Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: 145 QV

vr jul 01, 2005 21:36

Banden op 10 uur en 4 uur beetpakken en heen en weer halen.
Wat moet hij tussen 10 uur 's ochtends en 4 uur 's middags doen dan Kas (of lees ik het nu weer verkeerd)? :D :wink:
Siësta natuurlijk, wat anders? :wink:

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: 145 QV

vr jul 01, 2005 22:42

Ik sta op het punt om mijn honda in te ruilen op een 145 QV (1996) bij een particulier (wil zuiniger en goedkoper gaan rijden).
Is dat een grap of bedoel je dat serieus? Goedkoper dan een Japanner kan je toch bijna niet rijden? Een 2.0 QV lijkt mij niet echt een zuinige auto.
Volgens mij wil de verkoper van de QV zuiniger gaan rijden :idea:
Benzineverbruik van de 2.0 QV is redelijk... een 145 1.4 TS verbruikt meer... zeker in stadsverkeer...(sprak hij uit ervaring)

Zijn fijne auto's om te rijden Jasparon. Steek voor meer info eens je licht op bij de 145 club. http://www.alfaromeo145club.nl
goeie tip, ook van die draagarmen (@Kas), heb me licht al opgestoken daar een hele lijst met punten waar je op moet letten !:

· Kijk onder de motorkap bij de scharnierpunten - hier moet aan beide kanten een zwart, driehoekig stuk foam zitten. Trek dit foam voorzichtig van zijn plek en kijk eronder naar roest en vuiligheid. Onder dit foam blijft namelijk makkelijk vuil en vocht zitten. Check tevens of de leidingen van de ruitensproeiers niet in de knel zitten onder deze foamblokken.
· De zijruiten voor kunnen een tikje kantelen waardoor ze niet geheel meer aansluiten bovenin of geheel niet meer kunnen sluiten. Laat de zijruiten voor geheel omlaag gaan en omhoog komen om te controleren of ze geheel opengaan en correct sluiten. Bij incorrecte werking is het geen onoverkomelijk punt: de ruiten zijn makkelijk "af te stellen".
· Een typisch aspect bij de Alfa Romeo 145 zijn de uitgedroogde deurrubbers. Uitgedroogde deurrubbers veroorzaken windgeruis en in ergere gevallen kunnen ze de lak beschadigen. Gelukkig zijn de rubbers makkelijk te vervangen.
· Check het elektrische circuit (het is tenslotte een Alfa!), verlichting, controlelampjes, eventuele elektrische spiegels en speciaal de climat control (wanneer aanwezig) op hun werking.
· Alfa Romeo 145's kunnen last hebben van rammelende hitteschilden bij de uitlaat. Let hierop bij een proCheck de banden op slijtage. Ongelijkmatige slijtage kan duiden op een niet goed uitgelijnd onderstel of niet uitgebalanceerde wielen. Gelijk merk en type band rondom is een teken van een zorgzame eigenaar. Check ook de velgen op parkeerschades (Vervanging van velgen is een dure aangelegenheid) wat wederom een teken is over een voorzichtige of onvoorzichtige eigenaar.
· Check de naafbussen, fusees en lagers van de voorwielophanging. De voorwielophanging is een punt van aandacht voor de Alfa Romeo 145. Slijtage aan de ophanging kan opgemerkt worden door verhoogde (zij)windgevoeligheid en verhoogde spoorvormingsgevoeligheid.
· Wat in eerste instantie op piepende geluiden uit de wielophanging lijkt, zouden ook geluiden uit de motorsteunen kunnen zijn. Als ze optreden bij zijdelinge bewegingen (gooi met een flinke zwaai de bestuurderdeur eens dicht) dan komende piepende geluiden niet uit de wielophanging maar van de motorsteunen.
· Piepende remschijven zijn een punt van aandacht bij de Alfa Romeo 145. Meestal is dit het gevolg van verglaasde remblokken. Piepende remmen hoeft trouwens geen teken van problemen te zijn, maar laat ze regelmatig controleren en bij verglazing
·
· Vraag om (inzage van) de volledige onderhoudshistorie en wanneer blijkt dat de vervanging van de distributie er aan komt, laat deze dan op tijd vervangen. Hier geldt niet "beter laat dan nooit"!
Voor twinspark motoren staat een vervangingstermijn van 60.000km of 3 jaar. In sommige serviceboeken staan termijnen van 80.000km of zelfs 120.000km (1.4 TS) vermeld. Wij van de Alfa Romeo 145 Club Nederland adviseren (net als Alfa Romeo Nederland) de 60.000km of drie jaar termijn aan te houden en eventuele distributieproblemen zullen tot een minimum beperkt blijven.
· Een ander specifiek punt van aandacht bij de twinspark motoren is de nokkenasversteller. Wanneer bij de start de auto klinkt als "een diesel" (ratelend geluid) is het noodzaak de versteller te vervangen. Vaak gaan deze dingen kapot door het rijden van korte stukken (< 15km) maar normaliter dienen ze ongeveer 80.000km mee te gaan.
· Slechts per 100.000km dienen de 8 bougies van de twinspark vervangen te worden. Deze speciale longlife bougies hebben een titanium hart en kosten een hoop geld (± € 300,-). Check vervanging bij de aanschaf van een Alfa Romeo 145 met een tellerstand van circa 100.000km.
· Zorg ervoor dat bij de aanschaf van een Alfa Romeo 145 alle sleutels overhandigd worden. Dit zijn er namelijk drie: een donkerrode moedersleutel, twee rode gewoon startsleutels en een codekaart. De moedersleutel is benodigd om eventuele nieuwe sleutels, na kwijtraken oude, te laten maken. De codekaart is nodig voor de noodstartprocedure, wanneer de zender in de sleutel defect mocht blijken.
· Om een auto, dus ook de Alfa Romeo 145 in goede conditie te houden, wordt aangeraden de onderhoudstermijnen na te leven en de vloeistoffen, zoals oliepeil, remvloeistof, koelvloeistof, stuurbekrachtigingsolie en de transmissie olie regelmatig te controleren. Alfa Romeo Nederland adviseert dit iedere 500km te doen.


