijden dus.

Bij type 2 is het verschil tussen USA en Europa heel duidelijk te zien (bumpers, nummerplaatverlichting, zijreflectoren/knipperlichten), bij type 3 is het lastiger. In de voorbumper zitten bij type 3 Europeanen twee plastic afdekplaatjes waar in de USA versie reflectoren kunnen zitten. Dingen die bij een Amerikaan opvallen als je in de auto gaat kijken:
- kilometerteller = mijlenteller (duh)
- accu zit in de kofferbak omdat er anders voor geen plek is voor de Spica (dit geldt voor type 2 en 3, bij type 4 zit ie altijd achter heb ik mij laten vertellen).
- het zou kunnen dat de ruitenwisservloeistof in een plastic container zit ipv het rubberen zakje.

Maarja, er zijn ook mensen die deze punten intussen hebben gewijzigd.

RE: Spider - type 3 of 4

Geplaatst: za apr 24, 2010 12:08
door 0170Spider
en omdat we de motor vorige week toevallig echt goed schoongemaakt hebben voor de compleetheid nog even een foto van een type 3 1983 Europees model. Voor de leken: tussen het luchtfilter (zwarte ronde geval) en het motorblok zitten de carburateurs (2 blokjes, bij onze solexen, en dat staat er ook op).

Afbeelding

Vanaf 1986 zit ook in de type 3 injectie, dus geen carbs meer. Ik las net in een boekje dat in Amerika na 1982 is overgestapt van Spica op Bosch qua injectie, dus je gaat met je zoektocht waarschijnlijk geen Spica tegenkomen. De indeling van het motorruim met injectie kan nogal verschillen, vaak zul je zien dat er een luchtbuis over het motorblok heenloopt. De accu is dan meestal naar de kofferbak verplaatst.

RE: Spider - type 3 of 4

Geplaatst: za apr 24, 2010 18:09
door MartijnGTA
Het wordt een type 4.

Rondje gereden, en helemaal verkocht!! Het exemplaar waar we in gereden hebben is knal hard, geen spatje roest te bekennen: buitenom niets te zien, en volgens de verkoper ook onderhuids niet, maar dat checken we natuurlijk nog wel even (Sander, heb je binnenkort een keer tijd?? :wink: )!
De tonneau is er bij en in keurige conditie, er zit een nieuw dakje op (2008 door Steutel), de lak is netjes strak, originele wielen, bekleding is niet afgeleefd, origineel duitse auto...

Er zijn wel wat aandachtspuntjes:
* de ramen kunnen niet omlaag: de eigenaar voor de vorige eigenaar heeft deze met blokjes hout vast gezet zodat ze niet naar beneden zakken. Wat er precies aan de hand is, is niet bekend...de opmerking van de verkoper dat het "niet in de elektronica zit" scharen we maar onder de noemer verkooppraatjes.
* de motor liep aan het eind van de proefrit niet lekker stationair. De auto bleef keurig lopen, geen gestotter, maar viel steeds terug tot +- 500 en schoot dan weer omhoog naar 1500 om vervolgens weer terug te vallen.
* wat klein geneuzel, de passagiersdeurhendel blijft "open" hangen en moet met de hand terug geduwd worden voor de deur dicht gaat, hier en daar wat kiertjes in de interieurbekleding tussen de delen, het handschoenenkastje sluit niet mooi, het linker koplampchroomrandje is geroest...maar ja, ze is al bijna 20 jaar oud, dus mag 't?!?

Of het deze wordt weten we nog niet helemaal zeker, trouwens. We kijken nog even rond, maar het is in ieder geval een serieuze kandidaat...

In dit geval doet het helemaal niet er zake, het is per slot van rekening C's auto, maar persoonlijk vind ik de Aerodinamica leuker, vooral in 't rijden...En ik ben het helemaal met haar eens dat voor een daily driver de 4 natuurlijk helemaal geweldig is !!!

Re: RE: Spider - type 3 of 4

Geplaatst: za apr 24, 2010 20:18
door ebbr
en omdat we de motor vorige week toevallig echt goed schoongemaakt hebben voor de compleetheid nog even een foto van een type 3 1983 Europees model. Voor de leken: tussen het luchtfilter (zwarte ronde geval) en het motorblok zitten de carburateurs (2 blokjes, bij onze solexen, en dat staat er ook op).

