Swa

GT junior: Kopen of niet?

do dec 30, 2004 16:18

Eerst en vooral aan iedereen BESTE WENSEN en een gelukkig nieuwjaar!!

Ik ben een Belgische student en al een tijdje op zoek naar een leuke oldtimer (voor in de zomer en enkele tourritten).
Nu heb ik een Alfa GT 1300 junior van 74 gevonden. Hij (of zij) is bijna helemaal afgewerkt. Restauratie is reeds gedaan en herspoten. De kleur is, geloof ik, een soort van kastagnebruin/rood.
Maar ik weet niet goed of ik hem zou kopen. Hij staat te koop voor een mooie prijs (3900€). Is dit verdacht of niet. Er zit een 1750 motor in en een 2000 interieur (originele interieur is erbij). Vierspaaks LM-velgen 6,5-14.
Zijn hiervan nog onderdelen te vinden en is deze moeilijk in onderhoud?

Graag had ik hierover jullie mening gehad!
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

do dec 30, 2004 16:26

Hoeft niet verdacht te zijn die prijs, het is geen brievenbusje (met alle respect), en het is een normale prijs denk ik voor zo'n auto.

Onderdelen zijn geen probleem, en het onderhoud is redelijk zelf te doen.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

do dec 30, 2004 16:57

Goed in de gaten houden of het geen dichtgesmeerde auto vol met plamuur is. Als het kan zou ik iemand die echt verstand heeft van bertones vragen mee te gaan kijken. Succes !
Laatst gewijzigd door alfasud1972 op do dec 30, 2004 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

do dec 30, 2004 17:08

neem je tijd en bekijk meerdere Bertone's en bekijk ze ook op de brug, voordat ik de mijne kocht heb ik er ook een tiental gezien.
156

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

do dec 30, 2004 17:10

o ja, ik heb ook auto's gezien die een tweetal jaren in de nieuwe lak zaten en eigenlijk alweer rijp waren voor een restauratie. Dus de auto kan mooi zijn maar binnen enkel jaren weer slecht uitzien....
156

Swa

do dec 30, 2004 17:51

Alvast bedankt voor het snelle antwoord!!

Wat ik gelezen heb in zijn mails, is dat hij alles gelast heeft en daarna gespoten met enkele schoonheidsfoutjes. Mijn bedoeling zou zijn om hem na mijn studies eens grondig aan te pakken (spuiten en dergelijke) en hem terug origineel te zetten. 1300 motor en oud interieur erin. Alsook de originele lak, moest deze niet meer dezelfde zijn.
De GT is jaren in bezit geweest van een garagehouder en huidige eigenaar is er reeds 6 jaar aan bezig met restaureren.

Groetjes

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

do dec 30, 2004 17:54

Ik heb toch mijn bedenkingen bij deze auto.Is gerestaureerd??? En dan te koop voor 3900 Euro?? En waarom is de auto dan nu te koop nog voordat hij af is.
Ik zou maar goed kijken of hij niet alleen maar dichtgesmeerd is.Ik heb net zelf mijn GT junior gerestaureerd maar ik was een veel hoger bedrag kwijt dan wat deze moet kosten. MVG. Richard.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Swa

do dec 30, 2004 18:02

Het zou zijn omdat hij er al etterlijke jaren aan bezig is en hem grondig beu is. En ook voor de schoonheidsfoutjes in de lak denk ik. Ook het feit dat hem niet afgewerkt is zal wel tellen.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

do dec 30, 2004 19:42

Het opknappen van een oude auto wordt al snel restauratie genoemd door verkopers. Ik koop uit principe geen pas gespoten auto`s, tenzij er aangetoond kan worden met foto`s dat er goed werk geleverd is. Als het spuitwerk al prut is dan vrees ik voor de rest. Mijn advies is dan ook, NIET doen. Ik heb ook wel eens die fout gemaakt en het kost je dan veel meer ( geld en moeite ) om de auto weer in goede staat te krijgen. En er staan auto`s genoeg te koop. Marktplaats staat vol met dit soort hobbyprojecten.
Spaar desnoods nog even door voor een mooie, goede want als student kun je je geen zeperd veroorloven lijkt mij.

