ex0dus
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: do mei 11, 2006 19:44
Locatie: Eindhoven

Aankoop 75 1.8 indy

do mei 11, 2006 19:47

Ik kwam per toeval deze auto tegen bij een handelaar. Momenteel rijd ik zelf een Audi 80 uit 1977 (jawel), ik ging eigenlijk voor een VW Kever kijken, maar toen kwam ik deze tegen, voor 850 euro.
Hij is uit 1992, heeft 148.000 NAP km's, en er zit stuurbekrachtiging in, electrische ramen etc etc.
Ik heb er een klein rondje in gereden, maar heb niks kunnen testen omdat ik een aluminium motor als ie koud is natuurlijk niet even open trek...

Mijn vraag is; is dat een goede aankoop?
Mij is vroeger verteld dat Alfas onbetrouwbaar zijn, nu heb ik momenteel wel door dat het ook wel weer meevalt, in elk geval bij de 75 (op dit forum gelezen).

Is 850 euro een goed bedrag? Hij zit heel mooi in de lak en ik heb echt nergens roest kunnen ontdekken, ook niet in de wielkasten.

Morgen ga ik uitgebreider een rondje rijden en zal ik ook de bodem inspecteren.

MIj rest nog een vraag, klopt het dat de motor een distributieketting heeft?

Ik heb ook een auto van de zaak dus de auto zelf staat meer aan de straat dan dat ik hem gebruik, maar het is ook voor de hobby, zodat ik een beetje kan poetsen en sleutelen enzo.
Ik wilde eigenlijk ook een snelle auto (snel in de zin van 0-100 in minder dan 10 seconden en in elk geval sneller dan die Audi (en die is echt niet langzaam), nou is deze Alfa niet echt een racebak met een 1.8 motor denk ik, maar ja... Ik ben geen ragger, maar het is wel leuk om wat power te hebben, en achterwielaandrijving rules natuurlijk. ;)

Hij was helemaal origineel daarom vond ik hem ook best mooi.

Oja in de kofferbak zat wel een soort teer aangebracht, met rode lak er over, ik weet niet precies wat dit was, iemand enig idee wat dit kan zijn?

Dus... een goede deal?

Alvast bedankt natuurlijk, en wie weet ben ik straks ook een Alfist (ik ben al Citroen-ist, Audi-ist en VW-ist geweest en eigenlijk nog steeds, een auto moet karakter hebben vind ik).

Wat moet ik trouwens bij het olieverbruik denken bij deze km stand? Is daar iets van te zeggen?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Aankoop 75 1.8 indy

do mei 11, 2006 19:59

Welkom!! Voor veel antwoorden op je vragen zie hier: :wink: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=187

Grtz, fRank
PS Tuurlijk verkies je een Alfa 75 boven zo'n WO2 gedrocht..... :wink:
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

ex0dus
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: do mei 11, 2006 19:44
Locatie: Eindhoven

RE: Aankoop 75 1.8 indy

do mei 11, 2006 20:02

Nah ik heb niks tegen Duitsers ofzo hoor, een 75 lijkt me wel vet en ik zie ze eigenlijk niet eens zo vaak rijden heb ik het idee. En deze was eigenlijk nog zo mooi origineel dat het me wel wat leek...
Maar hoe zit het met die ketting, in dat topic heb ik niks gevonden er over...

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Aankoop 75 1.8 indy

do mei 11, 2006 20:07

ja heeft een distributieketting.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1089
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

RE: Aankoop 75 1.8 indy

vr mei 12, 2006 12:20

Ik heb de afgelopen 7 jaar dagelijks met een 75 1.8 IE rondgetoerd, en heb er in totaal zo'n 130 000 km mee gereden (van km stand 70 000 tot 200 000). Mechanisch best een betrouwbare kar (zeker indien "verstandig" warmgereden), van olieverbruik was dan ook geen sprake, zelfs niet op het einde. Waar hij wel last van had, was olielekkages langs alle mogelijke dichtingen (die heb ik allemaal laten vervangen rond km stand 160 000, best dure grap als je dat uitbesteedt). Nu ja, lekkages zijn eenvoudig te checken he.
Voor de rest lijkt me 850 euro een normale prijs voor zo'n wagen, je moet met zijn rare kantjes leren leven (af en toe gekke electrische fenomenen, qua afwerking niet altijd even onverwoestbaar) maar je krijgt daar ook veel plezier voor terug (met name een fantastisch motorgeluid, prachtige lijn, enz enz)
Succes!
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

ex0dus
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: do mei 11, 2006 19:44
Locatie: Eindhoven

RE: Aankoop 75 1.8 indy

vr mei 12, 2006 22:42

Nou ik heb hem gekocht, na een wat langere proefrit waar me een aantal dingen opvielen.

