Waardeloos

Retourtje Frankrijk....

zo dec 25, 2005 23:39

Het moest er maar van komen. Vorge kerst een Alfa GT1300Junior (1969) gekocht, opgeknapt en er een aantal keer Enchede - Hilversum mee gereden. Misschien sinds ik hem heb in Nederland 800 km gereden in de hele lente. Toen leek het wel een leuk idee om naar Frankrijk te gaan. Ik met de Alfa, m'n vader met z'n Snoek uit 1962. Het werd uiteindelijk een wedstrijdje wie de meeste pech zou hebben.

Het begon allemaal al in Belgie. De eerste grote regenbui en Alfa's en regen gaan niet samen. Dus op de snelweg met een aardig hard windje vonden m'n ruitenwissers het wel leuk om elkaar te raken en vast te gaan zitten. ERG vervelend, meer om het commentaar dat je krijgt uit de andere auto... Het was echter een klein ongemakje dat zo verholpen was en we waren weer snel onderweg.

Later kwamen we in Frankrijk. Natuurlijk hebben we alleen maar D-wegen genomen en was het rijden leuk, maar als je in een slaperig dorpje komt merk je hoe nationalistisch die Fransen zijn; mensen rekken hun nek uit voor de Snoek (vooral dan natuurlijk dikke pijprokende oude mannetjes met een stokbrood en een fles wijn :wink: ) maar de Alfa was enkel een vervelend achtergrond geluidje. En wat voor een; met een brulpijp, smalle straatjes en je raampje open... De Fransen kunnen het dan niet waarderen maar ik wel!! Natuurlijk lunchen in een boomgaard dus tijd voor een fotosessie (1MB).

Gelukkig ging het ook voor de Snoek helemaal niet goed; hij lekte iets te veel water uit de radiateur die beschadigd raakte maar het mooiste was nog dat de startmotor het niet meer deed. Gelukkig zijn Snoeken nog uitgevoerd met een ouderwetse slinger (altijd om gelachen, maar zo'n ding aanduwen is geen pretje) dus gelukkig was het niet zo'n heel groot probleem. Nog op een regenachtige dag de startmotor uitgebouwd in een stal tussen een paard en een ezel (erg gezellig, doet denken aan Kerstmis) en de Snoek was ook weer in orde.

Op de terugweg helemaal geen pech gehad tot de oprit bij de Grolsch in Enschede. Weer blij dat je hem terug ziet, nog maar enkele kilometers naar huis en dan... Geen koppeling meer. Da's lekker. :cry:

Eenmaal de bak uit elkaar gehaald bleek de ring (300KB) die de diafragmaveer op z'n plaats houd gebroken te zijn en dus was er een zeer grote vrije slag ontstaan, waardoor ik nog NET kon koppelen. Erg lekker rijdt dat niet. Nu de bak toch uitelkaar ligt, maar gelijk het druklager vervangen en de tweede syngromesh vervangen.... Als iemand wat tips / plaatjes daarvan heeft; hulp is welkom! De bak is nu door midden (1MB), dus nu verder uit elkaar halen. Maar omdat ik relatief weinig weet van synchromeshen (al helemaal niet hoe je het goed schrijft) graag wat tips, hoewel het Klaverblaadje een aantal goede artikelen het afgelopen jaar heeft gepubliceerd waar ik al veel aan heb gehad!)

Grote pech maar gelukkig toek ik bijna thuis was. Gelukkig staat de Snoek ook weer op bokjes door een lekke drukbol, dus ik zou zeggen dat beide auto's evenveel pech hebben gehad. Volgend jaar naar Italie, zullen we wel zien wat de Italianen, die natuurlijk een veel betere smaak hebben, van de auto's vinden!!

Peter

PS... Bochtige bergweggetjes en een Alfa; zeker een aanrader!!
Laatst gewijzigd door Waardeloos op za dec 31, 2005 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Retourtje Frankrijk....

ma dec 26, 2005 00:59

leuk verhaal ! en zo'n snoek is toch ook erg aantrekkelijk maar verdomd onbetrouwbaar wordt verteld :roll:
156

alfaromeo155

RE: Retourtje Frankrijk....

ma dec 26, 2005 11:29

lijkt me fantastisch zo'n rit met een klasieker. nou wie weet komt voor mij ook ooit de dag...