Afbeelding

Vanaf 1986 zit ook in de type 3 injectie, dus geen carbs meer. Ik las net in een boekje dat in Amerika na 1982 is overgestapt van Spica op Bosch qua injectie, dus je gaat met je zoektocht waarschijnlijk geen Spica tegenkomen. De indeling van het motorruim met injectie kan nogal verschillen, vaak zul je zien dat er een luchtbuis over het motorblok heenloopt. De accu is dan meestal naar de kofferbak verplaatst.
Klopt niet de type 3 QV is in NL t/m 1989 met dubbele weber geleverd en wat meer PK's. Die heb ik dus :wink:


Gefeliciteerd met je fijne IV!!!

Grz Rene

RE: Spider - type 3 of 4 -> 't wordt type 4

Geplaatst: za apr 24, 2010 22:01
door 0170Spider
Klopt niet de type 3 QV is in NL t/m 1989 met dubbele weber geleverd en wat meer PK's. Die heb ik dus
ah, weer wat geleerd. We zijn zelf op zoek naar een type 2 en hebben de afgelopen tijd alle boekjes maar weer eens nagelezen, maar ja dan ligt de aandacht dus ergens anders...

@MartijnGTA goed dat je m eerst nog even laat checken. Mocht ie het worden, gefeli.

RE: Spider - type 3 of 4 -> 't wordt type 4

Geplaatst: za apr 24, 2010 23:03
door Roebar
de ramen kunnen niet omlaag: de eigenaar voor de vorige eigenaar heeft deze met blokjes hout vast gezet zodat ze niet naar beneden zakken. Wat er precies aan de hand is, is niet bekend...de opmerking van de verkoper dat het "niet in de elektronica zit" scharen we maar onder de noemer verkooppraatjes.


Vermoedelijk de kabel(s) gebroken..............is een leuk klusje dat vervangen haha..........

Het is natuurlijk ook een beetje de prijs/kwaliteit verhouding he?
Ga je tussen de 8.000 en 10.000 neertikken mag...nee moet je een hele mooie Spider verwachten waar (bijna) niets mee is.............hardtopje erbij enzo.....
(stond er laatst in Amersfoort niet 1 te koop?)
Type 3 Spiders zijn niet zo gewild..........maar ja ik vind ze best leuk , lekker 80's carb's en zonder STB...........maar zullen in prijs echt een heel stuk onder de 4 spiders zitten,dat houd in dat je wel weer geld "over" hebt voor te verfraaien van je type 3 Spider.
Er stond vandeweek eentje te koop op de Gijsbrecht van Amstelstraat in Hilversum (helemaal aan het einde richting Loosdrecht) een zwarte met hardtop type3,zag er tijdens het langsrijden best goed uit.
Overigens denk ik dat het voor al deze Spiders niet verstandig is om in de winter door te rijden dan moet je haast wel naar een 916 Spider gaan kijken.
en tja..........als je dan toch niet s'winters rijdt is de allerallermooiste toch een Europa type 2......................en die vind je ook wel voor het bedrag van een type 4 .................een hele mooie dan.
Good luck.........................

Re: RE: Spider - type 3 of 4

Geplaatst: za apr 24, 2010 23:30
door brolli21
Het wordt een type 4.

Rondje gereden, en helemaal verkocht!! Het exemplaar waar we in gereden hebben is knal hard, geen spatje roest te bekennen: buitenom niets te zien, en volgens de verkoper ook onderhuids niet, maar dat checken we natuurlijk nog wel even (Sander, heb je binnenkort een keer tijd?? :wink: )!
De tonneau is er bij en in keurige conditie, er zit een nieuw dakje op (2008 door Steutel), de lak is netjes strak, originele wielen, bekleding is niet afgeleefd, origineel duitse auto...