is me wat





:roll:
156

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: 145 QV

vr jul 01, 2005 22:49

Tjonge, dan heb je wel wat te doen bij de bezichtiging van die 145. Ik zou maar vroeg opstaan en de hele dag vrij nemen anders kom je er niet door heen. :wink:
Nu maar hopen dat die andere verkoper ook niet zo`n lijst heeft van de Honda. Anders zou ik iig brood meenemen. :blue_lol:

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: 145 QV

vr jul 01, 2005 22:56

Tjonge, dan heb je wel wat te doen bij de bezichtiging van die 145. Ik zou maar vroeg opstaan en de hele dag vrij nemen anders kom je er niet door heen. :wink:
Nu maar hopen dat die andere verkoper ook niet zo`n lijst heeft van de Honda. Anders zou ik iig brood meenemen. :blue_lol:
voor die Honda heb je geen lijst nodig :wink:

79000 NAP, bijna niet van nieuw te onderscheiden, en dat voor een auto uit 1992. Volgens mij heeft hij alleen binnengestaan

en bij de " Lucht" hebben ze toch friet neem ik aan ?
156

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: 145 QV

za jul 02, 2005 16:43

ik heb de auto vandaag bekeken en bereden, ik heb nog mijn twijfels erover.....en moeders zegt bij twijfel niet doen :wink:
156

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: 145 QV

za jul 02, 2005 18:41

.....en moeders zegt bij twijfel niet doen :wink:

Da`s een goed advies. Je moet er een goed gevoel bij hebben anders wordt het niks. Beter wachten op iets anders. Er zijn auto`s genoeg.

