Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

di mar 01, 2005 18:48

toch denk ik dat in het opboren van het blok naar 2 liter ook wat soepelheid weg gehaald wordt, misschien omdat hij vierkanter wordt? veel kaas heb ik er niet van gegeten maar dit is wat ik er van denk!
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

di mar 01, 2005 20:10

Heb zelf o.a. een 1.8 gehad (Alfetta) en een 2.0 (90); en gereden met een 75 TwinSpark, dan is het voor mij (maar dat hoeft voor jou niet zo te zijn) erg duidelijk: de twinspark !

Blok loopt mooi en klinkt ook lekker ! (en als bonus meer power, en makkelijker te tunen binnen beperkt budget)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

Re: RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

di mar 01, 2005 20:12

Heb zelf o.a. een 1.8 gehad (Alfetta) en een 2.0 (90); en gereden met een 75 TwinSpark, dan is het voor mij (maar dat hoeft voor jou niet zo te zijn) erg duidelijk: de twinspark !

Blok loopt mooi en klinkt ook lekker ! (en als bonus meer power, en makkelijker te tunen binnen beperkt budget)
Mee eens, maar van de carburateurversies vond ik de 1.8 het beste blok.
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

wo mar 02, 2005 00:26

Idd. is de moeite niet waard om van 1.8 carb naar 2.0 carb te gaan.

Qua snelheid steekt er ook weinig in.
Mijn 75 1.8 was iets sneller dan de Giulietta 2.0 van een kennis. Motor van de Giulietta was ook nog in goede conditie.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

wo mar 02, 2005 06:07

Ik denk nog vaak aan mijn oude 75 met 1.8 carbs. Nadat het 1.8 blok was geploft is er toen een 2.0 ingegaan. Ik vond het 1.8 blok i.i.g. fijner/beter.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

wo mar 02, 2005 22:03

ik vond mijn oude 1.8 cabrs. ook heerlijk rijden maar de 2.0 met snelle stokken was mooier........ alleen al omdat het nord blokkie met joekels van open luchtfilters op 7500 toeren een geweldigeeeee brul gaf.....daar kan geen Twinspark tegen op ongeacht hoeveel pk dan ook....

als je echter niks uitbundigs met je blok wil doen zou ik voor de 1.8 gaan, die is iets gretiger op toeren.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

PDAHazzard

RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

ma mar 07, 2005 21:55

Heren,

Bedankt voor jullie adviezen. Ik blijf toch bij de 1.8 Carbs. We gaan de koppakking wel vervangen. 't is ff werk, maar zo te lezen gaat dat dubbel en dwars in plezier terugbetaald worden...:-)

Super!

Ik laat wel weten als we het blokkie er weer in hebben gehangen... :roll:

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

ma mar 07, 2005 22:00

Voor de koppakking te vernieuwen hoef je echt je blok niet uit te bouwen hoor :!:
Gaat net zo makkelijk met het blok erin. :wink:
Tenzij je natuurlijk je motorruimte wilt spuiten ofzo. :?
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

PDAHazzard

RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

ma mar 07, 2005 22:05

Nee, dat weet ik wel, maar het blok ligt er al uit. Dus dan vervang ik eerst de koppakking voordat ie er weer in komt.. praktisch toch?? :-)

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

ma mar 07, 2005 22:08

Ja, dat spaart inderdaad je rug. :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

PDAHazzard

RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

ma mar 21, 2005 10:41

En nog ff een vraag; misschien wel een beetje off-topic maar toch ook weer niet:

Wat wordt hier op het forum nou precies met een 'nord-blok' bedoeld, en waarmee onderscheid deze zich dan van anderen? Is 'mijn' 1.8 carbs bijvoorbeeld een 'nord-blok'? Maar is een TwinSpark dat ook, of juist niet? Of wordt het verschil tussen boxers en in-lijn motoren daarmee aangeduid?

Kortom: ik zou wel eens wat duidelijkheid qua terminologie hebben.

Mocht dit hier niet thuis horen, dan heb ik geen bezwaar tegen verplaatsing van topic.

:D

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

ma mar 21, 2005 11:11

Is 'mijn' 1.8 carbs bijvoorbeeld een 'nord-blok'? Maar is een TwinSpark dat ook, of juist niet?
Jouw 1.8 is zekers een Nord, to the bone (dat is dan dus de euh... krukas denk ik ? :wink: ) !

Mijn TS.... tja, wel lichtmetaal, wel een ketting, maar dubbele bougies. Kleppendeksel wat er niet echt op lijkt... Maar wel uit het noorden. Ik denk van wel. Eigenlijk alle 4-cylinder in lijns voor de gietijzeren blokken vind ik Nords.

En de 6 in lijns dan ? Mmmm

PDAHazzard

Re: RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

ma mar 21, 2005 11:32

Is 'mijn' 1.8 carbs bijvoorbeeld een 'nord-blok'? Maar is een TwinSpark dat ook, of juist niet?
Jouw 1.8 is zekers een Nord, to the bone (dat is dan dus de euh... krukas denk ik ? :wink: ) !

Mijn TS.... tja, wel lichtmetaal, wel een ketting, maar dubbele bougies. Kleppendeksel wat er niet echt op lijkt... Maar wel uit het noorden. Ik denk van wel. Eigenlijk alle 4-cylinder in lijns voor de gietijzeren blokken vind ik Nords.

En de 6 in lijns dan ? Mmmm
Maar op basis waarvan bepaal je dat dan? Waar het gefabriceerd is? Of is het gewoon een soort gevoel? Nostalgie of zo?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

ma mar 21, 2005 14:55

Plaats, tijd en in lijn-zijnde.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Verschil 1.8 Carbs en 2.0 Carbs merkbaar?

ma mar 21, 2005 15:34

Natte cilinder voeringen en klepstelplaatjes. Ongeveer Giulietta 1955 tot en met 164 TS 8V 1997 zijn Nord blokken. Voorgaande 1900 blokken waren met een voor mij onbekend stelmechanisme voor instellen klepspeling ( excentriekje???) en gietijzeren motorblok.

Fiat 16V bestaat uit geboord gietijzeren motorblok met moderne 16V aluminium kop en
nokkenasaandrijving per riem i.p.v. ketting en opheffen klepspeling met hydraulische stoters Geen halfbolvormig cil. kamer meer zoals klassieke Nord maar dakvormig zoals ook TS 8V.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”