Oliedruk
Als de motor koud is dan is de oliedruk stationair 6 ofzo. Als die eenmaal wakker is, is de oliedruk alleen als ik rij zo'n 6 bar. Maar als de motor stationair draait dan is de druk 1 bar, is dit normaal?

Bij stilstand even volgas (met warme motor) resulteerde in een wolk achter de auto (geen dichte mist maar een pluim zeg maar), de auto stond al een tijdje stil en is alleen de garage een paar keer in en uit gereden, dus het kan vuil zijn, maar kan het ook zijn dat de motor niet goed is? hij loopt verder prima stationair en rijd op zich best lekker alhoewel hij niet zo heel snel is naar mijn gevoel.

Sowieso sprint de toerenteller ook zowat alle kanten op en er klopt niks van.

Temperatuur.
Als je de atuo start dan loopt de temperatuur al snel op richting 100 graden, waarna de ventilator aangaat, wat me wel normaal lijkt. Maar als ik eenmaal ga rijden en zeker op de snelweg staat de temp meter dan ook zo maar op 60 graden, is dit normaal (vast niet), en zo nee wat is dat? Thermostaat niet goed ofzo?

Een paar interieurlampjes doen het natuurlijk ook niet, zal ook wel normaal zijn.

En tijden stationair en rijden hoor ik een licht zingend geluid, het is een soort zuiggeluid zeg maar. Ik denk de brandstofpomp maar ja, wat kan het zijn?

Remmen
Hij remt niet zo heel erg best vind ik zelf, als je een paar keer pompt dan heb ik echt nog maar weinig remkracht over, hoe komt dit?

Verder geen gekke dingen tot nu toe, hij rijd mooi rechtuit, stuurtje staat recht, heeft mooi koppelverloop en tjah verder wel een leuke kar.

Wat kan ik met deze dingen doen?

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2138
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Aankoop 75 1.8 indy

vr mei 12, 2006 23:10

oliedruk is opzich normaal, al vind ik 6 bar onder het rijden met warme motor vrij hoog
je thermostaat is zeker kapot, maar die is niet duur
wat voor kleur is de walm? zwart is benzine, wit is water en blauw is olie
een 1.8 IE is sowieso geen snelle motor, maar wel lekker soepel


iig gefeliciteerd met je aanschaf
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ex0dus
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: do mei 11, 2006 19:44
Locatie: Eindhoven

RE: Aankoop 75 1.8 indy

za mei 13, 2006 08:47

Ok aan wat voor bedrag moet ik dan denken om dat te vervangen?
De rook, tjah het zag er niet gezond uit. Misschien dat ie wat vervuild is. De komende tijd rijd ik gewoon rustig natuurlijk, over een tijdje probeer ik het nog eens.
Ik vind de koppeling ook erg hoog dus je zult zien dat die het ook eens begeeft, is dat prijzig? Bij sommige autos wel bij sommige valt het mee. Is zeker weer ergens verstopt?

ex0dus
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: do mei 11, 2006 19:44
Locatie: Eindhoven

RE: Aankoop 75 1.8 indy

ma mei 15, 2006 18:02

Ik heb hem trouwens gekocht. ;) Heb achteraf wel een shitload aan problemen, die gerepareerd moeten worden. APK wil ook niks zeggen tegenwoordig blijkt wel weer.

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Aankoop 75 1.8 indy

ma mei 15, 2006 21:55

Thermostaat stelt niks voor... Kost geloof ik drie tientjes en je hebt hem er binnen een half uurtje tussen.. Kun je dat punt vast wegstrepen! :wink:
156 SW 1.9 JTD

ex0dus
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: do mei 11, 2006 19:44
Locatie: Eindhoven

RE: Aankoop 75 1.8 indy

di mei 16, 2006 08:25

Blijft nog over dat de remmen niet werken, de koppeling op is, de kachelknop stuk is, de toerenteller niet goed werkt, de benzinemeter wel erg snel zakt, de olie her en der, etc. etc. :P

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Aankoop 75 1.8 indy

di mei 16, 2006 15:47

Waarom heb je dat ding dan gekocht?
156 SW 1.9 JTD

ex0dus
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: do mei 11, 2006 19:44
Locatie: Eindhoven

RE: Aankoop 75 1.8 indy

di mei 16, 2006 19:51

Bij een handelaar... Hij ziet er uiterlijk erg goed uit, bodem getectyleerd en heb nergens roest kunnen ontdekken, de rest is maar raden he...

