Jeroenh

Wat te doen...

wo apr 14, 2010 13:36

Hey allemaal,

Heb me hier net aangemeld omdat ik op zoek ben/moet naar een andere auto.
Ik zal me eerst even voorstellen: Ik ben Jeroen, 25 jaar en woon nu nog in Zwolle, maar verhuis binnenkort naar Dronten. Ik werk bij een aannemer in het Gooi als calculator. Tot afgelopen zondag reed ik een Rover 200-serie. Erg leuke/fijne auto, maar helaas heeft ie mij de laatste paar maanden in eens 2x laten staan, de 3 jaar daarvoor overigens niks aan de hand. Afgelopen zondag is de koppakking kapot gegaan en bij controle bleek de motor sowieso niet veel meer waard te zijn, auto had 2ton gelopen, dus op zich nog redelijk netjes voor een benzine.

Maar goed de reden dat ik me hier aangemeld heb is omdat ik geinspireerd ben door de Alfa 147 en 156. Al een hele poos, maar nooit echt de stap genomen om over te gaan op Alfa. Maar nu ik dan toch een andere auto moet lijkt me dit een mooie gelegenheid.
Ik rijd zo'n 30.000km per jaar, dus ik wil gaan dieselen. Een 1.9JTD 16v staat op het verlanglijstje, alleen weet ik niets van deze motor (betrouwbaarheid en onderhoud) en ik weet nog niet welk jasje ik er omheen wil. 156 is qua ruimte wel interessant en qua kosten (verzekering, belasting en brandstof) zou ik per jaar maar 100 euro duurder uitzijn in vergelijking met een 147, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Het punt waar ik wel tegen aan loop is de leeftijd en de KM-stand. Bij de Alfa 156's die ik vind zie ik dat deze allemaal een hoge KM-stand hebben en al wat ouder zijn.

Ik wil op korte termijn een andere auto rijden, maar kan dus nog wel wat advies gebruiken...

Hebben jullie voor mij tips:
  • Waar ik op moet letten bij bekijken
  • Waar ik op moet letten bij een proefrit
  • Wat gebruikelijk/periodiek onderhoud voor de beide Alfa's zijn en welke kosten hiermee gemoeid gaan
  • Een adres om een goede/betrouwbare en niet te dure Alfa kan kopen die nog redelijk jong is (vanaf ± 2004?) en weinig KM's gereden (± 1,5 tot 2 ton)
  • Hoe lang gaat een 1.9JTD ongeveer (2 onderhoudsbeurten per jaar)
  • Wat zijn standaard mankementen aan Alfa's (hoor wel eens wat over draagarmen en elektronica, is dat waar?)
Hoop dat jullie mij een beetje kunnen adviseren. Als jullie het helemaal afraden om een Alfa te kopen hoor ik dat ook graag, maar dat kan ik me hier niet voorstellen, haha :lol:

Al vast bedankt.

Jeroen

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Wat te doen...

wo apr 14, 2010 17:19

Het Jtd blok is haast onverwoestbaar, kan de verhalen van stuk gelopen diesels op 1 hand tellen.
Belangrijkste waar je op moet letten is het onderhoudsboekje en onderhouds history.
Mankementen zijn vooral de draagarmen, dus let bij het rijden op geluiden uit de ophanging.

Radiateur gaat in de regel ook slechts 5 a 7 jaar mee.
Als de koppeling zwaar trapt is ie bijna versleten. (mijne ging bij 2 ton, trapte al zwaar bij de 160dkm)
Veel voorkomend is turbo overdruk, storing meestal is dit vervuiling van de turbo, EGR, sensor en met een schoonmaak beurt te verhelpen. (veel garage's zullen een nieuwe adviseren)
Electronische problemen heb ik niet gehad (inmiddels 255dkm)
Onderhoudsbeurten zijn om de 20dkm en distributieriem 120dkm of 3 jaar. (let ook daarop bij aanschaf, zeker op de vervang leeftijd|)

Ik heb zelf de 140pk versie in een 156 SW, de latere 2004 versies hebben 150pk.

Jeroenh

RE: Wat te doen...

wo apr 14, 2010 23:26

Bedankt! Dat zijn mooie bruikbare tips!
Ik ga lekker door met zoeken naar een mooie Alfa dus en sla de "adviezen" van de niet-alfa-kenners dus mooi in de wind.

Mochten er nog meer tips zijn, dan zijn die van harte welkom!

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”