Bartel.

Benieuwd naar Alfa 33je enkele punten. (eerste auto)

zo feb 12, 2006 16:08

Niet zo lang geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald, en nu wil ik een mooie pittige auto als startauto. En ik weet dat alfa's met hun boxers behoorlijk pittig kunnen zijn. Dus:

Ik ben vandaag naar een Alfa 33 1.7 IE uit 91 wezen kijken,

Een mooi bakkie, zag er goed uit en reed ook lekker.

Wel had hij enkele mankementjes, en daar had ik wat vragen over aan jullie, over wat de kosten kunnen zijn, het achterliggend probleem etc etc.

Bij deze:
In de voorlampen zat vocht.
Roestvorming op kokerbalk linksachter.
Balk achterzijde kofferbak had roestvorming.
En een op hol geslagen centrale vergrendeling.

Hij heeft APK tm juli 2006, maar in de apk stond wel als aandachtspunt die roestvorming, en zijn vraagprijs zat rond de 750€. (210000 km)

Is dit een goede koop? En hoeveel zouden reparaties aan het roesten ongeveer kunnen kosten? En is die koplampvocht een teken dat er iets ergers mis is?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Benieuwd naar Alfa 33je enkele punten. (eerste auto)

zo feb 12, 2006 17:22

Hoi Bartel allereerst welkom hiero... :wink:
Vwb je vragen: het vocht in de koplampen komt dikwijls omdat er door de warmte van de lampen condens wordt gevormd tegen de binnenkant van het (koude) glas.Remedie: Die rubberen stofkappen aan de achterzijde verwijderen zodat het condens kan ontsnappen, werkt geheid!
(dus gratis te fiksen :wink: )
Als het dan nog vochtig blijft zul je de afdichtingen tussen het glas en de lampunit eens opnieuw moeten afkitten.
Over de roestvorming en de met de bestrijding daarvan gepaard gaande kosten (nah is dat een mooie zin ofwa>... :? ) kan ik je helaas niks vertellen.
Wellicht dat adh een paar detail foto's de 'roestbestrijders' op dit forum een prijs indicatie voor reparatie (giulia-tom??) kunnen geven...? Anders wordt het toch eerst; 'live' bekijken en dan pas een prijs geven denk ik... Bedenk dat zowat alles gerepareerd kan worden , het is alleen een kwestie van kosten afwegen :is ie het waard of niet...?
De centrale vergrendeling van een 33 kan idd een eigen leven leiden; ofwel contactspray op de sloten ofwel goed hard de deuren dichtgooien bij afsluiten kan een oplossing zijn...
Suc6 met je keuze, grtz, fRank
Ps als je m koopt, laat t hier ff weten; vinden we leuk ! 8)
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Benieuwd naar Alfa 33je enkele punten. (eerste auto)

zo feb 12, 2006 19:39

Over de roestvorming en de met de bestrijding daarvan gepaard gaande kosten (nah is dat een mooie zin ofwa>... :? )
Wow!


En Bartel: ga, als je de kans krijgt, ook eens meerdere 33's bekijken. Er staan er genoeg te koop, en een beetje vergelijkingsmateriaal is nooit weg. Misschien woont er wel een forummer in je buurt die een goede 33 heeft, en die weet waar je echt voor op moet passen? Gebruik ook eens de zoek-functie, er is vast al heel wat geschreven over de typische mankementen van de 33.

En over die centrale vergrendeling zou ik me geen zorgen maken, da's gewoon in-car entertainment avant la lettre :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Benieuwd naar Alfa 33je enkele punten. (eerste auto)

zo feb 12, 2006 20:20

Hij heeft APK tm juli 2006, maar in de apk stond wel als aandachtspunt die roestvorming, en zijn vraagprijs zat rond de 750€. (210000 km)
Vind het best duur.. zeker als roestvorming al op aandachtpunten stond van vorige APK. Zit altijd meer ellende verscholen dan je denkt, kijk bijv. eens rond de stoelbevestiging en rond de tankdop wellicht wat blaasjes. Maar dat laatste zal je wel rap opvallen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Benieuwd naar Alfa 33je enkele punten. (eerste auto)

zo feb 12, 2006 21:39

Bartel, welkom hier.