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Retourtje Frankrijk....

ma dec 26, 2005 11:49

Toch jammer dat zo'n ritje zich als "Project" ontpopt :wink:

Gebruikersavatar
Marco
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: ma feb 28, 2005 18:16
Locatie: Hilversum

RE: Retourtje Frankrijk....

ma dec 26, 2005 13:36

Leuk om te lezen zo'n verhaal. :D

Ik ga volgend jaar met mn auto naar z'n vaderland......
Vondt het al leuk met een 155 in de beregen, maar met een 75 zal dat ook GENIETEN worden.

Groeten Marco

Waardeloos

Re: RE: Retourtje Frankrijk....

ma dec 26, 2005 15:38

leuk verhaal ! en zo'n snoek is toch ook erg aantrekkelijk maar verdomd onbetrouwbaar wordt verteld :roll:
De Snoek had trouwens ook een aanlopende rechter voorrem. En DIE zijn lastig te vervangen bij een snoek (Voorwielaandrijver >> motor en versnellingsbak gewoon omgedraait en de schijven zitten direct naast de versnellingsbak dus moet je alles uitbouwen). Het is een projectje maar dat is juist leuk aan oude auto's!! (Rijden natuurlijk ook...)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Retourtje Frankrijk....

ma dec 26, 2005 16:13

Wat een geweldig verhaal! :thumbs: Op het moment zelf waarschijnlijk waardeloos ( :lol: ) maar dit geeft zulke leuke verhalen/ anekdotes (hoe the f*&k schrijf je dat) I love it! Oude auto's leven. :blue_cool:

Over die versnellingsbak: op het eerste gezicht ziet het er niet eens zo slecht uit. :) Maar hij staat wel net in z'n twee. :? Hoe vind je dat ie schakelde? alleen twee slecht?? Of ook één en drie??? Eén welgemeend advies-/ aandachtspunt: denk je ook aan de schakelmoffen, die slijten minstens zo hard als de synchromeshes!!! :o Als de bak redelijk is zou je kunnen volstaan met het uitwisselen en omdraaien van de moffen. :idea:
Bijvoorbeeld: mof 5/r komt nu op plaats 1/2 en wel in die volgorde! Mof 1/2 op plaats 5/r en mof 3/4 wordt mof 4/3. Dit gecombineerd met bijv. 1, 2 en 3 nieuwe synchomeshes geeft een goed resultaat als de basis redelijk is. Anders kun je overwegen om é'én nieuwe mof te kopen en die op de plaats 1/2 te zetten. vervolgens zet je 5/r op plaats 4/3 (in die volgorde) en 3/4 op plaats r/5. Dan ben je helemaal goed bezig. Snappie??? :-s
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 667
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Retourtje Frankrijk....

ma dec 26, 2005 19:50

hebben we bij mijn bak ook gedaan :wink: :thumbs: \:D/

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=8189

Gebruikersavatar
Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 922
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:50
Locatie: Voorthuizen
Contacteer: Website

RE: Retourtje Frankrijk....