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: Aankoop 75 1.8 indy

di mei 16, 2006 20:16

Ik heb er een klein rondje in gereden, maar heb niks kunnen testen omdat ik een aluminium motor als ie koud is natuurlijk niet even open trek...
Kennelijk mankeert er nogal het eea aan de auto. Waarom geen goede proefrit gemaakt? Zorg ervoor dat een proefrit minstens 15 min duurt. Goed warm rijden zodat je een goed beeld krijgt van een auto. Flink remmen en optrekken. Schakelen van 4 naar 2. Een poosje stil gaan staan om te horen of er niets rammelt, of de fan aanslaat, vloeistoflekkages etc. Kruip er dan ook onder om dat te constateren. Kijk onder de kap. Een rondje rond de kerk levert geen info op. Alle mankementen valt je dan wel op en koop je geen kat in de zak. Een 2e hands auto kopen is toch lastiger dan menigeen denkt. En neem desnoods iemand mee. 2 zien meer dan 1. Bodem die goed in de tectyl zit is verdacht.
Jammer dat hij slecht uitpakt maar een beetje eigen schuld vind ik. Volgende keer niet op verhalen van verkopers afgaan maar op je eigen gezond verstand. "Vertrouwen ist gutt, controlle ist besser." :wink:

ex0dus
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: do mei 11, 2006 19:44
Locatie: Eindhoven

RE: Aankoop 75 1.8 indy

di mei 16, 2006 20:40

Ik heb er een uur mee gereden (snelweg en binnenweg), flink mee geremd, was niks aan te merken. Behalve dan dat de toerenteller niet goed werkte en dat bij volgas (in zijn vrij, stilstaand) er een rookpluim achteruit kwam. Hij reed verder goed en tijdens de snelweg rit (heb niet echt heel hard gereden ofzo), verder niks gemerkt van rook achter uit de uitlaat of iets. Ik denk dat het gewoon wat vuil was (athans dat hoop ik, en tjah misschien verbruikt ie wel wat olie volgas).
Ik snap ook niet dat ie met die remmen door de APK is gekomen, maar goed.
De koppeling zat vrij hoog maar ik dacht dat het zo hoorde, ik heb er niet echt mee geragd tijdens de proefrit nee.
Ook aan de draagarmen en andere dingen onder de auto heb ik geen roest ontdekt. De banden hadden zeker een cm profiel, de olie (zat tussen min en max in), was doorzichtig (weet niet of dit iets betekend, maar was niet roetzwart iig), er zat wel wat olie op het blok (kan net zo goed vuil geweest zijn), heb nog geen olieplas onder de auto ontdekt.
In het begin vond ik hem niet bijster snel maar nadat ik een tijd heb gereden (tot nu toe 190 km, nu staat ie bij de garage), is ie wel sneller en soepeler geworden. En een mooi geluidje natuurlijk. ;)

Tevens zit er NAP bij met de volgende gegevens:

144782 / 01-04-06
139029 / 29-03-05
132457 / 30-03-04
125864 / 19-03-03
110199 / 07-02-01

En zo verder...
Op het APK rapport staat als keuringsdatum 13 april 2006 (km stand 144802), dus dat is wel weer gek, aangezien de laatste datum op dat NAP papier 01-04-06 is, maar ja... We zullen maar goedgelovig zijn he. :p

Wil niks zeggen natuurlijk, de teller kan alsnog in de tussentijd terug gedraaid zijn, maar ja de pedalen zijn niet extreem versleten, en de stoel is ook niet doorgezeten, maar het blijft gokken.

Word die NAP alleen bijgewerkt tijdens de APK trouwens? Of ook bij beurtjes?

En ach ja, als de remmen gemaakt zijn, voor ik hoop een zacht prijsje, en de koppeling (zal wel prijzig zijn amar ja), dan kunnen we toch lekker sturen (hoop ik).

Ik ben zeg maar grootgebracht met het idee dat Alfas olie zuipen en onbetrouwbaar zijn, maar ja ik vond het model mooi en hij reed lekker, dus ik gok het er maar op, heb nog twee andere (een Audi 80 uit 1977 en een Citroen Berlingo uit 2000), de Audi wil ik verkopen, vind de Alfa toch iets leuker.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”