Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfetta 1.8 Daily

wo nov 01, 2023 09:45

dat blijkt ook wel aan het aantal kilometers sinds maart: ruim 17.000 alweer. (en iedere kilometer een feest :D )
Geweldig dat je in 2023 zoveel km's draait in een Alfetta :D

Leuk om de update te lezen. Succes met het voorbereiden op de motorwissel.

erwinbertone
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 13:58
Locatie: Utrecht

Re: Alfetta 1.8 Daily

za nov 04, 2023 17:50

Ik rij met mijn beide Alfa's op LPG (Alfetta QO en 1750GTV). Bevalt goed en daardoor zijn de kilometers ook nog betaalbaar. Beide auto's worden door mij dagelijks gebruikt. De Bert hoofdzakelijk in de zomer en de Alfetta meer voor de winter. Afhankelijk van het gebruik. Gezinsritten worden in de zomer ook met de Alfetta gedaan. Rijden op LPG met carburateurs maakt omschakelen van brandstof iets lastiger. Met injectie gaat dat automatisch als het blok een beetje op temperatuur is.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1733
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfetta 1.8 Daily

za nov 04, 2023 19:22

Ik heb zelf ook jarenlang in een 116-Giulietta 2.0L met LPG gereden.
En dat beviel me goed. Al zou ik dat nu nooit meer doen in zo'n auto (teveel inbreuk op de originaliteit).
Maar goed, dat is mijn mening nu, toen beviel het prima.
Ik had wel een LPG systeem met een Impco verdamper/mengstuk voor de carburateurs, en niet mengstukken tussen
de carburateurs en de inlaat. Misschien dat dat een verschil maakt? (Beter lopen en minder gedoe met afstellen)?


.

Gebruikersavatar
sytse-rvn
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: do nov 10, 2011 11:48
Locatie: Leiden

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma nov 06, 2023 10:13

bij LPG op injectie kost het geen vermogen, en ook nog te tunen.. had een leuke optie geweest als je het toch liet inbouwen.. gemistte kans :wink:
Dat klopt en hier heb ik kort over nagedacht. De auto geschikt maken voor injectie leek me nogal een traject. En juist omdat ik al voldoende andere projecten heb naast deze auto leek het me goed de lpg eenvoudig te houden. Het loopt nu mooi en het vermogensverlies is vrij beperkt. De mengstukken die ik heb knijpen niet de luchtdoorvoer naar de carburateur, waardoor de luchtstroom op benzine ook amper verstoord wordt. Natuurlijk rij ik liever zo min mogelijk op benzine nu :mrgreen:
Ik rij met mijn beide Alfa's op LPG (Alfetta QO en 1750GTV). Bevalt goed en daardoor zijn de kilometers ook nog betaalbaar. Beide auto's worden door mij dagelijks gebruikt. De Bert hoofdzakelijk in de zomer en de Alfetta meer voor de winter. Afhankelijk van het gebruik. Gezinsritten worden in de zomer ook met de Alfetta gedaan. Rijden op LPG met carburateurs maakt omschakelen van brandstof iets lastiger. Met injectie gaat dat automatisch als het blok een beetje op temperatuur is.
Leuk! Zo hou je het inderdaad een beetje betaalbaar allemaal. Met het gezin in de Alfetta (en toen ik kleiner was een supertje) ben ik ook opgegroeid, ondanks dat die auto's toen al klassiekers waren. Leuke herinneringen zijn dat! En dat omschakelen... ach, het went wel en hoop ik bovendien niet al te vaak te hoeven doen.
Ik heb zelf ook jarenlang in een 116-Giulietta 2.0L met LPG gereden.
En dat beviel me goed. Al zou ik dat nu nooit meer doen in zo'n auto (teveel inbreuk op de originaliteit).
Maar goed, dat is mijn mening nu, toen beviel het prima.
Ik had wel een LPG systeem met een Impco verdamper/mengstuk voor de carburateurs, en niet mengstukken tussen
de carburateurs en de inlaat. Misschien dat dat een verschil maakt? (Beter lopen en minder gedoe met afstellen)?
Hoe het door jou beschreven systeem werkt weet ik zo niet, maar de mengstukken die ik heb ben ik tevreden mee. Niet alleen nu, maar ook de resultaten in het verleden waren positief. Mijn auto loopt mooi op lpg, start ook koud goed. Afstellen heeft de lpg-boer voor me gedaan, maar veel meer dan 2 schroefjes om aan te draaien heb je geloof niet. Dit type mengstukken:
Afbeelding
Het originaliteits-argument snap ik, maar zo velen (ook op dit forum) passen naar eigen smaak aan. Van buiten zie je in ieder geval niets aan de auto en nu kan er lekker veel mee gereden worden. Daar is het mij om te doen, veel rijplezier. Overigens heeft er al eerder lpg ingezeten, dat weer was uitgebouwd. De gaten (achter de kentekenplaat o.a) zijn weer hergebruikt. De verdamper is met een op maat gemaakte beugel in de motorruimte geplaatst. Nog steeds niet origineel, maar in ieder geval netjes. De omschakel-knop is in een vacant gat in het dashboard geplaatst. Welk knopje daar ontbrak moet ik nog eens uitzoeken, maar ik mis hem niet.. :P
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

Gebruikersavatar
sytse-rvn
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: do nov 10, 2011 11:48
Locatie: Leiden

Re: Alfetta 1.8 Daily

zo dec 24, 2023 21:18

Inmiddels ben ik bezig met voorbereiding van de motorwissel.
Ik had afgelopen voorjaar een 2L gekocht die naar verluid goed zou moeten zijn.
Stond wel al lang stil, dus de kop er maar af gehaald, klepseals vervangen, alles gelijk goed schoonmaken en kleppen even opnieuw inslijpen.

