Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

aandachtspunten alfa 90

wo mei 11, 2005 09:49

toevallig gisteren hierover een vraag gesteld op het alfa 90 register:

Anyway .. qua roest is dit artikel wel een aardige ..
http://www.alfa90register.nl/alfa90/pic ... -20_1.html

Verder zijn de kriksteunen vrijwel altijd rot dus dat is niet bijzonder of zo .. wil je een 90 moet je daar doorheen kijken.
Als je de motorkap opentrekt, dan is de aansluiting van voorraam, schutbord vaak slecht. Zit normaliter een dempingsmat voor dus lekker uit het zicht, maar het zit er wel .. maar ook hier geld; dat is niet bijzonder of zo .. wil je een 90 moet je daar doorheen kijken.

Verder doen de lampjes het in de schakelaars meestal niet (99,9% kans) .. maar dat is verder niet bijzonder, dus .. moet ik het nog zeggen?!

Wat wel nuttig is, is om te controleren of alle elektrische zaken het doen, elektrische ramen (ook achter!), centrale deurvergrendeling, plafondverlichting (dat zijn er nog al wat!) en of de dashboard unit het doet.

Het is een transaxle dus grote kans dat de synchromesh van de 2e versnelling slecht is. Met beleid schakelen en eventueel tussengas c.q. double-clutchen verlicht de pijn en daardoor niet een onoverkomelijk probleem. Vervangen is natuurlijk een optie. De bak ligt lekker gemakkelijk achterin, los van de motor dus dat is goed te doen (als je het al eens eerder gedaan/gezien hebt).

Owjah .. hoe kan ik het vergeten .. controleer de voorspoiler even!!!
Maar ook hier geldt .. wil je een 90, dan moet je schoonheidsfoutjes voor lief nemen want je vind ze nu éénmaal niet op iedere hoek van de straat!

De meeste problemen zijn wel oplosbaar gelukkig!

Qua techniek kun je gelukkig bouwen op de techniek van de 75 ! Daarvoor is nog veel voorhanden en wordt nog vol op geleverd!
De 90-specifieke onderdelen zijn gewoon ontzettend moeilijk aan te komen. Blik-delen haal je alleen van slopers, maar vind er eerst één! Interieurdelen idem! Op marktplaats en eBay staan nog wel eens wat onderdelen, maar het blijft treffen. Een oproep plaatsen op dit forum kan natuurlijk altijd!!!
zo hebben meer mensen er wat aan :)
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: aandachtspunten alfa 90

wo mei 18, 2005 08:25

ghehe helemaal gelijk :lol:

En een potentiëel 90 koper kan dit en nog veel meer info vinden op www.alfa90register.nl ;)
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: aandachtspunten alfa 90

wo mei 18, 2005 08:33

dat heet nou actieve promotie 8)

toch vreemd dat de 90 niet zo populair is als bijvoorbeeld de 164 die toch kwa uitstraling in dezelfde hoek zitten. Techniek is "wijkt wel wat af" maar toch...
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: aandachtspunten alfa 90

wo mei 18, 2005 10:30

Ik weet niet of er zoveel verschil zit in de populariteit van de 164 of de 90 .. ik denk dat de 90 minder bekend is/was (zeker toen het 90 register er nog niet was) dan de 164. Daarnaast werd de 90 al snel overschaduwd door de 75 .. en in 1985 verdween de 90 alweer van het toneel en kwam de 164 met rasse schreden dichterbij.

't Is misschien nog wel beter te vergelijken met de Sei .. of de Berlina wellicht? Maar de Sei is toch wel het meest exotisch/zeldzaam. (op die anderhalve Arna na dan) :lol:
== >> www.alfa90.nl << ==

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”