wo dec 28, 2005 22:32

Doe een keer met de Buitenlandrit mee, en je kunt ook een verhaal schrijven! Zo had ik in 2004 ook een klein probleempje met mijn sprintje. Ik rijd hier ongeveer 1500 km. per jaar mee, en laten dit op 100 km. na de kilometers zijn van de buitenlandrit. De auto wil nog wel eens een drupje olie laten vallen, dus daar word ik al niet meer zenuwachtig van, maar bij de verzamelplaats viel het me wel op dat ik gemiddeld elke gereden meter op de parkeerplaats een drupje olie had laten vallen. Ik zat op dat moment in de ontkenningsfase, dus besloot dat dit NIET ERG was..... Na verloop van de eerste 100 km. begon ik een beetje te foeteren en te schamperen op mijn voorganger, want mijn voorruit werd een beetje vet van de olie die hier op begon te spetteren. Na nog een paar kilometer zat werkelijk mijn gehele voorruit onder de olie, en het erge was dat die olie zelfs op de voorruit bleef komen terwijl ik de voorliggende Alfa Zagato had ingehaald. STOPPEN dus. Nadat ik de motorkap opendeed was de oorzaak snel gevonden: De pakking van het kleppendeksel was er tussenuit gegaan. Werkelijk het hele motorruim zat onder de motorolie, en de rest op mijn voorruit! Na de kleppendekselpakking er weer tussengezet te hebben, hebben we de weg weer vervolgd. Er moest trouwens bijna 2 liter olie bij, maar dat even terzijde. Aan het eind van de dag zou ik even olie gaan peilen om te kijken hoe het verbruik was, was de oliepeilstok pleite, en perste het blok op deze plek weer een zooi olie eruit. Ik heb met de buitenlandrit altijd wel extra onderdelen bij me, maar een extra peilstok niet dus. Het bleek dus dat mijn blok helemaal geen ontluchting had en daardoor zo'n druk bij hoge snelheden opbouwde dat hij eerst het kleppendekselpakking eruit geperst had, en daarna maar de peilstok eruit gegooid had. Ik had net voor de buitenlandrit een kleppendeksel zonder ontluchtingspijpje gemonteerd, omdat dat er origineel op hoort. Nu bleek de vorige eigenaar bewust een ander kleppendeksel gemonteerd had, omdat hij het originele ontluchtingsgat om onduidelijke redenen had dichtgemaakt en een nieuwe ontluchting had verkregen door een ander kleppendeksel MET ontluchting te monteren.
Op de parkeerplaats an het hotel heb ik toen samen met een andere alfist een leeg colaflesje voorzien van een slangetje en deze daarna over de oliepeilstokplek geschoven, waardoor ik een soort oliedrukvaatje had, en de uitgeperste olie in het colaflesje bleef steken. Probleem opgelost en nu anderhalf jaar later staat mijn auto nog steeds in de garage met het colaflesje eraan. alleen zal ik binnen afzienbare tijd toch wel eens een motorrevisie moeten plegen omdat de oplossing natuurlijk de oorzaak niet wegneemt. Maar ja, de volgende buitenlandrit duurt nog eventjes....

Waardeloos

RE: Retourtje Frankrijk....

do dec 29, 2005 13:17

@Schaapm Vooral op lange ritten volhouden dat er niets aan de hand is en dat je er thuis wel even naar zal kijken :wink: Je bent in iedergeval thuis gekomen en dat is al heel wat waard!!!

Over de versnellingsbak @ Alessandro; hij staat in z'n drie (v.l.n.r. 4/3/2/1/R/5, of ben ik gek?) en bedankt voor de tip, zoiets stond ook in het klaverblaadje maar nu weet ik zeker dat ik alles HEEL goed moet labelen... :|

Ik probeer de assen eruit te krijgen, de onderste as kan ik er gewoon uittillen maar de bovenste blijft hangen op de schakelvork voor de 1e en 2e versnelling... Iemand een tip?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Retourtje Frankrijk....

do dec 29, 2005 17:06

@Waardeloos: je hebt helemaal gelijk hoor! :o Ik had er niet op gelet, dacht gewoon volgorde 1,2,3,4,5,r. ](*,) Zo is het wel bij trans-axle bakken, vandaar. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Waardeloos

RE: Retourtje Frankrijk.... (HELP! VERSNELLINGSBAK!)

vr dec 30, 2005 15:32

Okee de assen zijn er nu uit (toch eers maar de schakelvorken gedemonteerd, daarna gaat het makkelijk) de assen gesplitst en de 3e versnelling van de as gehaald. Daarna zag ik pas dat om bij de 2e versnelling te komen je aan de andere kant moet beginnen.

Dus nu de vraag; heeft iemand een stuk uit een werkplaatshandboek dat ik gemaild kan krijgen? Of weet iemand een goed werkplaatshandboek waar alles goed getekend/beschreven in staat en waar het te koop is?

Dit omdat ik nu het lager dat tegen de 5e versnelling zit eraf moet halen, en die volgens mij gewoon geklemd is en er dus met een trekker wel vanaf te halen moet zijn, maar voordat ik iets mol wil ik zeker zijn...

Terug naar “Projecten”