Een 33 voor 750 € moet hard zijn, da's mijn mening. Een 33 met laswerk koop je ook voor de helft of minder.
Ik zou zeggen: nog een beetje sjoppen dus ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

33 Imola

RE: Benieuwd naar Alfa 33je enkele punten. (eerste auto)

za feb 18, 2006 19:46

Hoi,

Ook namens mij welkom, om eerlijk te zijn vind ik hem ook aan de dure kant, om je een voorbeeld te geven, ik heb mijn 33 3 weken geleden gekocht voor 600 euro en die is van 1993 met 153000km op de teller en nog hard. Ik had wel wat andere klusjes eraan maar dat is nu al bijna allemaal opgelost. Succes met de verdere zoektocht of de eventuele koop, ga zeker niet over een nacht ijs.

Groeten Ronald

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Benieuwd naar Alfa 33je enkele punten. (eerste auto)

zo feb 19, 2006 14:19

Inderdaad een roestige 33 voor 750 euri is inderdaad veel te duur. Ik heb onlangs voor een kennis een 33 uit 92 gekocht voor 800 euro. deze wagen zag er smetteloos uit, geen spatje roest en goed in de lak, met 138000 km en een nieuwe APK.
Dus ik zou zeggen kijk rustig verder en koop niets overhaast er zijn nog genoeg goede 33 s te koop. Succes.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Benieuwd naar Alfa 33je enkele punten. (eerste auto)

zo feb 19, 2006 18:07

Ik vind het altijd lastig te beoordelen wat goedkoop of duur is. Een goedkope auto kan na een een paar maanden wel 2 keer zo duur zijn, terwijl een duurder exemplaar goed onderhouden blijkt en weinig kosten heeft het eerste jaar. Dus kooppprijs zegt eigenlijk helemaal niks. Een kennis van me verkocht eind vorig jaar een 33 1700 IE met 45.000 aantoonbare echte kms uit 1993 voor 1500 euro. Maar de wagen zag er dan ook nog als nieuw uit. Eigenlijk was hij niet eens echt duur. De nieuwe eigenaar kan er nog jaren veel plezier van hebben.

MightyMarcel

RE: Benieuwd naar Alfa 33je enkele punten. (eerste auto)

vr feb 24, 2006 19:49

een dure (relatief in dit geval dan) auto kan inderdaad uiteindelijk goedkoper blijken. Zo kocht ik mijn 33 ca een half jaar geleden, voor 950 euro. (best veel voor een 1.4, feitelijk).

Op wat miniscule probleempjes en helaas wat vrij normale slijtage (einddempertje laatst laten vervangen wegens lek, kostte 70 euro. Vlak na aankoop nieuwe startmotor - dat is door de garage netjes vervangen, terwijl dr eigenlijk geen garantie op zat, maar niet elke garage zal dat zo doen !!! -) bevalt deze auto uitstekend. Hij start altijd en rijdt altijd, en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Wel wordt t tijd voor een beurtje met nieuwe filters, maar dr is dan ook ca. 10dkm bijgezet in dit half jaar. Daar was niet op gerekend, maar de auto hield zich uitstekend. Alle lof voor deze wagen, die zelfs met de 1.4 nog best vlot is.

echter, het kan ook anders.
mijn eerste auto was een suzuki swift. Je zou denken, das vast betrouwbaar spul. Niet dus. Gekocht voor 650 euro. De eerste twee maanden reed-ie prima. Toen ging de uitlaat lek (of toen merkte ik dat-ie eigenlijk al lek was...). Laten vervangen. Daarna reed de auto als een ouwe tractor - katalysator lek. Laten lassen. Even weer een maandje plezier van gehad. Toen begon de motor serieuze problemen te vertonen - regelmatig backfires, onregelmatig lopen, willekeurig cilinders overslaan, motor die veeel en veel te heet was.

toen ik een benzinelek ontdekte in de buurt van de carburateur, en toen de kat t weer begeven had, besloot ik eens een soort proefrit te maken, kijken hoe de auto zich zou houden. (voor de veiligheid wel het lek 'gemaakt'). Toen heb ik besloten om m maar weg te doen - dat ding was levensgevaarlijk om in te rijden, bij nader inzien. De kosten om alles te maken zouden hoger zijn geweest dan wat ik betaald heb voor mn huidige auto. (ik heb dr nog 200 euro inruil voor gekregen - en ik weet van de garagehouder dat t ze 400 euro ex btw ex materialen heeft gekost om t te maken. (die 200 euro was ook min of meer de waarde van de velgen onder de auto)).

moraal van t verhaal : goed opletten, niet kopen als je t niet 100% vertrouwt. niet verliefd worden op een auto - hoe makkelijk dat ook is als het je eerste is...[/b]

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”