Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

do okt 19, 2023 00:06

Helaas een 9/41, is net wat te kort :lol:

Afbeelding

Dan maar op zoek naar een 10/41 met sper, of een 10/43 en daar sper in laten bouwen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 829
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

do okt 19, 2023 08:56

Met een standaard motortje zoals ik in de vetroresina heb is een 10/43 precies goed, vind ik (en ik heb gelijk ;-)). Als je van plan bent om jouw creatie van een boos motortje te voorzien zou ik zeker voor een 10/41 gaan, met als bonus dat die veel makkelijker te vinden zijn.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

do okt 19, 2023 12:25

Met een standaard motortje zoals ik in de vetroresina heb is een 10/43 precies goed, vind ik (en ik heb gelijk ;-)). Als je van plan bent om jouw creatie van een boos motortje te voorzien zou ik zeker voor een 10/41 gaan, met als bonus dat die veel makkelijker te vinden zijn.
hangt dan beetje af van de koppelopbrengst van het boze motortje onderin, en het gebruik wat er veelal van de auto gemaakt zal worden. maar dat is mijn mening... Voor wat het waard is: niet alleen Alfaholics maar ook vele lieden die ik ken met dergelijke autootjes komen meestal toch uit op de 10/43.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

do okt 19, 2023 13:24

Ik heb in de Spider een 10/41 met sper. Voor die auto gewoon prima, maar wil bij de Bertone niet dat hij met name onderin stil valt.
Dit wordt geen auto om rustig door het Heuvelland te touren en zal ook weinig snelweg zien. :-)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 613
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

do okt 19, 2023 13:41

Ik ben van een open 9/41 naar een 10/43 40% sper gegaan.
De open 9:41 had de dyno niet overleefd...

Dit is wat een 10/43 met een boos twinspark motortje doet.
https://www.youtube.com/watch?v=FrM186N-g0Y

Op de snelweg misschien niet zo rustig als een 10/41, maar daar is toch geen lol aan. Grossglockner pas, super fun :mrgreen: .
Laatst gewijzigd door Seliquella op vr okt 20, 2023 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

do okt 19, 2023 23:31

Dat dus. 8)

Heeft iemand ervaring met ombouwen van een 9/41 (dus met kleine steekassen) naar een 10/43? Is dat te adviseren? Of gewoon beter een complete 10/43 zoeken en daar een sper in bouwen?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 613
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

vr okt 20, 2023 08:58

Ik heb geen ervaring met het ombouwen.
1300 assen zijn wel dunner en voor een boos motortje wellicht verstandig om een 2.0 as te nemen.
9/41 met sper is denk ik nooit geleverd en anders lastig om te vinden.
10/43 pignon en kroonwiel en een donor as met sper is wat je wilt eigenlijk en denk ik ook het voordeligste.
Ik heb die van mij bij Marc Maas Special Care Care laten bouwen.
Goedkoop is het allemaal niet, maar uiteindelijk wel wat je wilt.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

vr okt 20, 2023 10:19

de diverse leveranciers hebben optie om bv een Gripper LSD , anders Quaife in te bouwen in een klein ashuis, waarbij je ook nog de keuze hebt daar wel dikke steekassen op te bouwen. Naar ik begrepen heb is montage van dikke assen mn belangrijk voor racedoeleinden met staande starts.

Andere optie is een huis om te bouwen om een oud origineel ZF sper te monteren. Alfaholics heeft in hun outlet meerdere ZF sperklokken te koop.
DIt is de manier waarop dat bij de squadras gedaan werd.
Wel dan dus dikke steek assen. Draaiwerk nodig aan het huis. Niet iedereen kan dat .

Persoonlijk zou ik voor een nieuwe klok gaan. gezien het werk wat nodig is (afstelling) om dat goed in te bouwen. Kan ook niet iedereen. Naast speciaal gereedschap ook goed gevoel voor nodig. Aantal mensen in NL wat ik ken die dat echt kunnen kan ik op 1 hand tellen (of ik zou er een aantal niet kennen).
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

vr okt 20, 2023 18:10

Ik heb geen ervaring met het ombouwen.
1300 assen zijn wel dunner en voor een boos motortje wellicht verstandig om een 2.0 as te nemen.
9/41 met sper is denk ik nooit geleverd en anders lastig om te vinden.
10/43 pignon en kroonwiel en een donor as met sper is wat je wilt eigenlijk en denk ik ook het voordeligste.
Ik heb die van mij bij Marc Maas Special Care Care laten bouwen.
Goedkoop is het allemaal niet, maar uiteindelijk wel wat je wilt.
Latere 105 serie USA modellen hebben standaard 9/41 met sper en dikke assen.
Ivm hogere wagengewicht ivm veligheidseisen en lagere maximum snelheid daar

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

vr okt 20, 2023 18:21

Dat dus. 8)

Heeft iemand ervaring met ombouwen van een 9/41 (dus met kleine steekassen) naar een 10/43? Is dat te adviseren? Of gewoon beter een complete 10/43 zoeken en daar een sper in bouwen?



Met dikke motor op straat zou ik lekker een 10/41 nemen.
Kortste klap, standaard as met standaard sper en dikke assen.
Is ff zoeken en betalen, maar ze zijn er heus nog wel.
Mensen die ze echt kunnen overhalen en afstellen ook wel. (maar idd niet zo veel, maar is ook weer geen rocket science, maar kost gewoon tijd om het goed te doen, dus duur)
Gejengel met korte eindreductie ben je zo zat.

Alhoewel 10/43 nog wel kan.
In dat geval als je iets met sperren wilt,
Kijk eens op de website van Hardeman motorsport en informeer eens bij ze.
Ik ken in iig 1 tevreden klant.
Kost wat, heb je wat.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

vr okt 20, 2023 22:57

Thanks voor de input heren! :thumbs:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

wo okt 25, 2023 08:22

Volgens mij heb ik nog een 10/41 en 10/43 met sper liggen voor revisie zal eens kijken

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

do okt 26, 2023 21:20

Toevalig sinds vandaag voorzien: 10/43 mét sper! 8)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

do okt 26, 2023 23:20

Ondertussen begint de planning wat meer vorm te krijgen. Auto gaat begin 2024 naar de plaatwerker. Nu nog een spuiter zoeken, liefst regio Limburg of Zuid-Holland.

Verder ben ik nu bezig met wat klein grut. Stralen, schoonmaken of reviseren. Zaken als de deurscharnieren, tochtraammechanisme, pedalenbak.
Hierna stop ik even, want wil deze winter de Spider zn nieuw onderstel en remmerij geven. Dat moet klaar zijn als de Bertone weer thuis staat.

Verzamelen van onderdelen, zo had ik op zolder nog enkele NOS spullen liggen: binnenspiegel, zekeringkast, Carello koplampen en knippperlichtunits. Zelfs setje voorste draagarmen nog nieuw in de fabrieksverpakking.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4695
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GT Junior 1967 --> GTA1300 Stradale Evocazione

ma nov 20, 2023 23:32

Pedalenbak is klaar.

Alles gestraald (samen met wat ander spul), pedalen + afdekkap in 2K lak, nieuwe rubbers, nieuw asje voor koppelingspedaal en voorzien van de bijbehorende Alfaholics conversieset van mechanische naar hydraulische koppeling. Let even niet op de lelijke bout, die is om even proef te passen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik ook nog een versnellingsbak gescoord, eentje met natuurlijk hydraulische koppeling en lange 5.


Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Projecten”