Pagina 5 van 11

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: ma apr 15, 2019 21:50
door marca
Hallo,

Heb onlangs een EFI gezet op mijn 75 T. Is zeer goed meegevallen.
Nieuwe kabelboom en nog tal van zaken aangepast, alles zorgvuldig gemonteerd. Resultaat was super!

Een overzicht:
EFI vrij programmeerbaar motormanagement (aangekocht bij Jeroen Bosma)
Volledig nieuwe kabelboom
Sequentiële inspuiting (Cam detector op ontstekingsrotor)
Krukaspositie via een 36/1 op poelie vooraan
Nokkenassen van C&B 75 Turbo
500 cc Bosch injectoren
Frond mounted intercooler
Aangepast inlaatspruitstuk met throttle-klep van GTV 6
Aangepast uitlaatspruitstuk met T 25 flens
Turbo Borg Warner EFR 6258 0,64 AR afgesteld op 1,5 bar boost
Uitlaat over de volledige lengte in 70 mm RVS, één demper in laatste stuk
Bewaking knock via “Plex Knock Monitor V2”

Rijdt als een beest!

Grts, Alex

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: di apr 16, 2019 10:10
door jochimberkhout
Hallo,

Heb onlangs een EFI gezet op mijn 75 T. Is zeer goed meegevallen.
Nieuwe kabelboom en nog tal van zaken aangepast, alles zorgvuldig gemonteerd. Resultaat was super!

Een overzicht:
EFI vrij programmeerbaar motormanagement (aangekocht bij Jeroen Bosma)
Volledig nieuwe kabelboom
Sequentiële inspuiting (Cam detector op ontstekingsrotor)
Krukaspositie via een 36/1 op poelie vooraan
Nokkenassen van C&B 75 Turbo
500 cc Bosch injectoren
Frond mounted intercooler
Aangepast inlaatspruitstuk met throttle-klep van GTV 6
Aangepast uitlaatspruitstuk met T 25 flens
Turbo Borg Warner EFR 6258 0,64 AR afgesteld op 1,5 bar boost
Uitlaat over de volledige lengte in 70 mm RVS, één demper in laatste stuk
Bewaking knock via “Plex Knock Monitor V2”

Rijdt als een beest!

Grts, Alex
Zo dat gaat nog wel een stukje verder qua aanpassingen dan wat ik ga doen. Gaaf. Hoeveel vermogen denk je te hebben nu? Kan me voorstellen dat je richting de 300 of hoger gaat met 1,5 bar? Ik ga trouwens voor een csc uitlaat met ook maar een demper op het eind (is geen 70mm geloof ik, maar toch), hoe is dat qua geluid? Turbo filtert er natuurlijk al een hoop uit qua geluid.

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: di apr 16, 2019 19:46
door marca
Volgens wat de duty cycle van de injectoren aankunnen (85%) en de bijhorende AFR moet het ergens ronde de 300 zitten, klopt idd. Nog niet op vermogensbank gestaan, komt nog. Ben nu bezig met aanpassingen qua vering en remgedeelte.
Qua geluid valt het best mee. Zoals je zei, de turbo is op zich al een grote demper. Een lekker sportief geluid, meer dan de standaard maar zeker niet storend. Op idle draait de motor iets minder soepel dan standaard (komt door de andere nokken), vind ik zelfs iets hebben.
Belangrijk is de downpipe in het geheel, moet voldoende zijn qua diameter, de hete gassen moeten plaats hebben. Ook een zorgvuldige voorbereiding van de kabelboom af aanpassingen aan de standaard. Alles moet echt goed zitten!
De EFI van Jeroen is ongelooflijk, je kunt de boost afstellen als een Zwitserse horloge. Wat je wenst, is pal wat het geeft! Komende dagen post ik wat foto's.
Nog meegeven, http://www.extreme-tuning.bg/en/home is een bedrijf uit Bulgarije met echt mooi degelijk materiaal. Inlaat - en uitlaatspruitstuk evenals uitlaat heb ik van daar. In ieder geval succes met je project. Vragen? Ik deel graag mijn bevindingen.
Grts, Alex