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

do dec 30, 2004 19:50

Als hij geen foto's heeft -> niet doen!!!

Inderdaad een pas gespoten auto heeft ook niet mijn voorkeur. Die van m'n zus was pas gespoten en 3 jaar later was er echt NIETS meer van over :cry: :cry: :cry: . Zorg inderdaad dat er iemand met kennis van de Bertone meegaat. Ik wil niet bij voorbaat zeggen dat deze auto niets is, maar wees voorzichtig.

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

do dec 30, 2004 21:10

je kunt ook nog de ouderwetse truc met een magneet proberen, dan heb je op de kritische punten een aardige indruk over de plamuurlaagdikte. Er bestaan zelfs apparaten die de laagdikte kunnen meten, alleen waar je dat zou kunnen lenen weet ik zo ook niet .

Zeker bij een bertone: bij twijfel niet doen! daarvoor zit de auto te complex in elkaar, en zijn plaatwerkdelen te duur voor.

Kijk maar eens rond op de sites in NL waar bertones staan voor richtprijs. (enne: vragen staat vrij, dus vraagprijs is niet verkoopprijs!)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Stefano

do dec 30, 2004 21:28

Hallo,

Jaar geleden zat ik in compleet dezelfde situatie als jij. Ik was met name ook een Belgische student die op zoek was naar een bertje.. :D Enig verschil was dat er aan de mijne werk mocht zijn en geloof me heb er eentje gekregen met HEEL veel werk en er spijtig genoeg veel te veel voor betaald.

Het is echt opletten geblazen en al die mooie verhaaltjes met een grove korrel zout nemen. Er zijn zoveel, zogenaamde "bijna afgewerkte" wagens te koop, waarvan de uiteindelijke kost om hem op de baan de brengen of te houden enorm zijn. Qua prijs kan je nooit iets zinnig zeggen zonder de wagen gezien te hebben. Maar 3900 zou wel lachwekkend zijn voor een gerestaureerde wagen. Best is gewoon eerst zoveel mogelijk informatie te vergaren, zodannig dat je een deftig beeld hebt van de prijs en ook de verschillende kostenposten in de gaten kan houden (wat moet er nog aan gebeuren? en wat gaat dat kosten, etc..)

Ik ben zeker geen expert, in tegendeel weet vooral hoe het niet moet, maar ik wil gerust met jou eens meegaan kijken naar een wagen. Heb op dit ogenblik twee naakte kassen thuis staan, dus weet nu wel al enkele plaatsen waar ik moet kijken naar roest en rariteiten.

Stefaan

Swa

do dec 30, 2004 21:45

Kunnen we zeker eens afspreken. Maar ik zit nu wel in mijn examens, dus het zal voor eind januarie zijn vrees ik.
Zal een van de volgende dagen enkele fragmenten van zijn mails posten en als het lukt ook een foto.

Alvast bedankt
Groetjes

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

vr dec 31, 2004 10:09

neem de tijd, neem de tijd en laat je niet leiden door de schoonheid van zo'n auto. Er zijn er genoeg te koop, dus kijk eerst rond. Dan leer je vanzelf hoe een harde Bertone eruit moet zien. Of vraag of iemand met kennis over dergelijke auto's met je mee gaat.

Succes

mvg

Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 13:21

Laat je niet opjagen, geduld is een schone zaak, en zeker als het gaat om de aanschaf van een Bertone. Ik heb er ook diverse bekeken en toen ik "mijn auto" zag heb ik deskundige hulp ingeroepen en die heeft de auto bereden en bekeken (op de brug etc).
Er is meer dan voldoende aanbod.

Succes!
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”