Gebruikersavatar
tdk146
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: vr feb 25, 2005 22:32
Locatie: Nederland

RE: 145 QV

za jul 02, 2005 20:20

en waar twijfel je aan als ik zo vrij mag zijn :?:
Gr Tom Koppen.

Gehad :146 17IE
146 18TS 16V 165pk.
En diversen andere merken. ;-)

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: 145 QV

za jul 02, 2005 21:18

en waar twijfel je aan als ik zo vrij mag zijn :?:
veerpoten verroest, deuk en krassen en nog wat kleinere dingen, motor loopt rustig maar viel me wat tegen bij optrekken maar dat is een gevoel.

mijn gevoel zegt dat er nog flink wat onderhoud eraan komt en dat wil ik nu effe niet. kan ook zijn dat ik het mis heb, hoor :wink:
156

Gebruikersavatar
tdk146
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: vr feb 25, 2005 22:32
Locatie: Nederland

RE: 145 QV

za jul 02, 2005 21:24

kan me indenken om dan gelijk al de jackpot te kopen neem de tijd dan koop je het mooist. 8)
Gr Tom Koppen.

Gehad :146 17IE
146 18TS 16V 165pk.
En diversen andere merken. ;-)

Doix

Re: 145 QV

ma jul 04, 2005 11:47

Lijst aandachtspunten....

is me wat

:roll:
Komkom, niet zo somber :wink: , er staat een hoop informatie, maar veel is kleinigheid en er staan ook tips onderaan hoe je je auto het best kan behandelen. Okee, het lijkt wat veel, maar ik kan zulke lijsten voor ieder type auto maken en als je als 145 club handelt dan wil je graag de mensen zoveel als mogelijk informatie geven, ook als het om kleinigheden of enkel irritaties gaat zoals bijvoorbeeld hitteschildjes. Je kan je kop wel in het zand steken of net doen of een auto onverwoestbaar is, maar dan kom je echt wel van de koude kermis thuis. En iedereen weet dat een Alfist een kritisch automobilist is en kritische mensen hebben graag een volledigheid aan informatie, nietwaar? :wink:
Overigens stond enkele jaren geleden in een betrouwbaarheids en tevredenheidsonderzoek de Alfa 145/6 wel op een gedeelde, ik meen 6e plek, met de Opel Astra en VW Golf (bron helaas niet meer bekend bij ondergeketende, maar ik meende dat het een consumentenbond-blaadje was). Okee, misschien niet iets om trots op te zijn maar het betekent eens en te meer dat het verschil tussen Duits en Italiaans als het gaat om degelijkheid steeds kleiner wordt (al wil men in de media dit punt nog maar al te graag blijven handhaven).
Check trouwens voor de gein eens de aankoopadviezen in de jaargangen Auto & Tuning (voorheen GTI Tuning & Design geheten) en je zal versteld staan wat er bij allerlei automerken staat aan aandachtspunten.

Grtz,

Aad

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: 145 QV

ma jul 04, 2005 11:52

Ook al onderwerp de de auto achteraf aan een uitgebreid onderzoek, eerste gevoel / indruk is zeer belangrijk ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: 145 QV

ma jul 04, 2005 17:29

Ook al onderwerp de de auto achteraf aan een uitgebreid onderzoek, eerste gevoel / indruk is zeer belangrijk ;)
zo is dat :!:
156

Gebruikersavatar
SQUADRA LEO
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11

RE: 145 QV

ma jul 04, 2005 22:32

Gelden al die aandachtspunten ook voor een 146 ? :lol:

Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: 145 QV

di jul 05, 2005 16:07

Gelden al die aandachtspunten ook voor een 146 ? :lol:

Leo.
Yip denk het toch van wel
156

Doix

RE: 145 QV

wo jul 06, 2005 10:07

146? Dat is toch een 145 met 5 deuren? :P :D :wink:

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”