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: wo apr 17, 2019 16:03
door jochimberkhout
Kan me voorstellen dat je je handen vol hebt aan een 75 met 300pk :mrgreen: Mooi dat het geluid niet te overheersend is. Iets meer dan standaard is wat ik wil. Heb je de kabelboom zelf ingebouwd of laten doen? Dat is nog wel iets waar ik tegenop zie, aangezien ik weinig ervaring heb met elektronica. Spullen van extreme tuning ken ik inderdaad, misschien voor de toekomst. Voorlopig even alles standaard met efignition en een wat hogere turbodruk. Streven is 200pk ongeveer. Maar zie graag wat fotootjes en meer info! Altijd welkom

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: wo apr 17, 2019 18:53
door Seliquella
Hallo,

Heb onlangs een EFI gezet op mijn 75 T. Is zeer goed meegevallen.
Nieuwe kabelboom en nog tal van zaken aangepast, alles zorgvuldig gemonteerd. Resultaat was super!

Een overzicht:
EFI vrij programmeerbaar motormanagement (aangekocht bij Jeroen Bosma)
Volledig nieuwe kabelboom
Sequentiële inspuiting (Cam detector op ontstekingsrotor)
Krukaspositie via een 36/1 op poelie vooraan
Nokkenassen van C&B 75 Turbo
500 cc Bosch injectoren
Frond mounted intercooler
Aangepast inlaatspruitstuk met throttle-klep van GTV 6
Aangepast uitlaatspruitstuk met T 25 flens
Turbo Borg Warner EFR 6258 0,64 AR afgesteld op 1,5 bar boost
Uitlaat over de volledige lengte in 70 mm RVS, één demper in laatste stuk
Bewaking knock via “Plex Knock Monitor V2”

Rijdt als een beest!

Grts, Alex
Ik ga ook min of meer dezelfde kant op met mijn 2.0 8V TS project, ik ben een tijd geleden ook bij Jeroen geweest.
Ik ben benieuwd hoe jij de cam detectie uitgevoerd hebt, ik had ook bedacht iets dergelijks te nemen om sequentieel te gaan, maar heb het tijdelijk even geparkeerd (komt nog wel)?
Met de ontsteking nog wat bijzonders gedaan via EFI of heb je dit standaard gelaten?

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: wo apr 17, 2019 22:16
door marca
Kan me voorstellen dat je je handen vol hebt aan een 75 met 300pk :mrgreen: Mooi dat het geluid niet te overheersend is. Iets meer dan standaard is wat ik wil. Heb je de kabelboom zelf ingebouwd of laten doen? Dat is nog wel iets waar ik tegenop zie, aangezien ik weinig ervaring heb met elektronica. Spullen van extreme tuning ken ik inderdaad, misschien voor de toekomst. Voorlopig even alles standaard met efignition en een wat hogere turbodruk. Streven is 200pk ongeveer. Maar zie graag wat fotootjes en meer info! Altijd welkom
200PK met de standaard turbo is zeker te doen. Gaat max naar ergens 1 tot 1,1 bar dacht ik.
Ik heb alle sensoren nieuw geplaatst. Wide band lambda extra erbij. Was er dan zeker van de compatibiliteit met de EFI
Enkel foto's

Prefab kabelboom gekocht en stekkers geplaatst op de correcte lengte. Belangrijk dit zorgvuldig te doen! Daarna zelf ingebouwd.
Als je er tegen opziet zou ik voor deze weg kiezen. Aanpassen vd standaard is nog veel intensiever.

Afbeelding

Krukaspositie

Afbeelding

Opbouw motor

Afbeelding
Afbeelding

Cam detectie, is niet correct op de foto. Van de vier metalen plaatjes (ex Hall sensor) zijn er drie weggenomen.

Afbeelding

Motor ingebouwd

Afbeelding

Huidig braaf uitzicht :D :D

Afbeelding

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: wo apr 17, 2019 22:26
door marca
Hallo,

Heb onlangs een EFI gezet op mijn 75 T. Is zeer goed meegevallen.
Nieuwe kabelboom en nog tal van zaken aangepast, alles zorgvuldig gemonteerd. Resultaat was super!