Pakkingen zijn natuurlijk ook nodig, dus ik heb een complete set gehaald incl krukas-keerringen. Die kan ik dank ook gelijk vervangen, want ze zijn hard en dichten duidelijk niet meer zo lekker af.

Nou had ik nog een setje hoge compressie zuigere en bussen die nog nieuw zijn. Eigenlijk bedoeld voor later ooit eens op de Giulia, maar tzt scoor ik wel weer nieuwe dan. HC is ook best mooi op lpg natuurlijk en waarom het goede spul niet juist gebruiken daar waar je er elke dag plezier van hebt?

Het mag duidelijk zijn waar het heen gaat met "de motor die goed zou moeten zijn". Onder het mom van "nu we toch bezig zijn" overhaal ik het hele blok.

Eerst nog in de veronderstelling dat ik even kon kijken of de lagerschalen nog oke waren, ga ik die toch ook maar vervangen. Ik kan er nu bij en dan is alles voor de komende jaren weer helemaal fris. De lagerschalen zijn niet nieuw, maar ook absoluut niets om van te schrikken en de krukas is ook netjes. Dat en de staat van zuigers en bussen (die bewaar ik dan ook maar) bevestigd de beweringen van de verkoper dat de motor waarschijnlijk in prima staat was. Wel vond ik dat het op de bodem van de carterpan wat drapperig was en heeft de motor dus lang niet gedraaid. Misschien dus een goed idee om de krukas te spoelen.
Heeft iemand met ervaring hierin wellicht aanwijzingen? Omdat de krukas gewoon goed is, breng ik hem liever niet weg om ook alle plugjes uit te boren etc tenzij spoelen echt niet anders kan dan op die manier.
Dus tips/aanwijzingen/advies is erg welkom!

Ik zal later nog wat foto's toevoegen.
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma dec 25, 2023 08:07

Meet de krukas ff goed op. De eerste krukas die ik ooit bekeek zag er ook keurig uit. dus na schoonspoelen/controleren van olie kanalen zo terug gezet. Met nieuwe lagers. Bleek alleen achteraf een ondermaat krukas te zijn...stationair ging gelijk oliedruk lampje branden.

Vwb schoonmaken olie kanalen krukas. Met geduld/tijd, gaatjes afpluggen, goede remmenreiniger, krukas in verschillende standen laten inweken en doorblazen met lucht kom je ook echt een heel eind, Er valt ook nog wel ietts te verzinnen met kanaaltjes om de beurt afpluggen en kijken/vergelijken hoe goede doorstroming elk deel heeft. En als je na inweken met remmenreiniger een kanaaltje doorblaast en je houd er witte poetslap voor zie je vanzelf of er nog opgelost vuil mee komt of alleen schone remmenreiniger.
Lang verhaal kort, krukas naar goed revisiebedrijf en plugjes eruit en geschroefde pluggen erin is ideaal. Maar met zelfwerkzaamheid kan je eind komen.

Ook vwb krukas, alles laten balanceren en 1 a 2 kg van het vliegwiel is wel lekker. Ook op straat. Standaard vliegwiel wat laten afdraaien en balanceren was nooit erg duur.

Vwb cyl kop. Die kan er natuurlijk altijd makkelijk af. Maar tenzij je zeker weet dat klepgeleiders echt goed zijn zou ik er altijd nieuwe in zetten.
Ook cyl kop, controleer de klepveren. Oude zakken na verloop van tijd in. Je wilt geen zwevende kleppen bij een keertje enthousiast optrekken (of een terug schakelfoutje) Klepzittingen heb ik nog nooit laten vervangen. Was nooit nodig (klepstelplaatjes halverwege het bereik)
Complete set nieuwe standaard klepveren is niet perse heel goedkoop, maar als je af en toe doortrapt is het goedkoper dan kromme/gebroken klep.

Verder vond ik de rekenening van motorrevisie bedrijf eigenlijk altijd mee vallen. Wel altijd ook zoveel mogelijk zelf gedaan, want leuk werk. En laatste keer motorrevisie is ondertussen wel 8 jaar geleden voor me. Maar sommige dingen heb je nu eenmaal duur gereedschap voor nodig, en is ervaring ook wel handig.

Prettige feestdagen trouwens, in de werkplaats? :-)

Gr
DJ

Gebruikersavatar
sytse-rvn
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: do nov 10, 2011 11:48
Locatie: Leiden

Re: Alfetta 1.8 Daily

vr mar 15, 2024 11:28

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst.

De feestdagen zijn inderdaad (deels) in de werkplaats doorgebracht.
Uiteraard is o.a krukas goed opgemeten alvorens ik de lagerschalen heb besteld en is alles helemaal netjes schoongemaakt en gecheckt. Ook enkele weekenden daarna is er nog een hoop gedaan om de motor klaar te krijgen.

Afgelopen weekend is de oude motor gewisseld voor het nieuwe, frisse, kloppende hart! Toevallig in het weekend dat het exact een jaar geleden is dat ik de auto kocht. Toen was de motor al redelijk versleten, dus als je een beetje normaal rijdt, kom je nog best een heel eind (25000+ km) met een versleten motor. Je moet alleen accepteren dat de motor wat moe gestreden is en iedere 1000km de olie bijvullen :mrgreen: .

De nieuwe motor is een wereld van verschil! Dat mag ook wel, van een afgekloven 1800 naar een frisse 2000 met HC zuigers. De eerste 500km zitten er al weer op en hoewel ik nog rustig rij nog is het verschil duidelijk merkbaar. Ook onderin en dat is erg prettig voor het dagelijkse gebruik. Het olieverbruik moet nog blijken, maar uiteraard alle vertrouwen dat ook dat een hele verbetering is. Hoef ik niet iedere week die grijze waas van de achterkant af te wassen #-o

Eerder in dit topic heb ik de trilling van mijn aanfrijdas benoemd. Daarbij stelde ik ook dat alle hardy's en het tussenlager goed waren en ik niet zo goed wist waar het nog te zoeken. Misschien het nokje van de versnellingsbak.. Die is niet helemaal perfect, maar verdwijnt tot voorbij dat punt in de hardyschijf. De lagers van het koppelingshuis zijn niet de nieuwste, maar hebben geen laterale en axiale speling in ieder geval. Met het wisselen van de motor was de as er onderuit en kon ik ook mooi nogmaals alle hardyschijven, tussenlager en centreerlagers checken.
Nu blijkt er toch voelbaar en zichtbaar speling op het tussenlager te zitten, terwijl ik die nog geen jaar geleden vervangen heb. Daardoor vraag ik mij 2 dingen af:
- Kan ik met monteren iets verkeerd hebben gedaan waardoor het tussenlager voortijdig de geest geeft?
- Zijn er grote kwaliteitsverschillen in de verkrijgbare tussenlagers en zo ja, waar haal ik een goede? Liever een paar 10tjes extra dan een B-kwaliteit.

__Update__: Nu wel afbeeldingen erbij, ik zal binnenkort eens kijken of ik de oude afbeeldingen in dit topic ook kan herstellen.
Opbouw van het blok:
Afbeelding
Oude blok eruit hijsen, nieuwe erin!
Afbeelding
En kleine bonus, afgelopen week in een parkeergarage..
Afbeelding
En helaas zie je hier beschadigingen rond mijn spiegel in de deur... Die heb ik inmiddels vervangen, maar is er recent afgetrapt. Beetje zuur..
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: Alfetta 1.8 Daily

za mar 16, 2024 12:07

Mooie Alfetta :thumbs:
Jammer dat er steeds mensen zijn die met hun poten niet van andermans spullen af kunnen blijven.

Check ook https://www.alfetta-transaxle.nl/forum/index.php

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma mar 18, 2024 10:34

Fijne upgrade! Het nieuwe blok ligt er netjes in.

Wat is het ronde metalen component (met diverse slangen eraan), bevestigd naast het ruitenwisservloeistof reservoir?

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 829
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma mar 18, 2024 10:49

Lpg verdamper

Gebruikersavatar
sytse-rvn
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: do nov 10, 2011 11:48
Locatie: Leiden

Re: Alfetta 1.8 Daily

ma mar 18, 2024 17:11

Klopt! Zo hou ik de 25k + km per jaar ook een beetje leuk betaalbaar en het rijd prima.
Op het moment van de foto was nog niet alles aangesloten, maar 2 van de slangen horen aan het koelwater (om de lpg te verdampen) en 1 gaat naar de carburateur. (die met die grote alu schroef eraan).

Het alfetta-forum heb ik gepoogd een account op te krijgen, maar dat lukt helaas nog niet. Krijg geen mailtjes in iedergeval. Ik zal eens de beheerder benaderen.
De gelukkige eigenaar van:
- Alfa Romeo Giulia 1300 Super '72 Rosso Amaranto
- Alfa Romeo Alfetta 1.8 '82 Avorio

Voormalig eigenaar van:
- Alfa Romeo 147 1.6 TS '04 Grigio Metallico
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm '12 Grigio Magnesio

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: Alfetta 1.8 Daily

di mar 19, 2024 10:54

Ah natuurlijk, je rijdt op LPG. Ik kon het ding niet plaatsen. Dat is wel lekker KM's maken inderdaad :D
Krijg geen mailtjes in iedergeval. Ik zal eens de beheerder benaderen.
Misschien een overbodige vraag, maar spamfilter gecheckt?

Terug naar “Projecten”