Pagina 1 van 1

147 2.4 20v JTDm

Geplaatst: vr mei 17, 2019 21:40
door Alfred
Beste alfisten!

Ik zal hier mijn projectje proberen bij te houden en af en toe wat adviezen vragen.
Sinds ik ben overgestapt van goedkope oudere auto's naar een punto evo had ik niks meer te sleutelen. Prima auto's die punto's maar ik miste het hobbyen wat.

Tijd voor een nieuw project dus! Overgegaan tot de aanschaf van een facelift 156 sedan met een 2.4 20v. De donorauto. Twee weken later zag ik een goedkope 147 1.9 16v facelift, dus die hebben we ook maar opgehaald.

Zo gezegd zo gedaan, motor en alle kabels uit de 156, motor uit de 147. 5 cilinder in de 147, shit dat past niet. Subframe van de 156 dr maar eens naast leggen, verrek! daar zit wat verschil in. Andere subframe dr onder, nog maar eens de motor er in. Past al beter, de motor hangt op zn plek. Tussen de versnellingsbak en de chassisbalk zit zeer weinig ruimte maar dat regelen we later wel een keer.

Momenteel bezig met het elektragebeuren, wat mijn inziens het grootste probleem gaat worden.
Vandaag heb ik de meeste kabels van de 2.4 er weer aan zitten en de computer er tussen. Chip van de 2.4 ecu in de sleutel van de 147, sleutel omdraaien, én niks. is mijn redenering dat de chip in de sleutel wisselen niet goed? Moet ik ook de bodycomputer wisselen?

Verder heb ik ook nog een stekker in de motorkabelboom naast die van de ecu die verschilt tussen de 147 en 156. Momenteel geen bedradingsschema bij de hand dus geen idee waar het van is. Er zit ook een kabel verschil in bezetting van de deze stekkers dus dat word nog even wat uitzoekwerk.

Als ik uitgevonden heb hoe ik foto's plaats zal ik wat foto's van het project plaatsen!

Alfred

Re: 147 2.4 20v JTDm

Geplaatst: za mei 18, 2019 08:01
door GTA287PK
Foto's uploaden met mupload of tinypic. Zélfs ik kan dat...

Leuk project man ! Ik heb kort een 156 20V gehad en wat een formidabele motor is dat toch.. Het beste van 2 werelden: kracht in het kwadraat én een streling voor de trommelvliezen, Alfa Romeo waardig !

Verder heb ik geen biet verstand van diesels, dus van mij slechts morele bijstand..

Re: 147 2.4 20v JTDm

Geplaatst: za mei 18, 2019 08:32
door DJ
imgur is ook een handige foto upload site.
En werkt tot nog toe prima.
Als foto's van mij niet meer werken komt dat omdat ik ze zelf van imgur hebt gehaald waardoor de link logischerwijs niet meer werkt.
Imgur laat alles netjes gratis staan tot nog toe.

Handleiding foto's plaatsen: viewtopic.php?f=16&t=51608#p676811

Verstand van 147 en 156 heb ik niet. Dus daar kan ik je verder niet mee helpen.

Gr,
DJ

Re: 147 2.4 20v JTDm

Geplaatst: za mei 18, 2019 09:10
door Niels
Dat wisselen van allen het chipje in de sleutel gaat niet werken.

De 147 maakt gebruikt van een can netwerk, en de 156 nog niet. Dit ga je dus niet werkend krijgen met over prikken van de kabelboom en het chipje.

De 156 maakt gebruikt van de oude K lijn, waarbij de code uit een apart code kastje naar de ECU gaat, en bij de 147 komt alles uit de bodycomputer.

Re: 147 2.4 20v JTDm

Geplaatst: za mei 18, 2019 22:34
door Alfred
Vandaag nog even aan het prutsen geweest en heb het nu zo ver dat alles is aangepast naar de kabelboom van de 147. Als ik de sleutel draai gaat de motor rond.

Volgende week maar even focussen op de brandstof toevoer en de electra daarvan.
Dat wisselen van allen het chipje in de sleutel gaat niet werken.

De 147 maakt gebruikt van een can netwerk, en de 156 nog niet. Dit ga je dus niet werkend krijgen met over prikken van de kabelboom en het chipje.

De 156 maakt gebruikt van de oude K lijn, waarbij de code uit een apart code kastje naar de ECU gaat, en bij de 147 komt alles uit de bodycomputer.
Hoe zie jij in dat dit opgelost word dan?
Ik meende dat facelift en facelift van beide modellen zou werken met elkaar.

Re: 147 2.4 20v JTDm

Geplaatst: zo mei 19, 2019 13:09
door giuliettaevo
Leuk project.

Maar je gaat tegen problemen aanlopen met het canbus verhaal zoals gemeld.

Op het alfaowner forum ook weleens over gelezen dat iemand dit gedaan had en hier tegenaan liep. Toerenteller en tankmeter oid waren twee voorbeelden van zaken die via canbus lopen bij de 147 en bij de 156 niet. Project is volgens mij niet verder afgemaakt.

Aangezien 16v en 20v motor verder redelijk gelijk zijn zou je bv eens bij squadra tuning kunnen informeren of het wellicht mogelijk is om de 16v kabelboom en computer aan te passen en gebruiken op de 20v.

Re: 147 2.4 20v JTDm

Geplaatst: zo mei 19, 2019 14:12
door frankalfa
Gaaf project, rij zelf dagelijks een 156 20v met squadra massimo, fijn blok!

Had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat er tussen een 156 en 147 zoveel verschil zou zitten qua touwtjes/aansturing, benieuwd of je het werkend krijgt, suc6 in ieder geval! :thumbs:

Grtz,fRank

Re: 147 2.4 20v JTDm

Geplaatst: vr mei 24, 2019 18:34
door Rangco
Of informeren hoe dat verschil is opgelost bij de 156 GTA en 147 GTA.

Ik heb er ook niet veel verstand van, maar das dezelfde motor in verschillende auto's. En dat betreft de pre-facelift 156, die wellicht nog het oude bovengenoemde kabelsysteem heeft (al weet ik ook niet of de facelift wel een CAN bus heeft).

Mooi project trouwens, lijkt mij ook een fijne motor, zo'n 5 cilinder. Misschien ook een ander setje schokbrekers eronder, met zo'n zware motor erin? Een 147 heeft al snel last van doorslaan in de neus is mijn ervaring.

Re: 147 2.4 20v JTDm

Geplaatst: vr mei 24, 2019 23:07
door boessie
Als de 2.4 20 V een Bosch EDC 15 motormanagement heeft kan je de immobilizer eruit laten halen/programmeren.
Misschien heb je daar iets aan?

Groeten Gunther

Re: 147 2.4 20v JTDm

Geplaatst: za jul 20, 2019 14:42
door Alfred
Zo, ondertussen al weer even verder. helaas moet ik soms tussen de hobby's door even tijd vrijmaken voor school :lol: .
bedankt voor de reacties! zoals beloofd hier een aantal fotos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik heb zo ver de brandstofvoorziening opgelost, en tot de hogedrukpomp nu diesel. Het sleutelcodeprobleem vraagt om hulp van een expert, maar voor dat we daar mee bezig gaan wil ik de auto eerst verder afbouwen om fouten door onaangesloten dingen te voorkomen.
het blok word binnenkort uitgerust met een garrett gtb2056v van een 159 210PK versie, en een grotere intercooler.