Er zijn wel wat aandachtspuntjes:
* de ramen kunnen niet omlaag: de eigenaar voor de vorige eigenaar heeft deze met blokjes hout vast gezet zodat ze niet naar beneden zakken. Wat er precies aan de hand is, is niet bekend...de opmerking van de verkoper dat het "niet in de elektronica zit" scharen we maar onder de noemer verkooppraatjes.
* de motor liep aan het eind van de proefrit niet lekker stationair. De auto bleef keurig lopen, geen gestotter, maar viel steeds terug tot +- 500 en schoot dan weer omhoog naar 1500 om vervolgens weer terug te vallen.
* wat klein geneuzel, de passagiersdeurhendel blijft "open" hangen en moet met de hand terug geduwd worden voor de deur dicht gaat, hier en daar wat kiertjes in de interieurbekleding tussen de delen, het handschoenenkastje sluit niet mooi, het linker koplampchroomrandje is geroest...maar ja, ze is al bijna 20 jaar oud, dus mag 't?!?

Of het deze wordt weten we nog niet helemaal zeker, trouwens. We kijken nog even rond, maar het is in ieder geval een serieuze kandidaat...

In dit geval doet het helemaal niet er zake, het is per slot van rekening C's auto, maar persoonlijk vind ik de Aerodinamica leuker, vooral in 't rijden...En ik ben het helemaal met haar eens dat voor een daily driver de 4 natuurlijk helemaal geweldig is !!!
Ik hoor wel wanneer mn presentie gewenst is ;)

RE: Spider - type 3 of 4 -> 't wordt type 4

Geplaatst: zo apr 25, 2010 08:15
door MartijnGTA
@ Roebar: Aangezien de Spider bij een Saab dealer staat kennen ze de typische probleempuntjes van deze Spider zeker niet. Kan meevallen, maar we gaan er maar van uit dat het toch een kusje voor de winterstop wordt...
In de prijs-kwaliteit verhouding is vooral het ontbreken van roest een enorme plus. Zolang de kleine technische dingetjes de Spider niet stil laten staan kunnen we die in de loop van 't jaar wel oplossen.

@Sander: we kletsen vanmiddag vast wel even bij. Tussen al het 75-lekkers door ook vast wel over de Spider.

Re: RE: Spider - type 3 of 4 -> 't wordt type 4

Geplaatst: zo apr 25, 2010 09:44
door brolli21
@ Roebar: Aangezien de Spider bij een Saab dealer staat kennen ze de typische probleempuntjes van deze Spider zeker niet. Kan meevallen, maar we gaan er maar van uit dat het toch een kusje voor de winterstop wordt...
In de prijs-kwaliteit verhouding is vooral het ontbreken van roest een enorme plus. Zolang de kleine technische dingetjes de Spider niet stil laten staan kunnen we die in de loop van 't jaar wel oplossen.

@Sander: we kletsen vanmiddag vast wel even bij. Tussen al het 75-lekkers door ook vast wel over de Spider.
Ik voel weer een enorme vrijetijdsberoving aankomen :lol:

RE: Spider - type 3 of 4 -> 't wordt type 4

Geplaatst: ma apr 26, 2010 00:10
door giardinetta
Kijk in ieder geval even onder de lijst bij de deuren,op het eerste gezicht was er bij mij ook niets te zien.
Tot je hem eraf haalt :twisted:
Afbeelding[/img]
Afbeelding[/img]
Nou en als je dan toch bezig bent kom je vanzelf verder!
Afbeelding
[/img]Afbeelding
Afbeelding[/img]

RE: Spider - type 3 of 4 -> 't wordt type 4

Geplaatst: ma apr 26, 2010 09:34
door MartijnGTA
:shock:

Holy crap........
Viel de dorpel én de halve achterkant d'r af toen je dat sierlijstje d'r af haalde?? Dat zo'n stukkie chroom nog zoveel bij elkaar kan houden, zeg.... :wink:
Of heb je stiekem een beetje geholpen??
Grondig klusje zo te zien...topic?? Ik ga zoeken...

Dat wordt een strakke inspectie dus!! Gelukkig ken ik een heel zeikerige keurmeester die ik bereid heb gevonden een aankoopkeuring te doen. :lol:

RE: Spider - type 3 of 4 -> 't wordt type 4

Geplaatst: ma apr 26, 2010 14:33
door ebbr
Grappig dat dat gat precies daar lijkt te zitten waarin in het voorgaande plaatje het gat/scheur in de deurrubber te zien is.
Goede indicator dus de staat van de rubbers en de effecten...