Een overzicht:
EFI vrij programmeerbaar motormanagement (aangekocht bij Jeroen Bosma)
Volledig nieuwe kabelboom
Sequentiële inspuiting (Cam detector op ontstekingsrotor)
Krukaspositie via een 36/1 op poelie vooraan
Nokkenassen van C&B 75 Turbo
500 cc Bosch injectoren
Frond mounted intercooler
Aangepast inlaatspruitstuk met throttle-klep van GTV 6
Aangepast uitlaatspruitstuk met T 25 flens
Turbo Borg Warner EFR 6258 0,64 AR afgesteld op 1,5 bar boost
Uitlaat over de volledige lengte in 70 mm RVS, één demper in laatste stuk
Bewaking knock via “Plex Knock Monitor V2”

Rijdt als een beest!

Grts, Alex
Ik ga ook min of meer dezelfde kant op met mijn 2.0 8V TS project, ik ben een tijd geleden ook bij Jeroen geweest.
Ik ben benieuwd hoe jij de cam detectie uitgevoerd hebt, ik had ook bedacht iets dergelijks te nemen om sequentieel te gaan, maar heb het tijdelijk even geparkeerd (komt nog wel)?
Met de ontsteking nog wat bijzonders gedaan via EFI of heb je dit standaard gelaten?

Cam detectie uitgevoerd zoals op de foto in vorig antwoord.
Ontsteking zeker via de EFI uitvoeren!. Dat was naar verluidt het probleem bij de standaard. De voorontsteking werd er veel te vroeg weggetrokken. Ik heb een DIS bobine BERU met ingebouwde IGBT's ingebouwd. Het "waste sprak" principe. De ontstekingsverdeler gebruik ik enkel voor de detectie vd eerste cilinder (cam detectie).

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: do apr 18, 2019 11:27
door stephen
Sequentiële inspuiting wil ik ook nog wel eens op mijn turbo motoren die beide wel al op de tunerstudio software draaien..

Helaas wat tijdgebrek door de andere projecten :mrgreen:

Leuk dat er nu meerdere mee bezig zijn :thumbs:

Draaien nu toch al een aantal 1.8 T op ecu's van Jeroen

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: do apr 18, 2019 22:32
door Macaco
Sequentiële injectie heeft alleen in het stationaire- en lage toerental nut. Als ik de projecten hierboven zie is het doel niet om een lage emissie motor te bouwen :D

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: vr apr 19, 2019 10:21
door stephen
Sequentiële injectie heeft alleen in het stationaire- en lage toerental nut. Als ik de projecten hierboven zie is het doel niet om een lage emissie motor te bouwen :D
Alle beetjes helpen toch :mrgreen:
Grootste voordeel sequentieel zit Idd ws dat je bij twinspark uit de voeten kunt met pen bobine, zonder extra mosfetts te hoeven plaatsen, bij efi en uems-4 ivm maximaal 2 bobine sturing per uitgang :wink:

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: vr apr 19, 2019 18:53
door jochimberkhout
Moet je per se een nokkenas positie sensor hebben voor sequentiële injectie? Kan je die niet berekenen vanuit de krukas positie? Zag ook iets dat je de drukgolven van de map sensor kan gebruiken om het eea te triggeren.

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: za apr 20, 2019 11:06
door giuliettaevo
Je nokkenas signaal is in feite 2x een krukas omwenteling. Als je een manier weet om de helft van de signalen uit te filteren en dan ook precies de goede helft ben je er. :wink: erg lastig blijkbaar aangezien zelfs auto fabrikanten het niet zo doen.

Stroomverdeler kun je er voor gebruiken of nokkenas.

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: za apr 20, 2019 11:24
door jochimberkhout
Dat was dus ook mijn theorie :mrgreen: . Zullen wel weer wat haken en ogen aan zitten...

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: za apr 20, 2019 11:46
door sebastiaan
In een ver verleden weleens geprobeerd om zonder cam signaal toch sequentieel te gaan. Wordt 'm niet, in ieder geval niet betrouwbaar. Voordeel van sequentieel op de 18t is dat je met grote injectoren toch nog een redelijke pulslengte bij stationair overhoudt en dus een betere stationair loop. Verder maakt het allemaal weinig uit in de praktijk.

Re: Alfa 75 1.8 turbo EFIgnition

Geplaatst: zo mei 05, 2019 23:12
door Carloz
Semi sequentieel lijkt mij mooi zat.

Dus twee om twee inspuiten, met wasted spark en geen cam sensor nodig. :thumbs: